روسیه تولید مادربرد اختصاصی AMD B450 را آغاز کرد

دوشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۰
مطالعه 2 دقیقه
دو شرکت روسی با همکاریِ یکدیگر تولید مادربردی اختصاصی را برپایه‌ی تراشه‌ی AMD B450 آغاز کرده‌اند. به‌نظر می‌رسد این مادربرد به یکی از بردهای ازراک شبیه است.
تبلیغات

روسیه فرایند تولید قطعات الکترونیکی ضروری را آغاز کرده است تا امنیت سیستم‌هایش را تقویت کند و وابستگی‌اش را به تجارت بین‌المللی کاهش دهد. شرکت‌های روسی افزون‌بر پردازنده‌های سفارشی که از سال‌ها قبل تولیدشان را آغاز کرده‌اند، هم‌اکنون مشغول تولید مادربردهای AMD B450 هستند تا از پردازنده‌های توانمند رایزن ای ام دی استفاده کنند.

به‌گزارش تک‌اسپات، هفته‌ی گذشته دو شرکت روسی GS Group و Philax از آغاز همکاری تجاری خبر دادند و گفتند در نتیجه‌ی این همکاری حداقل ۴۰ هزار مادربرد و ۵۰ هزار مانیتور تولید می‌کنند. درحالی‌که مانیتورها هنوز مراحل توسعه را می‌گذرانند، مادربرد تمامی آزمایش‌ها را گذرانده‌اند و حتی گواهی استفاده‌ی دولتی را دریافت کرده‌ و این یعنی تقریبا آماده شده‌اند. ظاهرا هم‌اکنون، مشتریان منتخب می‌توانند مادربرد مذکور را در روسیه پیش‌خرید کنند.

ظاهرا مادربرد ساخته‌شده در روسیه از CPU مدل AMD B450 استفاده می‌‌کند و تامز هاردور متوجه شده است که طراحی‌اش به طراحی Micro-ATX Asrock B450M Pro4 شباهت دارد. البته مادربرد روسیه تفاوت‌هایی دارد؛ چون جامعه‌ی هدف این مادربرد دفاتر دولتی و کسب‌و‌کارها هستند. این موضوع باعث شده است مادربرد روسیه ازلحاظ ظاهری همچون Micro-ATX Asrock B450M Pro4 جذاب نباشد و تمامی قابلیت‌های مادربرد ازراک را نداشته باشد.

برای مثال، مادربرد روسیه همچون Asrock B450M Pro4 از اسلات M.2 برخوردار است؛ اما این درایوهای ذخیره‌سازی در فهرست قطعات سخت‌افزاری تحت پشتیبانی مادربرد روسیه دیده نمی‌شوند. 

بااین‌همه‌، در بیانیه‌ای مطبوعاتی آمده است که مادربرد مذکور تمامی نیازهای اساسی کاربران عادی را برآورده می‌کند. این مادربرد همچون اکثر مادربردهای مبتنی‌بر AMD B450 از پردازنده‌های Ryzen 2000 و Ryzen 3000 و Ryzen 5000 پشتیبانی می‌کند، حداکثر به چهار استیک ۳۲۰۰ مگاهرتزی حافظه‌ی رم و دو اسلات PCIe 3.0 x16 مجهز است و... . احتمال می‌دهیم این مادربرد به‌‌دلیل استفاده در دفاتر دولتی گواهی TPM (ماژول پلتفرم مورد اعتماد) نیز داشته باشد.

GS Group در ۱۸ ماه آینده با همکاریِ Philax مادربردهای متنوع کلاس دسکتاپ و مانیتورها را تولید خواهد کرد. همچنین، این شرکت مشغول ارزیابی‌هایی است تا درصورت نیاز برای افزایش تنوع محصولات، با شرکت‌های دیگری نیز همکاری کند. مادربردهای سازگار با پردازنده‌های Elbrus و Baikal روسیه محصولات بعدی‌ای هستند که GS Group در پی تولید آن‌ها است. GS Group می‌خواهد مانیتور لمسی نیز برای مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها تولید کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات