لینوکس چگونه به صرفه‌جویی اقتصادی کمک می‌کند

شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
سیستم‌عامل لینوکس با پشتیبانی از نرم‌افزارهای رایگان، به‌صرفه‌تر از سایر سیستم‌عامل‌ها است.
تبلیغات

خرید یک کامپیوتر جدید هیجان‌انگیز است؛ اما نه زمانی که مورد نیاز نیست و بودجه مالی کم و محدود است. چه کسی از پرداخت صدها دلار برای نرم‌افزار کامپیوتری لذت می‌برد؟ حتی وقتی که بخواهیم سرگرمی و تفریح داشته باشیم و یک بازی بخریم، صرف هزینه‌ی زیاد آزار‌دهنده است.

یکی از راه‌های صرفه‌جویی، استفاده از لینوکس است؛ چرا که کاربران مجبور به پرداخت هزینه‌ی اضافه جهت خرید نرم‌افزار نیستند.

نرم‌افزار رایگان

قسمت اعظم کدهایی که روی کامپیوتر با سیستم‌عامل لینوکس اجرا می‌شوند، رایگان و متن باز هستند؛ به این معنی که استفاده و ویرایش این نرم‌افزار به هر صورت که بخواهید رایگان و آزاد است. هنگامی که شما از لینوکس استفاده می‌کنید، نیازی به استفاده از کارت اعتباری برای خرید مجموعه‌ی نرم افزاری آفیس، ویرایشگر تصاویر یا برنامه‌ی حسابداری نیست.

لینوکس

اگر‌چه کلاس‌های شما یک برنامه‌ی کاربردی مخصوص می‌خواهند؛ اما می‌توانید بدون پرداخت پول برای برنامه‌ی کامپیوتری، به کالج بروید. هم چنین می‌توانید با امور مالی برای مالیات‌ها همگام باشید بدون نیاز به اینکه مبلغی برای هزینه‌ی ابزار حسابداری به آن اضافه کنید.

می‌توانید ویدئوها را ویرایش کنید، اسلایدها را برای یک ارائه کنار هم قرار دهید و ترکیب کنید بدون اینکه نگران باشید که برنامه‌های مورد نیاز در سیستم‌عامل شما وجود دارند. به بیان ساده‌تر، اپ استور لینوکس خود را باز کنید و هر آنچه نیاز دارید در آن‌جا جستجو کنید.

به‌روز‌رسانی رایگان سیستم‌عامل

اگر به ارتباط اینترنتی پیوسته دسترسی داشته باشید، می‌توانید سیستم عامل لینوکس خود را رایگان به‌روز‌رسانی کنید. تاکنون این موضوع برای ویندوز و مک محقق نشده است. سیستم عامل مک ایکس تا زمان انتشار Mavericks در سال ۲۰۱۳، با پرداخت وجه به‌روزرسانی می‌شد و کاربران تا زمانی که مجبور به پرداخت نبودند از نسخه قدیمی سیستم عامل مک استفاده می‌کردند.

نسخه‌های جدید ویندوز بسیار گران‌تر از مک ایکس بودند و همواره با تغییراتی منتشر می‌شدند که مورد انتظار مردم نبود. ویندوز ۱۰ نخستین نسخه‌ای است که به‌روزرسانی آن به‌صورت رایگان در دسترس است.

از سوی دیگر، این شرکت‌ها می‌توانند نظر خود را تغییر دهند و در آینده شروع به گرفتن هزینه کنند. در لینوکس، گرفتن هزینه برای به‌روزرسانی متضاد با عملکرد همه‌ی مجموعه است. مطمئن باشید که برای نسخه‌ی بعدی نیازی به پرداخت هزینه نیست  و زمانی که شما اوبونتو یا سیستم عامل المنتری را دانلود می‌کنید این موضوع اعلام نمی‌شود.

سیستم عامل المنتری

هر چقدر سخت‌افزار قدیمی‌تر باشد بهتر است

سیستم‌عامل‌های تجاری هر چند سال یکبار ما را به خرید لپ‌تاپ جدید تشویق می‌کنند. برای دسترسی به جدیدترین ویژگی‌ها، اغلب نیاز به دستگاهی دارید که در طول چند سال اخیر ساخته شده باشد. در لینوکس، عکس این مطلب صحیح است. لینوکس روی سخت افزار‌های جدیدتر، سریع‌تر اجرا می‌شود؛ اما در همه‌ی کامپیوترهای جدید، بلافاصله پس از نصب و بدون پیکربندی و برای همه‌ی کاربران اجرا نمی‌شود. توسعه دهندگان برای کار کردن روی محدودیت‌ها و پشتیبانی از سخت‌افزاری که زودتر از زمان مورد انتظار به آن دسترسی داشته باشند، اغلب به زمان نیاز دارند.

گاهی اوقات آن‌ها هیچ‌گاه قادر به غلبه بر نبود درایورهای لازم نیستند. سخت افزارهای قدیمی‌تر مایل به رفع تمام مشکلات و نواقص هستند.

اجازه‌ی خرید دستگاه کارکرده و دست دوم می‌دهد

زمانی که کامپیوتر با سیستم عامل لینوکس خود را کنار می‌گذارید، می‌توانید یک دستگاه جدید به‌صورت آنلاین سفارش دهید. اما اگر به دنبال صرفه‌جویی هستید، یک دستگاه قدیمی که ویندوز ایکس پی را اجرا می‌کند، با صد دلار بخرید و یک نسخه‌ی جدید لینوکس روی آن نصب کنید.

هم‌چنین می‌توانید از کامپیوتر شخصی خود به مدت طولانی‌تر استفاده کنید. اگر هنوز یک یا دو لپ‌تاپ قدیمی دارید و فقط به این دلیل که نمی‌توانند به‌روزرسانی ویندوز هفت را انجام دهند، به این معنی نیست که به درد هیچ کار دیگری نمی‌خورد. نسخه‌های بسیاری از لینوکس وجود دارند که اجازه‌ی انجام بسیاری از کارها را می‌دهند. با نوآوری کافی، دستگاه کهنه و قدیمی می‌تواند مطلوب‌تر از حد انتظار شما باشد.

دانلود

گیرنده‌ی دیجیتال یا مرکز رسانه‌ی خود را بسازید

گیرنده‌های دیجیتال یک راه بسیار ارزان‌قیمت و در دسترس برای جایگزینی با کابل هستند. آن‌ها فضای کمتری روی یک کنسول رسانه اشغال می‌کنند و استفاده از آن‌ها اغلب ساده‌تر و به‌صرفه‌تر است؛ ولی اگر یک کامپیوتر رومیزی قدیمی در منزل دارید، نیازی به خرید گیرنده‌ی دیجیتال نیست و اگر ندارید، یک کامپیوتر رزبری پای با قیمت مشابه کروم کست، قابلیت‌های بیشتری در اختیارتان می‌گذارد. لینوکس را نصب کنید، گیرنده‌ی دیجیتال را به یک تلویزیون وصل کنید و از تجربه‌‌ای وسیع‌تر از آن چه می‌توانستید از روکو یا آمازون بگیرید، لذت ببرید. فایل‌های خود را از طریق شبکه‌ی محلی (LAN) با پی‌سی‌های دیگر، دستگاه‌های موبایل و حتی برخی گیرنده‌های دیجیتال، به اشتراک بگذارید.

همچنین می‌توانید این محتوا را در سراسر وب منتشر و قابل دسترس کنید و از  پرداخت هزینه برای ذخیره‌سازی ابری بی‌نیاز شوید.

ارزان‌قیمت بازی کنید

بسیاری ممکن است با ویندوز بازی کنند؛ اما سرگرمی‌های بسیاری در لینوکس می‌توان یافت. می‌توانید بازی‌های بسیار خوبی در Gog.com و Steam بیابید. این توزیع کنندگان همیشه فروش ادامه‌دار دارند که اجازه می‌دهد یک مجموعه‌ی بزرگ بدون صرف هزینه زیاد بسازید.

 اگر برای هامبل باندل صبر کنید، پول شما می‌تواند حتی بیشتر شود. از هر مسیری که بروید و پیش از هر کاری، مطمئن شوید که لینوکس آن بازی را پشتیبانی می‌کند و فراموش نکنید که اگر به ماوس و صفحه کلید علاقه ندارید، از کنترلر موردعلاقه‌ی خود را استفاده کنید.

دانلود

بسته به اینکه به چه چیزهایی علاقه دارید، ممکن است مجبور به پرداخت هزینه نباشید. اینجا فقط تعدادی بازی رایگان و متن باز وجود دارد؛ به عبارت دیگر می‌توانید همه‌ی بازی‌های ویندوزهای قدیمی و داس را بازی کنید.

لینوکس فقط به بازی‌های خودش بسنده نکرده است و شما می‌توانید کامپیوتر خود را به یک سرور بازی تبدیل و دیگران را به بازی دعوت کنید.

هیچ اجباری برای جایگزینی سیستم عامل فعلی وجود ندارد

اگر در حال حاضر از کاربران لینوکس نیستید، لازم نیست برای استفاده از این مزایا تغییر کاربری دهید. همین که یک کامپیوتر دیگر داشته باشید، دنیایی از امکانات برای شما قابل استفاده می‌شود. اما پس از اینکه استفاده از لینوکس برایتان راحت شد؛ زمانی که کامپیوتر فعلی شما از رده خارج شد، اجباری برای خریدن کامپیوتر ویندوز یا مک جدید نیست. لینوکس آن را به زندگی بر می‌گرداند و مطلوب نگه می‌دارد.

دانلود

شما چگونه با استفاده از لینوکس پول خود را ذخیره کرده‌اید؟ آیا توصیه‌ای برای افرادی که می‌خواهند از لینوکس استفاده کنند، دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات