بازار مانیتورها برخلاف رشد قابل‌توجه در سال ۲۰۲۱، ممکن است با کاهش فروش مواجه شود

سه‌شنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
سال گذشته ۱۴۳٫۶ میلیون نمایشگر رایانه‌های شخصی به‌فروش رفته است. داده‌های جدید حاکی از آن است که امسال احتمالاً شاهد تغییر در این روند خواهیم بود.
تبلیغات

گزارش جدید تحقیقات بازار نشان می‌دهد در بین سال‌های اخیر، سال ۲۰۲۱ برای مانیتورهای رایانه‌های شخصی، بسیار خوب بوده است. IDC و Jon Peddie Research اعلام کرده‌اند که سال گذشته ۱۴۳٫۶ میلیون مانیتور رایانه‌ی شخصی به‌بازار عرضه شده است. سال ۲۰۲۱ در ابتدا شاهد تقاضای بسیار زیاد برای مانیتور بودیم اما میزان تقاضا در اواخر این سال با کاهش همراه شد.

به گزارش Tomshardware، میزان فروش محموله‌های مانیتور در سال ۲۰۲۱ به‌طور کلی با رشد پنج درصدی سالانه، بیش‌ازحد انتظارات بود. در سال ۲۰۲۱ همه‌چیز برای سازندگان مانیتور می‌توانست بسیار بهتر باشد زیرا در نیمه‌ی اول سال شاهد رشد ۱۹٫۴ درصدی در فروش این محصولات بودیم اما نیمه‌ی دوم چالش‌برانگیز سال، رونق این صنعت را قطع کرد. تغییر خلق‌وخوی مصرف‌کنندگان در نیمه‌ی دوم سال گذشته بسیار درخورتوجه بود. میزان فروش مانیتور در سه‌ماهه‌ی پایانی ۲۰۲۱ حتی ۵٫۲ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافت.

بنابراین با ورود به نیمه‌ی دوم ۲۰۲۱ چه اتفاقاتی برای بازار مانیتورها افتاد و روند صعودی فروش این محصولات را مختل کرد؟ اول از همه، باید اشاره کنیم سال ۲۰۲۱ خیلی خوب آغاز شد و اوج تعداد محموله‌ها را در یک دوره‌ی رشد بدون وقفه که از سال ۲۰۱۸ آغاز شد، مشخص کرد. این دوره‌ی رشد تقریباً با قرنطینه‌های اصلی در طول دوران همه‌گیری کرونا مرتبط است. با پایان سال ۲۰۲۱، قرنطینه‌های مربوط به همه‌گیری و سایر اقدامات مقابله با کرونا در بسیاری از کشورها کنار گذاشته شد.

جالب این است که تحلیلگران IDC همچنین باور دارند که دوره‌ی رشد فروش مانیتورها از ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ با پذیرش ویندوز ۱۰ توسط مشاغل مختلف، تقویت شده است. بااین‌حال، احتمال دارد در سال ۲۰۲۵ و با افزایش نرخ پذیرش ویندوز ۱۱، شاهد تکرار این پدیده باشیم. محققان بازار معتقدند که اشباع بازار باعث کاهش سرعت خرید مانیتور در نیمه‌ی دوم ۲۰۲۱ شده است.

تغییر در میزان فروش مانیتورها در سه‌ماهه‌ی چهارم ۲۰۲۱ بسیار درخورتوجه بود. در این بازه‌ی زمانی دوباره شاهد اثرات همه‌گیری هستیم. ازآنجاکه چین به‌دنبال مبارزه با کووید و پایان دادن کامل به این بیماری است، همچنان قرنطینه‌هایی را در این کشور اجرا کرده زیرا گونه‌های جدید کووید نرخ انتقال بالاتری دارند. این موضوع علاوه‌بر تولید، حمل‌ونقل را نیز مختلف کرده است و درنتیجه، تنها دو شرکت Dell و لنوو در سه‌ماهه‌ی چهارم ۲۰۲۱ شاهد رشد فروش مانیتور بوده‌اند.

سال ۲۰۲۲ از نظر حمل‌ونقل برای صنعت مانیتور خوب به‌نظر نمی‌رسد. آمار IDC حاکی از کاهش ۳٫۶ درصدی میزان فروش مانیتور در بازه‌ی زمانی سالانه است. این موضوع نشان می‌دهد ادامه‌ی روند کنونی، بازار را تحت فشار قرار خواهد داد. این مورد با اثرات تورم و کاهش درآمد به‌دلیل بحران انرژی مربوط به جنگ اوکراین و روسیه همراه شده است.

با نگاه دقیق‌تر به آینده، محققان بازار انتظار دارند که در دوره‌ی بین سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۶، میزان فروش مانیتورها ثابت باقی بماند. جالب است که ببینیم چه روند یا پدیده‌ای باعث جهش رشد بعدی در صنعت مانیتور خواهد شد و آیا عرضه‌ی فناوری‌های OLED یا میکرو LED و همچنین محصولات جدیدی مثل مانیتورهای قابل چرخش یا تاشو یا نمایشگرهای بزرگ‌تر با وضوح بالاتر می‌تواند تغییر درخورتوجهی روی میزان فروش این محصولات داشته باشد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات