گیگابایت مشکل بزرگ اجرای بازی‌ها روی پردازنده های Alder Lake اینتل را برطرف کرد

جمعه ۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
گیگابایت با ارائه‌ی یک نرم افزار، مشکل اجرای بعضی از بازی‌ها روی پردازنده‌های نسل دوازده اینتل را برطرف کرد.
تبلیغات

پردازنده‌های Alder Lake اینتل در بررسی‌ها فوق‌العاده ظاهر شده‌اند، اما بعضی از بازی‌ها با مشکلاتی در اجرا روی پردازنده‌های جدید مواجه‌اند؛ به‌طوری‌که حتی طراحی پردازنده‌های نسل دوازدهم اینتل باعث می‌شود که تعدادی از بازی‌ها غیرقابل اجرا باشند.

Gigabyte که یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مادربرد است، راه‌ حلی برای این مشکلات ارائه داده است؛ راهکار گیگابایت این امکان را به کاربران می‌دهد تا با استفاده از ابزار جدید DRM Fix Tool نه همه بازی‌ها بلکه آن دسته از بازی‌هایی که تحت تأثیر این مشکل بودند، را اجرا کنند. درعین‌حال اینتل، در کنار سازندگان بازی، روی راه حل خود کار می‌کند.

تراشه‌های Alder Lake اینتل پردازنده‌های قدرتمندی برای بازی هستند که در برخی موارد تا ۶۰ درصد از رقبای خود بهتر عمل می‌کنند. متأسفانه، لیست نسبتا طولانی‌ای از بازی‌ها وجود دارد که به‌سادگی روی پردازنده‌های جدید کار نمی‌کنند. دلیل آن در معماری هیبریدی تراشه های نسل دوازدهم اینتل نهفته است.

این مشکل ناشی از ابزارهای جلوگیری از اجرای بازی‌ها به‌صورت غیر قانونی یا DRM (مدیریت حقوق دیجیتال) در این بازی ها است. از آنجایی که پردازنده‌ها Alder Lake اینتل مانند پردازنده‌های موبایل ترکیبی از دو نوع هسته دارند (هسته‌های Golden Cove P با عملکرد بهینه و مصرف کم و هسته‌های Gracemont E با کارایی بیشتر)، مدیریت حقوق دیجیتال این دو نوع هسته را به عنوان دو سیستم مجزا شناسایی می‌کند و از اجرای بازی ها جلوگیری می‌کند، درحالی‌که هسته‌های P و E همگی بخشی از یک پردازنده هستند.

بسته به بازی، این ناسازگاری با فناوری پردازنده‌های هیبریدی می‌تواند به‌طور کامل از اجرا شدن بازی جلوگیری کند، باعث خروج ناگهانی از بازی و باگ شود یا عملکرد بازی را کاهش دهد. چیزی که گیگابایت با ابزار جدید DRM Fix Tool ارائه می‌دهد غیرفعال کردن موقت هسته‌های کارایی است؛ راه حلی که قبلا توسط مادربردهای MSI عرضه شده است.

نرم افزار جدید گیگابایت که خریداران مادربردهای جدید Z690 این شرکت را هدف قرار داده است، هسته‌های کم‌مصرف Alder Lake را خاموش می‌کند؛ یعنی در حین بازی، هسته‌های کارایی غیرفعال می‌شوند و بازی‌ها یک بار دیگر پردازنده را تنها به‌عنوان یک سیستم تشخیص می‌دهند. این کار به بازی‌هایی که قبل از پردازنده‌های هیبریدی عرضه شده‌اند اجازه می‌دهد تا به‌طور عادی اجرا شوند.

گیگابایت با انتشار بیانیه‌ای از عرضه این ابزار جدید خبر داد. این شرکت اطمینان داده که کنترل این نرم افزار مبتنی بر ویندوز، آسان است و نیازی به نصب پیچیده ندارد. اکثر کاربران برای اجرای DRM Fix مجبور نیستند بایوس مادربرد خود را به روز کنند، اما بعضی ها ممکن است به آن نیاز داشته باشند.

در بیانیه مطبوعاتی، گیگابایت از مشتریان دعوت می‌کند تا آخرین نسخه بایوس را که برای اجرای ابزار جدید لازم است، دانلود کنند. همچنین لینک دانلود ابزار DRM Fix Tool به همراه فهرستی از مادربردها و نسخه بایوس مورد نیاز برای هر مدل ارائه شده است.

در اوایل این ماه، اینتل مشکل اجرای بازی‌ها را تأیید کرد و راه حلی برای فعال کردن Legacy Game Compatibility Mode منتشر کرد. بااین‌حال، این راه حل نیاز به ورود به BIOS دارد و چند مرحله را شامل می‌شود، به همین دلیل راه حل ایده‌آلی نیست، ولی حداقل در حالیکه تولید کننده‌های سخت افزار، سازنده‌های بازی و خود اینتل روی یک راه حل دائمی کار می‌کنند، ، بهتر از هیچ است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات