مانیتورهای «دو حالته» نسل جدید تحت استاندارد VESA قرار می‌گیرند

جمعه ۱۵ دی ۱۴۰۲ - ۰۱:۱۰
مطالعه 2 دقیقه
بازی کردن روی مانیتور گیمینگ G281UV ام اس آی
اتحادیه‌ی VESA استاندارد جدیدی معرفی کرده است که به مانیتورهای پیشرفته‌ی «دو حالته» ارتباط دارد.
تبلیغات

همزمان با تکامل بازی‌ها، سخت‌افزار موردنیاز برای اجرای آن‌ها نیز در حال تکامل است. این سخت‌افزار شامل انواع مانیتور سامسونگ و مانیتور ال جی و بهترین مانیتور گیمینگ شرکت‌های دیگر می‌شود که در سال‌های اخیر پیشرفت‌های چشمگیری تجربه کرده‌اند.

با پیشرفته‌ترشدن مانیتورها، استانداردهای این محصولات نیز در گذر زمان سخت‌گیرانه‌تر شده است تا تفاوت بین مانیتورهای رد‌ه‌بالا با سایر مانیتورها واضح‌تر باشد. اتحادیه‌ی استانداردهای الکترونیکی ویدیو (VESA) از اعمال تغییراتی در استانداردهایش خبر داده است تا با فناوری‌های جدید سازگار شوند.

وسا از به‌روزرسانی مشخصه‌ی Adaptive-Sync خبر داده است که به مانیتورهایی با نرخ نوسازی متغیر ارتباط دارد و شامل مانیتورهای جدید «دو حالته» نیز می‌شود. این مانیتورها دارای قابلیتی ویژه هستند که با انتخاب‌کردنش می‌توان در زمانی سریع بین دو حالت نرخ نوسازی و وضوح، جابه‌جا شد. یکی از این حالت‌ها نرخ نوسازی را در اولویت قرار می‌دهد و دیگری روی وضوح متمرکز است.

لوگو استاندارد وسا VESA برای مانیتورهای دو حالته

به‌لطف تغییرات جدید، ازاین‌پس مانیتورها برای دریافت گواهی جدید VESA Adaptive-Sync 1.1a وارد آزمون‌های مختلف می‌شوند. این گواهی لوگویی به‌خصوص دارد که نرخ نوسازی و وضوح هر حالت، روی آن درج می‌شود.

آزمون‌های وسا افزون‌بر نرخ نوسازی شامل موارد دیگری مثل فلیکر (تغییر ناگهانی در شدت روشنایی) هم می‌شود تا بتوانید آگاهانه‌تر برای خرید مانیتور اقدام کنید.

یکی از تغییرات مهمی که در آزمون‌های وسا دیده می‌شود، بررسی پشتیبانی از اورکلاک است. این تغییر ممکن است در نگاه اول چندان به چشم نیاید، اما برای گیمرها اهمیت زیادی دارد چون با اورکلاک می‌توان نرخ نوسازی تصویر را افزایش داد.

ال‌جی این هفته مانیتور دو حالته‌ی جدیدی به‌نمایش گذاشت که در یکی از حالت‌ها به نرخ نوسازی ۴۸۰ هرتز دست پیدا می‌کند. به‌زودی در نمایشگاه CES 2024 شاهد رونمایی تعداد بیشتری از مانیتورهای سازگار با استاندارد VESA Adaptive-Sync 1.1a خواهیم بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات