وصله جدید AMD و مایکروسافت، مشکل عملکرد پردازنده‌های رایزن در ویندوز ۱۱ را برطرف می‌کند

شنبه ۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۵
مطالعه 3 دقیقه
AMD به‌روزرسانی جدیدی برای درایور تراشه پردازنده‌های رایزن عرضه کرده است که مشکل انتقال رشته‌ها به سریع‌ترین هسته‌ی پردازشی را در ویندوز ۱۱ برطرف می‌کند.
تبلیغات

نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل مایکروسافت، همچنان درگیر مشکلاتی است که پیش از عرضه‌ی گسترده برای همه کاربران باید رفع شوند. برخی از این مشکلات برای تعدادی از کاربران حادتر است. ویندوز ۱۱ شروعی پر از چالش را آغاز کرد، اما خبر خوب این است که مایکروسافت به کمک شرکای سخت‌افزاری خود، درحال فائق آمدن بر همه‌ی این مشکلات است. چندی پیش بود که مطلع شدیم عملکرد برخی از دستگاه‌های مجهز به تراشه‌های AMD در ویندوز ۱۱ دچار مشکل شده است.

درواقع، مجموعه‌ای از چند باگ باعث این قضیه بودند و در نهایت، سیستم‌های مجهز به پردازنده‌های سری رایزن، در حین اجرای بازی‌های eSport تا ۱۵ درصد و تا ۳ الی ۵ درصد در سایر برنامه‌ها دچار پسرفت در عملکرد می‌شدند. این مشکلات با اولین به‌روزرسانی تجمعی ویندوز ۱۱ تشدید شد که به نظر می‌رسد بیشتر به منظور بدتر کردن عملکرد اجزایی که حتی مشکلات شناخته‌شده آن‌ها در نسخه انتشار نهایی ویندوز ۱۱ برطرف شده بود، وارد عمل شده است. خوشبختانه مایکروسافت و AMD به سرعت از این موضوع مطلع شده و با همکاری یکدیگر درصدد رفع هرچه سریع‌تر این مشکلات برآمدند و اکنون راه حل‌های رسمی خود را ارائه کرده‌اند.

به گزارش Techspot، مایکروسافت؛ هفته گذشته آزمایش وصله‌ای برای برطرف‌سازی یکی از باگ‌ها را آغاز کرد. به موجب این مشکل، نرخ تأخیر کش L3 افزایش پیدا کرده و یکی از مقصرهای افت عملکرد سیستم شناخته می‌شود. هم‌اکنون وصله‌ی مذکور با کد KB5006476 در حال انتشار برای کاربران است و این اشکال و چندین مورد دیگر که بر صدا، اتصالات بلوتوث، جستجوی ویندوز و مدت‌زمان اجرای برنامه‌ها تأثیر می‌گذارد، برطرف می‌کند.

لوگو و پس زمینه پیش فرض ویندوز 11

مشکل دوم ناشی از نقص در درایور UEFI CPPC (کنترل مشترک توان و عملکرد) می‌شود که مسئول زمان‌بندی انتقال رشته‌ها به سریع‌ترین هسته پردازشی است. این قابلیت در پردازنده‌هایی با هشت هسته و بیشتر و TDP (شاخص توان طراحی حرارتی) بیش از ۶۵ وات مطابق انتظار عمل نمی‌کرد و درنتیجه بیشتر رایانه‌های گیمینگ مجهز به پردازنده‌های سری رایزن تحت تأثیر قرار گرفتند. در نهایت امروز Techspot به نقل از AMD تأیید کرد که این وصله هم‌اکنون برای همه‌ی کاربران ویندوز که از پردازنده‌های رایزن، اپیک و تردریپر برخوردار هستند، دردسترس است.

گفتنی است این مسائل درحالی رخ داده است که در نزدیکی رونمایی از نسل دوازدهم تراشه‌های سری آلدر لیک اینتل قرار داریم و شواهد نشان از آن دارد که تراشه‌های یادشده از عملکردی هم‌تراز با پردازنده‌های سری Ryzen 5000 یا حتی بیشتر ولی با توان مصرفی بالاتر برخوردار هستند. با این اوصاف، AMD و مایکروسافت به وعده خود مبنی بر ارائه به‌روزرسانی‌های رفع مشکلات عملکرد پردازشی عمل کرده‌اند که این امر از حراس کاربرانی که تصمیم قطعی برای مهاجرت به ویندوز ۱۱ نگرفته بودند می‌کاهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات