اولین به‌روزرسانی ویندوز 11 عملکرد پردازنده‌های رایزن AMD را کندتر می‌کند

چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۰
مطالعه 2 دقیقه
اولین به‌روزرسانی سیستم عامل جدید مایکروسافت منتشر شد. این به‌روزرسانی ویندوز ۱۱ باعث ایجاد مشکلات بیشتری در سیستم‌های مجهز به تراشه‌ی رایزن AMD شده است.
تبلیغات

AMD هفته‌‌ی گذشته هشدار داد که مشکلاتی در اجرای ویندوز ۱۱ روی پردازندههای این شرکت وجود دارد. اولین بهروزرسانی مایکروسافت برای این سیستم عامل، وضعیت یادشده را بدتر کرده است. تکپاورآپ گزارش داده که پس از فعال شدن بهروزرسانی مایکروسافت برای ویندوز ۱۱، تأخیر بیشتری در عملکرد سیستمهای مجهز به تراشهی رایزن مشاهده شده است.

به گزارش ورج، مایکروسافت و AMD روی سیستمهای مجهز به پردازندههای رایزن دو مشکل در اجرای ویندوز ۱۱ کشف کردهاند. این سیستم عامل میتواند تأخیر کش L3 را سهبرابر کند و بدین ترتیب عملکرد کلی سیستم در حین بازی، تا ۱۵ درصد کاهش خواهد یافت. AMD از فناوری جدیدی برای ارسال رشتهها به سریعترین هستههای پردازشی بهره میبرد و مشکل دوم ویندوز ۱۱ دقیقاً به این مورد مرتبط میشود. بر اساس اعلام این شرکت تراشهساز، مشکل دوم میتواند عملکرد سیستم را در کارهایی که به پردازندهی مرکزی وابستهاند، تحت تأثیر قرار بدهد.

تکپاورآپ، نرخ تأخیر کش L3 را در پردازندهی Ryzen 7 2700X حدود ۱۰ نانوثانیه اندازهگیری کرده و این در حالی است که ویندوز ۱۱ این نرخ را به ۱۷ نانوثانیه افزایش داده. تکپاورآپ در این رابطه میگوید:

وضعیت این مشکل با به‌روزرسانی اخیر مایکروسافت برای ویندوز ۱۱ خیلی بدتر از قبل شده و نرخ تأخیر را به ۳۱٫۹ نانوثانیه افزایش داده است. این یک جهش بزرگ و دقیقاً همان مشکلی است که AMD در مورد آن هشدار داده بود.

وصلههای نرمافزاری مربوط به هر دو نسخهی رایزن قبل از پایان ماه جاری منتشر خواهد شد. غول نرمافزاری جهان، هفتهی آینده مشکل حافظهی کش L3 را برطرف خواهد کرد و بر اساس شایعات، بستهی نرمافزاری رفع این مورد در تاریخ ۱۹ اکتبر (۲۷ مهر ۱۴۰۰) منتشر خواهد شد. AMD نیز یک بهروزرسانی نرمافزاری برای درایورهای خود ارائه خواهد داد که انتظار میرود آن را تا اواخر ماه جاری منتشر کند. امیدواریم این وصلههای نرمافزاری بهمحض انتشار در بخش بهروزرسانیهای ویندوز در دسترس کاربران قرار بگیرد.

مایکروسافت تعداد پردازندههایی که از ویندوز ۱۱ پشتیبانی میکنند، خیلی محدود کرده است و بروز این نوع مشکلات کمی عجیب بهنظر میرسد. البته همیشه بروز مشکلات مختلف با انتشار نسخهی جدید سیستم عاملها، امری طبیعی محسوب میشود؛ اما وضعیت عملکرد ویندوز ۱۱ روی پردازندههای مهمی مثل سری رایزن AMD باید در دورهی آزمایشی بتا بهطور دقیق مورد بررسی قرار میگرفت. البته مایکروسافت و AMD از مشکلات موجود آگاهی کامل دارند و بهزودی آنها را رفع خواهند کرد.

نظر شما در این مورد چیست؟ آیا از ویندوز ۱۱ استفاده کرده‌اید؟ لطفاً تجربه‌ی کاربری خود و سیستمی را که از آن استفاده می‌کنید در بخش نظرات با زومیت و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات