طراحی پنل پشت اکسپریا ۱ مارک ۵ سونی - Sony Xperia 1 V

بررسی اکسپریا ۱ مارک ۵؛ پرچم‌دار «بیش‌ازحد حرفه‌ای» سونی

شنبه ۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۳
مطالعه 35 دقیقه
نمایشگر OLED 4K، دوربین غول‌پیکر، زوم‌ اپتیکال پیوسته؛ آیا گوشی ۱۴۰۰ دلاری سونی ارزش خرید دارد؟
تبلیغات

معرفی اکسپریا وان مارک ۵ را اگر با چیزی غیر از دوربین‌هایش شروع کنیم، در حق گوشی پرچم‌دار سونی بی‌‌انصافی کرده‌ایم. تمام مدل‌های آیفون یا حتی برخی از مدل‌های پرچم‌دار گوشی سامسونگ و خیل عظیمی از اندرویدی‌های دیگر از حسگر دوربین سونی استفاده می‌کنند؛ حسگرهایی که اغلب اولین حضورشان را با گوشی‌های ساخت این شرکت ژاپنی تجربه کرده‌اند.

دوربین اصلی اکسپریا وان مارک ۵ از حسگر جدیدی استفاده می‌کند که تقریبا دوبرابرِ نسل پیش است و برای اولین‌بار، تجربه‌ی عکاسی در شب را به گوشی‌های سونی می‌آورد. دوربین تله‌فوتو کماکان از قابلیت زوم اپتیکال پیوسته بهره می‌برد که مثل لنزهای دوربین واقعی، هنگام زوم جابه‌جا می‌شود. کل ماژول دوربین نیز برای فوکوس خودکار به قابلیت ردیاب چشم اتکا دارد که تجربه‌ی عکاسی با Xperia 1 V را یک‌سرو‌گردن بالاتر از هر گوشی دیگری قرار می‌دهد.

در جای‌جای Xperia 1 V شاهد قابلیت‌هایی هستیم که آن را به گوشی هیجان‌انگیزی برای عکاسان، فیلم‌سازان، موزیسین‌ها و حتی گیمرها تبدیل می‌کند و درکنار تمام این‌ موارد، نمایشگر ۱۲۰ هرتزی 4K این گوشی را نمی‌توانید در پرچم‌دارانی مثل گلکسی S23 اولترا یا آیفون ۱۴ پرو پیدا کنید.

گوشی Xperia 1 V سونی را فروشگاه نیک دیجی برای بررسی دراختیار زومیت قرار داده است.

آیا گوشی سونی با برچسب قیمت ۱۴۰۰ دلاری به کار همه می‌آید؟ با بررسی Xperia 1 V همراه ما باشید.

بررسی ویدیویی اکسپریا وان مارک ۵

تماشا در یوتیوب

طراحی و کیفیت ساخت Xperia 1 V

اولین چیزی که درمورد ظاهر اکسپریا وان مارک ۵ جلب‌توجه می‌کند، بافت دانه‌دانه‌ی پنل پشتی است که جایش در دنیای گوشی‌های صیقلی این روزها که راحت از دست سر می‌خورند و جای انگشت و لکه‌های چربی روی آن‌ها می‌ماند،‌ واقعا خالی بود!

برقراری تماس با اکسپریا ۱ مارک ۵ سونی - Sony Xperia 1 V

در دست گرفتن اکسپریا وان مارک ۵ به‌لطف بافت دندانه‌دار فریم و پنل پشتی، حس آرامشی به‌همراه دارد که درمورد گوشی‌های هم‌رده صادق نیست. ظاهر کلی گوشی هم همان چیزی است که از سونی انتظار داریم؛ ساده، شیک، کلاسیک و احتمالا مناسب با هر سلیقه‌ای. بااین‌حال، نسبت‌تصویر ۲۱:۹ و بسیار کشیده‌ای که نمایشگر خارجی گلکسی زد فولد ۵ را در ذهن تداعی می‌کند و احتمالا به مذاق برخی از افراد خوش نیاید.

ساده، کلاسیک، خوش‌دست اما با نمایشگر بسیار کشیده

اکسپریا وان مارک ۵ با ابعاد ۱۶۵ × ۷۱ × ۸٫۳ میلی‌متر و وزن ۱۸۷ گرم تقریبا تفاوتی با نسل پیش ندارد و فقط ۲ گرم سنگین‌تر شده؛ این گوشی باوجود نسبت‌تصویر نامتداول، به‌شدت خوش‌دست است و وزن نسبتا کم آن، به‌ویژه پس از بررسی زد فولد ۲۵۳ گرمی، همان چیزی است که دوست داشتم به استانداردی برای تمام گوشی‌ها تبدیل می‌شد.

جک هدفون اکسپریا ۱ مارک ۵ سونی - Sony Xperia 1 V
درگاه Type-C اکسپریا ۱ مارک ۵ سونی - Sony Xperia 1 V

پنل پشتی مات Xperia 1 V که به‌ رنگ‌های مشکی، سبز تیره و «نقره‌ای پلاتینیومی» در دسترس قرار دارد، با لایه‌ای از گوریلا گلس ویکتوس پوشیده شده است، درحالی‌که پنل جلو از ویکتوس ۲ بهره می‌برد. فریم هم جنس آلومینیومی دارد با شیارهایی برای افزایش ثبات گوشی در دست؛ شاید بافت دندانه‌دار فریم و پنل پشتی، آن حس پریمیومی را که معمولا از گوشی‌های پرچم‌دار می‌گیریم، منتقل نکند، اما به‌نظرم طراحان سونی موفق شده‌اند با این طراحی، بین زیبایی و کارایی حد وسطی پیدا کند.

طراحی پنل پشت اکسپریا ۱ مارک ۵ سونی - Sony Xperia 1 V از نمای دیگر

گواهی IP65/IP68 نیز Xperia 1 V را دربرابر نفوذ گردوغبار، پاشش آب و فرو رفتن در عمق ۱٫۵ متری آب به‌مدت ۳۰ دقیقه مقاوم کرده است. این موضوع به‌ویژه زمانی اهمیت پیدا می‌کند که بدانید برای باز کردن خشاب سیم‌کارت/microSD گوشی نیازی به پین ندارید و می‌توانید آن را با نوک ناخن باز کنید.

جک هدفون، شاتر دوربین، جای microSD؛ Xperia 1 V کماکان متمایز از گوشی‌های دیگر

خبر خوب اینکه نسل پنجم Xperia 1 تقریبا تمام ویژگی‌های ظاهری که اکسپریا را از مد‌ل‌های رقیب متمایز می‌کرد، حفظ کرده؛ ازجمله جک هدفون ۳٫۵ میلی‌متری، جای microSD، دکمه‌ی اختصاصی شاتر دوربین، اسپیکرهای استریو روی حاشیه‌های بالا و پایین نمایشگر و بازخورد هپتیک. نمایشگر هم به‌طرز دلپذیری از هرگونه بریدگی برای دوربین سلفی خالی است؛ اما از LED کوچک سمت راست حاشیه‌ی بالایی نمایشگر که برای اعلان میزان شارژ و نوتیفیکشن‌های دیگر به‌کار می‌رفت، خبری نیست.

در جعبه خبری از شارژر یا کابل شارژ نیست

مثل همیشه، سونی دکمه‌های پاور/قفل صفحه، کنترل حجم صدا و شاتر دوربین را در سمت راست گوشی قرار داده و سمت چپ را کاملا خالی گذاشته است؛ موضوعی که ثبت اسکرین‌شات را کمی چالش‌برانگیز می‌کند. دکمه‌ی پاور نیز حسگر اثر انگشت را در دل خود دارد، اما از حسگر تشخیص چهره خبری نیست.

دوربین سه‌گانه اکسپریا ۱ مارک ۵ سونی - Sony Xperia 1 V

جزیره‌ی مشکی دوربین پشتی Xperia 1 V از فلش LED و میکروفون تقویت صدا میزبانی می‌کند و چینش عمودی میکروفن‌ها به‌گونه‌ای است که احتمالا در بسیاری موارد، انگشت جلوی لنزها را بگیرد؛ اما خوشبختانه برآمدگی دوربین‌ها در حدی نیست که باعث شود گوشی روی میز لق بخورد.

شاید جدی‌ترین ایرادی که بتوان به طراحی Xperia 1 V وارد کرد، به نبود شارژر یا حتی کابل شارژ در جعبه بازمی‌گردد. این‌روزها حتی آیفون هم دست‌کم با کابل شارژ عرضه می‌شود و عجیب است که ژاپنی‌ها از عرضه‌ی کابل شارژ در جعبه خودداری کرده‌اند.

نمایشگر و اسپیکر Xperia 1 V

سونی از سه سال پیش، نمایشگر ۱۲۰ هرتزی و 4K (یا دقیق‌تر بگویم، ۱۶۴۴ در ۳۸۴۰ پیکسل) با پنل OLED، تراکم پیکسلی ۶۴۳ پیکسل‌براینچ و پشتیبانی از فضای رنگی بسیار گسترده‌ی BT.2020 را به اکسپریا Pro-I و Xperia 1 III آورد. اکسپریا ۱ مارک ۵ هم دقیقا از همان نمایشگر بهره می‌برد، اما با گذشت سه‌ سال کماکان درمقایسه با رقبا، پیشتاز است.

به‌رسم قدیم، نمایشگر ۶٫۵ اینچی Xperia 1 V از همان نسبت‌تصویر بسیار کشیده‌ی ۲۱:۹ و نسبت نمایشگر به بدنه‌‌ی ۸۴٫۲ درصد استفاده می‌کند. پنل OLED نمایشگر از عمق رنگ ۱۰ بیتی با قابلیت نمایش ۱۰۲۴ طیف رنگی RGB پشتیبانی می‌کند و از عهده‌ی پخش ویدیوهای HDR با استاندارد HDR10 و HLG برمی‌آید؛ اما برخلاف آیفون ۱۴ پرو، از Dolby Vision خبری نیست.

نمایشگر اکسپریا ۱ مارک ۵ سونی - Sony Xperia 1 V از نمایی دیگر

از موارد دیگری که جای خالی‌اش در نمایشگر اکسپریا ۱ مارک ۵ حس می‌شود، پشتیبانی از فناوری LTPO برای ارائه‌ی نرخ نوسازی متغیر است. نرخ نوسازی ثابتِ ۱۲۰ هرتز گوشی بلای جان باتری می‌شود؛ با فعال‌سازی حالت ۱۲۰ هرتز، نمایشگر در بیشتر موارد همین نرخ فریم را ارائه می‌دهد، اما هنگام پخش ویدیو و اجرای برنامه‌های ناسازگار مانند اپلیکیشن دوربین و گوگل مپس، به نرخ ۶۰ هرتز برمی‌گردد.

وضوح 4K نیز همیشه فعال نیست و عمدتا برای اپلیکیشن‌های چندرسانه‌ای مثل Photos و استریم ویدیو از پلتفرم‌های مختلف ازجمله یوتیوب در نظر گرفته شده است؛ در شرایط دیگر، Xperia 1 V محتوا را با وضوح FHD نمایش می‌دهد.

عملکرد نمایشگر اکسپریا ۱ مارک ۵ در برابر رقبا

محصول/آزمایش

حداقل روشنایی

حداکثر روشنایی

نسبت کنتراست

sRGB

DCI P3

Adobe RGB

دستی

خودکار

موضعی

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

اکسپریا ۱ مارک ۵

۲٫۱۵

۷۶۱

۱۱۱۰

۹۷٫۳ درصد

(Creator Mode)

۴٫۸

(Creator Mode)

۹۴٫۴ درصد

(Standard)

۴٫۷

--

--

گلکسی زد فولد ۵ (اصلی)

۰٫۷۱

۶۰۴

۱۸۴۳

۹۶٫۸

(Natural)

۳٫۳

۹۹٫۹

(Vivid)

۴٫۷

۹۵٫۶

(Vivid)

۵٫۲

گلکسی S23 پلاس

۰٫۷۵

۶۲۰

۱۷۰۸

۹۶٫۶

۳٫۴

۹۹٫۸

۴٫۹

--

--

گلکسی اس ۲۳ اولترا

۰٫۶۳

۶۱۱

۱۹۶۳

(HDR)

۱۰۰ درصد

(Natural)

۱٫۱

۱۰۰ درصد

(Vivid)

۳٫۰

--

--

پیکسل ۷ پرو

۲٫۰

۷۴۹

۱۴۱۹

۱۰۰ درصد

(Natural)

۱٫۰

۸۷ درصد

(Adaptive)

۳٫۱

--

--

آیفون ۱۴ پرو مکس

۲٫۱۶

۱۳۸۸

۲۰۴۹ (HDR)

۱۰۰ درصد

۰٫۸

--

--

--

--

تمام نتایج درج‌شده در جدول از سوی زومیت اندازه‌گیری شده‌‌اند.

براساس اندازه‌گیری‌های ما، نمایشگر Xperia 1 V هنگام نمایش محتوای SDR (کاربری روزمره و عادی) در حالت دستی و خودکار به حداکثر روشنایی ۷۶۱ و ۱۱۱۰ نیت رسید که برای تشخیص جزییات محتوا زیر نور مستقیم خورشید عالی است؛ اما فاصله‌ی زیادی با سطح روشنایی S23 اولترا در حالت خودکار دارد. با فعال‌سازی حالت Creator در حالت دستی، می‌توان با افزایش بسیار جزیی روشنایی به ۸۰۰ نیت رسید؛ پس اکسپریا ۱ مارک ۵ هم نتوانست در زمینه‌ی حداکثر روشنایی از آیفون ۱۴ پرو مکس جلو بزند.

ما همچنین کمترین مقدار روشنایی Xperia 1 V را ۲٫۱۵ نیت اندازه‌گیری کردیم که عالی است؛ درنتیجه، هنگام استفاده از گوشی در محیط‌های تاریک چشم‌هایتان اذیت نخواهد شد.

دقت رنگ‌ها پایین‌تر از رقبا، اما دمای رنگ‌ها متعادل و تقریبا خنثی

در منوی تنظیمات گوشی، دو پروفایل رنگی Standard (حالت پیش‌فرض) و Creator Mode وجود دارد که فضاهای رنگی sRGB و DCI P3 را تقریبا به‌طور کامل پوشش می‌دهند. سونی مدعی است Creator Mode می‌تواند فضای رنگی گسترده‌تر BT.2020 را نیز پوشش دهد؛ ادعایی که ما به‌خاطر شرایط خاص فعال شدن این پروفایل، موفق به راستی‌آزمایی‌اش نشدیم.

حاشیه‌های اکسپریا ۱ مارک ۵ سونی - Sony Xperia 1 V

به‌طور‌کلی، دقت نمایش رنگ‌ها در نمایشگر Xperia 1 V در سطحی پایین‌تر از رقبا قرار می‌گیرد، اما دمای رنگ‌ها تقریبا خنثی و متعادل است؛ البته در هر دو حالت Standard و Creator Mode می‌توانید دما و شدت رنگ‌های RGB را به‌دلخواه خود تنظیم کنید و به رنگ‌های دقیق‌تری دست یابید.

هر دو اسپیکر رو لبه‌ی بالایی و پایینی نمایشگر کار گذاشته شده‌اند

اسپیکرهای اکسپریا وان جزو قابلیت‌های منحصربه‌فرد این سری محسوب می‌شوند؛ چون برخلاف گوشی‌های دیگر که اسپیکر اصلی در قسمت پایین فریم قرار دارد، در Xperia 1 V هر دو اسپیکر در دل حاشیه‌ی بالایی و پایینی نمایشگر کار گذاشته شده‌اند تا صدا از روبه‌رو به گوش برسد.

پنل صدای اکسپریا ۱ مارک ۵ سونی - Sony Xperia 1 V

در بررسی ما، حجم صدای اسپیکرها خوب بود؛ به‌طوری‌که در محیط‌های نسبتا آرام، برای شنیدن پادکست یا حتی تماشای فیلم راضی‌تان می‌کند. تفکیک صدای سازهای مختلف هم به‌خوبی انجام شد و در بازه‌ی میدرنج شاهد صدای تمیز و رسایی بودیم؛ هرچند پوشش بیس حرف زیادی برای گفتن نداشت؛ البته ازآنجایی که اکسپریا از جک هدفون ۳٫۵ میلی‌متری بهره می‌برد، دستتان برای استفاده از هدفون‌های سیمی و اسپیکرهای واقعی، بازِ باز است.

اسپیکرهای Xperia 1 V همچنین از دالبی‌اتموس و 360 Reality Audio برای تجربه‌ی صدای فراگیر وقابلیت DSEE Ultimate برای افزایش کیفیت آهنگ‌های فشرده بهره می‌برند.

نرم‌افزار و رابط کاربری Xperia 1 V

رابط کاربری اختصاصی سونی را که با نام Xperia UI شناخته می‌شود، باید نسخه‌ای شخصی‌سازی شده از اندروید خالص بدانیم؛ چرا که در نگاه اول به‌سختی می‌توان تفاوتی میان Xperia UI و نسخه‌ی خالصی که در گوشی‌های پیکسل تجربه کرده‌ایم، مشاهده کرد.

ژاپنی‌ها Xperia 1 V را با اندروید ۱۳ عرضه کرده‌اند و قسمت عمده‌ی امکانات این نسخه اعم از آیکن‌های داینامیک، پالت‌های رنگی Material You، مدیریت پیشرفته‌ی دسترسی اپلیکیشن‌ها، تنظیم مجزای زبان اپلیکیشن‌ها و مدیریت کیلپ‌بورد، در Xperia UI نیز وجود دارد.

رابط کاربری Side Scense در Xperia UI سونی
رابط کاربری Split-Screen در Xperia UI سونی
رابط کاربری Pop-up Window در Xperia UI سونی

صفحه‌ی Homescreen از همان سبک و سیاق گوگل برای چینش آیکن‌ها، نوار جستجو و حتی منوی تنظیمات لانچر استفاده می‌کند. در طراحی کلی Quick Access نیز، جز یکی-دو مورد، تغییر دیگری به‌چشم نمی‌خورد؛ بنابراین همچنان انیمیشن‌هایی نرم و روان درکنار رابطی عاری از تاخیر و لگ در انتظارتان است.

وقتی سونی همه‌ی کاربران خود را حرفه‌ای فرض می‌کند!

ژاپنی‌ها تمام سعی خود را کرده‌اند تا در Xperia 1 V هرآنچه را که یک کاربر حرفه‌ای از گوشی هوشمند خود انتظار دارد، ارائه کنند. در جای‌جای رابط کاربری می‌توان برداشت متفاوت سونی را مشاهده کرد؛ از دسترسی سریع به تنظیمات صدا و ویدیو در پنل Quick Access گرفته تا دکمه‌های تقسیم صفحه و ایجاد برنامه‌ی شناور در منوی Overview (برنامه‌های درحال اجرا).

تنظیمات صفحه نمایش اکسپریا ۱ مارک ۵ سونی - Sony Xperia 1 V

ویژگی‌های اختصاصی سونی در بخش Settings یکی از بزرگ‌ترین نقاط ضعفِ Xperia UI محسوب می‌شوند. وجود گزینه‌های مختلف که بعضاً حتی توضیحات درستی نیز ندارند، کاربر را در شخصی‌سازی دستگاه خود مردد می‌کند. از سوی دیگر بسیاری از ویژگی‌ها با ظاهری کاملا حرفه‌ای تعبیه شده‌اند که به‌قدری پیچیده و گنگ است که کاربر احتمال می‌دهد تا با تغییرشان، اشتباهی ناخواسته انجام دهد و خروجی صدا و تصویر یا کارکرد کلی دستگاه را با مشکل مواجه کند.

طراحی Quick Settings در رابط کاربری Xperia UI سونی
طراحی صفحه هوم در رابط کاربری Xperia UI سونی
شخصی‌سازی ظاهر پوسته در رابط کاربری Xperia UI سونی

نگاه حرفه‌ای سونی بعضاً برای کارهایی بسیار ساده و پیش‌پا افتاده نیز وجود دارد؛ مثلا تغییر پروفایل رنگی نمایشگر که در تمامی گوشی‌ها، پروسه‌ای کاملا ساده به‌شمار می‌رود، در Xperia 1 V پیچیدگی‌های خاص خود را به‌همراه دارد و احتمالاً در انتخاب گزینه‌ی موردنظر خود دچار سردرگمی می‌شوید.

ویژگی Game Enhancer بهشت گیمرها خواهد بود

درست‌جایی که داشتم از سونی ناامید می‌شدم، ژاپنی‌ها با نرم‌افزار Game Enhancer کاملاً غافلگیرم کردند؛ نرم‌افزاری که به‌طور اختصاصی برای کنترل رفتار دستگاه در بازی‌های مختلف توسعه یافته است و امکانات نسبتا زیادی را نیز در اختیار گیمر می‌گذارد.

آیکن Game Enhancer با اجرای هر بازی به‌صورت شناور روی صفحه ظاهر می‌شود و به گیمر امکان کنترل نرم‌افزار و سخت‌افزار در حد حرفه‌ای را می‌دهد؛ تنظیماتی چون کنترل دمای تراشه یا میزان حساسیت نمایشگر به لمس کاربر. سونی حتی گزینه‌ای برای افزایش نرخ‌نوسازی نمایشگر تا ۲۴۰ هرتز قرار داده است که با تکنیک قرار دادن فریم سیاه بین هر دو فریم، بازی‌ها را با نرخ‌فریم دوبرابری اجرا می‌کند.

اجرای بازی در اکسپریا ۱ مارک ۵ سونی - Sony Xperia 1 V

کاربر همچنین می‌تواند با محدود کردن ولتاژ پردازنده، از گرم شدن آن و همچنین مصرف انرژی بیشتر، جلوگیری کند یا اینکه با استفاده از گزینه‌ی Release RAM، فضای بیشتری از رم را برای بازی‌های سنگین‌تر و گرافیکی‌تر آزاد کند.

ناگفته نماند که قاب خنک‌کننده‌ی Xperia Stream نیز ازطریق نرم‌افزار Game Enhancer کنترل می‌شود و کاربر می‌تواند سرعت چرخش فن‌ها را کنترل کند.

نرم‌افزار Side Sense یکی دیگر از ویژگی‌های پوسته‌ی Xperia UI محسوب می‌شود که ازطریق نواری در سمت راست نمایشگر فراخوانی می‌شود. این نرم‌افزار به دو بخش Main and pop-up و 21:9 Multi-window تقسیم‌بندی می‌شود که به‌ترتیب برای اجرای نرم‌افزارها به‌صورت پنجره‌ی شناور و تقسیم صفحه برای اجرای دو اپلیکیشن کاربرد دارد.

وجه تمایز اصلی Xperia 1 V با دیگر گوشی‌های پرچمدار، نه ویژگی‌های پوسته، بلکه نرم‌افزارهای حرفه‌ای آن است؛ جایی که برای برای عکاسی نرم‌افزار Camera Pro، برای فیلم‌برداری نرم‌افزار Video Pro و برای ضبط صدا نرم‌افزار Music Pro را دراختیار خواهید داشت.

نرم‌افزار دوربین و فیلم‌برداری با ابزارهایی مشابه دوربین‌های آلفا همراه شده است و در نرم‌افزار ضبط صدا نیز می‌توانید با ایجاد لایه‌های مختلف، هر ساز یا صدا را در لایه‌ای جداگانه ذخیره کنید. بااین‌تفاسیر همواره یک دوربین حرفه‌ای و یک سیستم ضبط پیشرفته را باخود به‌همراه دارید.

عکاسی و فیلم‌برداری حرفه‌ای با اکسپریا ۱ مارک ۵ سونی - Sony Xperia 1 V

سونی برای کاهش هرچه بیشتر فاصله‌ی میان دوربین‌های سری آلفا و گوشی Xperia 1 V، نرم‌افزار Creators را توسعه داده است که به‌گفته‌ی سونی، تجربه‌ای غنی‌تر از عکاسی با دوربین‌های آلفا را رقم می‌زند. با Creators، هم می‌توانید از گوشی به‌عنوان Viewfinder دوربین خود استفاده کنید و هم به‌سرعت عکس‌های ثبت شده را به دوربین انتقال دهید و ارتباطی یکپارچه‌تری را تجربه کنید.

به‌روزرسانی اندروید فقط برای ۲ سال

در انتهای بخش نرم‌افزار باید به سیاست به‌روزرسانی سونی اشاره کنیم؛ درحالی‌که حتی شرکت‌هایی چون شیائومی نیز درحال ارائه‌ی به‌روزرسانی ۳ ساله برای گوشی پرچمدارشان هستند و سامسونگ با پشتیبانی ۴ ساله از گوشی‌های خود، پرچمدار به‌روزرسانی و حمایت از خریدار به‌حساب می‌آید، سونی تنها تا ۲ نسخه اندروید، کاربر را همراهی می‌کند و تا یک سال پس از آن نیز با ارائه به‌روزرسانی‌های امنیتی، دستگاه را از گزند مشکلات امنیتی حفظ می‌کند.

جالب است بدانید که پشتیبانی محدود و کوتاه‌مدت سونی عموماً در گوشی‌های سری ردمی، پوکو و ریلمی دیده می‌شود و از سونی انتظار می‌رود که حداقل گوشی‌های پرچمدار خود را کمی طولانی‌تر پشتیبانی کند.

عملکرد، تجربه بازی و شارژدهی Xperia 1 V

برای غول عکاسی سونی چه تراشه‌ای برازنده‌تر از پرچمدار جدید کوالکام می‌توانیم پیدا کنیم؟ تراشه‌ی Snapdragon 8 Gen 2 در قلب Xperia 1 V قرار گرفته است تا تمام قدرت پردازش مورد نیاز را در اختیار پرچمدار سونی قرار بدهد.

تراشه‌ی نسل جدید اسنپدراگون، با لیتوگرافی ۴ نانومتری TSMC تولید می‌شود و از یک هسته‌ی ۳٫۲ گیگاهرتزی Cortex-X3، دو هسته‌ی ۲٫۸ گیگاهرتزی Cortex A715، دو هسته‌ی ۲٫۸ گیگاهرتزی Cortex A710 و در نهایت سه هسته‌ی ۲ گیگاهرتزی Cortex A510 قدرت می‌گیرد.

تراشه‌ی پرچمدار کوالکام به ماژول پردازش تصویر ۱۸ بیتی Spectra مجهز شده است تا بتواند عکس‌های ۲۰۰ مگاپیکسلی و ویدیوهای با وضوح 8K را پردازش کند. بااین‌حساب، به نظر می‌رسد گوشی سونی تمام قدرت مورد نیاز برای پردازش عکس‌هایی که با آن ثبت می‌شود، در اختیار داشته باشد.

گیمینگ با اکسپریا ۱ مارک ۵ سونی - Sony Xperia 1 V

سونی نسل جدید اکسپریا را با ۱۲ گیگابایت رم LPDDR5 و حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایت به فروش می‌رساند. ما برای بررسی مدل ۵۱۲ گیگابایت را در اختیار داشتیم. نکته‌ی قابل ذکر اینکه برخلاف روند متداولی که در دنیای گوشی‌های پرچمدار به نُرم متداول تبدیل شده است، Xperia 1 V اسلات کارت حافظه هم دارد تا بتوانید با حافظه‌ی microUSB، به‌اندازه‌ای که نیاز دارید، فضای ذخیره‌سازی گوشی را افزایش دهید.

اگر سرعت خواندن و نوشتن فضای ذخیره‌سازی را با سایر پرچمدارهای بازار مقایسه کنیم، کمی ناامید خواهیم شد. سرعت خواندن ترتیبی اکسپریا ۲۸ درصد از گلکسی زد فولد جدید و ۴۲ درصد از گلکسی S23 اولترا کمتر به دست می‌آید.

عملکرد حافظه‌ ذخیره‌سازی Xperia 1 V دربرابر رقبا

مدل‌ها ٫ عملکرد

نرخ خواندن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ خواندن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

اکسپریا ۱ مارک ۵

۱۹۸۴٫۹

۱۶۳۳٫۲

۳۶۴٫۶

۳۸۶٫۸

گلکسی زد فولد ۵

۲۷۸۴٫۲

۱۷۷۰٫۳

۴۳۱٫۲

۱۷۸٫۵

گلکسی زد فلیپ ۵

۲۷۴۰٫۶

۱۹۶۶٫۴

۳۸۱٫۴

۱۶۹٫۷

گلکسی S23 اولترا

۳۴۳۲٫۷۳

۱۸۵۵٫۳۹

۴۴۷٫۷۹

۱۵۶٫۶۱

پیکسل ۷ پرو

۱۶۲۰٫۸۷

۲۹۵٫۲۱

۱۹۴٫۶

۲۴۷٫۸۴

شیائومی ۱۲ پرو

۱۸۹۵٫۸

۱۴۷۹٫۸

۳۲۷٫۳

۴۱۹٫۷

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

دوربین-اسمارت‌فون سونی با تکیه بر تراشه‌ی پرچمدار کوالکام، رقابت سختی را در برابر بقیه‌ی پرچمدارهای اندرویدی پیش رو دارد. اعداد و ارقام جدول ما نشان می‌دهد که وب‌گردی با Xperia 1 V تجربه‌ای لذت‌بخش و اصطلاحا Snappy خواهد بود، ولی نه به اندازه‌ی تجربه‌ای که از وب‌گردی با آیفون ۱۴ پرو مکس اپل خواهید داشت!

کاربر درحال کار با اکسپریا ۱ مارک ۵ سونی - Sony Xperia 1 V

از نظر توان محاسباتی CPU و با درنظر داشتن عملکرد اس ۲۳ اولترا که از پردازنده‌ی Snapdragon 8 Gen 2 اختصاصی برای گوشی‌های گلکسی استفاده می‌کند، حدودا ۶ درصد برتری را نسبت به نسخه‌ی معمولی تراشه‌ی کوالکام می‌بینیم؛ اما در بنچمارک شبیه‌ساز بازی و در حالت Offscreen، تفاوت چندانی بین نرخ فریم مشاهده نمی‌کنیم. وقتی توان محاسباتی CPU را با تراشه‌ی A16 اپل مقایسه می‌کنیم، برتری ۱۵ درصدی اپل سیلیکون باز هم کفه‌ی ترازو را به سمت خانواده‌ی آیفون ۱۴ سنگین‌تر می‌کند.

عملکرد Xperia 1 V در برابر رقبا

محصول/بنچمارک

تراشه

Speedometer 2.0

GeekBench 5

GFXBench

تجربه‌ی وب‌گردی

توان محاسباتی GPU

توان محاسباتی CPU

شبیه‌ساز بازی

Vulkan/Metal

Single/Multi

Aztec Ruins

Onscreen/1440p

Vulkan/Metal

اکسپریا ۱ مارک ۵

Snapdragon 8 Gen 2

۱۸۲

۸۴۳۷

۱۴۰۶

۴۷۰۱

۸۵

۶۸

گلکسی زد فولد ۵

Snapdragon 8 Gen 2 For Galaxy

۱۷۴

۹۱۶۲

۱۵۱۱

۴۸۳۵

۵۷

۵۸

گلکسی زد فلیپ ۵

Snapdragon 8 Gen 2 For Galaxy

۱۷۵

۷۷۹۵

۱۴۹۰

۴۵۷۷

۹۰

۶۳

گلکسی S23 اولترا

Snapdragon 8 Gen 2 For Galaxy

۱۳۳

۹۳۰۰

۱۵۶۳

۴۹۹۲

۹۶

۷۰

پیکسل ۷ پرو

Tensor G2

۹۴٫۷

۴۴۵۲

۱۰۴۷

۳۲۸۸

۲۴

۲۶

آیفون ۱۴ پرو مکس

Apple A16

۳۸۶

۱۵۲۰۸

۱۸۸۷

۵۴۱۳

۵۴٫۵

۴۱٫۶

شیائومی ۱۲ پرو

Snapdragon 8 Gen 1

۷۹٫۶

۶۵۱۲

۱۲۴۶

۳۷۱۸

۵۸

۴۱

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

برای اینکه عیار عملکرد تراشه‌ی کوالکام را در شرایط پردازش‌های سنگین بسنجیم، مثل همیشه تست استرس ۲۰ دقیقه‌ای را روی آن اجرا کردیم که نتایج را در نمودار زیر مشاهده می‌کنید. گوشی اکسپریا، مثل زد فولد ۵ آزمون را با نمره‌ی بالایی آغاز می‌کند؛ اما در دورهای بعدی نمی‌تواند عملکردش را با همان امتیاز ادامه دهد و با نوسان‌های زیاد، آزمون را با پایداری ۴۸ درصد به پایان می‌رساند.

نکته‌ی آزاردهنده‌ای که در زمان کار با گوشی اکسپریا به‌وفور برایمان پیش می‌آمد، داغ‌شدن بیش از حد بدنه حتی در پردازش‌های معمولی و موقع عکاسی بود. در زمان اجرای تست استرس، دمای گوشی را تا ۴۶ درجه هم اندازه کردیم. بالا رفتن دمای گوشی و عملکرد ناپایدار تراشه‌ی Snapdragon 8 Gen 2 در قلب پرچمدار سونی می‌تواند هر کاربری را دلسرد کند.

نمودار عملکرد اکسپریا ۱ مارک ۵

برای بازی CoD Mobile، تنظیمات گرافیکی را روی بالاترین درجه قرار دادیم. تجربه‌ی بدون لگ و روانی از بازی داشتیم و طبق انتظارمان، نرخ فریم هم روی عدد ۶۰ فریم‌برثانیه قفل شده بود. در اجرای بازی سنگین Genshin Impact و با تنظیمات گرافیکی Medium، با کمی لگ مواجه شدیم که البته، لطمه‌ای به اجرای روان بازی وارد نمی‌کرد. با افزایش تنظیمات گرافیکی به Very High، عملا نتوانستیم بازی را تجربه کنیم؛ لذا باید از خیر تنظیمات گرافیکی بالا حداقل در این بازی گذشت.

مصرف باتری اکسپریا ۱ مارک ۵ سونی - Sony Xperia 1 V

سونی Xperia 1 V مثل نسل قبل از باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی استفاده می‌کند که می‌توان آن را با شارژ سریع ۳۰ واتی، در عرض ۳۰ دقیقه تا ۵۰ درصد شارژ کرد. علاوه‌بر پشتیبانی از Power Delivery 3، اکسپریا از شارژ بی‌سیم و شارژ بی‌سیم معکوس هم پشتیبانی می‌کند. در کاربری روزمره، مثل وب‌گردی و استفاده از شبکه‌های اجتماعی، اکسپریا می‌تواند کمی بیش از ۹ ساعت شارژدهی داشته باشد؛ یعنی ۱۰ درصد کمتر از پرچمدارهای نسل جدید سامسونگ.

عمر باتری Xperia 1 V در برابر رقبا

محصول/بنچمارک

نمایشگر

باتری

پخش ویدیو

کاربری روزمره

ابعاد، وضوح و نرخ نوسازی

میلی‌آمپرساعت

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

اکسپریا ۱ مارک ۵

۶٫۵ اینچ

۳۸۴۰ × ۱۶۴۴ پیکسل

۵۰۰۰

۱۴:۱۶

۹:۱۸

گلکسی زد فولد ۵

(نمایشگر داخلی)

۷٫۶ اینچ

۲۱۷۶ × ۱۸۱۲ پیکسل

۴۴۰۰

۲۶:۴۰

۱۰:۳۱

گلکسی زد فولد ۵

(نمایشگر خارجی)

۶٫۲ اینچ

۲۳۱۶ × ۹۰۴ پیکسل

۴۴۰۰

۲۳:۲۰

۱۳:۵۶

گلکسی زد فلیپ ۵

۶٫۷ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۲۶۴۰×۱۰۸۰ پیکسل

۳۷۰۰

۲۲:۱۳

۱۰:۲۸

گلکسی S23 اولترا

۶٫۸ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۳۰۸۸×۱۴۴۰ پیکسل

۵۰۰۰

۲۴:۱۰

TBA

پیکسل ۷ پرو

۶٫۷ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۳۱۲۰×۱۴۴۰ پیکسل

۵۰۰۰

۱۹:۱۰

۱۰:۳۶

آیفون ۱۴ پرو مکس

۶٫۷ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۲۷۹۶×۱۲۹۰ پیکسل

۴۳۲۳

۳۱:۳۰

--

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

در پخش ویدیو، اختلاف بین اکسپریا و سایر رقبا، به مقدار فاحشی بیشتر می‌شود و تنها می‌توانید ۱۴ ساعت با اکسپریا ویدیو تماشا کنید؛ البته توجه داشته باشید که این نتیجه با پخش ویدیوی HD و روشنایی ۲۰۰ نیت نمایشگر به دست آمده است. قطعا موقع پخش محتوای HDR و 4K، شارژدهی باتری کمتر خواهد بود.

دوربین و تجربه عکاسی Xperia 1 V

از آنجایی که گوشی‌های Xperia 1 روح دوربین‌های حرفه‌ای را در کالبد گوشی هوشمند ارائه می‌کنند، در بررسی آن‌ها هم باید بیشترین تمرکزمان را روی دوربین‌ها و عملکرد آن‌ها قرار بدهیم، چرا که در غیر این‌صورت در حق محصول عجیب و البته خارق‌العاده‌ی سونی اجحاف کرده‌ایم. چینش دوربین‌های گوشی سونی با سایر پرچم‌داران تفاوتی ندارد و با ترکیب واید (اصلی) + اولتراواید + تله‌فوتو طرف هستیم؛ اما از آنجایی که سونی فرمانروای بلامنازع حسگرهای CMOS است، سورپرایز بزرگی برایمان در چنته دارد.

عکاسی با اکسپریا ۱ مارک ۵ سونی - Sony Xperia 1 V

در دوربین اصلی Xperia 1 V، برای اولین‌بار شاهد استفاده از سنسور ExmorT IMX 888 سونی هستیم که بر پایه‌ی فناوری Exmor RS ژاپنی‌ها توسعه داده شده است. در سنسورهای ExmorT، فوتودیودها (دیود نوری گیرنده یا همان Photodiode) و ترانزیستورهای مرتبط با آن‌ها در دو لایه‌ی جداگانه، روی هم پُشته (stack) شده‌‌اند. درواقع، هرچه فوتودیودها بزرگ‌تر باشند، نور بیشتری جذب می‌کنند و فناوری پشته‌سازی به این مسأله کمک بزرگی می‌کند؛ چرا که می‌توان فضای بیشتری در اختیار فوتودیودها قرار داد و به‌عبارتی، از فوتودیودهای بزرگ‌تری استفاده کرد. با همین ترفند، فوتودیودهای حسگر ExmorT IMX 888 دو برابر نور بیشتری جذب می‌کنند.

بهبود دو برابری عکاسی در شب با تکنولوژی جدید حسگر

به منظور افزایش نسبت سیگنال به نویز (S/N)، یعنی کاهش نویز تصویر، ترانزیستورهای لایه‌ی دوم نیز بهینه‌تر طراحی شده‌اند. بااین‌حساب،‌ حسگر ExmorT IMX 888 نه‌تنها نور بیشتری جذب می‌کند، بلکه تصویر را با نویز کمتری به ثبت می‌رساند. سونی ادعا می‌کند که Xperia 1 Mark V با تکیه بر نوآوری حسگر ExmorT، عکاسی در تاریکی را نسبت به نسل قبل، دو برابر بهبود داده است.

تفاوت‌های حسگر دوربین اصلی به همین‌جا خلاصه نمی‌شود؛ درحالی‌که ابعاد حسگرهای متداول نسبت ۴:۳ را در اختیار می‌گذارند، حسگر سونی روی نسبت ۴٫۳:۳ ساخته شده است تا مساحت بزرگ‌تری داشته باشد. در مجموع، حسگر دوربین اصلی نسبت به Xperia 1 IV به‌اندازه‌ی ۱٫۷ برابر افزایش مساحت را تجربه می‌کند.

شاتر دستی نرم‌افزار دوربین اکسپریا ۱ مارک ۵ سونی - Sony Xperia 1 V

وضوح عکس‌های ExmorT IMX 888 روی کاغذ ۵۲ مگاپیکسل است؛ اما به کمک تکنولوژی Pixel Binning، عکس‌ها را با رزولوشن ۱۲ مگاپیکسل (Binning از ۴۸ مگاپیکسل) به ثبت می‌رساند. متأسفانه برخلاف سایر گوشی‌های مشابه، گزینه‌ای برای عکاسی در رزولوشن ۴۸ مگاپیکسل در اختیار نداریم و بالاترین رزولوشن تصویر، به همان ۱۲ مگاپیکسل محدود می‌شود. حسگر دوربین اصلی نیز در پس لنز ۲۴ میلی‌متری با گشودگی دیافراگم f/1.9 قرار دارد.

حالا که به‌اندازه‌ی کافی با دوربین اصلی و تکنولوژی خارق‌العاده‌ی به‌کاررفته در حسگر آن آشنا شدیم، به سراغ دوربین‌های اولتراواید و تله‌فوتو می‌رویم. دوربین اولتراواید Xperia 1 Mark V تفاوتی نسبت به نسل قبل تجربه نمی‌کند. حسگر ۱۲ مگاپیکسلی IMX 563 سونی با پیکسل‌هایی به ابعاد ۱٫۴ میکرومتر، پشت لنز ۱۶ میلی‌متری با گشودگی دیافراگم f/2.2 قرار دارد.

دوربین تله‌فوتو نیز به همان حسگر و لنز به کار رفته Xperia 1 IV تکیه می‌کند. حسگر ۱۲ مگاپیکسلی IMX 650 سونی با پیکسل‌های یک میکرومتری، لنز تله‌فوتو با قابلیت زوم اپتیکال پیوسته ۳٫۵ تا ۵٫۲ برابر را همراهی می‌کند. درواقع با دوربین تله‌فوتو می‌توانید به‌صورت پیوسته، بین مقادیری که ذکر کردیم، زوم کنید. تمام دوربین‌های اکسپریا به لرزشگیر اپتیکال (OIS) مجهز هستند. در نهایت، دوربین سلفی با حسگر ۱۲ مگاپیکسلی IMX 663 و لنز ۲۰ میلی‌متری، مجموعه‌ی دوربین‌های Xperia 1 V را تکمیل می‌کند.

زوم اپتیکال پیوسته بین ۳٫۵ تا ۵٫۲ برابر

باوجود تمام امکاناتی که در بطن دوربین‌های اکسپریا قرار گرفته است، سونی اپلکیشین‌های متعددی را هم در اختیار علاقه‌مندان به عکاسی و فیلم‌برداری قرار می‌دهد. سه اپلیکیشن Photo Pro و Video Pro و Cinema Pro می‌توانند نیازهای فیلم‌برداری و عکاسی شما را در سطوح مختلف برآورده کنند.

رابط کاربری نرم‌افزار دوربین اکسپریا ۱ مارک ۵ سونی - Sony Xperia 1 V

با اولین ورود به اپلیکیشن Photo Pro، رابط کاربری منحصربه‌فرد آن توجهتان را جلب خواهد کرد و احساس می‌کنید در حال کار با View Finder دوربین‌های DSLR هستید. رابط کاربری دوربین که یادآور دوربین‌های آلفای سونی است، برای من و برخی از بچه‌های زومیت سردرگم‌کننده بود و نمی‌توانستیم گزینه‌های مدنظرمان را به‌راحتی پیدا کنیم. به نظرم کسی که گوشی اکسپریا را انتخاب می‌کند، مدتی زمان نیاز دارد تا به رابط کاربری دوربین و جای تنظیمات مختلف عادت کند.

برای شروع عکاسی، بسته به کاربرد و سطح کاربری‌تان می‌توانید مُدهای مختلفی را انتخاب کنید. وقتی اپ دوربین را باز می‌کنید، حالت Basic به صورت پیش‌فرض در دسترستان قرار می‌گیرد و برای کاربرانی درنظر گرفته شده است که حوصله یا دانش سروکله‌زدن با تنظیمات متعدد و سردرگم‌کننده‌ی دوربین‌های حرفه‌ای را ندارند و صرفا به دنبال قابلیت Point and Shoot یا عکاسی سریع هستند. مُد Basic از نظر امکانات تفاوت چندانی با سایر اسمارت‌فون‌های بازار ندارد و تقریبا همان قابلیت‌ها را،‌ البته با چیدمان و قالبی متفاوت در اختیار قرار می‌دهد.

عکاسی سریع با اکسپریا راحت‌تر از گذشته شده است

خوشبختانه سونی امسال اقبال بیشتری نسبت به عکاسی سریع نشان داده است و برخلاف سال‌های قبل، پردازش بیشتری روی تصاویر گرفته‌شده در حالت Basic انجام می‌دهد. نایت مُد هم به قابلیت‌های حالت Basic اضافه شده است و علاوه‌براینکه می‌توانید آن را به‌صورت دستی فعال کنید، با قرار گرفتن در محیط‌های تاریک هم به‌صورت خودکار فعال خواهد شد.

با قابلیت Burst Shooting و ترکیب آن با فوکوس خودکار قدرتمند سونی، می‌توانید تا ۲۰ فریم‌برثانیه از سوژه‌های مدنظرتان عکاسی کنید. در مورد فوکوس خودکار، بد نیست اشاره کنیم که می‌توانید در تنظیمات، تعیین کنید که حین عکاسی، دوربین روی چهره‌ی افراد یا اشیای درون تصویر فوکوس کند. به‌علاوه، می‌توانید با تَپ کردن روی سوژه، فوکوس خودکار را روی آن تنظیم کنید؛ در این شرایط، حتی اگر سوژه یا گوشی جابه‌جا شود، فوکوس روی سوژه‌ی مدنظرتان باقی می‌ماند.

کلوزآپ دوربین‌های اکسپریا ۱ مارک ۵ سونی - Sony Xperia 1 V از نمای دیگر

نکته‌ی دیگری که Xperia را از سایر اسمارت‌فون‌های بازار متمایز می‌کند، وجود دکمه‌ی فیزیکی شاتر برای عکاسی است. فقط در حالت Basic که یک دکمه‌ی شاتر نرم‌افزاری هم در اختیارتان قرار می‌گیرد و در بقیه‌ی مُدهای عکاسی، باید از دکمه‌ی فیزیکی استفاده کنید. متأسفانه وقتی دکمه‌ی شاتر را فشار می‌دهید، نمی‌دانید که آیا عکستان ثبت شده است یا نه! یعنی نه صدای خاصی به گوشتان می‌رسد، نه تصویر چشمک می‌زند. بعید می‌دانم عادت کردن به سیستم عکاسی سونی، حتی برای عکاسان حرفه‌ای هم کار ساده‌ای باشد.

به جز مُد Basic، حالت‌های زیر برای عکاسی درنظر گرفته شده‌اند:

  • حالت Auto
  • حالت Program auto (کنترل سرعت شاتر توسط دوربین و امکان تنظیم سایر پارامترها توسط کاربر)
  • حالت Shutter Speed Priority (امکان تنظیم سرعت شاتر توسط کاربر)
  • حالت Manual Exposure (امکان تنظیم سرعت شاتر و ISO توسط کاربر)
  • حالت Memory Recall (استفاده از تنظیمات از پیش تعیین شده توسط کاربر)

برای فیلم‌برداری با اکسپریا، بااینکه می‌توان از همان اپلیکیشن Photo Pro و حالت Basic استفاده کرد؛ برای دریایی از امکانات و قابلیت‌ها، اپلیکیشن‌های Video Pro و مکمل آن، Cinema Pro، برای علاقه‌مندان به فیلم‌برداری حرفه‌ای جذاب‌تر هستند. تقریبا تمام امکاناتی که برای فیلم‌برداری نیاز دارید، در Video Pro در اختیارتان قرار می‌گیرد؛ منهای مواردی که واقعا تنها برای فیلم‌برداری سینمایی به‌کار می‌آیند.

امکانات متعدد عکاسی و فیلم‌برداری، هر کاربری را شگفت‌زده می‌کند

مثلا در Cinema Pro می‌توانید چند پلان با تنظیمات مختلف ضبط کنید و سپس همه‌ی آن‌ها را به هم بچسبانید و یک سکانس خروجی تحویل بگیرید. به‌علاوه امکان تنظیم فوکوس دستی برای دو نقطه از تصویر و تغییر بین آن‌ها را خواهید داشت. ضمنا این نکته را هم بگوییم که در مُد Cinema Pro، فیلم‌برداری تنها با نسبت تصویر کشیده‌ی ۲۱:۹ انجام می‌شود.

فیلم‌برداری با اکسپریا ۱ مارک ۵ سونی - Sony Xperia 1 V

برای بررسی عملکرد گوشی اکسپریا در حالت‌ها و سناریوهای مختلف عکاسی، از مقایسه‌ی عکس‌های آن با گلکسی اس ۲۲ اولترا استفاده می‌کنیم. تمام عکس‌های اکسپریا را با حالت Basic ثبت کرده‌ایم تا ببینیم سونی چقدر در ارائه‌ی تجربه‌ی Point and Shoot موفق عمل کرده است؛ یا به‌عبارت دیگر، چقدر می‌توانیم Xperia 1 V را به کاربران عادی و کسانی که از عکاسی سررشته‌ای ندارند، توصیه کنیم.

با اولین نگاه به عکس‌های زیر متوجه تفاوت دمای رنگ‌ها خواهیم شد. عکس اس ۲۲ اولترا، کاملا گرم است و تناژ زرد را در آن به‌وضوح می‌بینیم؛ اما در عکس گوشی اکسپریا رنگ‌ها را بسیار نزدیک به واقعیت می‌بینیم. برای سنجش گستره‌ی دینامیکی، توجهتان را به جزئيات پشت پنجره جلب می‌کنم. گلکسی اس ۲۲ اولترا با تنظیم نه‌چندان مناسب نورپردازی فضای درون و بیرون، نتوانسته جزئیات را به خوبی اکسپریا به ثبت برساند؛ البته که برخی از جزئیات در عکس‌های اکسپریا هم از دست رفته‌اند و اصطلاحا Overexpose شده‌اند.

عکس کنسول‌های سری ایکس و اس در دفتر زومیت
اکسپریا
عکس از کنسول‌های سری ایکس و اس
اس ۲۲ اولترا
عکس از فضای دفتر زومیت
برش عکس اکسپریا
عکس از فضای دفتر زومیت
برش عکس اس ۲۲ اولترا

در عکس‌های زیر که از فضای بیرون و در هوای آفتابی گرفته‌ایم، روی دیگری از عملکرد HDR دوربین اکسپریا را می‌بینیم. اس ۲۲ اولترا با نورپردازی حرفه‌ای‌تر، عکسی روشن و با رنگ‌های زنده‌تر به ثبت رسانده، اما عکس اکسپریا تاریک‌تر است و رنگ‌ها چندان قابل تشخیص و زنده نیستند. با دقت به برش عکس‌ها، می‌بینیم که از نظر حفظ جزئيات، تفاوت چندانی وجود ندارد و برخی جزئیات بافت دیوار را از دست داده‌ایم.

نمای نزدیک از ساختمان در روز آفتابی
اکسپریا
نمای نزدیک از ساختمان در روز آفتابی
اس ۲۲ اولترا
نمای نزدیک از ساختمان در روز آفتابی
برش عکس اکسپریا
نمای نزدیک از ساختمان در روز آفتابی
برش عکس اس ۲۲ اولترا
عکس از فضای بازی دفتر زومیت
عکس اولتراواید اکسپریا
عکس از فضای دفتر زومیت و کنسول‌های ایکس باکس
عکس اولتراواید اس ۲۲ اولترا
عکس نمای دور از ساختمان‌ها و آسمان
عکس اولتراواید اکسپریا
عکس نمای دور از ساختمان‌ها و آسمان آبی
عکس اولتراواید اس ۲۲ اولترا
عکس نمای نزدیک از پشت بام ساختمان
تله‌فوتوی ۳٫۵ برابری اکسپریا
عکس نمای نزدیک از پشت بام ساختمان
تله‌فوتوی سه برابری اس ۲۲ اولترا

سونی با تغییرات و نوآوری‌هایی که در سنسور دوربین اصلی ایجاد کرده، ادعا می‌کند که عملکرد دوربین اصلی در عکاسی شب را به‌اندازه‌ی دو برابر بهبود داده است. عکس‌هایی که در حالت نایت مُد با اکسپریا به ثبت رسانده‌ایم، تا حد خوبی این ادعا را اثبات می‌کنند. اگر به بافت دیوار در برش عکس‌های اکسپریا و گلکسی اس ۲۲ اولترا توجه کنید، جزئیات بیشتری را در عکس اکسپریا خواهید دید. Xperia 1 V جزئیات را شارپ‌تر و بدون سافت شدن نشان می‌دهد و نوری که از چراغ پخش می‌شود، کمتر توی ذوق می‌زند.

عکاسی شب از چراغ‌ها و ساحتمان‌ها
عکس نایت مد اکسپریا
عکاسی شب از چراغ‌ها و نورپردازی ساختمان‌ها
عکس نایت مد اس ۲۲ اولترا
عکاسی شب از چراغ‌های خیابان
برش عکس اکسپریا
عکاسی شب از چراغ‌ها و ساحتمان‌ها
برش عکس اس ۲۲ اولترا
عکاسی از نورپردازی ساختمان‌ها در شب
عکس اولتراواید اکسپریا
عکاسی از نورپردازی ساختمان‌ها در شب
عکس اولر

موضوع گرم‌تر بودن عکس‌ها و تناژ رنگ زرد را در عکس‌های سلفی شادان و هادی هم می‌توانید ببینید. در سایر موارد، عملکرد دوربین‌های سلفی اس ۲۲ اولترا و اکسپریا تقریبا یکسان است.

عکس سلفی هادی و شادان
سلفی اکسپریا
عکس سلفی هادی و شادان
سلفی اس ۲۲ اولترا
عکس سلفی پرتره شادان و هادی
سلفی پرتره اکسپریا
عکس سلفی پرتره شادان و هادی
سلفی پرتره اس ۲۲ اولترا

گالری عکس‌های Xperia 1 V

نمای نزدیک از چراغ‌های بی ام و
عکس هنری از بی ام و
عکس هنری از بی ام و
عکس از تابلوهای دفتر زومیت
عکس از میکروفون استودیوی زومیت
عکس از لنزهای دوربین حرفه‌ای
عکس از گل و گیاه‌های دفتر زومیت
عکس از گل و گیاه‌های دفتر زومیت

جمع‌بندی: آیا پرچم‌دار ۱۴۰۰ دلاری سونی ارزش خرید دارد؟

اکسپریا وان مارک ۵ بی‌شک گوشی هیجان‌انگیزی است؛ نمایشگر ۱۲۰ هرتزی OLED 4K که می‌توانید از آن به‌عنوان نمایشگر دوربین حرفه‌ای استفاده کنید و صدالبته دوربین‌های مجهز به زوم اپتیکال پیوسته و ردیاب چشم برای فوکوس خودکار همراه‌با اپلیکیشن‌های اختصاصی عکاسی و فیلم‌برداری؛ یا حتی جک هدفون، دکمه‌ی اختصاصی شاتر دوربین و شیار سیم‌کارت بی‌نیاز به پین! احتمالا به همان اندازه که ما برای بررسی‌ گوشی ذوق داشتیم، شما هم برای تجربه‌اش هیجان‌زده باشید.

نمایشگر اکسپریا ۱ مارک ۵ سونی - Sony Xperia 1 V

اما قیمت گوشی Xperia 1 V بسیار زیاد است؛ درحدی که گلکسی S23 اولترا در کنار آن خوش‌قیمت به چشم می‌آید! درضمن، استفاده از رابط کاربری پیچیده‌ی دوربین این گوشی برای ثبت بهترین تصاویر از حوصله‌ی بسیاری از افرادی که صرفا می‌خواهند با یک کلیک، خوش رنگ‌ولعا‌ب‌ترین عکس را برای اینستاگرام بگیرند، خارج است.

شاید اگر عکاس یا اهل فیلم‌سازی باشید، Xperia 1 V گوشی رویاهایتان باشد؛ اما شاید کماکان ترجیح دهید برای خرید دوربین حرفه‌ای هزینه کنید تا گوشی ۱۴۰۰ دلاری. کاربران عادی هم احتمالا همان تصاویری را با گوشی اکسپریا بگیرند که با S23 اولترا یا آیفون ۱۳ پرومکس ثبت می‌کنند. درکل، اگر قیمت Xperia 1 V پایین‌تر بود، راحت‌تر می‌شد خرید آن را توجیه کرد؛ اما با این وضعیت، بعید می‌دانم افراد زیادی Xperia 1 V را به پرچم‌داران اپل و سامسونگ ترجیح دهند.

عکاس: هادی غنی‌زادگان

نکات مثبت

  • جک هدفون!
  • طراحی شیک و کلاسیک
  • نمایشگر اولد ۱۲۰ هرتزی 4K
  • دوربین‌های حرفه‌ای با زوم اپتیکال پیوسته
  • مقاوم در برابر آب و گردوخاک (IP65/IP68)
  • اپلیکیشن‌های اختصاصی عکاسی و فیلم‌برداری

نکات منفی

  • قیمت ۱۴۰۰ دلاری!
  • افت شدید عملکرد
  • داغ بودن مدام بدنه
  • نبود نرخ نوسازی متغیر
  • نبود کابل شارژ در جعبه
  • آپدیت نرم‌افزاری دوساله
  • رابط کاربری پیچیده دوربین
  • نمایشگر بسیار کشیده (۲۱:۹)
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات