چین برای کاهش وابستگی به ایالات متحده، به‌دنبال استفاده از سیستم‌عامل اختصاصی است

جمعه ۱۰ تیر ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
با افزایش میزان فروش رایانه‌های مبتنی‌بر سیستم‌عامل مک در چین، دولت این کشور برای کاهش وابستگی به فناوری‌های ایالات متحده، به‌دنبال توسعه‌ی یک سیستم‌عامل داخلی است.
تبلیغات

در سال‌های اخیر فروش کامپیوترهای مک در چین روبه افزایش بوده است و محبوبیت مدل‌های مجهز به تراشه‌های اختصاصی اپل در این کشور همچنان درحال افزایش است. بااین‌حال دولت چین برنامه‌هایی برای ایجاد یک سیستم‌عامل اختصاصی دارد تا بتواند وابستگی خود را به اپل، مایکروسافت و فناوری‌های ایالات متحده کاهش دهد.

9to5Mac می‌نویسد، رایانه‌های شخصی در چین مثل سایر کشورهای جهان تقریباً به دو دسته‌ی ویندوز و مک تقسیم شده‌اند. اپل در سال‌های اخیر به‌طور پیوسته سهم بازار خود را افزایش داده و درحال‌حاضر حدود ۱۵ درصد از بازار را دراختیار دارد. ۸۵ درصد باقی‌مانده نیز در تصاحب ویندوز است و سیستم‌های رقیب مثل لینوکس نیز اساساً فقط نویز آماری هستند.

دولت چین از سال‌ها قبل از اتکا به فناوری ایالات متحده ناراضی بوده و دانشگاه ملی فناوری دفاع ارتش خود را به ساخت یک سیستم‌عامل داخلی موظف کرده است. اولین تلاش این کشور برای ساخت سیستم‌عامل اختصاصی در سال ۲۰۰۱ با نام Kylin منتشر شد، اما این پلتفرم فقط برای سیستم‌های کامپیوتری نظامی و دولتی درنظر گرفته شد و هیچ نفوذ گسترده‌ای میان کاربران عادی نداشت.

یکی از رسانه‌های چینی گزارش می‌دهد که این کشور اکنون با ایجاد نسخه‌ی منبع‌باز سیستم‌عامل خود موسوم به OpenKeylin، تلاشی هماهنگ‌تر برای تبدیل کردن Kylin به سیستم‌عامل اصلی کاربران انجام داده است. اولین نسخه‌های این پلتفرم مبتنی‌بر FreeBSD بود، درحالی‌که نسخه‌های فعلی آن برپایه‌ی لینوکس توسعه داده شده است.

چین در آخرین تلاش خود برای کاهش اتکای این کشور به سیستم‌عامل‌های خارجی مثل مایکروسافت ویندوز و macOS اپل، یک پلتفرم متن‌باز برای سرعت بخشیدن به روندتوسعه‌ی سیستم‌عامل دسکتاپ اختصاصی خود ایجاد کرده است. Kylinsoft یکی از زیرشاخته‌های شرکت‌ دولتی China Electronics Corp برای راه‌اندازی جامعه‌ی کد منبع‌باز، به جمع بیش‌از ۱۰ نهاد چینی دیگر ازجمله مرکز تحقیقات توسعه‌ی امنیت اطلاعات صنعتی ملی پیوست. این برنامه با نام OpenKylin به برنامه‌نویسان اجازه می‌دهد کدهای کامپیوترهای مبتنی‌بر سیستم‌عامل Kylin را منتشر کرده و آن‌ها را با دیگران به‌اشتراک بگذارند.

این تلاش در بحبوحه‌ی افزایش تنش‌ها میان ایالات متحده و چین انجام می‌شود. شایان‌ذکر است دولت چین تلاش می‌کند تا فناوری‌های کلیدی مثل تراشه‌ها و نرم‌افزارهای موردنیاز خود را تولید کند.

همان‌طور که اشاره شد چین سعی دارد با توسعه‌ی سیستم‌عامل اختصاصی، اتکای خود به فناوری‌های ایالات متحده را کاهش دهد؛ درحالی‌که ایالات متحد به‌شدت به چین به‌عنوان یک مرکز تولید وابسته است.

اگرچه اپل نیز تلاش‌های زیادی برای تنوع‌بخشیدن به مراکز تولید خود انجام می‌دهد، سرعت این‌ اقدامات همچنان کند است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات