مانیتور گیگابایت M27Q

آیا به مانیتورهایی با نرخ نوسازی بسیار زیاد نیاز داریم؟

یک‌شنبه ۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
با روی‌کار‌آمدن مانیتورهایی که از نرخ نوسازی بسیار زیاد پشتیبانی می‌کنند، این سؤال مطرح می‌شود که چه کسانی به این نوع نمایشگرها نیاز دارند؟
تبلیغات

در سال‌های اخیر، توجهات زیادی به مانیتورهایی جلب شده است که از نرخ نوسازی بسیار زیاد بهره می‌برند. این ویژگی در بسیاری از نمایشگرهای گیمینگ و 4K امروزی دیده می‌شود؛ اما سؤال مهم این است که آیا واقعاً به مانیتوری با نرخ نوسازی بسیار زیاد نیاز داریم؟

اگرچه نرخ نوسازی بسیار زیاد در مانیتورها برای گیمرها واقعاً جذاب است، همه‌ی کاربران به چنین نمایشگرهایی نیاز ندارند. درواقع با‌توجه‌به اینکه از کامیپوترتان برای انجام چه کاری استفاده می‌کنید، شاید بهتر باشد به ویژگی‌های دیگری مثل وضوح و نوع پنل و دقت رنگ بیشتر توجه کنید. در این مقاله، بررسی می‌کنیم که نرخ نوسازی بسیار زیاد دقیقاً چه کاری انجام می‌دهد و چرا برای برخی افراد مهم است.

هرتز (Hz) در مشخصات مانیتور‌ها چه معنایی دارد؟

هرتز (Hz) مخفف کلمه‌ی Hertz و واحد فرکانس است. هر هرتز معادل یک چرخه در مدت یک ثانیه است. بدین‌ترتیب، وقتی می‌گویند فرکانس پردازنده‌ی کامپیوتری ۴ گیگاهرتز است؛ یعنی در هر ثانیه ۴,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ چرخه دستورالعمل را تکمیل می‌کند. همین امر برای مانیتور نیز صدق می‌کند و نرخ نوسازی تصویر در آن‌ها با واحد هرتز مشخص می‌شود.

مانیتور گیمینگ MSI Optix MAG273

نرخ نوسازی مانیتور، یعنی تعداد دفعاتی که مانیتور در هر ثانیه تصویر خود را تازه‌سازی می‌کند. ازآن‌جا‌که این حرکت با تفاوت بین فریم‌ها نمایش داده می‌شود، نرخ نوسازی را به‌طور‌مؤثر روی نرخ فریم می‌توان مشاهده کرد. نرخ نوسازی با نرخ فریم یکسان نیست؛‌ زیرا نرخ نوسازی یکی از ویژگی‌های نمایشگر شما به‌حساب می‌آید؛ ولی نرخ فریم قابلیتی اطلاعاتی است که به آن ارسال می‌شود. به‌عبارت‌دیگر، نرخ نوسازی و نرخ فریم باید برای نمایش محتوا روی صفحه‌نمایش به‌توافق برسند.

اگر بازی‌ای با سرعت ۱۰۰ فریم‌برثانیه اجرا شوید، امکان دارد روی مانیتوری که از نرخ نوسازی بسیار زیاد پشتیبانی می‌کند، روان‌تر و نرم‌تر اجرا شود و نتیجه‌ی آن را احساس خواهید کرد. بااین‌حال، درصورتی‌که فیلمی را با سرعت ۲۴ فریم‌برثانیه تماشا می‌کنید، نرخ نوسازی بیشتر نمایشگر هیچ تفاوتی در پخش آن فیلم ایجاد نخواهد کرد.

وضوح حرکت

اگر سخت‌افزار کامپیوتر شما بتواند بازی‌ها را با نرخ فریم بسیار زیاد اجرا کند و مانیتور شما نیز با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز یا حتی ۲۴۰ هرتز سازگاری داشته باشد، تغییر چشمگیری در وضوح تصاویر متحرک مشاهده خواهید کرد. تاری در پخش محتوا به‌دلیل روش پردازش فریم‌های نمایش‌داده‌شده روی نمایشگر ازطریق مغز انسان ایجاد می‌شود. مغز ما مجموعه‌ای از فریم‌ها را باهم ادغام می‌کند تا تصویر متحرک معقولی ایجاد شود؛ اما در این فرایند برخی از جزئیات تصویر از بین می‌رود.

وضوح حرکت

نرخ نوسازی بیشتر اطلاعات بیشتری به مغز ما ارسال می‌کند و این ویژگی باعث می‌شود تاری تصویر کاهش یابد. بااین‌حال، مغز همه‌ی انسان‌ها برخلاف سخت‌افزار کامپپیوترها با مشخصات یکسان ساخته نشده است. برخی افراد بلافاصله متوجه تفاوت بین نمایشگر ۶۰ و ۱۲۰ هرتز می‌شوند؛ درحالی‌که امکان دارد برخی دیگر سریعاً تفاوت نرخ نوسازی مانیتورها را تشخیص ندهند. فهمیدن تفاوت بین مانیتورهای ۱۲۰ و ۲۴۰ هرتزی حتی سخت‌تر است.

در این‌جا بازهم به این مبحث می‌رسیم که نیاز به نمایشگرهایی با نرخ نوسازی بسیار زیاد به نوع کارتان بستگی دارد. گیمرها هنگام اجرای بازی‌هایی که سرعت فراوانی دارند، متوجه تصاویر واضح‌تر خواهند شد و حرکت ماوس در نمایشگرهایی که از نرخ نوسازی بسیار زیاد پشتیبانی می‌کنند، درمقایسه‌با مانیتورهای ۶۰ هرتزی معمولی نرم‌تر است. علاوه‌براین، با افزایش نرخ نوسازی پیمایش صفحات وب سریع‌تر و نرم‌تر به‌نظر می‌رسد؛ اما این ویژگی در تماشای ویدئوهای آنلاین و پاسخ‌دادن به ایمیل‌ها، هیچ مزیتی ارائه نمی‌دهد.

پارگی تصویر چیست؟

از‌آن‌جا‌که نرخ نوسازی و نرخ فریم دو مفهوم متفاوت هستند، در بسیاری از سناریوها با یکدیگر مطابقت ندارند. در این شرایط، امکان دارد اتفاقی به‌ نام «پارگی صفحه» رخ دهد. این مسئله زمانی اتفاق خواهد افتاد که کارت گرافیک کامپیوتر فریم‌ها را با سرعتی بیشتر از نرخ نوسازی مانیتور ارائه دهد. در چنین شرایطی که فریم‌های بیشتری از توانایی نمایشگر برای نمایش خروجی تولید می‌شوند، گاهی اوقات نیم‌فریم‌ها با‌هم روی نمایشگر نشان داده و شکاف آشکاری بین دو قسمت نمایان خواهد شد و این‌طور به‌نظر می‌رسد که هیچ‌کدام به‌درستی با دیگری مطابقت ندارند. این مشکل باعث ایجاد حواس‌پرتی خواهد شد و تقریباً هر کاربری آن را احساس خواهد کرد.

بازی کردن روی مانیتور گیمینگ MSI Optix MAG273

در برخی بازی‌ها، نرخ فریم می‌تواند از ۱۰۰ فریم‌برثانیه نیز بیشتر رود. بااین‌حال، تصویر در صفحه‌نمایش ۶۰ هرتزی در هر ثانیه فقط ۶۰ بار به‌روز می‌شود. در چنین شرایطی، گیمرها نمی‌توانند از نرخ پاسخ‌گویی بهبودیافته‌ بهره ببرند و شاید متوجه پدیده‌ی پارگی صفحه شوند. نرخ نوسازی تصویر در مانیتوری ۱۲۰ هرتزی دو برابر بیشتر از مانیتور ۶۰ هرتزی است؛ بنابراین، می‌تواند در هر ثانیه تصاویر را تا ۱۲۰ بار به‌روز کند. به‌طور‌مشابه، مانیتوری ۲۴۰ هرتزی می‌تواند نمایش محتوا را تا ۲۴۰ فریم در هر ثانیه مدیریت و بدین‌ترتیب، از ایجاد پارگی صفحه در اجرای بازی‌ها جلوگیری کند.

اگرچه کاربران هنگام تماشای محتوا با نرخ فریم بسیار زیاد همواره درمعرض ایجاد جلوه‌ی پارگی روی صفحه‌نمایش هستند، این خطر فقط در نقاط خاصی وجود دارد. بازی‌هایی مثل CS Go که نرخ فریم آن معمولاً حدود ۱۰۰ فریم‌برثانیه است، پارگی‌های کمتری هنگام اجرا دارد.

آشنایی با فناوری‌های G-Sync و FreeSync
آشنایی با فناوری‌های G-Sync و FreeSync
مطالعه '9

فناوری‌های همگام‌سازی فریم مثل AMD FreeSync و انویدیا G-Sync و V-Sync به کاهش جلوه‌ی پارگی صفحه کمک می‌کنند؛ اما هرکدام معایبی دارند. V-Sync عملکرد را محدود می‌کند و FreeSync و G-Sync به ترکیب خاصی از گرافیک و سخت‌افزار مانیتور نیاز دارند. این فناوری‌ها به‌مرور در حال بهبود هستند؛ اما بهره‌گرفتن از مزیت‌های آن‌ها همچنان به انتخاب‌های مهمی درزمینه‌ی گرافیک و نمایشگر نیاز دارد.

گرافیک‌ها و نرخ نوسازی

فناوری‌های همگام‌سازی برای کار با گرافیک‌ها طراحی شده‌اند تا بدین‌طریق به حل مشکلاتی مثل پارگی صفحه کمک کنند. اگر قصد دارید کارایی سیستم خود را به ۱۲۰ تا ۱۴۴ هرتز یا بیشتر برسانید، به گرافیکی نیاز دارید که بتواند با بازی شما هماهنگ باشد.

Nvidia GEFORCE RTX 4070ti

هیچ انتخاب کاملی برای خرید کارت گرافیک که بتواند در هر ثانیه ۱۲۰ فریم یا بیشتر تولید کند، وجود ندارد؛ اما قدرت پردازش بیشتر و رم و حافظه‌ی سریع‌تر همیشه می‌توانند مؤثر باشند. گرافیک‌های سری RTX 4000 انویدیا ازجمله مدل‌های محبوب برای دستیابی به نرخ فریم‌های بیشتر هستند؛ اما گزینه‌های دیگری هم وجود دارد. علاوه‌براین، می‌توانید با کاهش سطح جزئیات در بازی‌ها، به نرخ‌فریم‌‌های بیشتر دست یابید و در این شرایط، از مزیت نمایشگرهایی که از نرخ نوسازی بسیار زیاد پشتیبانی می‌کنند، بهره خواهید برد.

سرعت ورودی

نرخ نوسازی مانیتور روی نرخ تأخیر ورودی تأثیر می‌گذارد. به‌عنوان مثال، نمایشگرهای ۶۰ هرتزی هیچ‌گاه به نرخ تأخیر کمتر از ۱۶٫۶۷ میلی‌ثانیه نمی‌رسند؛ زیرا این رقم مدت‌زمانی بین دو به‌روزرسانی است. نمایشگرهای ۱۲۰ هرتزی این زمان را به ۸٫۳۳ میلی‌ثانیه کاهش می‌دهند و به‌همین‌ترتیب نرخ تأخیر ورودی در مانیتورهای ۲۴۰ هرتزی به ۴٫۱۶ میلی‌ثانیه می‌رسد.

زومیت‌گردی با مانیتور گیمینگ MSI Optix MAG273

شاید کاهش نرخ تأخیر به کمتر از ۱۰ میلی‌ثانیه برای اکثر کاربران و حتی برخی از گیمرها چندان مهم به‌نظر نرسد. به‌هرحال، این ویژگی می‌تواند هنگام اجرای بازی‌های دارای تحرک زیاد یا افراد علاقه‌مند به‌ اجرای روان‌تر بازی‌ها مفید باشد. نرخ تأخیر ورودی نیز ازجمله ویژگی‌هایی است که همه‌ی کاربران به‌طور‌مشابه متوجه آن نخواهند شد.

باید توجه کنید که نرخ نوسازی با نرخ تأخیر ورودی ارتباطی ندارد. هرزمان که روی دکمه‌های ماوس کلیک می‌کنید یا یکی از کلیدهای کیبورد را فشار می‌دهید، کامپیوتر شما آن را با همان سرعت دریافت و پردازش می‌کند. نرخ نوسازی فقط به سرعت مشاهده‌ی نتیجه‌ی عملکرد روی صفحه‌نمایش بستگی دارد که می‌تواند کل زنجیره‌ی ورودی را به‌خطر بیاندازد.

آیا واقعاً به مانیتور ۱۲۰ هرتزی یا ۲۴۰ هرتزی نیاز داریم؟

شاید این‌طور به‌نظر برسد که استفاده از مانیتوری با نرخ نوسازی بسیار زیاد درمقایسه‌با مانیتور 4K برای گیمرها بهتر باشد. گفتنی است دو نوع مانیتور مذکور قیمت گرانی دارند. نمایشگرهای ۱۲۰ و ۲۴۰ هرتزی به اجرای روان‌تر و نرم‌تر و کاهش نرخ تأخیر ورودی کمک می‌کنند. این ویژگی بهبودیافته به‌خصوص در بازی‌هایی که واکنش سریع برای برنده‌شدن در آن‌ها بسیار حیاتی است و در بازی‌های تیراندازی رقابتی مثل فورتنایت و Overwatch و Mortal Kombat مفید خواهد بود.

برای خرید مانیتور مناسب، مراجعه به فروشگاه‌های فیزیکی را توصیه می‌کنیم و بهتر است از خرید آنلاین صرف‌نظر کنید. بهترین راه برای درک تأثیر نرخ نوسازی بسیار زیاد، مشاهده‌ی نمونه‌های واقعی این نوع مانیتورها است تا بتوانید آگاهانه‌تر خریدتان را انجام دهید. علاوه‌براین، می‌توانید به بخش راهنمای خرید زومیت مراجعه کنید.

اگر گیمر نباشید، نرخ نوسازی بسیار زیاد مانیتور تغییر زیادی در تجربه‌ی کاربری شما ایجاد نخواهد کرد. این‌ کار باعث می‌شود دسکتاپ شما هنگام گشت‌وگذار در وب نرم‌تر و روان‌تر به‌نظر برسد؛ اما هنگام پخش فیلم و...، تغییر زیادی احساس نخواهید کرد. برخی تلویزیون‌ها که از پنل‌های ۱۲۰ یا ۲۴۰ هرتزی بهره می‌برند، با استفاده از پردازنده‌های تصویر کیفیت حرکت را بهبود می‌دهند. برخی از این محصولات حتی می‌توانند فریم‌هایی به تصویر نهایی اضافه کنند که باعث افزایش نرخ فریم می‌شود.

اکثر مانیتورها پردازنده ندارند؛ به‌همین‌دلیل، نرخ نوسازی بسیار زیاد در این محصولات مثل تلویزیون‌ها به‌خودیِ‌خود باعث بهبود کیفیت تصویر نخواهد شد. درنهایت، باید اشاره کنیم گیمرهایی که سخت‌افزار قدرتمندی در‌اختیار دارند، احتمالاً از مزیت نرخ نوسازی بسیار زیاد در مانیتورها لذت خواهند برد؛ وگرنه قابلیت مذکور تفاوت چندانی در تجربه‌ی کاربری شما ایجاد نخواهد کرد.

منبع: دیجیتال ترندز

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات