مانیتور اولتراواید یا دو مانیتور کنار هم؛ کدامیک انتخاب معقولانه‌ای خواهد بود؟

پنج‌شنبه ۳ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
مانیتور دوگانه دربرابر مانیتور فوق عریض
استفاده از نمایشگرهای فوق‌عریض انتخاب بهتری است یا استفاده از دو مانیتور معمولی در کنار هم؟ در این مقاله با ما همراه باشید.
تبلیغات

اگر برای کار با رایانه و براساس نیاز خود قصد خرید یک نمایشگر بزرگ را برای فضای کاری گسترده دارید، دو گزینه‌ی اصلی پیش روی شما خواهد بود: مانیتورهای فوق‌عریض یا استفاده از دو نمایشگر در کنار یکدیگر. هرکدام از این گزینه‌ها باعث می‌شود فضای صفحه‌نمایش شما گسترش یابد اما هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارند.

در این مقاله قصد داریم به شما کمک کنیم تا میان نمایشگر اولتراواید یا دو مانیتور کنار هم، بهترین گزینه را انتخاب کنید.

اهمیت عرض مانیتور

افرادی که قصد دارند یک مانیتور فوق‌عریض خریداری کنند یا می‌خواهند از دو نمایشگر در کنار یکدیگر استفاده کنند، باید ابتدا نیاز خود را در نظر بگیرند.

اگر با مانیتورهای ۳۴ اینچی فوق‌عریض کار کرده باشید قطعاً متوجه شده‌اید که ابعاد آن‌ها آنقدرها هم بزرگ به‌نظر نمی‌رسد. درواقع ارتفاع این نمایشگرها تقریباً با مانیتور ۲۷ اینچی یکسان، اما عرض آن‌ها حدود ۸ اینچ بیشتر است.

دو مانیتور کنار هم

با خرید یک مانیتور ۲۷ اینچی و قرار دادن آن در کنار مانیتور ۲۷ اینچی کنونی، ۲۳٫۵ اینچ به عرض محدوده‌ی نمایشگر شما اضافه خواهد شد که نسبت به یک مانیتور اولتراواید ۳۴ اینچی بزرگ‌تر است.

البته شما می‌توانید از یک مانیتور فوق‌عریض ۴۹ اینچی با نسبت‌ تصویر ۳۲:۹ مثل سامسونگ Odyssey G9 استفاده کنید تا عرض محدوده‌ی صفحه‌نمایش شما معادل قراردادن دو نمایشگر ۲۷ اینچی باشد. به‌هرحال باید توجه داشته باشید چنین محصولاتی معمولاً قیمت بسیار بالایی دارند.

مانیتور سامسونگ Oddysey OLED G9 از نمای جلو

استفاده از دو نمایشگر علاوه‌بر کاهش هزینه‌ها مزیت مهم دیگری دارد که با خرید مانیتور اولتراوید نمی‌توان از آن بهره گرفت. درواقع این نقطه‌ی قوت، انعطاف‌پذیری بالاتر است.

شما می‌توانید یکی از مانیتورهای خود را درحالت استاندارد و دیگری را درحالت عمودی قرار دهید. اگر نیاز به نمایش اسناد در نمایشگر دوم دارید، یا فضایی برای برنامه‌های رسانه‌های اجتماعی احتیاج داشته باشید، این روش بسیار مفید خواهد بود. علاوه‌براین می‌توانید به‌جای استفاده از دو نمایشگر مشابه، براساس نیاز و سلیقه‌ی خود و همچنین با توجه به فضای میز کار، از دو مانیتور با ابعاد متفاوت بهره ببرید.

چندوظیفه‌ای

استفاده از دو مانیتور به‌جای یک نمایشگر اولتراواید، هنگام انجام کارهای چندوظیفه‌ای نیز مفید خواهد بود زیرا می‌توانید شکل و حالت آن‌ها را متناسب با نیازتان تغییر دهید. البته این تنها جایی نیست که صفحه‌نمایش‌های فوق‌عریض نسبت‌ به مانیتورهای دوگانه، از نظر بهره‌وری شکست می‌خورند.

Windows Snap، یکی از قابلیت‌های ویندوز است که پنجره‌های باز را به‌سرعت جابه‌جا می‌کند تا بهره‌وری کاربر افزایش یابد. این ویژگی هنگام استفاده از دو مانیتور درکنار یکدیگر بهترین عملکرد را ارائه می‌دهد. استفاده از Snap روی مانیتورهای اولتراوید، پنجره‌های عریض و کوتاهی را نشان می‌دهد که شاید استفاده از آن‌ها برای برخی افراد کمی آزاردهنده باشد. استفاده از دو نمایشگر همچنین فضای بیشتری را برای قراردادن پنجره‌ها به شما ارائه می‌دهد.

وضعیت عمودی نمایشگر MSI Modern MD271PW

نسبت‌ تصویر مانیتورهای فوق‌عریض حتی در صورتی که از Snap ویندوز استفاده نکنید، مشکل‌ساز خواهد بود. اکثر برنامه‌های کامپیوتری برای نسبت‌تصویر ۱۶:۹ بهینه‌سازی شده‌اند و رابط‌کاربری آن‌ها در اکثر موارد با این نسبت طراحی شده است. تغییر ابعاد برنامه‌ها برای پر کردن فضای نمایشگرهایی با نسبت تصویر ۲۱:۹، باعث می‌شود فضای خالی زیادی ایجاد و بخش‌هایی از رابط‌کاربری به‌ناچار به‌ یک‌ سمت منتقل شود.

افرادی که از نمایشگرهای اولتراواید استفاده می‌کنند درنهایت ابعاد پنجره‌ها را به‌طور دستی به ۱۶:۹ تغییر می‌دهند. در چنین شرایطی دستیابی به چیدمان مناسب برای جلوگیری از خالی ماندن فضای اضافه، مشکل‌ساز خواهد بود.

تراکم پیکسلی

استفاده از دو نمایشگر نسبت‌ به مانیتورهای فوق‌عریض مزیت دیگری دارد و آن وضوح بالاتر است. امروزه مانیتورهای 4K زیادی دردسترس خریداران قرار دارند و به‌عنوان مثال می‌توان TUF Gaming VG289Q را با قیمتی در حدود ۳۰۹ دلار خریداری کرد. استفاده از دو مانیتور 4K باعث می‌شود وضوح مؤثر ۷۶۸۰ در ۲۱۶۰ پیکسل را دراختیار داشته باشید و این یعنی ۱۶ میلیون پیکسل!

از طرف دیگر مانیتورهای اولتراواید مثل 40WP95C ال‌جی، وضوح ۵۱۲۰ در ۲۱۶۰ پیکسل را ارائه می‌دهد که اگرچه رقم چشمگیری محسوب می‌شود اما نهایتاً ۱۱ میلیون پیکسل را دراختیار شما قرار خواهد داد و علاوه‌براین قیمت آن دو برابر بیشتر از مجموع دو مانیتور 4K دل است.

تنظیمات OSD مانیتور خمیده Optix G27CQ4 ام‌اس‌آی

البته همه‌ی کاربران به ۱۶ میلیون پیکسل نیاز ندارند. استفاده از دو نمایشگر 4K برای ویرایش ویدیوهای Full HD بسیار مفید خواهد بود. شما می‌توانید پیش‌نمایشی از نتیجه‌ی کار خود را روی نمایشگر دوم قرار داده و عملیات ویرایش را روی مانتیور اول ادامه دهید. عکاسان و هنرمندان دیجیتال نیز می‌توانند از چنین سناریویی نهایت بهره را ببرند.

البته شاید استفاده از دو نمایشگر 4K برای گیمرها مناسب نباشد.

گیمرهای کامپیوتر شخصی

اگرچه استفاده از دو نمایشگر در مواردی که اشاره شد مزیت‌هایی نسبت‌ به مانیتورهای اولتراواید دارد اما وقتی پای بازی به‌میان آید، نمایشگرهای اولتراواید برترین انتخاب هستند.

استفاده از دو نمایشگر یک مشکل آشکار دارد؛ فضای اضافه‌ی قاب بین دو مانیتور. حتی نازک‌ترین و کم‌حاشیه‌ترین مانیتورهای امروزی وقتی در کنار یکدیگر قرار بگیرند، فضای بین آن‌ها به‌وضوح دیده می‌شود. در چنین شرایطی اجرای بازی روی دو نمایشگر اگرچه از نظر فنی امکان‌پذیر است، اما تجربه‌ی خوبی ارائه نخواهد داد.

مانیتور گیمینگ MSI Optix MAG273

نمایشگرهای اولتراواید نه‌تنها عرض بیشتری برای اجرای بازی‌ها ارائه می‌دهند، بلکه نسبت‌ تصویر فراگیرتری دارند. این یعنی در اکثر بازی‌ها می‌توانید فضای بیشتری را مشاهده کنید. در مقام مقایسه استفاده از نمایشگرهایی با نسبت‌ تصویر ۱۶:۹ باعث می‌شود بخشی از فضای صحنه‌ی بازی از دید شما مخفی بماند.

نسبت تصویر گسترده‌تر به‌خصوص در بازی‌های خاص بسیار مفید است. به‌عنوان مثال، فرود هواپیما در Microsoft Flight Simulator به‌لطف حس چشم‌انداز بهبودیافته‌ای که میدان دید گسترده‌تری ارائه می‌دهد روی مانیتورهای عریض بسیار آسان‌تر است. گیمرهایی که عناوینی مثل Civilization IV یا Humankind را بازی می‌کنند، روی مانیتورهای اولتراوید، نقشه‌های بیشتری را مشاهده خواهند کرد. طرفداران MMO نیز می‌توانند از این فضا برای سفارشی‌سازی رابط کاربری یا افزونه‌ها استفاده کنند.

اکثر گیمرهای رایانه‌های شخصی، از مانیتورهای عریض برای اجرای بازی بهره می‌برند و یک مانیتور اضافه برای مشاهده‌ی حساب دیسکورد دارند. البته برخی افراد حتی برای اجرای بازی نیز از دو مانیتور کنار هم استفاده می‌کنند که در مقایسه با نمایشگرهای فوق‌عریض، حس یکپارچگی کمتری را القا خواهد کرد.

گیمرهای کنسول

شاید این نکته برای گیمرهای قدیمی، عادی به‌نظر برسد اما باید اشاره کنیم که کنسول‌های بازی از نمایشگرهای اولتراواید پشتیبانی نمی‌کنند.

اگر کنسول بازی خود را به یک مانیتور فوق‌عریض متصل کنید، تصویر بازی با نسبت ۱۶:۹ نمایش داده خواهد شد و فضای اضافه‌ای در هر دوطرف آن ایجاد می‌شود. رایج‌ترین وضوح نمایشگرهای اولتراواید ۳۴۴۰ در ۱۴۴۰ پیکسل است و درصورت اتصال به منبع ورودی ۱۶:۹، وضوح آن‌ها به ۲۵۶۰ در ۱۴۴۰ تغییر خواهد کرد. پلی‌استیشن ۵ و نینتندو سوئیچ از این وضوح پشتیبانی نمی‌کنند.

بدین‌ترتیب استفاده از نمایشگرهای اولتراواید برای اجرای بازی‌های کنسولی پیشنهاد نمی‌شود.

سادگی

نمایشگرهای فوق‌عریض مزیت مهم دیگری نسبت‌ به استفاده از دو مانیتور کنار هم دارند و آن، سادگی استفاده است.

تنظیمات نمایشگر دوگانه ویندوز ۱۰

برای استفاده از مانیتور اولتراواید، فقط به یک رابط اتصال نمایشگر و یک سیم برق نیاز دارید و نگرانی خاصی بابت تنظیمات نخواهید داشت. علاوه‌براین نمایشگرهای فوق‌عریض نیازی به کالیبره کردن رنگ ندارند.

این در حالی است که فرایند راه‌اندازی استفاده از دو نمایشگر کنار یکدیگر می‌تواند کمی سخت‌ باشد. به‌عنوان مثال شاید لپ‌تاپ یا کارت گرافیک دسکتاپ شما یا برخی برنامه‌ها برای استفاده روی چند مانیتور بهینه‌ نباشند.

نتیجه‌گیری

به‌طور کلی استفاده از دو نمایشگر کنار یکدیگر مزیت‌های بیشتری نسبت‌ به استفاده از مانیتورهای اولتراواید دارد. استفاده از دو صفحه‌نمایش انعطاف‌پذیری بیشتری به‌ارمغان می‌آورد و برای انجام کارهای چندوظیفه‌ای انتخاب بهتری است. علاوه‌براین با خرید نمایشگرهای 4K، تراکم پیکسلی بیشتری دردسترس شما خواهد بود.

البته برای انتخاب نهایی، باید حتماً نیازهای خود را بسنجید. استفاده از مانیتورهای اولتراواید نیز مزیت‌های خاص خود را دارد که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم.

سوالات متداول زومیت

  • بهترین مزیت استفاده از دو نمایشگر درکنار یکدیگر چیست؟

    با خرید دو مانیتور نسبت‌به خرید یک مانیتور اولتراواید، علاوه‌بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها، انعطاف‌پذیری بیشتری خواهید داشت و ازطرف دیگر تعداد پیکسل‌های دردسترس شما بسیار بیشتر خواهد بود.

  • بهترین مزیت استفاده از مانتیورهای اولتراواید چیست؟

    استفاده از نمایشگرهای فوق‌عریض علاوه‌بر حس یکپارچگی بیشتر باعث می‌شود گیمرها فضای بیشتری از محیط بازی را مشاهده کنند.

منبع: PCWorld

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات