قیمت پردازنده‌های نسل دوازدهم Alder Lake بسیار رقابتی است

پنج‌شنبه ۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
پس از رونمایی از پردازنده‌های نسل دوازدهم Alder Lake، مشخص شد که قیمت آن‌ها مناسب است و شایعات قبلی درست نبوده‌اند.
تبلیغات

پس از ماه‌ها حدس‌وگمان درباره قیمت بالای تراشه جدید و انتشار اطلاعات ضدونقیض، سرانجام پردازنده‌های نسل دوازدهم Alder Lake اینتل رونمایی شدند و قیمت آن‌ها نیز به طرز عجیبی رقابتی است. قیمت تراشه ۱۶ هسته‌ای Core i9-12900K، تراشه ۱۲ هسته‌ای Core i7-12700K و ۱۰ هسته‌ای Core i5-12600K به ترتیب ۵۸۹، ۴۰۹ و ۲۸۹ دلار اعلام شده است.

به گزارش pcworld، به احتمال زیاد اکثر مردم به سمت Core i5 جذب خواهند شد که قیمت آن بسیار به Core i5-2500K سال ۲۰۱۱ که ۲۶۳ دلار بود، نزدیک است. البته مطمئنا قیمت مناسب قطعات نسل دوازدهم اینتل، بدون داشتن عملکرد خوب مهم نیست. هنوز بررسی مستقلی از خط تولید اینتل انجام نشده، اما پت گلسینگر، مدیر عامل اینتل اظهارات تجهامی درباره محصولات جدید شرکت خود کرده است. او گفت دیگر زمان درخشان AMD به پایان رسیده است و به نظر می‌رسد گزارش عملکرد منتشر شده توسط خود این شرکت از تراشه‌های جدید، این ادعا را پشتیبانی می‌کند.

قیمت تراشه

به نظر نمی‌رسد این شرکت از ادعای اینکه Core i9-12900K «بهترین CPU بازی» است هراسی داشته باشد. اگرچه جزئیاتی از نحوه مقایسه آن با Ryzen 9 5950X AMD در بخش وظایف مربوط به تولید محتوا منتشر نشده، اما نسل دوازدهم جهشی بزرگ نسبت به نسل یازدهم Core i9-11900K ارائه می‌دهد. اینتل می‌گوید تراشه‌‌های نسل جدید این شرکت بهترین هستند و براین ادعای خود باقی می‌ماند.

هنوز مشخص نیست که چگونه تراشه جدید اینتل با Ryzen 9 قابل مقایسه است، اما وقتی برچسب قیمت ۵۸۹ دلاری نسل دوازدهم Core i9-12900K را در کنار قیمت ۵۴۹ دلاری نسل یازدهم Core i9-11900K می‌گذاریم، متوجه می‌شویم که حتما معامله خوبی در پیش است زیرا می‌توان با هزینه کمی بالاتر به جدیدترین نسل تراشه‌ها دسترسی داشت.

اما اگر از این مسئله بگذریم، سؤال بزرگ‌تر است که نسل جدید تراشه اینتل چگونه می‌تواند در برابر پردازنده ۱۶ هسته‌ای Ryzen 9 5950X AMD که قیمتی معادل ۷۴۹ دلار دارد، مقاومت کند. اگر این تراشه در مقابل رقیب خود به میزان قابل توجهی کندتر عمل کند، شاید قیمت آن به درستی انتخاب شده باشد. اما اگر سرعت عملکرد این محصول با Ryzen 9 5950X AMD برابر یا حتی بیشتر باشد، احتمالا همه ما قبول می‌کنیم که قیمت این محصول بسیار رقابتی است.

به نظر شما همراهان زومیت، آیا نسل دوازدهم Core i9-12900K می‌تواند عملکرد بهتری نسبت به Ryzen 9 5950X AMD داشته باشد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات