از هر سه کامپیوتر، یکی قادر به اجرای ویندوز ۱۱ نیست

یک‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
شرکت فناوری اطلاعات Riverbed اعلام کرد بیش از یک‌سوم کامپیوترهای موجود در شرکت‌های امروزی حداقل الزامات سخت‌افزاری مایکروسافت برای اجرای ویندوز ۱۱ را ندارند.
تبلیغات

شرکت Riverbed‌ در زمینه‌‌ی ارائه‌ی نرم‌افزار و سخت‌افزار برای نظارت بر عملکرد شبکه و… فعالیت می‌کند و در سال ۲۰۰۲ تأسیس شده است. به گزارش Zdnet، تحلیلگران داده در این شرکت با انتشار گزارشی اعلام کردند که ۳۴ درصد از کامپیوترهای موجود در شرکت‌ها، به حداقل الزامات سخت‌افزاری بحث‌برانگیز مایکروسافت مجهز نیستند و بنابراین نمی‌توانند ویندوز ۱۱ را اجرا کنند:

با وجود مزایایی که استفاده از ویندوز ۱۱ به همراه دارد، برخی از الزامات موردنیاز برای اجرای این سیستم‌عامل در کامپیوترهای موجود وجود ندارند و به‌همین‌دلیل، بیش از یک‌سوم دستگاه‌هایی که در‌حال‌حاضر استفاده می‌شوند، قادر به اجرای ویندوز ۱۱ نیستند.

طبق اطلاعات موجود در این گزارش، به‌طور متوسط هر شرکت برای استفاده از ویندوز ۱۱ نیاز دارد تا ۱۲ درصد از دستگاه‌های خود را تعویض و ۲۲ درصد از آن‌ها را ارتقا دهد.

هر کامپیوتر برای اجرای ویندوز ۱۱ به حداقل ۴ گیگابایت رم، ۶۴ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی و تراشه‌ی TPM 2.0 نیاز دارد. علاوه بر این باید قابلیت بوت امن UEFI در آن‌ فعال باشد، کارت گرافیک سیستم به درایور WDDW 2.0 مجهز بوده و با DirectX 12 یا جدیدتر سازگار باشد؛ TPM 2.0 (مخفف Trusted Platform Module) به‌ معنی «ماژول پلتفرم مطمئن»‌ است و در قابلیت‌های امنیتی سیستم‌عامل ویندوز ۱۱ مانند قابلیت تشخیص چهره کاربرد دارد.

Riverbed در تحقیقات خود دریافت که در زمینه‌ی ارتقای سخت‌افزاری، ۲۱ درصد از کامپیوترها نیاز به جایگزینی یا ارتقا به TPM 2.0 هستند و ۱۵ درصد از آن‌ها نیز به ارتقا یا جایگزینی UEFI نیاز دارند؛ UEFI‌ رابط نرم‌افزاری خاصی را بین سیستم‌عامل و سیستم تعریف می‌کند و درواقع جایگزینی برای BIOS‌های قدیمی در کامپیوترهای شخصی محسوب می‌شود.

خبر به‌ظاهر خوب برای نصب ویندوز ۱۱ این است که تقریباً تمام سخت‌افزارهای موجود دیگر، حداقل نیازها ازجمله DirectX و درایور WDDM مربوط به آن، معماری و فرکانس پردازنده، رم و حافظه‌ی ذخیره‌سازی را برآورده می‌کنند. Riverbed اعلام کرد که ۱۹٫۴۵ درصد از کامپیوترها به ارتقای فضای ذخیره‌سازی نیاز دارند، درحالی‌که ۱۱ درصد از آن‌ها نیازمند ارتقای TPM 2.0 و ۸ درصد ارتقای UEFI هستند.

البته استفاده سازمانی از ویندوز ۱۱ آنقدر‌ها هم رایج نیست؛ در نمودار مقایسه‌ی استفاده‌ از ویندوز ۱۰ با ویندوز ۱۱ براساس «ساعات استفاده» بین ژوئن ۲۰۲۱ و ژانویه ۲۰۲۲، ویندوز ۱۰ حدود ۲۰۰ میلیون ساعت به‌طور متوسط استفاده شده، درحالی‌که استفاده از ویندوز ۱۱ در ابتدا صفر ساعت بوده و سپس در ژانویه ۲۰۲۲ به حدود ۶۰ هزار ساعت رسیده است.

ساعات استفاده از نسخه های مختلف ویندوز Riverbed

نظرسنجی مشابهی در اکتبر ۲۰۲۱ توسط شرکت مدیریت دارایی فناوری اطلاعات Lansweeper برگزار شد. این نظرسنجی نشان می‌داد که تنها ۴۴ درصد از کامپیوترهای موجود در سازما‌ن‌ها الزامات موردنیاز برای اجرای ویندوز ۱۱ را تأمین می‌کنند؛ اما یافته‌های Riverbed درمورد آمادگی سازمانی برای استفاده از ویندوز ۱۱ به اندازه‌ی نتایج نظرسنجی Lansweeper وحشتناک نیستند.

مایکروسافت به نوبه‌ی خود از واکنش گسترده‌‌ی مصرف‌کنندگان به استفاده از ویندوز ۱۱ راضی به نظر می‌رسد، تا جایی که در نوامبر ۲۰۲۱ تصمیم گرفت این نسخه از ویندوز را سریع‌تر از برنامه‌ریزی‌های اولیه عرضه کند.

یافته‌های Riverbed مثبت یا منفی بودن پذیرش ویندوز ۱۱ در سازمان‌ها را بررسی نمی‌کند. با توجه به اینکه مایکروسافت تا اکتبر ۲۰۲۵ از ویندوز ۱۰ پشتیبانی می‌کند، با فرض نرخ نوسازی کامپیوترها از سه تا پنج سال، می‌توان انتظار داشت که بسیاری از سازمان‌ها تا آن زمان سخت‌افزار مورد نیاز برای اجرای ویندوز ۱۱ را نصب کرده باشند.

دیو وستون، معاون امنیت سازمانی و سیستم‌عامل مایکروسافت، معتقد است که تا سال ۲۰۲۵ هیچ کاربر سازمانی‌ای وجود نخواهد داشت که به دلیل نداشتن الزامات سخت‌افزاری از ویندوز ۱۱ استفاده نکند:

تا سال ۲۰۲۵، زمانی که چرخه‌ی به‌روزرسانی برای اکثر کسب‌وکارها تغییر کند، دلیل بیشتری برای مهاجرت به ویندوز ۱۱ خواهید داشت، چراکه تا آن زمان دو یا سه نسخه آپدیت‌های امنیتی منتشر خواهد شد و این کار پیشنهاد ارزش قابل‌توجهی را ارائه می‌دهد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات