پروژه تربل سرعت به‌روزرسانی گوشی‌ها به نسخه جدید اندروید را سریع‌تر کرده است

یک‌شنبه ۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
ادعاهای گوگل نشان می‌دهد پروژه‌ی تربل توانسته است تأثیر بسزایی روی افزایش سرعت انتشار به‌روزرسانی اندروید برای دستگاه‌های مقصد بگذارد.
تبلیغات

گوگل از زمان معرفی رسمی اندروید، بارها به متن‌بازبودن آن اشاره کرده و با همین رویکرد توانسته است شرکای تجاری زیادی به‌سمت خود بکشاند. امروزه، شرکت‌های متعددی در سراسر دنیا گوشی‌ها و تبلت‌هایشان را با اندروید روانه‌ی بازار می‌کنند و محبوبیت این سیستم‌عامل را به‌شدت افزایش داده‌اند؛ به‌حدی که طبق آمار، رویکرد گوگل تأثیر مهمی روی تبدیل اندروید به محبوب‌ترین پلتفرم رایانشی دنیا گذاشته است.

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات سیستم‌عامل اندروید، سرعت کُند انتشار به‌روزرسانی‌های مختلف برای دستگاه‌های مقصد است. افزون‌بر‌این، طولانی‌مدت از دستگاه‌های اندرویدی به‌صورت نرم‌افزاری پشتیبانی نمی‌شود. اپل با iOS از این حیث عملکرد بسیار بهتری دارد و اهالی کوپرتینو همواره این موضوع را به‌رخ رقیبشان کشیده‌اند. دراین‌بین، گوگل راه‌های زیادی را امتحان کرده است تا سرعت انتشار به‌روزرسانی‌‌های جدید اندروید را افزایش دهد؛ اما هیچ‌یک از آن‌‌ها نتوانستند انتظارات را برآورده کنند. بااین‌حال، ظاهرا این اوضاع دستخوش تغییر شده است و گوگل می‌گوید پروژه‌ی تربل (Project Treble) استفاده از به‌روزرسانی جدید را بیش از دوبرابر افزایش داده است که رقم درخورتوجهی به‌شمار می‌آید.

اندروید

گوگل پروژه‌ی تربل را هنگام رونمایی سیستم‌عامل اندروید ۸ اوریو معرفی کرد؛ بنابراین، تمامی دستگاه‌هایی که از ابتدا با سیستم‌عامل اندروید اوریو روانه‌ی بازار شدند، از پروژه‌ی تربل پشتیبانی می‌کنند. تا پیش از معرفی تربل، روند انتشار به‌روزرسانی به‌صورت OTA برای گوشی‌های اندرویدی به‌گونه‌ی دیگری بود. درواقع تا پیش از تربل، شرکت‌های سازنده‌ی گوشی مجبور بودند فرم‌ور جدید قطعات دستگاهشان نظیر پردازنده را از شرکت‌هایی مثل کوالکام دریافت کنند تا ازطریق آن بتوانند سخت‌افزار دستگاه را با کد به‌روزرسانی‌شده‌ی اندروید همگام‌سازی کنند؛ بنابراین، روند کلی انتشار به‌روزرسانی جدید طولانی می‌شد.

پروژه‌ی تربل با جداسازی لایه‌ی مربوط به به‌روزرسانی قطعات سخت‌افزاری از لایه‌ی مربوط به سیستم‌عامل، باعث شد روند انتشار نسخه‌های جدید اندروید کوتاه شود و شرکت‌ها مجبور نباشند برای دریافت فرم‌ور قطعات گوشی‌شان به سازنده‌ی این قطعات مراجعه کنند. حال درایورهای مربوط به قطعات با نسخه‌های جدید اندروید هم سازگار هستند تا از این طریق کار شرکت‌هایی نظیر سامسونگ و وان‌پلاس برای آوردن نسخه‌های جدید سیستم‌عامل موبایلی گوگل به گوشی‌هایشان، راحت‌تر شود.

یکی از نخستین مثال‌های کاربرد تربل در عمل، راه‌اندازی پروژه‌ی ویژه‌ی گوگل با نام «برنامه‌ی بتای شرکای اندروید» بود. به‌واسطه‌ی این پروژه، دو نسخه‌ی اخیر اندروید، یعنی اندروید ۹ پای و اندروید ۱۰ تا پیش از توسعه‌ی نسخه‌ی نهایی، به‌صورت آزمایشی (بتا) روی گوشی‌های شرکت‌های مختلفی نظیر وان‌پلاس و هواوی و اسنشال دردسترس قرار گرفتند. این موضوع نشان داد تربل پروژه‌ای کاربردی است و می‌تواند مزیت‌های متعددی داشته باشد؛ اما نباید فراموش کرد نحوه‌ی انتشار به‌روزرسانی‌های جدید برای کاربران امری مهم‌تر به‌شمار می‌آید. متأسفانه گوگل تصمیم گرفته است از‌این‌پس ارقام مربوط به نصب نسخه‌های جدید سیستم‌عاملش را به‌صورت منظم منتشر نکند. بااین‌حال، اهالی مانتین‌ویو اخیرا به برخی موفقیت‌هایی اشاره کرده‌اند که تربل به‌همراه آورده است.

توزیع اندروید

آمار مربوط به کاربران فعال نسخه‌های جدید سیستم‌‌‌عامل‌ گوگل

طبق اطلاعات رسمی گوگل، در جدول زمانی انتشار اندروید ۹ پای نخستین‌باری بود که پروژه‌ی تربل در عمل به‌صورت جدی آزمایش شد؛ زیرا تنها گوشی‌هایی که با اندروید اوریو عرضه شده بودند، به پشتیبانی از این قابلیت نیاز داشتند. پس از گذشت یک سال، میزان استفاده از اوریو در بین تمامی دستگاه‌ها کمتر از ۱۰ درصد بود (به‌طور دقیق‌تر ۸/۹ درصد)؛ اما این اتفاق برای اندروید ۹ تکرار نشد. آمار نشان می‌دهد پس از گذشت بازه‌ی زمانی مشابه از انتشار اندروید ۹ پای، این سیستم‌عامل روی ۲۲/۶ درصد از دستگاه‌های اندرویدی نصب شده است؛ البته این آمار با فرض ثابت‌بودن میزان عرضه‌ی گوشی‌های جدید به‌بازار به‌دست آمده‌اند.

با مقایسه‌ای کوتاه متوجه می‌شویم شمار گوشی‌های به‌روزرسانی‌شده به اندروید ۹ در‌مقایسه‌با اندروید ۸، بیش از دوبرابر افزایش یافته است. البته انتشار این آمار چندان تعجب‌برانگیز نیست و می‌شد با بررسی برخی شواهد به این نتیجه دست پیدا کرد. شرکت‌هایی نظیر وان‌پلاس و اسنشال مدتی است که به‌روزرسانی‌های جدید اندروید را تقریبا هم‌زمان با انتشار آن‌ها روی پیکسل‌های گوگل یا اندکی پس از آن‌ها، برای گوشی‌هایشان نیز دردسترس قرار می‌دهند.

اندروید

البته ناگفته نماند روند انتشار به‌روزرسانی‌های جدید اندروید هنوز فاصله‌ی زیادی با بی‌نقص‌شدن دارد. معمولا از گوشی‌های میان‌رده و اقتصادی اندرویدی به‌صورت بلندمدت پشتیبانی نرم‌افزاری نمی‌شود و عمدتا فقط یک به‌روزرسانی بزرگ برای آن‌ها منتشر می‌شود. حتی همین به‌روزرسانی‌ هم ماه‌ها پس از انتشار به‌روزرسانی جدید برای گوشی‌های پرچم‌دار، دردسترس صاحبان این دسته از گوشی‌ها قرار می‌گیرد. 

به‌لطف وجود پروژه‌ی تربل، از‌این‌پس احتمال بیشتری برای انتشار نسخه‌های جدید اندروید روی مدل‌های متنوع‌تر گوشی‌های مبتنی‌بر این سیستم‌عامل وجود دارد. گوگل همچنان قصد دارد با قابلیت‌هایی نظیر Project Mainline در اندروید ۱۰، روند پشتیبانی از به‌روزرسانی‌های جدید اندروید را بهبود بخشد. به‌لطف Mainline، گوگل می‌تواند به‌روزرسانی‌های حیاتی مربوط به اندروید را به‌صورت مستقیم برای گوشی‌‌ها منتشر کند و دیگر منتظر سازنده‌ی آن‌ها نماند.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی پروژه‌ی تربل گوگل چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات