سهم ۰.۵ درصدی اندروید اوریو از بازار موبایل

پنج‌شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
گوگل آمار توزیع نسخه‌های مختلف اندروید را برای ماه دسامبر منتشر کرده و اندروید مارشمالو با سهم ۳۰ درصدی، پیشتاز است.
تبلیغات

گوگل، جدول توزیع نسخه‌های مختلف سیستم‌عامل اندروید را برای ماه دسامبر منتشر کرده است؛ آخرین آماری که توزیع نسخه‌های مختلف این پلت‌فرم را روی گوشی‌ها و تبلت‌ها در سال ۲۰۱۷ ارائه می‌دهد. آنچه در جدول مربوط به ماه دسامبر مشاهده می‌شود، کم‌وبیش با اطلاعات منتشر شده در ماه‌های قبلی هم‌جهت است. با این‌حال، وضعیت سیستم‌عامل اندروید اوریو (Android Oreo) که چندین ماه از انتشار نسخه رسمی آن برای گوشی‌های اندرویدی می‌گذرد؛ امیدوارکننده نیست.

در آمار ارائه شده توسط گوگل، تنها به سهم سیستم‌عامل اندروید ۸.۰ اوریو پرداخته شده و سیستم‌عامل اندروید ۸.۱ که به‌تازگی برای گوشی‌های نکسوس و پیکسل ارائه شده است، در این جدول سهمی ندارد. در مجموع، تنها ۰.۵ درصد از گوشی‌های اندرویدی به سیستم‌عامل اندروید ۸.۰ اوریو مجهز شده‌اند. در مقایسه با ماه اکتبر که سهم اندروید اوریو تنها ۰.۲ درصد بود، به‌نظر می‌رسد این نسخه طی دو ماه توانسته است سهم خود را نزدیک به ۰.۳ درصد افزایش دهد. در مقایسه با دیگر نسخه‌‏ها، اندروید اوریو سهم بیشتری نسبت به اندروید Gingerbread دارد و سهم آن با نسخه ICS اندروید تقریباً مشابه است.

توزیع نسخه‌ های مختلف اندروید در دسامبر

آمار توزیع نسخه‌های مختلف اندروید در ماه دسامبر

با توجه به اینکه هنوز تعداد زیادی از سازندگان، به‌روزرسانی سیستم‌عامل اندروید اوریو را برای محصولات خود ارائه نداده‌اند؛ قابل انتظار است که در اوایل سال ۲۰۱۸، سهم اندروید اوریو روی گوشی‌های اندرویدی با رشد چشمگیری مواجه شود. اوایل سال آینده، گوشی‌های جدیدی با نسخه ۸.۰ سیستم‌عامل اندروید عرضه خواهند شد یا سازندگان، نسخه نهایی یا حتی آزمایشی به‌روزرسانی اندروید اوریو را برای گوشی‌های هوشمند خود ارائه می‌دهند.

در رابطه با سایر نسخه‌ها، باید اشاره کرد مارشمالو همچنان با سهم ۲۹.۷ درصدی در میان‌ دستگاه‌های اندرویدی یکه‌تازی می‌کند؛ از زمان انتشار نسخه نهایی اندروید ۶.۰ مارشمالو نزدیک به دو سال زمان می‌گذرد. سهم اندروید مارشمالو در ماه نوامبر، ۳۰.۹ درصد بوده است. اندروید لالی‌پاپ با سهم ۲۶.۳ درصدی که شامل نسخه‌های ۵.۰ و ۵.۱ است، در رتبه دوم قرار دارد؛ نسبت به ماه گذشته، سهم هر دو نسخه کاهش یافته است.

توزیع نسخه‌ های مختلف اندروید در دسامبر

آمار توزیع نسخه‌های مختلف اندروید در ماه نوامبر

اندروید نوقا که یک سال پیش منتشر شده؛ توانسته است سهم خود را با رشد ۵.۵ درصدی نسبت به ماه اکتبر، به ۲۳.۳ درصد برساند. در ماه اکتبر، سهم این نسخه ۱۷.۸ درصد بوده است و در ماه نوامبر نیز، اندروید ۷.۰ و ۷.۱ نوقا در مجموع روی ۲۰.۶ درصد از گوشی‌های هوشمند اندرویدی نصب شده‌اند. سهم نسخه‌های دیگر مانند اندروید Gingerbread و کیت‌کت نیز نسبت به ماه گذشته، افت پیدا کرده است. اندروید جیلی‌بین نیز در ماه دسامبر، تنها روی ۵.۹ درصد از گوشی‏‌های اندرویدی اجرا شده؛ در حالی‌که در ماه نوامبر، سهم این نسخه ۶.۲ درصد بوده است. 

با توجه به Project Treble گوگل، پیش‌بینی می‌شود که روند انتشار نسخه‌های جدید سیستم‌عامل اندروید برای گوشی‌های مجهز به این پلت‌فرم، سریع‌تر از گذشته باشد. باید منتظر ماند و دید که تلاش‌های گوگل برای به‌روزرسانی‌ دستگاه‌های مختلف در سال آینده، چه نتیجه‌ای خواهد داد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات