قابلیت Nearby Share اندروید به‌صورت عمومی در دسترس قرار گرفت

چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
گوگل در اطلاعیه‌ای رسمی از انتشار گسترده‌ی قابلیت نیربای شیر (Nearby Share) برای سیستم‌عامل اندروید خبر می‌دهد. نیربای شیر رقیب مستقیم ایردراپ اپل به‌حساب می‌آید.
تبلیغات

پس از مدت‌ها سرانجام امکان به‌اشتراک‌گذاری فایل‌ها، تصاویر، ‌لینک‌ها و دیگر محتوا در بین گوشی‌های اندرویدی، به‌شکلی ساده‌تر فراهم شده است. گوگل در اطلاعیه‌ای رسمی از آغازبه‌کار قابلیت جدیدی تحت عنوان نیربای شیر (Nearby Share) در اندروید خبر می‌دهد. قابلیت نیربای شیر باعث می‌شود تمامی دستگاه‌هایی که مجهز به اندروید ۶ و نسخه‌های جدیدتر این سیستم‌عامل هستند بتوانند به‌صورت مستقیم فایل‌ها را با سرعت مناسب بین یکدیگر انتقال دهند. Nearby Share از مدتی پیش روی شماری از گوشی‌های سری پیکسل و البته گلکسی‌های سامسونگ دردسترس قرار گرفته بود و گوگل می‌گوید «طی هفته‌‌های پیش‌رو»، قابلیت‌ موردبحث برای دستگاه‌های دیگر هم منتشر می‌شود.

Nearby Share تا حد بسیار زیادی رقیب مستقیم ایردراپ اپل (Apple AirDrop) در آیفون‌ها به‌حساب می‌آید و عملکردی شبیه به این سرویس دارد. بدین ترتیب به‌راحتی در منوی به‌اشتراک‌گذاری، روی گزینه‌ی Nearby Share ضربه می‌زنید و منتظر می‌مانید تا دستگاه دیگر به شما نزدیک شود. پس از پیدا کردن دستگاه مقصد، می‌توانید داده‌های مدنظر خود را به هر روشی که می‌خواهید برای آن ارسال کنید.

نیربای شیر اندروید همچون ایردراپ دارای برخی قابلیت‌ها در حوزه‌ی امنیت و حریم خصوصی است تا سایر افراد نتوانند برای دستگاه شما بدافزار یا دیگر محتواهایی را که نمی‌خواهید ارسال کنند. به‌بیانی دیگر همچون ایردراپ، می‌توانید تعیین کنید که چه افرادی بتوانند در منوی Nearby Share شما را پیدا کنند. با مراجعه به بخش تنظیمات می‌توانید تعیین کنید که «همه‌ی افراد» یا «بعضی از افراد» شما را در منوی نیربای شیر ببینند یا اینکه به‌طور کامل مخفی بمانید. در محیط داخلی نیربای شیر می‌توان به‌سرعت دستگاه را برای افرادی خاص پنهان یا غیرپنهان کرد.

گوگل همچنین در بیانیه‌ی جدید خود می‌گوید «امکان ارسال و دریافت فایل‌ها به‌صورت ناشناس وجود دارد». کاربر می‌تواند روش انتقال فایل ازطریق نیربای شیر را نیز تعیین کند. حالت‌هایی که این سرویس ارائه می‌دهد شامل «بلوتوث، بلوتوث کم‌مصرف، WebRTC یا وای‌فای همتابه‌همتا» است. گوگل می‌گوید به‌لطف این قابلیت‌ها می‌توان به‌صورت آفلاین در بین دستگاه‌ها، داده انتقال داد.

Nearby Share در بین دستگاه‌های اندرویدی کار می‌کند و «در ماه‌های پیش‌رو» توانایی سازگاری با کروم‌بوک‌ها را نیز پیدا خواهد کرد. بااین‌حال ازطریق قابلیت جدید اندروید نمی‌توان فایل‌های مدنظر را به سیستم‌های عامل iOS و macOS و ویندوز انتقال داد. خبرنگاران از گوگل پرسیده‌اند که امکان انتقال فایل بین اندروید با پلتفرم‌های یادشده فراهم می‌شود یا نه؛ فردی به نمایندگی از گوگل به رسانه‌ی ورج گفته این شرکت برنامه دارد برای گسترش قابلیت Nearby Share به پلتفرم‌های اضافه در آینده، تلاش کند.

اپل در سال ۲۰۱۱ قابلیت ایردراپ را برای آیفون و مک معرفی کرد، یعنی ۹ سال پیش. از آن زمان تاکنون شاهد روی کار آمدن ویژگی‌های متعددی برای انتقال فایل در سیستم‌عامل اندروید بوده‌ایم که شماری از آن‌ها بی‌شباهت به ایردراپ نبوده‌اند. قابلیت‌های شبیه به ایردراپ در سیستم‌های عامل مختلف وجود دارند، اما برگ برنده‌ی ایردراپ این است که به‌سادگی می‌توان با آن کار کرد. هیچ‌یک از قابلیت‌هایی که گوگل در اندروید اضافه کرده بود،‌ سادگی و راحتی ایردراپ را ارائه نمی‌دادند و به‌همین دلیل به‌شکلی محسوس مورداستقبال قرار نگرفتند. به‌علاوه تعداد بسیار کمی از این قابلیت‌ها به همه‌ی گوشی‌های اندرویدی اضافه شدند؛ درواقع تولیدکنندگان دستگاه‌های اندرویدی علاقه‌‌ای به اضافه‌کردن قابلیت‌های موردبحث به محصول‌شان نداشتند.

امیدوار هستیم که مشکلات یادشده برای Nearby Share رخ ندهد. اگر مجددا شاهد آن اتفاقات باشیم، نیربای شیر کاربرد خاصی برای بسیاری از دارندگان دستگاه‌های اندرویدی نخواهد داشت و سرویسی بی‌فایده لقب خواهد گرفت. درصورت بروز این اتفاق، قابل‌اتکاترین راه برای کاربران اندرویدی به‌منظور انتقال فایل، سرویس‌های ایمیلی یا سرورهای ابری خواهند بود. این سرویس‌ها به‌طور معمول کاربر را سردرگم می‌کنند و سرورهای ابری از کاربران پول می‌گیرند.

امیدوار هستیم شرکت‌های سازنده‌ی گوشی‌های اندرویدی به‌شکلی گسترده از نیربای شیر استقبال کنند. گوگل می‌گوید بهره‌گیری از نیربای شیر نیاز به به‌روزرسانی کامل سیستم‌عامل ندارد و تولیدکنندگان گوشی می‌توانند آن را ازطریق خدمات گوگل پلی (Google Play Services) به دستگاه اضافه کنند. 

آیکون نیربای شیر شامل مجموعه‌ای از نخ‌های درهم‌تنیده‌شده است. هنگامی که نیربای شیر برای گوشی شما دردسترس قرار بگیرد می‌توانید به‌سادگی وارد منوی تنظیمات سریع (Quick Settings)‌ شوید و آن را فعال یا غیرفعال کنید. براساس گزارش رسانه‌ی XDA Developers، قابلیت Nearby Share بیش از یک سال است که در دست توسعه قرار دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات