آپدیت 20H2 ویندوز ۱۰ با تغییر منو استارت منتشر شد

چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
جدیدترین آپدیت ویندور ۱۰ (Windows 10) با بازطراحی منو استارت، بهبود مایکروسافت اج، امکان تغییر نرخ نوسازی نمایشگر و... منتشر شد.
تبلیغات

مایکروسافت مدت‌ها است روی جدیدترین به‌روزرسانی ویندوز ۱۰ کار می‌کند که با نام به‌روزرسانی اکتبر ۲۰۲۰ (Microsoft Windows 10 20H2) شناخته می‌شود. این به‌روزرسانی که تغییراتی روی منو استارت و بخش‌های دیگر ویندوز ۱۰ اعمال می‌کند، از اهمیت خاصی برخوردار است. مایکروسافت همواره می‌کوشد ویندوز ۱۰ را به‌روز نگه دارد و هر سال دو به‌روزرسانی عمده برای ویندوز ۱۰ منتشر می‌کند. 20H2 به‌روزرسانی مهمی محسوب می‌شود و برخلاف نسخه‌ی ۱۹۰۹ که سال گذشته منتشر شد، تغییرات ظاهری محسوسی به‌خود دیده و میزبان قابلیت‌های جدید جالبی شده است.

یکی از تغییرات مهم ویندوز ۱۰ 20H2 روی منو استارت اعمال شده است. کاشی‌های منو استارت از‌این‌پس بهتر خودشان را با تم سیستم‌عامل منطبق می‌کنند و مایکروسافت بهبودهایی نیز در مرورگر مایکروسافت اج و تنظیمات ویندوز ۱۰ اعمال کرده است. 

مایکروسافت اج

اولین تغییر به‌روزرسانی جدید در مایکروسافت اج اعمال می‌شود. این به‌روزرسانی برخی از مشکلاتی را برطرف می‌کند که کاربران اج با آن‌ها دست‌و‌پنجه نرم می‌کردند. مایکروسافت می‌گوید از سال گذشته تاکنون، استقبال چشمگیری از مایکروسافت اج شده و همواره تلاش می‌کند تجربه‌ی کاربری مرورگر را بهبود دهد.

ردموندی‌ها می‌گویند کسانی که اج را تجربه نکرده‌اند، بهتر است در به‌روزرسانی جدید نگاهی به آن بیندازند؛ زیرا مایکروسافت اج اکنون بیشتر از هر زمان دیگری روی بهبود عملکرد و قابلیت‌های حوزه‌ی حریم خصوصی متمرکز است. ردموندی‌ها هر ۶ هفته یک‌بار، قابلیت‌های جدیدی به اج می‌آورند تا تجربه‌ی کار با آن همواره تازه باشد.

قابلیت مقایسه قیمت در مایکروسافت اج / Edge

قابلیت جدید مایکروسافت اج برای مقایسه‌ی قیمت محصولات

جدیدترین نسخه‌ی مایکروسافت اج به قابلیت مقایسه‌ی قیمت و ابزار جدید اسکرین‌شات مجهز است. قابلیت مقایسه‌ی قیمت با بخش Collection کار می‌کند و به‌سادگی قیمت‌ها را کنار هم قرار می‌دهد و به‌زودی می‌تواند از فروشگاه‌های بیشتری پشتیبانی کند. علاوه‌بر‌این، مایکروسافت اج از‌این‌پس از ابزاری برای گرفتن اسکرین‌شات از کل صفحه بهره خواهد برد.

ابزار اسکرین شات کل صفحه وب مایکروسافت اج / Edge

قابلیت جدید مایکروسافت اج برای ثبت اسکرین‌شات از کل صفحه‌ی وب

مایکروسافت می‌گوید نسخه‌ی جدید مرورگر اج به کاربران امکان می‌دهد عکس مدنظر خود را به صفحه‌ی تب جدید (New Tab) اضافه کنند. جدیدترین نسخه از مرورگر مبتنی‌بر کرومیوم مایکروسافت فایل‌های PDF را نیز می‌تواند بهتر مدیریت کند و بدون اسکرول طولانی امکان دسترسی به بخش‌های خاصی از فایل PDF فراهم است.

مایکروسافت از ادغام اج با پینترست (Pinterest) خبر می‌دهد تا کاربران بتوانند ازطریق بخش Collections از محتوا خروجی بگیرند و به پینترست، ورد، وان‌نوت و اکسل منتقل کنند. 

امروزه، مایکروسافت اج برای پلتفرم‌های زیادی دردسترس قرار دارد و به‌تازگی برای لینوکس نیز منتشر شده است. نسخه‌ی جدید اج برخی قابلیت‌هایی اختصاصی برای ویندوز ۱۰ به‌همراه دارد که روی پلتفرم‌های دیگر دردسترس نیستند. نخستین قابلیت اختصاصی میان‌بر Alt + Tab است که امکان می‌دهد سریع‌تر به اپلیکیشن‌های بازشده در دسکتاپ و تب‌های بازشده در اج دسترسی پیدا کنید و در بین آن‌ها جابه‌جا شوید. این میان‌بر پیش‌تر برای جابه‌جایی در بین صفحات وب مرورگر اج کاربردی نبود. به‌گفته‌ی مایکروسافت، در نسخه‌ی جدید اج در ویندوز ۱۰ هرگاه نشانگر ماوس را روی آیکون وب‌سایت نگه دارید، تمامی تب‌هایی مشاهده‌شدنی می‌شوند که از آن سایت باز شده‌اند. 

منو استارت و نوار وظیفه

مقایسه منوی استارت در ویندوز 10 20H2 با نسخه 2004

مایکروسافت در بخشی از بیانیه‌ی جدید مربوط به انتشار به‌روزرسانی اکتبر ۲۰۲۰، از اعمال تغییرات ظاهری در منو استارت خبر داد. این تغییرات که ماه‌ها پیش معرفی شده بودند، باعث می‌شوند طراحی منو استارت طراحی ساده‌تر و احتمالا برای بسیاری از کاربران جذاب‌تر باشد.

مایکروسافت در نسخه‌ی جدید منو استارت کاشی مربوط به هر اپلیکیشن را با رنگ کلی منو هماهنگ کرده است و همین کاشی‌ها باعث می‌شوند آیکون بازطراحی‌شده‌ی اپلیکیشن‌هایی نظیر Calculator و Mail و Calendar بهتر به‌‌چشم بیاید.

نسخه‌ی بازطراحی‌شده‌ی استارت هنگام استفاده از هر دو تم روشن و تاریک جذاب به‌نظر می‌رسد؛ بااین‌حال، اگر به‌دنبال جلوه‌های رنگی جذاب هستید، مطمئن شوید که تم تاریک را فعال کرده‌اید. سپس به مسیر Settings > Personalization > Color مراجعه و گزینه‌ی Show accent color on the following surfaces را در بخش Start, taskbar, and action center فعال کنید. فعال‌سازی این گزینه باعث می‌شود ویندوز ۱۰ رنگ پیش‌فرض شما برای محیط سیستم‌عامل را به کاشی‌ها و فریم منو استارت اضافه کند. 

تغییرات منو استارت چندان زیاد نیستند؛ اما جذاب به‌نظر می‌رسند

اپلیکیشن Settings ویندوز ۱۰ در سال‌های اخیر پیشرفت‌های محسوسی به‌خود دیده و امروزه اکثر کاربران سیستم‌عامل را از مراجعه به کنترل پنل (Control Panel) بی‌نیاز کرده است. مایکروسافت در هر به‌روزرسانی تلاش می‌کند تعداد قابلیت‌های منو تنظیمات را افزایش دهد تا کم‌کم به دوران حذف کنترل پنل از ویندوز برسیم.

اگر در نسخه‌ی جدید ویندوز ۱۰ به مسیر Settings > System > Display, Advanced display settings مراجعه کنید، می‌توانید نرخ نوسازی نمایشگر دستگاه را تغییر دهید. هرچه نرخ نوسازی نمایشگر بیشتر باشد، انیمیشن‌ها و جلوه‌های بصری مختلف ویندوز ۱۰ روان‌تر و جذاب‌تر به‌چشم خواهند آمد. در نظر داشته باشید که نرخ نوسازی به نمایشگر کاربردی وابسته است و نمایشگرهای پیشرفته‌تر، نرخ نوسازی بیشتری دارد. 

دستگاه‌های تبدیل‌پذیر (ترکیب لپ ‌تاپ و تبلت) در به‌روزرسانی جدید می‌توانند به‌صورت خودکار در بین حالت‌های مختلف ویندوز ۱۰ برای لپ ‌تاپ و تبلت جابه‌جا شوند. تا پیش‌ازاین، کاربران برای جابه‌جایی در بین حالت‌‌ها باید اعلانی ظاهرشده روی صفحه را می‌دیدند و گزینه‌ی مرتبط را انتخاب می‌کردند. از‌این‌پس هرگاه صفحه‌کلید را جدا کنید، مستقیما وارد حالت تبلت ویندوز ۱۰ می‌شوید.

در نسخه‌ی جدید ویندوز ۱۰، تغییراتی روی پنل اعلان نیز اعمال شده است و لوگو اپلیکیشن‌ها درکنار اعلانشان به‌نمایش درمی‌آید تا بهتر بفهمید هر اعلان به کدام اپلیکیشن مربوط است. به‌علاوه درکنار هر اعلان، علامت X برای بستن آن دیده می‌شود. مایکروسافت می‌گوید کسانی که رایانه‌ی جدید با آخرین نسخه‌ی ویندوز ۱۰ تهیه می‌کنند، نسخه‌ی شخصی‌سازی‌شده‌تر و جالب‌تر از نوار وظیفه را شاهد خواهند بود.

افزون‌براین، مایکروسافت تغییرات دیگر یدر ویندوز ۱۰ اعمال کرده است که بیشتر به‌درد مشتریان تجاری و کاربردهای درسی می‌خورند. مایکروسافت می‌گوید نسخه‌ی جدید ویندوز ۱۰ ابزارهای پیشرفته‌تری برای تأمین امنیت و مدیریت کارهای مختلف دارد و MDM (مدیریت دستگاه موبایلی) و حافظه‌ی بیشتر از روند Sign-In در حساب‌های کاربری را بهبود می‌بخشد. ردموندی‌ها برای معرفی بهتر قابلیت‌های جدید ویندوز ۱۰، ویدئوی زیر را منتشر کرده‌اند:

برای دریافت جدیدترین به‌روزرسانی ویندوز ۱۰ وارد مسیر Settings > Update & Security > Windows Update شوید. اگر هنوز به‌روزرسانی را دریافت نکرده‌اید، نگران نباشید؛ زیرا مایکروسافت به‌روزرسانی‌های جدید ویندوز ۱۰ را به‌صورت مرحله‌ای منتشر می‌کند تا اگر مشکلی وجود داشت، سریعا رفع شود.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی به‌روزرسانی 20H2 ویندوز ۱۰ چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات