با شرکت‌های پیشتاز در آپدیت سیستم عامل اندروید ۱۱ آشنا شوید

پنج‌شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
آیا گوشی هوشمند شما به اندروید ۱۱ مجهز شده است؟ در این مقاله شما را با شرکت‌های پیشتاز در ارائه‌ی آپدیت سیستم عامل اندروید ۱۱ آشنا خواهیم کرد.
تبلیغات

گوگل در تاریخ ۸ سپتامبر سال ۲۰۲۰ از سیستم عامل اندروید ۱۱ رونمایی کرد؛ اما ‌اکنون با انتشار اخبار معرفی و عرضه اندروید ۱۲ مواجه هستیم. سؤال این است که عملکرد شرکت‌های تولیدکننده گوشی‌ هوشمند در به‌روزرسانی سیستم عامل اندروید ۱۱ تا چه اندازه قابل قبول بوده است؟ در این مقاله به معرفی ۱۰ برند مطرح خواهیم پرداخت که عملکرد خوبی در به‌روزرسانی اندروید دارند.

وان پلاس 

وان پلاس (OnePlus)
  • نخستین گوشی‌های هوشمند مجهز به اندروید ۱۱ پایدار: وان پلاس ۸ و ۸ پرو
  • تاریخ نخستین عرضه: ۱۰ اکتبر سال ۲۰۲۰

وان پلاس (OnePlus) با نسخه بتای اندروید عرضه شد و تقریبا با گذشت یک ماه از اعلامیه گوگل، نسخه پایدار اندروید ۱۱ با OxygenOS 11 برای وان پلاس ۸ و ۸ پرو در دسترس قرار گرفت. وان پلاس سرعت عمل بسیار خوبی در به‌روزرسانی اندروید ۱۱ نشان داد؛ اما سرعت همه چیز نیست. رابط کاربری Oxygen 11 ثابت کرد که یک به‌روزرسانی بحث‌برانگیز بوده و با اینکه در حال حاضر وارد ششمین به‌روزرسانی اندروید ۱۱ شده است؛ اما اصلاحات کماکان ادامه دارند. همچنین وان پلاس نسخه بتای اندروید ۱۱ را برای سری وان پلاس ۷ و نسخه مقرون‌به‌صرفه وان پلاس نورد منتشر کرده است.

اوپو

اوپو (Oppo)
  • نخستین گوشی‌های هوشمند مجهز به اندروید ۱۱ پایدار: Find X2 Pro و X2
  • تاریخ اولین عرضه پایدار: ۳ نوامبر سال ۲۰۲۰

اوپو (Oppo) همانند وان پلاس، سرعت عمل بسیار خوبی در به‌روزرسانی‌ اندروید ۱۱ نشان داده است. این شرکت ۵۶ روز بعد از انتشار نسخه پایدار، آن را برای سری اوپو Find X2 عرضه کرد و به‌نوعی موفق شد به قول خود برای ارائه به‌روزرسانی‌ قبل از پایان سال ۲۰۲۰ عمل کند.

ColorOs 11 که مبتنی بر اندروید ۱۱ است، در حال حاضر برای F17 Pro و مجموعه‌ای از گوشی‌های سری Reno منتشر شده. طیف گسترده‌تری از گوشی‌های اوپو Reno قرار است در نیمه نخست سال ۲۰۲۱ به همراه مجموعه‌ای از گوشی‌های سری A، به‌روزرسانی سیستم عامل را دریافت کنند.

شیائومی 

شیائومی (Xiaomi)
  • نخستین گوشی‌های هوشمند مجهز به اندروید ۱۱ پایدار: شیائومی می ۱۰ و می ۱۰ پرو
  • تاریخ اولین عرضه پایدار: ۹ نوامبر سال ۲۰۲۰

شیائومی (Xiaomi) را باید به‌عنوان یکی دیگر از شرکت‌های چینی تولیدکننده گوشی هوشمند دانست که سرعت بیشتری در به‌روزرسانی سیستم عامل دارد. گذشت ۶۲ روز برای مجهز کردن گوشی پرچم‌دار شیائومی می ۱۰ به جدیدترین نسخه اندروید، یک رکورد به حساب می‌آید. این مدت‌زمان در مقایسه با ۱۲۲ روز گذشت زمان به‌روزرسانی اندروید ۱۰، با کاهش ۵۰ درصدی همراه بوده است.

مدت‌زمان بیشتری طول کشید؛ اما شیائومی در اوایل سال ۲۰۲۱ موفق شد MIUI 12 را برای گوشی‌های ارزان‌قیمت ردمی K30 و پوکو F2 Pro عرضه کند. البته روند عرضه اندروید ۱۱ برای این شرکت، چندان  خوب نبوده است. گزارش‌های از خرابی شیائومی Mi A3 به گوش می‌رسد و کاربران مجبور شده‌اند دستگاه‌های خود را برای تعمیرات به مراکز مربوطه انتقال بدهند.

ریلمی 

ریلمی (Realme)
  • نخستین گوشی‌ هوشمند مجهز به اندروید ۱۱ پایدار: ریلمی X50 Pro
  • تاریخ اولین عرضه پایدار: ۴ دسامبر سال ۲۰۲۰

ریلمی (Realme) با به‌روزرسانی نسخه بتا اندروید ۱۱ توانست طلسم را بشکند و در سپتامبر ۲۰۲۰ هم تعداد زیادی از گوشی‌های خود را برای عرضه آپدیت سیستم عامل، انتخاب کرد. اما برای نخستین به‌روزرسانی پایدار، تا ماه دسامبر طول کشید تا ریلمی X50 Pro در هند آپدیت را دریافت کرد. نقشه راه مربوط به آپدیت نسخه بتای اندروید ۱۱ ریلمی به طیف وسیعی از دستگاه‌ها تا پایان سال ۲۰۲۰ اشاره دارد که در سه‌ماهه نخست و دوم سال ۲۰۲۱ ادامه پیدا خواهد کرد.

سامسونگ 

سامسونگ (Samsung)
  • نخستین گوشی‌های هوشمند مجهز به اندروید ۱۱ پایدار: سامسونگ گلکسی نوت ۲۰ و نوت ۲۰ اولترا
  • تاریخ اولین عرضه پایدار: ۱۲ دسامبر سال ۲۰۲۰

سامسونگ (Samsung) در گذشته در به‌روزرسانی سریع سیستم عامل، عملکرد خوبی نشان نداده است؛ اما به‌تدریج در حال تغییر بوده و اکنون شرایط خوبی دارد. سری گلکسی S20 و نوت ۲۰ را باید نخستین گوشی‌های هوشمندی معرفی کرد که مجهز به جدیدترین نسخه اندروید هستند.

به‌روزرسانی One UI 3.0 که مبتنی بر اندروید ۱۱ است، تقریبا یک هفته پس از به‌روزرسانی اندروید ۱۰ در دسترس قرار گرفت. براساس اطلاعات موجود، بیشتر گوشی‌های گلکسی S20 و نوت ۲۰ باید قبل از پایان سال ۲۰۲۰، به‌روزرسانی شده باشند و آپدیت Z Flip، گلکسی S10 و فولد در اوایل سال ۲۰۲۱ در دسترس قرار خواهد گرفت.

سونی

سونی (Sony)
  • نخستین گوشی‌ هوشمند مجهز به اندروید ۱۱ پایدار: سونی اکسپریا 1 II
  • تاریخ اولین عرضه پایدار: ۱۴ دسامبر سال ۲۰۲۰

 سونی (Sony) برخلاف سامسونگ و به دلیل به‌روزرسانی سریع و معقولانه‌ای که برای گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار خود دارد، شهرت زیادی کسب کرده و در زمینه اندروید ۱۱ هم عملکرد مشابهی نشان داده است. سونی اکسپریا 1 II هم‌زمان با سامسونگ وارد بازار شد و در اواسط دسامبر، اندروید جدید را دریافت کرد؛ اما برای کاربرانی که در تایوان زندگی می‌کنند. یک هفته بعد، به‌روزرسانی در اروپا ظاهر شد. سرعت سونی در به‌روزرسانی بسیار عالی بوده است و اگر دارای یکی از گوشی‌های پرچم‌دار سونی از دو الی سه سال گذشته هستید، قطعا ‌اکنون در حال استفاده از اندروید ۱۱ خواهید بود.

ایسوس 

ایسوس (ASUS)
  • نخستین گوشی هوشمند مجهز به اندروید ۱۱ پایدار: ایسوس ذنفون ۶
  • تاریخ اولین عرضه پایدار: ۲۹ دسامبر سال ۲۰۲۰

ایسوس (ASUS) در سال گذشته عملکرد خوبی نداشت و اندروید ۱۰ را برای ذنفون ۶ پس از گذشت دو ماه عرضه کرد. این برند در ارتقا اندروید ۱۱، عملکرد ضعیفی نشان داد و مدت‌زمان آن، دو برابر شد. متاسفانه هیچ نشانه‌ای از به‌روزرسانی مشابه برای ROG Phone 3 وجود ندارد. ارائه آپدیت اندروید ۱۰ برای ROG Phone 2 برای ایسوس، شش ماه طول کشید. ‌اکنون Asus ZenFone 7 و 7 Pro هنوز در مرحله آزمایش نسخه بتا قرار دارند.

ال‌جی 

ال جی (LG)
  • نخستین گوشی هوشمند مجهز به اندروید ۱۱ پایدار: ال‌جی ولوت (Velvet)
  • تاریخ اولین عرضه پایدار: ۳۰ ژانویه سال ۲۰۲۱

ال‌جی (LG) همانند سامسونگ، اندروید ۱۰ را فقط ۹۰ روز پس از انتشار برای ال‌جی جی ۸ تینکیو عرضه کرد و زمان به‌روزرسانی  محصولات خود را بسیار بهبود بخشیده است. اما ۱۳۹ روز طول کشید تا همان به‌روزرسانی در بازارهای ایالات متحده و سایر بازارها عرضه شود.

عرضه اندروید ۱۱ برای ال‌جی ولوت، ۱۴۴ روز طول کشید و کماکان کاربران زیادی برای منتظر ارائه آپدیت در بازارهای مختلف هستند. توجه داشته باشید که  دارندگان سایر گوشی‌های گران‌قیمت ال‌جی همانند G8X ThinQ، V60 و Wing باید حداقل تا نیمه دوم سال ۲۰۲۱ صبر کنند.

موتورولا 

موتورولا (Motorola)
  • نخستین گوشی هوشمند مجهز به اندروید ۱۱ پایدار: موتورولا موتو جی پرو
  • تاریخ اولین عرضه پایدار: ۳ ژانویه سال ۲۰۲۱

موتورولا (Motorola) را می‌توان به‌عنوان یکی از برندهایی معرفی کرد که به‌روزرسانی‌های اندروید را در سریع‌ترین زمان ممکن انجام می‌دهد. البته این شرکت نتوانسته است اندروید ۱۱ را همانند اندروید ۱۰ ارائه بدهد؛ اما مشتریان موتو جی پرو در انگلستان نخستین کسانی بودند که به‌روزرسانی موتورولا را در اوایل سال دریافت کردند.

در نقشه راه موتورولا برای به‌روزرسانی اندروید ۱۱، نام گوشی‌های مختلفی از سری‌های Razr، Edge، One و G ذکر شده است. به یاد داشته باشید که موتورولا آپدیت‌ را برای نخستین بار در برزیل عرضه می‌کند؛ بنابراین ممکن است کاربران آمریکا یا اروپا کمی انتظار را تحمل کنند.

اچ‌ام‌دی گلوبال (نوکیا) 

HMD Global (نوکیا)
  • نخستین گوشی هوشمند مجهز به اندروید ۱۱ پایدار: نوکیا ۸.۳
  • تاریخ اولین عرضه پایدار: ۲ فوریه سال ۲۰۲۰

هنگامی که اندروید ۱۰ منتشر شد، فقط ۳۶ روز زمان برد تا برای نوکیا ۸.۱ عرضه شود؛ اما آپدیت نوکیا ۸.۳ به اندروید ۱۱، در حدود ۱۴۷ روز طول کشید. HMD Global به‌سرعت نقشه راه خود را در سپتامبر ۲۰۲۰ به اشتراک‌ گذاشت؛ اما هنوز  کاربران زیادی منتظر انتشار اخبار به‌روزرسانی هستند.

شرایط سایر تولیدکنندگان موبایل

هواوی و آنر که در گذشته شرایط خوبی داشتند، هر دو با آخرین به‌روزرسانی EMUI 11 از اندروید ۱۰ استفاده می‌کنند و جایی در لیست ده‌گانه این مطلب نداشتند. سایر شرکت‌ها شرایط بهتری ندارند و به‌عنوان مثال می‌توان به ویوو اشاره کرد که در تاریخ ۹ فوریه توانست نسخه بتا را برای ویوو وی ۱۹ عرضه کند. HTC که چیزی برای گزارش کردن ندارد و فعالیتی از آن شاهد نیستیم. البته خبر خوب این است که بیشتر بزرگ‌ترین برندهای اندروید موفق شده‌اند نسخه پایدار اندروید ۱۱ را به‌موقع برای گوشی‌های پرچم‌دار خود عرضه کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات