آنچه باید در مورد ترفندهای گمراه‌کننده سازندگان مانیتورهای گیمینگ بدانیم

سه‌شنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
کار با مانیتور گیگابایت M27Q
شرکت‌های سازنده‌ی مانیتورهای گیمینگ همچنان از ترفندهای گمراه‌کننده برای ترغیب مشتریان به خرید محصولات خود استفاده می‌کنند.
تبلیغات

عملکرد مانیتور گیمینگ آن‌طور که عموم افراد انتظار دارند نیست. خریداران آگاه، از ترفندهای بازاریابی‌ای که برندها برای فروش بهترین نمایشگرهای گیمینگ خود استفاده می‌کنند اطلاع دارند، اما این شرکت‌ها همچنان به روند گمراه‌کننده‌ی کنونی خود برای فروش بیشتر ادامه می‌دهند. به‌هرحال در سال ۲۰۲۳ زمان آن فرا رسیده است تا همه‌چیز درمورد مانیتورهای مخصوص بازی شفاف‌تر شود.

برخی از حوزه‌های کلیدی که مانیتورهای گیمینگ خریداران را گمراه می‌کنند، از سال‌ها قبل وجود دارد و برخی از ترفندهای بازاریابی شرکت‌ها نیز نسبتاً جدید هستند. اگر قصد خرید نمایشگر گیمینگ جدید دارید توصیه می‌کنیم ابتدا با نکات مهم مرتبط با شیوه‌ی تبلیغات این نوع محصولات آشنا شوید.

HDR

شاید بزرگ‌ترین حوزه‌ای که شرکت‌های سازنده‌ی مانیتورهای گیمینگ در آن اطلاعات نادرستی ارائه می‌دهند، HDR و مشخصات مرتبط با عملکرد این ویژگی باشد. باید گفت انواع متفاوتی از استانداردهای HDR وجود دارد که برندهای مختلف بدون نگرانی درمورد معنای آن‌ها، برای فروش بیشتر محصولات خود از آن‌ها استفاده می‌کنند.

تست زاویه دید مانیتور گیمینگ M27Q گیگابایت

استاندارد HDR درحال حاضر گواهی DisplayHDR VESA است؛ قابلیت بسیار محبوبی که طی پنج سال گذشته در بیش‌از هزار مدل نمایشگر مورد استفاده قرار گرفته است و چندین عنصر مهم برای عملکرد HDR را پوشش می‌دهد. ازجمله مشخصات این استاندارد می‌توان به حداکثر روشنایی، نور کم موضعی، عمق و طیف رنگ اشاره کرد. استاندارد مذکور همچنین موارد استفاده‌ی خاصی را برای معیارهای اشاره‌شده مشخص می‌کند.

VESA می‌گوید DisplayHDR 1000، نه‌تنها حداکثر روشنایی را در بخشی از صفحه‌نمایش، بلکه حداکثر روشنایی تمام صفحه نیز اندازه‌گیری می‌کند. این ویژگی هنگام اجرای بازی‌هایی که صحنه‌های انفجار سریع در آن‌ها رخ می‌دهند، منجر به جلوه‌ی فلش‌بنگ یا چیزی شبیه آن خواهد شد.

بااین‌حال، چندین برند مختلف، استاندارد VESA را با گواهی HDR گمراه‌کننده مورداستفاده قرار داده‌اند. فاجعه‌بارترین مورد در سال ۲۰۲۱ رخ داد که خرده‌فروش چینی Taobao مانیتوری از سامسونگ و همچنین نمایشگری از برند ایسوس را با نشان جعلی DisplayHDR 2000 فهرست کرد درصورتی‌که این دو دستگاه از ویژگی مذکور پشتیبانی نمی‌کردند.

علاوه‌براین، نمونه‌های رایج‌تری وجود دارد که سامسونگ یکی از بزرگ‌ترین متخلفان آن است. اگرچه برخی مانیتورهای این برند از گواهی DisplayHDR بهره می‌برند اما اکثر آن‌ها برای ارائه‌ی عملکرد HDR از HDR 1000 یا HDR 2000 پشتیبانی می‌کنند که این عدد معمولاً به حداکثر سطح روشنایی نمایشگر اشاره دارد. برخی از مانیتورها اطلاعات نادرستی را درمورد میزان روشنایی ارائه می‌دهند. به‌عنوان مثال، نمایشگر سامسونگ Odyssey Neo G8 با گواهی Quantom HDR 2000 عرضه می‌شود اما طبق مشخصاتی که این برند کره‌ای ارائه داده است، حداکثر روشنایی مانتیور مذکور به ۱۰۰۰ نیت می‌رسد.

اینکه شرکت‌های مختلف، استانداردهای اختصاصی خود را برای محصولاتشان توسعه دهند، اصلاً نکته‌ی بدی نیست اما اکثر آن‌ها گواهی‌های موردنظر را به‌نحوی طراحی می‌کنند که مثل نمونه‌های معتبر صنعتی به‌نظر برسند. اگر برندهای مختلف قصد دارند استانداردهای HDR اختصاصی خود را طراحی کنند، باید از شرکت‌های شخص‌ثالث مثل VESA نیز تأییدیه دریافت کنند.

وقتی به ویژگی‌های HDR نگاه کنیم، مشخصاتی مثل حداکثر روشنایی اهمیت پیدا می‌کنند زیرا این قابلیت نشان نمی‌دهد مانیتور مذکور تا چه‌مدت می‌تواند با حداکثر روشنایی کار کند. آیا این زمان کسری از یک ثانیه است یا ۱۰ درصد صفحه تا ۳۰ دقیقه با حداکثر روشنایی کار خواهد کرد؟

نسبت کنتراست نیز مشکلی مشابه حداکثر روشنایی دارد. دو نمایشگر سامسونگ Odyssey Neo G9 2022 و Alienware 34 QD-OLED از نسبت‌ کنتراست ۱۰۰۰۰۰۰:۱ بهره می‌برند اما پنل OLED و پیکسل‌های Alienware 34 QD-OLEED یعنی نسبت کنتراست آن تقریباً بی‌نهایت است درحالی‌که بررسی‌های مختلف نشان می‌دهد مانیتور سامسونگ از نسبت کنتراست ۱۵۰۰۰:۱ بهره می‌برد. البته نمی‌توان غول فناوری کره‌ی جنوبی را در این زمینه مقصد دانست زیرا این شرکت تمایل دارد محصولات خود را با بهترین نور، رنگ‌آمیزی کند.

نرخ تأخیر پاسخ‌گویی

نرخ تأخیر پاسخ‌گویی از مدت‌ها قبل به‌عنوان یکی از ویژگی‌های سردرگم‌کننده‌ی مانیتورهای گیمینگ شناخته می‌شود که در موارد مختلف به گمراهی خریداران می‌انجامد. راهکارهای متعددی برای بررسی نرخ تأخیر پاسخ‌گویی وجود دارد که هرکدام نتایج متفاوتی ارائه می‌دهند. شرکت‌هایی که قصد دارند مانیتورهای گیمینگ خود را به شما بفروشند، از عددی استفاده می‌کنند تا محصول موردنظر را بهتر نمایش دهند.

نرخ تأخیر پاسخ گویی مانیتور

درحال حاضر مانیتور گیمینگی را پیدا نمی‌کنید که نرخ تأخیر پاسخ‌گویی بیشتر از یک میلی‌ثانیه را تبلیغ کنند و به‌همین دلیل می‌توان گفت این ویژگی در اکثر مدل‌ها یکی از بی‌معنی‌ترین اطلاعات است. اکثریت قریب‌به‌اتفاق مانیتورها فقط زمان پاسخ‌گویی موسوم‌ به خاکستری‌به‌خاکستری (GtG) را اعلام می‌کنند؛ معیاری که به سرعت انتقال پیکسل از یک سایه‌ی خاکستری به سایه‌ی دیگر اشاره دارد. این عدد مشخص نمی‌کند سرعت انتقال پیکسل در کدام‌سایه‌ها، در چه سطحی از روشنایی و برای چه مدت کارکرد تعیین شده است؛ عواملی که همگی در تعیین نرخ تأخیر پاسخ‌گویی واقعی تأثیر دارند.

علاوه‌براین، برندهای سازنده‌ی مانیتور معمولاً زمان پاسخ GtG را در سطوح بالا اندازه‌گیری می‌کنند. اوردرایو (OverDrive) پیکسل، زمان پاسخ‌دهی مانیتور را کاهش می‌دهد و از نظر تئوری باید تصاویری با وضوح حرکت بیشتر تولید کند. به‌هرحال، اوردرایو اغلب باعث ایجاد محو‌شدگی می‌شود. شرکت‌های سازنده‌ی نمایشگر همچنین در اکثر مواقع، سطح اوردرایو را در معیارهای زمان پاسخ‌دهی مشخص نمی‌کنند که این مورد به سردرگمی بیشتر درمورد ویژگی‌های محصولات آن‌ها می‌انجامد.

استاندارد مانیتور VESA ClearMR

VESA در تلاش است با ClearMR مشکل تعیین نرخ‌تأخیر پاسخ‌گویی واقعی را حل کند. این معیار نسبت حرکت شفاف (CMR) را ارائه می‌دهد که در مجموعه‌ای از آزمایش‌ها، اندازه‌ی پیکسل‌های واضح تا تار را نشان می‌دهد. این ویژگی حتی جامع‌تر از مشخصاتی مثل GtG و MPRT است. معیار مذکور به تصویر نهایی توجه می‌کند و نه فقط یک الگوی آزمایشی یا با اوردرایو کردن و تکنیک‌های دیگری که مانیتورهای گیمینگ از آن‌ها استفاده می‌کنند.

ClearMR سال ۲۰۲۲ راه‌اندازی شده و درحال حاضر فقط ۳۳ نمایشگر این گواهی‌ را دریافت کرده‌اند. نرخ تأخیر پاسخ‌گویی نمایشگرها یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها برای گیمرها است. اگرچه ارائه‌ی اطلاعات مربوط به GtG و MPRT گام‌های اولیه‌ی مناسبی در نظر گرفته می‌شوند اما استانداردهایی مثل ClearMR جزئیات بیشتر و دقیق‌تری درمورد نرخ‌تأخیر پاسخ‌گویی ارائه می‌دهند.

وضوح تصویر

صفحه تنظیمات شخصی سازی ویندوز ۱۰ روی مانیتور MD241P ام اس آی

مانیتورهای بازی درمورد وضوح خود دروغ نمی‌گویند، بنابراین قصد ما این نیست شما را درمورد ویژگی مذکور گمراه کنیم. اگر در برگه‌ی مشخصات یک مانیتور به کیفیت 4K اشاره شده است، وضوح آن قطعاً باید 4K باشد.

نکته‌ی مهم این است که برخی برندهای سازنده‌ی نمایشگرهای گیمینگ می‌توانند درمورد وضوح واقعی خود اغراق کنند. به‌عنوان مثال نمایشگر سامسونگ Odyssey Neo G9 2023 در نوامبر گذشته به‌عنوان اولین مانیتور اولتراواید 8K معرفی شد. در بسیاری از مقالات نیز اشاره شده که این محصول یک نمایشگر 8K است.

البته Odyssey Neo G9 2023 یک نمایشگر 8K واقعی نیست. استاندارد Rec.2020 8K به وضوح تصویر ۷۶۸۰ در ۴۳۲۰ اشاره دارد. علاوه‌براین گروه‌هایی مثل انجمن 8K وجود دارد که بر نمایشگرهای 8K و همچنین اکوسیستم محصولات مرتبط با این استاندارد نظارت می‌کنند. Odyssey Neo G9 جدید از وضوح ۷۶۸۰ در ۲۱۶۰ پیکسل بهره می‌برد که با استاندارد Rec.2020 8K کمی تفاوت دارد.

سامسونگ هرگز ادعا نمی‌کند که مدل ۲۰۲۳ مانیتور Odyssey Neo G9، کیفیت 8K را ارائه می‌دهد اما اینجا همان جایی است که نام تجاری می‌تواند گمراه‌کننده باشد. از آنجا که همچنان شاهد عرضه‌ی محصولاتی با نسبت‌های تصویری عجیب‌وغریب و وضوح‌های بالاتر هستیم، شکی نیست که 8K به‌آهستگی روی تعداد بیشتری از مانیتورها ارائه خواهد شد.

قابلیت‌هایی که مانیتورهای گیمینگ می‌توانند ارائه دهند

نمای کامل از جلو مانیتور خمیده Optix G27CQ4 ام‌اس‌آی

برندهای سازنده‌ی مانیتورهای گیمینگ باید بهتر عمل کنند اما انجام این‌ کار می‌تواند کمی چالش‌ برانگیز باشد. درواقع برندهایی که این حوزه فعالیت دارند، همواره سعی می‌کنند برگه‌ی مشخصات محصولات آن‌ها، چشم‌گیر باشد.

استانداردهای شخص‌ثالث در حوزه‌ی مانیتورهای گیمینگ بسیار مهم هستند. DisplayHDR پیش‌ از این پایه‌ و اساسی روشن برای ویژگی HDR تعیین کرده است و ClearMR می‌تواند نرخ‌تأخیر واقعی پاسخ‌گویی را نشان دهد. درحال حاضر این گواهینامه‌ها درواقع تنها راه برای تعیین استانداردهای واقعی و واضح در مانیتورهای گیمینگ هستند ولی متأسفانه طی سال‌های اخیر شاهد کاهش استفاده از آن‌ها بوده‌ایم.

اگرچه مسیر روشنی برای آینده‌ی صنعت نمایشگرهای گیمینگ دیده نمی‌شود اما برگه‌ی مشخصات فنی این محصولات، اطلاعات بسیار کمی درمورد عملکرد آنها در دنیای واقعی ارائه می‌دهد. در فضایی که برندهای بسیار زیادی حضور دارند و هرکدام سعی می‌کنند استانداردهای داخلی خود را به‌عنوان معیارهای چشم‌گیر در مشخصات محصولاتشان ارائه دهند، بهترین راهکار استفاده از گواهی‌های شخص‌ثالثی است که استاندارهای آن‌ها دید واقعی‌تری از عملکرد و قابلیت‌های مانیتورهای گیمینگ ارائه می‌دهند.

منبع: دیجیتال‌ترندز

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات