آپدیت اندروید ۱۴؛ فهرست تمام گوشی‌های واجدشرایط

چهارشنبه ۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
مطالعه 11 دقیقه
بهترین گوشی های 2023 میانرده تا ۱۵ میلیون تومان در بازار ایران
همه‌ی ما می‌دانیم که پیکسل‌ها ابتدا اندروید ۱۴ را دریافت خواهند کرد؛ اما چه گوشی‌های دیگری واجدشرایط دریافت اندروید ۱۴ هستند؟ با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

در فوریه‌ی ۲۰۲۳، گوگل رسماً اولین پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان اندروید ۱۴ را منتشر کرد و اکنون نسخه‌ی بتای ۵.۲ دردسترس است. هنوز چند هفته تا رسیدن به نسخه‌ی پایدار وجود خواهد داشت. به‌هر‌حال، قبل از عرضه‌ی اندروید ۱۴ احتمالاً این سؤال در ذهنتان شکل گرفته است که کدام گوشی‌ها اندروید ۱۴ را دریافت می‌کنند؟

این مقاله در تاریخ ۸ شهریور به‌روزرسانی شده است.

بسیاری از تولیدکندگان سیاست به‌روزرسانی خود را در طول سال ۲۰۲۲ بهبود دادند و پیش‌بینی می‌شود در آینده با عرضه‌ی اندروید ۱۴ بهتر هم شود. وقتی از دستگاه‌های پرچم‌دار سخن به‌میان می‌آید، بزرگ‌ترین برندها اکنون در حال استانداردسازی حداقل سه آپدیت اندروید هستند؛ اما متأسفانه همه‌ی آن‌ها سیاست‌های بازنگری‌شده را به مدل‌های قدیمی‌تر تعمیم نداده‌اند.

توجه کنید که این مقاله با ادامه‌ی مراحل انتشار نسخه‌ی اندروید ۲۰۲۳ به‌طور مستمر به‌روزرسانی می‌شود؛ به‌همین‌دلیل، توصیه می‌کنیم هرازگاهی مقاله را بررسی کنید تا ببینید که آیا به‌روزرسانی برای گوشی شما عرضه می‌شود یا خیر.

اندروید ۱۴ چه تغییرات جدیدی به‌ارمغان می‌آورد؟

در سال ۲۰۲۱، اندروید ۱۲ با نوآوری چشمگیری عرضه شد؛ ولی در سال ۲۰۲۲، اندروید ۱۳ با تغییرات خاصی همراه نبود. در سال ۲۰۲۳، اندروید ۱۴ یک سال تکراری دیگر به‌نظر می‌رسد؛ چراکه حداقل با گزارش‌های فعلی‌، ظاهراً تغییرات بزرگی در آن ایجاد نخواهد شد.

با‌وجوداین، تغییرات جدیدی به‌همراه خواهد داشت. گفته می‌شود در اندروید ۱۴ می‌توانید اندازه‌ی فونت را بهتر کنترل کنید و عمر باتری دستگاه مدنظرتان بیشتر خواهد شد. ویژگی‌های حریم خصوصی و امنیتی بیشتر از‌جمله ممنوعیت نصب اپلیکیشن‌های بسیار قدیمی از دیگر تغییرات اندروید ۱۴ خواهد بود.

هنوز تا زمان انتشار رسمی اندروید ۱۴ فاصله داریم؛ بنابراین، ممکن است تغییرات دیگری در این سیستم‌عامل به‌وجود بیاید که ما از آن‌ها خبر نداریم.

گوگل

نمایشگر پیکسل ۷ پرو

ازآن‌جاکه گوگل مالک اندروید است، تعجبی ندارد که بیشتر گوشی‌هایش اندروید ۱۴ را دریافت کنند. برخی از گوشی‌های گوگل قدیمی شده‌اند؛ اما مدل‌های سال ۲۰۲۰ و بعد از آن، جدیدترین نسخه‌ی سیستم‌عامل را دریافت خواهند کرد. بدین‌ترتیب، گوگل به‌محض اینکه اندروید ۱۴ را در سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۲۳ عرضه کند، گوشی‌های زیر آماده‌ی دریافت می‌شود.

درباره‌ی جدیدترین گوشی‌های گوگل، یعنی پیکسل 7a و پیکسل فولد‌، نیز کاملاً انتظار می‌رود اندروید ۱۴ را دریافت کنند. بااین‌حال، گوگل هنوز رسماً این گوشی‌ها را به فهرست به‌روزرسانی اضافه نکرده است؛ بنابراین، نمی‌توانیم با قطعیت بگوییم چه‌ زمانی این اتفاق رخ می‌دهد.

طبق سیاست به‌روزرسانی گوگل، دستگاه‌های پیکسل گوگل ۳ سال به‌روزرسانی‌های سیستم‌عامل و ۵ سال به‌روزرسانی امنیتی را دریافت خواهند کرد.

سامسونگ

نمایی از نمایشگر اصلی گلکسی زد فلیپ ۵

بی‌شک سامسونگ بهترین شرکت ازنظر ارائه‌‌ی پشتیبانی نرم‌افزاری است. این شرکت برای اغلب گوشی‌هایش چهار به‌روزرسانی اندروید را وعده‌ می‌دهد و حتی گوشی‌های میان‌رده آن نیز سه به‌روزرسانی دریافت می‌کنند. به‌دلیل تنوع فراوان گوشی‌های سامسونگ و تعداد زیاد گوشی‌هایی که اندروید ۱۴ را دریافت خواهند کرد، فهرست زیر تکمیل نیست. این‌ها گوشی‌های مهم‌تر سامسونگ هستند که اندروید ۱۴ را دریافت خواهند کرد:

سری گلکسی S

سری گلکسی A

سری گلکسی Z

سری گلکسی M یا F

سری گلکسی Xcover

تبلت‌های گلکسی

سامسونگ هر بار سریع‌تر و سریع‌تر در آپدیت اندروید عمل می‌کند. غول فناوره کره‌ای در سال ۲۰۲۲، تمام پرچم‌داران واجدشرایطش را تا پیش از پایان سال ۲۰۲۲ به اندروید ۱۳ آپدیت کرد. پیش‌بینی می‌شود سال ۲۰۲۳ نیز همین روند تکرار شود.

به‌عبارت‌دیگر، اگر گوشی گلکسی اس یا گلکسی زد در فهرست بالا دارید، احتمالاً قبل از پایان سال ۲۰۲۳ اندروید ۱۴ را دریافت خواهید کرد. توجه کنید که انتشار آپدیت اندروید ۱۴ برای برخی از گوشی‌های گلکسی A موجود در فهرست مذکور شاید به سال ۲۰۲۴ موکول شود.

موتورولا

صفحه‌نمایش موتورولا اج ۳۰ فیوژن

لنوو گوشی‌های هوشمند می‌سازد و صاحب موتورولا است؛ اما تنها دستگاهی که تاکنون عرضه‌ی اندروید ۱۴ برای آن تأیید شده، Lenovo Tab Extreme است. نسخه‌ی Wi-Fi این تبلت نیز اکنون به نسخه‌ی اندروید ۱۴ بتا دسترسی دارد. علاوه‌براین، کاملاً انتظار داریم Lenovo ThinkPhone درنهایت اندروید ۱۴ را دریافت کند.

جدیدترین پرچم‌داران گوشی‌های موتورولا باید به‌زودی نسخه‌ی بتای اندروید 14 را دریافت کنند؛ اگرچه ما اطلاعی از زمان دقیق آن نداریم. تعجب‌آور نیست که ابتدا آن را روی موتورولا اج پلاس (۲۰۲۳) ببینیم. همچنین، شاید موتورولا ریزر (۲۰۲۳) و ریزر پلاس (۲۰۲۳) نسخه‌ی بتا را دریافت کند. به‌هرحال، باید منتظر بمانیم و ببینیم برنامه‌ی موتورولا چگونه است.

گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار موتورولا مشمول دریافت ۲ ارتقای سیستم‌عامل اندروید و ۲ یا ۳ سال وصله‌ی امنیتی و گوشی‌های مقرون‌به‌صرفه‌اش مشمول دریافت یک ارتقای سیستم‌عامل و ۲ سال وصله‌ی امنیتی خواهند شد. دستگاه‌های موردانتظار موتورولا که آپدیت اندروید ۱۴ را دریافت می‌کنند، عبارت‌اند از:

ایسوس

رنگ بندی گوشی Asus Zenfone 9 ایسوس ذن فون ۹ نمای پشت

گوشی‌های ایسوس مشمول دریافت ۲ سال ارتقای سیستم‌عامل و ۲ سال وصله‌های امنیتی هستند. بدین‌ترتیب، می‌دانیم گوشی‌های زیر اندروید ۱۴ را دریافت خواهند کرد:

گوشی‌هایی که پیش‌از‌این عرضه شده‌اند (ازجمله سری زنفون ۸)، درحال‌حاضر اندروید ۱۳ را دریافت کرده‌اند که نسخه‌ی نهایی وعده‌داده‌شده‌ی ایسوس هستند؛ پس اندروید ۱۴ را دریافت نخواهند کرد.

آنر

نمای جلو آنر ۵۰ لایت

گوشی‌های آنر از دو سال به‌روزرسانی سیستم‌عامل اندروید و دو سال وصله‌ی امنیتی بهره خواهند برد. دستگاه‌های موردانتظار آنر که آپدیت اندروید ۱۴ را دریافت می‌کنند، ازاین‌قرارند:

نوکیا

فهرست گوشی‌های دریافت‌کننده اندروید ۱۴

گوشی‌های نوکیا از ۲ ارتقای سیستم‌عامل و ۲ یا ۳ سال وصله‌ی امنیتی بهره خواهند برد. بدین‌ترتیب، دستگاه‌های موردانتظار نوکیا که آپدیت اندروید ۱۴ را دریافت می‌کنند، بدین‌شرح‌اند:

ناتینگ

تجربه‌ی اندروید ۱۳ با ناتینگ فون ۲

درحال‌حاضر، ناتینگ دو گوشی دارد: Nothing Phone 1 و Nothing Phone ۲. ناتیگ فون ۱ با اندروید ۱۲ عرضه شد و اکنون با اندروید ۱۳ اجرا می‌شود. ناتینگ ۳ آپدیت اندروید را وعده‌ می‌دهد. این یعنی شرکت مذکور اندروید ۱۴ را به گوشی می‌آورد.

شیائومی

پنل جلوی ردمی نوت ۱۲ پرو 5G شیائومی

نسخه‌ی بتای اندروید 14 برای تعداد کمی از گوشی‌های شیائومی ارائه می‌‌شود که شامل شیائومی ۱۳ پرو و شیائومی ۱۳ و شیائومی ۱۲ تی هستند.

می‌توان انتظار داشت که گوشی‌های مهم دیگری در فهرست دریافت اندروید ۱۴ باشند؛ اگرچه مشخص نیست که به‌زودی گوشی‌های دیگری نیز به نسخه‌ی بتا دسترسی خواهند داشت یا خیر. دستگاه‌های موردانتظار شیائومی که آپدیت اندروید ۱۴ را دریافت می‌کنند، عبارت‌اند از:

  • شیائومی ۱۴ پرو

وان پلاس

صفحه‌نمایش وان‌پلاس ۱۱

وان‌پلاس برای بخش عمده‌ای از گوشی‌های پرچم‌دارش، ۳ آپدیت اندروید را وعده داده است. جدیدترین گوشی وان پلاس، یعنی وان پلاس 11، حتی ۴ آپدیت اندروید را نیز دریافت خواهد کرد. بدین‌ترتیب، انتظار داریم دستگاه‌های زیر اندروید 14 را دریافت کنند:

در‌حال‌حاضر، وان پلاس ۱۱ به نسخه‌ی بتای اندروید ۱۴ دسترسی دارد؛ اما بسیاری از مشکلات شناخته‌شده وجود دارند که نصب آن ممکن است گوشی را مختل کند. اگر دستگاه پرچم‌دار وان پلاس مانند 8T و 9/9 Pro و 10 Pro/10T دارید، اندروید 14 را سریع‌تر از سایر دستگاه‌های وان‌پلاس خواهید دید. علاوه‌براین، هرچه گوشی شما جدیدتر باشد، سریع‌تر شاهد ارتقا خواهید بود. کاربران دستگاه‌های قدیمی‌تر نیز ممکن است در سال ۲۰۲۴ اندروید ۱۴ را دریافت کنند.

اوپو

گوشی Find X6 Pro اوپو در حال شارژ

اوپو امتیاز ارائه‌ی اندروید ۱۴ بتا برای یک گوشی تاشو را دارد و تنها شرکت حاضر در این فهرست است که چنین کاری را انجام می‌دهد. جالب است بدانید که Find N2 Flip، تنها گوشی اوپو است که درحال‌حاضر اوپو دسترسی بتا را برای آن ارائه می‌دهد. این در حالی است که جدیدترین گوشی فایند ایکس ۶ پرو هم هنوز دسترسی به آن را ندارد.

مطمئناً جدیدترین پرچم‌داران اوپو درنهایت به نسخه‌ی بتا دسترسی پیدا خواهند کرد. مانند وان‌پلاس انتظار می‌رود که جدیدترین پرچم‌داران اوپو ابتدا اندروید ۱۴ را دریافت کنند و سپس پرچم‌داران قدیمی‌تر از آن بهره ببرند.

گوشی‌های میان‌رده و اقتصادی ممکن است اندروید ۱۴ را دریافت کنند یا نکنند، چه برسد به دسترسی بتا. براساس عملکرد گذشته این برند، انتظار داریم گوشی‌های زیر به‌روزرسانی اندروید ۱۴ را دریافت خواهند کرد:

ریلمی

نمایشگر ریلمی C11

با سری Realme 9 و GT2، این برند چینی سیاست به‌روزرسانی خود را برای مدل‌های میان‌رده و پرچم‌دارش بهبود بخشید. گوشی‌های ریلمی حداقل ۲ به‌روزرسانی سیستم‌عامل اندروید و ۳ سال وصله‌ی امنیتی را دریافت می‌کنند.

درحال‌حاضر، بتای اندروید ۱۴ را روی ریلمی جی‌تی ۲ پرو دردسترس قرار دارد. همچنین، محدودیت‌هایی وجود دارد؛ مثلاً فقط نسخه‌ی هند واجد‌شرایط است. دستگاه‌های مورد‌انتظار ریلمی که آپدیت اندروید ۱۴ را دریافت می‌کنند، عبارت‌اند از:

سری Realme Number

سری C ریلمی

سری ریلمی GT

سری ریلمی Narzo

سری Q ریلمی

سونی

نمایشگر اکسپریا ۱ مارک ۵ سونی - Sony Xperia 1 V از نمایی دیگر

پشتیبانی سونی از اندروید عالی نیست. این شرکت حتی برای پرچم‌داران گران‌قیمت خود نیز تنها ۲ آپدیت اندروید را وعده می‌دهد. بدین‌ترتیب، فهرست گوشی‌های سونی که احتمالاً اندروید ۱۴ را دریافت خواهند کرد، بسیار کوتاه است.

البته پیش‌بینی می‌شود که Xperia 5 V و احتمالاً 10 V در سال ۲۰۲۳ عرضه شوند. اگرچه از زمان عرضه خبر نداریم، این گوشی‌ها نیز اندروید ۱۴ را دریافت خواهند کرد. طبق جدول زمانی، گوشی‌های ۲۰۲۳ اکسپریا اولین گوشی‌هایی خواهند بود که اندروید ۱۴ را دریافت می‌کنند.

انتظار داریم که آن‌ها تا پایان سال ۲۰۲۳ شروع به دریافت نسخه‌ی بتا و سپس عرضه‌ی پایدار در اوایل سال ۲۰۲۴ کنند. سونی شاید هم کاربرانش را شگفت‌زده و تا پیش‌ از پایان سال یک نسخه‌ی پایدار منتشر کند؛ اما نمی‌توان این موضوع را بااطمینان گفت. پیش‌بینی می‌شود گوشی‌های زیر به اندروید ۱۴ به‌روز شوند:

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات