طرح مفهومی iPadOS 16 با قابلیت‌های جذابش، تمام پتانسیل تبلت‌های اپل را به‌کار می‌گیرد

سه‌شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
طرح مفهومی iPadOS 16 قابلیت‌های چندوظیفگی پیشرفته، صفحه‌ی هوم کارآمدتر و حالت استودیو را برای آیپد به‌تصویر می‌کشد.
تبلیغات

برکسی پوشیده نیست که کوپرتینویی‌ها در رویداد توسعه‌دهندگان WWDC 2022 از نسخه جدید سیستم عامل آیپدهای خود یعنی iPadOS 16 رونمایی خواهند کرد. درحالی‌که اطلاعات چندانی از نسخه جدید منتشر نشده است، بسیاری از کاربران در انتظار نسخه‌ای بهبودیافته و حرفه‌ای‌تر هستند تا از تمامی پتانسیل‌های آیپد استفاده کنند. با در نظر گرفتن اینکه آیپدهای جدید اپل از تراشه‌ای مشابه مک‌ها استفاده می‌کنند، وجود چنین انتظاراتی بدیهی به نظر می‌رسد. کاربران می‌دانند که حتی تصور سیستم عامل دسکتاپ مک روی آیپد بعید خواهد بود؛ بنابراین تصمیم گرفته‌اند تا درخواست ویژگی‌های حرفه‌ای بیشتر برای iPadOS‌ را داشته باشند.

Parker Ortolani در توییتر خود از چند طرح مفهومی از iPadOS 16 منتشر کرده است. به عقیده این طراح، اپل می‌تواند با اضافه کردن امکان اجرای چهار برنامه در کنار هم، ویژگی‌های چندوظیفگی سیستم عامل آیپدهای خود را به سطح جدیدی وارد کند.

تصور کنید امکان اجرای سافاری، ایمیل و نقشه را در کنار هم داشته باشید. آن‌گاه دستگاهی تمام‌عیار برای ارائه‌های کاری دراختیار خواهید داشت که بی‌رقیب خواهد بود.
مدل مفهومی و بهبودیافته ویژگی Split View در iPadOS 16

پارکر برای این طرح مفهومی، نسخه‌ای ارتقایافته از ویژگی Split View را متصور می‌شود که اپلیکیشن سوم و چهارم نیز ازطریق درگ اند دراپ یا منوی چندوظیفگی افزوده می‌شود. همچنین شیوه‌های مختلفی از تقسیم‌بندی صفحه دردسترس است که کاربر می‌تواند بنا به سلیقه یا محتوای اپلیکیشن، گزینه موردنظر خود را داشته باشد.

مدل مفهومی ویژگی Mission Control در iPadOS 16

ویژگی دیگر Mission Control نام دارد که برای کاربران مک نامی آشنا خواهد بود. در این قسمت پنجره برنامه‌ها به صورت گروه‌بندی‌شده قابل مشاهده خواهند بود و همچنین برنامه‌هایی مانند اپل موزیک یا ماشین حساب که عموماً نیازی به اجرا در حالت تمام صفحه ندارند (و در این کاسنپت با نام Popover شناخته می‌شوند) با یک کلیک/لمس قابل اجرا خواهند بود. کاربران می‌توانند پنجره این برنامه‌ها را به صورت آزادانه جا‌به‌جا کنند. در قسمت بالای Mission Control نیز کادر جست‌وجو یا همان Spotlight قرار دارد که با استفاده از آن می‌توان برنامه یا فایل‌های مختلف را جست‌وجو و اجرا کرد.

مدل مفهومی و بهبودیافته داک و هوم اسکرین در iPadOS 16

در ادامه طرح مفهومی پارکر به صفحه اصلی و داک نیز اشاره شده است. در هوم اسکرین علاوه‌بر برنامه‌ها می‌توان انواع فایل‌ها همچون فیلم، موزیک، پادکست یا فایل‌های تصویری را قرار داد؛ البته تمامی فایل‌های عرضه‌شده روی سرویس‌های اپل دردسترس خواهند بود. علاوه‌بر‌این تمامی موارد گفته‌شده را می‌توان درون داک نیز پین کرد. تصور کنید داکی با قابلیت‌های داک مک داشته باشید و بتوانید انواع فایل‌ها و همچنین پوشه‌ها را به آن پین کنید. قطعاً برای کاربران حرفه‌ای فوق‌العاده خواهد بود.

مدل مفهومی ویژگی Studio Mode در iPadOS 16

ویژگی استودیو مود (Studio Mode) ویژگی دیگری است که پارکر اعتقاد دارد اضافه شدن آن به iPadOS حرکتی انقلابی از سوی اپل خواهد بود. با استفاده از ویژگی یادشده می‌توانید با اتصال سیمی یا بی‌سیم آیپد ایر یا آیپد پرو به صفحه‌نمایش ثانویه، رابط‌کاربری دسکتاپ را تجربه کنید. در این حالت دیگر خبری از برنامه‌ها در حالت تمام‌صفحه نخواهد بود و درست مانند سیستم‌عامل مک به صورت پنجره‌های مستقل اجرا خواهند شد.

علاوه‌بر تمامی مواردی که در طرح مفهومی پارکر دیدیم، یک اپلیکیشن مدیریت فایل قدرتمند با قابلیت‌های Finder مک و مدیریت پیشرفته پنجره‌ها از دیگر ویژگی‌هایی است که کاربران حرفه‌ای خلأ آن را در iPadOS حس می‌کنند.

شما چه انتظاراتی از iPadOS 16 دارید و دوست دارید کدام ویژگی به آن اضافه شود؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات