مشخصات تراشه‌ی مادربرد AMD B550 مشخص شد

پنج‌شنبه ۴ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
یک رسانه‌ی هنگ کنگی مشخصات تراشه‌ی مادربرد میان‌رده‌ی AMD B550 را در بررسی‌های خود فاش کرده‌است.
تبلیغات

رسانه هنگ کنگی HKEPC، مشخصات تراشه AMD B550 را در خلال بررسی مادربرد X570 Creator از ASRock، فاش کرده‌است.

اگرچه مادربردهای X570 ویژگی‌های مثبت فراوانی دارند اما سازندگان پی‌سی منتظر گزینه‌های دستیافتنی‌تری‌ هستند. در اینجا تراشه B550 وارد صحنه می‌شود. این تراشه نسبت به X570 محدودیت‌هایی دارد اما در نهایت امکان ساخت برد ارزان‌قیمت‌تری را برای کاربران پردازنده‌های سری ۳۰۰۰ رایزن AMD با بودجه‌ی کمتر ایجاد می‌کند.

* مشخصات تأیید نشده‌اند

تراشه B550 نیز ظاهرا مانند تراشه‌های سابق سری ۳۰۰ AMD به دو درگاه USB 3.2 نسل دوم (۱۰ گیگابیت در ثانیه) و شش درگاه  USB 2.0 مجهز شده‌است. متاسفانه HKEPC تعداد درگاه‌های USB 3.1 نسل اول این تراشه را معلوم نکرده‌است. در زمینه ذخیره‌سازی، تراشه B550 می‌تواند از ۸ درگاه SATA III پشتیبانی کرده که تنها به تعداد ۴ درگاه کمتر از تراشه بالارده X570 است. با این حساب تراشه B550 نسبت به پرچم‌دار نسل گذشته یعنی تراشه X470 که تنها شش درگاه SATA III داشته، ظرفیت ذخیره‌سازی بیشتری ارائه می‌کند. همان‌طور که انتظار می‌رفت تراشه B550 از RAID صفر، یک و ده پشتیبانی می‌کند. این تراشه همچنین از دو کارت گرافیک به‌طور هم‌زمان و اورکلاک پشتیبانی می‌کند.

تراشه X570 از چهار مسیر ارتباطی پر سرعت PCIe نسل ۴ بهره می‌برد. در نقطه مقابل، تراشه B550 ظاهرا مشخصات تراشه‌های قدیمی AMD را حفظ کرده و فقط از ۴ مسیر PCIe نسل ۳ بهره می‌برد. اما تراشه B550 بهبودهای جالبی را نیز شاهد بوده‌است. همان‌طور که می‌دانیم X570 تا ۱۶ مسیر چندمنظور‌ه‌‌ی PCIe نسل ۴ را پشتیبانی می‌کند. B550 از چهار مسیر PCIe نسل ۳ و ۸ مسیر PCIe نسل ۲ بهره می‌برد. این در حالی است که تراشه‌های X470 و X370 تنها از ۸ مسیر چندمنظوره‌ی PCIe نسل ۲ برخوردار بوده و تراشه‌های B450 و B350 نیز به ۶ مسیر PCIe‌ نسل ۲ مجهز هستند. بنابراین پهنای باند ارتباطی تراشه‌ی B550 در مقایسه با تراشه های نسل قبل AMD بهبود یافته است.

با توجه به اطلاعات فروشنده آلمانی، Alternate، دسکتاپ‌های آماده که از مادربردهای AMD B550 بهره می‌برند، احتمالا تا یک ماه دیگر در بازار عرضه می‌شوند. اما گزارشی از DigiTimes ادعا کرده که تولیدکنندگان مادربردها سفارشات تراشه‌ی B550 را در فصل پایانی امسال دریافت می‌کنند. طبق این ادعا، مادربردهای مبتنی بر AMD B550 برخلاف اطلاعات Alternate، به این زودی‌ها وارد بازار نخواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات