به‌روزرسانی‌ سیستم‌عامل‌های محصولات اپل امروز منتشر شد

سه‌شنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۵
مطالعه 7 دقیقه
جدیدترین گزارش‌های منتشرشده، از انتشار به‌روزرسانی‌ سیستم‌عامل‌های macOS ،iOS ،iPadOS ،watchOS و tvOS برای دستگاه‌های سازگار خبر می‌دهد.
تبلیغات

براساس جدیدترین گزارش arstechnica، پس از مدتی طولانی آزمایش بتای گسترده، اپل امروز به‌روزرسانی‌هایی برای همه سیستم‌عامل‌های macOS ،iOS ،iPadOS ،watchOS و tvOS منتشر کرد. به‌طور‌کلی، تمرکز اصلی این به‌روزرسانی‌ها بیشتر روی پشتیبانی از محصولات مختلف جدیدی است که اپل هفته گذشته معرفی کرد. البته این تنها موضوعی نیست که شاهدش خواهیم بود؛ زیرا قابلیت «شفافیت رهگیری برنامه» در مرحله اجرا قرار دارد و در به‌روزرسانی‌ها اشکالات مختلف رفع شده و اصلاحات جدید در اپلیکیشن‌های موجود مانند Safari و Music و Reminders انجام شده است. در این مطلب تمامی قابلیت‌های به‌روزرسانی‌های tvOS و watchOS و macOS جمع‌آوری شده است.

به‌روزرسانی سیستم‌عامل tvOS 14.5

درحالی‌که عموما نسخه‌های جدید tvOS صرفا برای رفع اشکال منتشر می‌شوند، این بار در جدیدترین سیستم‌عامل تلویزیون اپل چند ویژگی جدید اضافه شده است. ابتدا باید به این موضوع اشاره کرد که اکنون مانند آخرین به‌روزرسانی‌های iOS و iPadOS و macOS، پشتیبانی از کنترلر DualSense پلی استیشن ۵ و کنترلر ایکس باکس سری ایکس و سری اس به tvOS 14.5 اضافه شده است. انجام بسیاری از بازی‌ها در Apple TV به کنترلرهای سنتی نیاز دارند. سیستم‌عامل tvOS قبلا از کنترلرهای پلی استیشن ۴ و ایکس باکس وان پشتیبانی می‌کرد؛ بنابراین، این به‌روزرسانی صرفا باعث می‌شود تلویزیون اپل با گیم‌پدهای نسل جدیدتر نیز سازگار شود.

علاوه‌بر‌این، به نسخه جدید سیستم‌عامل مذکور ویژگی Adjust Color Balanc اضافه شده است که اپل هفته گذشته در مراسم رونمایی Apple TV 4K جدید درباره‌اش صحبت کرد. درحالی‌که اپل این ویژگی را تنها در مدل جدید محصولات خود نشان داده است، به‌نظر می‌رسد می‌توان آن را با کمک این به‌روزرسانی در مدل‌های قبلی مانند Apple TV 4K 2017 نیز مشاهده کرد. ویژگی Adjust Color Balance از حسگرهای موجود در آیفون برای تجزیه‌و‌تحلیل شرایط محیط اطراف و تنظیم خودکار تعادل رنگ محتوای موجود در تلویزیون اپل با مشخصات استاندارد استفاده می‌کند.

همچنین، ویژگی «شفافیت رهگیری برنامه» که تاکنون صحبت‌های زیادی درباره‌اش شده است و قرار بود به iOS جدید اضافه شود، در tvOS 14.5 نیز اجرا می‌شود. می‌توان قابلیت مذکور را ازجمله گزینه‌های مهم موجود در به‌روزرسانی اخیر اپل دانست. در‌نهایت، باید به این نکته نیز اشاره کرد که tvOS 14.5 اولین نسخه‌ از سیستم‌عامل تلویزیون اپل است که از Apple TV 4K جدید و Siri Remote بازطراحی شده همراه آن پشتیبانی می‌کند. ریموت جدید با مدل‌های قدیمی نیز کار می‌کند و جداگانه می‌توان آن را سفارش داد.

به‌روزرسانی سیستم‌عامل ساعت هوشمند watchOS 7.4

به‌روزرسانی اخیر اپل واچ نسخه‌ای کم‌حجم است که در درجه اول برای پشتیبانی از ویژگی جدیدی در iOS طراحی شده است. درواقع، این ویژگی قفل آیفون را با Apple Watch می‌توان باز کرد. از‌آنجاکه کرونا همه را به استفاده از ماسک مجبور کرده، Face ID در خارج خانه کمتر استفاده می‌شود؛ به‌همین‌دلیل، اپل راهی جایگزین برای بازکردن قفل دستگاه برای کاربران در نظر گرفته است.

همچنین، watchOS 7.4 پشتیبانی از قابلیت‌های مربوط به نوار قلب و اعلان نامنظم ریتم قلب را به دو منطقه جدید (استرالیا و ویتنام) اضافه می‌کند. قابلیت‌های طبقه‌بندی نوع دستگاه بلوتوث در تنظیمات برای شناسایی صحیح هدفون برای اعلان‌های صوتی و پخش صوتی و تصویری تمرین‌های Apple Fitness+ در دستگاه‌های AirPlay 2 نیز به این سیستم‌عامل اضافه شده‌اند. اپل در یادداشتی تمام اطلاعات مربوط به به‌روزرسانی watchOS 7.4 را منتشر کرده است؛ اما در این مطلب سعی کرده‌ایم تمام نکات اصلی را پوشش دهیم.

محصولات اپل

به‌روزرسانی سیستم‌عامل macOS Big Sur 11.3

نسخه macOS Big Sur 11.3 بزرگ‌ترین به‌روزرسانی‌ای است که امروز در‌باره‌اش بحث می‌کنیم. این سیستم‌عامل چندین ویژگی جدید و بهینه‌سازی برای M1 Macs و نرم‌‎افزارهای مختلفی از جمله Music و Safari را شامل می‌شود.

پشتیبانی از AirTags

هفته گذشته، اپل اعلام کرد گرفتن سفارش AirTags، دستگاه‌های موقعیت جغرافیایی کاشی‌مانند جدید خود را آغاز کرده است. در به‌روزرسانی نرم‌افزاری macOS، پشتیبانی از AirTags اضافه می‌شود و این ویژگی دردسترس کاربران قرار می‌گیرد. کاربران می‌توانند از برنامه Find My macOS برای یافتن اشیای گم‌شده‌ای استفاده کنند که AirTag را به آن‌ها وصل کرده‌اند؛ مانند کیف‌پول و کوله‌پشتی و کیف‌دستی.

بهبود اپ‌های iOS و iPadOS در M1 Macs

یکی از وعده‌های اصلی تراشه‌های جدید Apple Silicon این است که مک‌ها مستقیما بتوانند اپلیکیشن‌های آیفون و آیپد را اجرا کنند. در‌واقع، این ویژگی به آن‌ها امکان دسترسی به هزاران برنامه با‌کیفیت را می‌دهد که قبلا دردسترس نبودند. تراشه‌های مذکور در جدیدترین مک‌ها وجود دارند؛ از‌جمله M1 که در MacBook Air سال گذشته و MacBook Pro و Mac mini رده‌پایین دیده می‌شود.

وقتی اواخر سال گذشته اولین مک‌های اپل سیلیکونی بررسی شدند، انتقادهای بسیاری به عملکرد آن‌ها هنگام کار با اپلیکیشن‌های آیفون و آیپد مطرح شد. مشکلات مختلفی در نحوه ارائه آن‌ها وجود داشت که در‌نهایت باعث ارائه تجربه‌ای ضعیف می‌شدند. برای مثال، می‌توان به ثابت‌بودن پنجره‌های اپلیکیشن‌های آیفون و آیپد اشاره کرد که باعث نارضایتی بسیاری از افراد شد. حال، اپل برخی از این مشکلات را با macOS Big Sur 11.3 برطرف کرده است و کاربران می‌توانند اندازه پنجره اپلیکیشن آیفون یا آیپد را تغییر دهند و مشکلات مربوط به ورودی‌های ماوس و کیبورد نیز تا حد بسیار مناسبی رفع شده است.

مرورگر Safari

به‌روزرسانی‌های macOS معمولا روی Safari تمرکز زیادی دارند و این مسئله درباره macOS Big Sur 11.3 نیز صادق است. اکنون می‌توانید ترتیب بخش‌ صفحه شروع را سفارشی کنید و پشتیبانی برای فرمت‌های ویدئویی و صوتی WebM و Vorbix اضافه شده است و ویژگی‌ها و APIهای جدید برای توسعه‌دهندگان دردسترس قرار گرفته‌اند.

اطلاعات منتشرشده درباره به‌روزرسانی macOS Big Sur 11.3

در پاراگراف‌های قبل، تنها چند قابلیت‌ از قابلیت‌هایی را بیان کردیم که در به‌روزرسانی جدید macOS Big Sur 11.3 اضافه شده است. در‌ادامه، فهرست کامل تغییرات اپل وجود دارد که ویژگی‌ها و تغییراتی در بخش‌های مختلف از‌جمله اخبار، موسیقی، ایموجی، پشتیبانی از کنترل‌کننده بازی و AppleCare را شامل می‌شود. اپل در macOS Big Sur‌ 11.3 پشتیبانی از AirTag را اضافه می‌کند و پیشرفت‌هایی در مک‌های مجهز به تراشه M1 به‌ارمغان می‌آید. در این نسخه جدید، رنگ پوست‌های مختلفی برای ایموجی‌ها معرفی و صداهای متنوع‌تری برای سیری در نظر گرفته شده است.

AirTag و Find My

  • اپلیکیشن Find My از AirTag برای یافتن اشیای مختلفی مانند دسته‌کلید و کیف‌پول و کوله‌پشتی به‌صورت خصوصی و ایمن پشتیبانی می‌کند.
  • شبکه «Find My» با داشتن صدها میلیون دستگاه می‌تواند کمک کند AirTag خود را پیدا کنید؛ حتی اگر در نزدیکی آن نباشید.
  • Lost Mode هنگام یافتن AirTag به شما اطلاع می‌دهد و می‌توانید شماره‌تلفنی را وارد کنید که بتوان با آن تماس گرفت.

اپلیکیشن‌های آیفون و آیپد در مک‌های دارای تراشه M1

  • گزینه‌ای برای تغییر اندازه پنجره اپلیکیشن‌های آیفون و آیپد اضافه شده است.
  • اکنون می‌توان با بیشترین وضوح اپلیکیشن را در حالت تمام‌صفحه اجرا کرد.
  • بازی‌های آیفون و آیپد macOS Big Sur‌ 11.3 از صفحه‌کلید پشتیبانی می‌کنند.
  • صفحه‌کلید و ماوس و پد لمسی در بازی‌های آیفون و آیپدی دردسترس هستند که از کنترل‌کننده‌های بازی پشتیبانی می‌کنند.

ایموجی

  • در ایموجی‌هایی که یک زوج را نشان می‌دهند، گزینه‌های رنگ پوست مختلفی اضافه شده است که می‌توان برای هرکدام از آن‌ها تغییر داد.
  • صورت جدید و قلب و زن ریش‌دار به فهرست ایموجی‌ها اضافه شده است.

سیری

  • سیری از گزینه‌های صدایی متنوع‌تری بهره می‌برد.

سرویس Apple Music

  • در حالت پخش خودکار، هنگامی‌که قطعه موسیقی تمام شود، دستگاه به‌صورت هوشمند گزینه بعدی را پخش می‌کند که به آهنگ فعلی شبیه باشد.
  • نمودارهای شهر (City Charts) موسیقی‌هایی را به نمایش می‌گذارند که در بیش از صد شهر از سراسر جهان محبوب هستند.

پادکست‌ها

  • صفحه‌های پادکست برای بیشتر آسان‌ترشدن گوش‌دادن، دوباره طراحی شده‌اند.
  • گزینه‌ای برای دانلود و ذخیره اپیزودها و برای دسترسی سریع به آن‌ها، به‌طور خودکار به کتابخانه اضافه می‌شود.
  • تنظیمات دانلود و اعلان‌ها را می‌توان برای هر برنامه جداگانه شخصی‌سازی کرد.
  • نمودارهای برتر و دسته‌بندی‌های محبوب در جست‌وجو کمک می‌کنند برنامه‌های جدید را پیدا کنید.

اخبار

  • طراحی دوباره فید News+ به کاربران اجازه می‌دهد بتوانند سریع مجله‌ها و روزنامه‌های مختلف را پیدا و دانلود و مدیریت کنند.
  • تجربه جست‌وجوی کاملا جدیدی برای این اپلیکیشن در نظر گرفته شده است که کمک می‌کند موضوع‌ها و کانال‌ها و داستان‌های مرتبط را پیدا کنید.

مرورگر Safari

  • بخش «صفحه اول» اکنون می‌تواند شخصی‌سازی شود.
  • ویژگی API اضافه‌شده WebExtensions به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد اکستنشن‌ها را جایگزین صفحه تب جدید کنند.
  • ویژگی Web Speech API به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تشخیص گفتار را به صفحات وب خود برای انجام کارهایی مانند نوشتن زیرنویس آنی و دستورهای صوتی استفاده کنند.
  • اکنون از فرمت ویدئویی و صوتی WebM و Vorbis نیز پشتیبانی می‌شود.

یادآوری‌ها

  • کاربران می‌توانند فهرست هوشمند روز (Today Smart list) را مرتب کنند.
  • همگام‌سازی ترتیب یادآوری‌ها در فهرست‌های موجود در دستگاه‌هایتان پشتیبانی می‌شود.
  • گزینه‌ای اضافه شده است که امکان چاپ فهرست یادآوری‌ها را فراهم می‌کند.

بازی

  • از کنترلر بی‌سیم ایکس باکس سری ایکس اس و کنترلر بی‌سیم DualSense پلی استیشن ۵ سونی پشتیبانی می‌شود.

رایانه‌های مک با تراشه M1

  • پشتیبانی از حالت Hibernation اضافه شده است.

بخش «About This Mac»

  • وقتی با Apple ID وارد بخش «About This Mac» سیستم می‌شوید وضعیت ضمانت اپل و پوشش AppleCare‌+ در برگه سرویس نمایش داده می‌شود.
  • خرید و ثبت‌نام در AppleCare‌+ برای رایانه‌های مک مجاز با About This Mac پشتیبانی می‌شود.

افزون‌براین، این به‌روزرسانی باگ‌ها و مشکلات زیر را رفع می‌کند:

  • یادآوری‌های ایجادشده ازطریق «سیری» ممکن است ناخواسته برای ساعات اولیه صبح تنظیم شوند.
  • گاهی اوقات در خاموش‌شدن iCloud‌ Keychain مشکل ایجاد می‌شود.
  • بعضی اعلان‌های ایرپاد ممکن است نشان داده نشوند یا دوتایی نمایش داده شوند.
  • نمایشگرهای 4K خارجی ممکن است هنگام اتصال ازطریق USB-C با وضوح کامل محتوا را نمایش ندهند.
  • ممکن است پنجره ورود به سیستم پس از راه‌اندازی مجدد Mac mini به‌درستی نمایش داده نشود.
  • ممکن است ویژگی Dwell در Accessibility Keyboard کار نکند.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره تغییرات اعمال‌شده در به‌روزرسانی سیستم‌عامل‌های اپل چیست؟ افزودن کدام قابلیت‌ها یا رفع کدام مشکل‌ها برای شما مهم‌تر بوده است؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات