مانیتور میان‌رده استودیو دیسپلی اپل با چه دستگاه‌هایی سازگار است؟

چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
مانیتور استودیو دیسپلی اپل با قابلیت‌های چشمگیری چون تراشه A13 و قیمتی ارزان‌تر از پرو دیسپلی XDR توجه بسیاری از کاربران اکوسیستم اپل را به خود جلب کرد؛ اما این مانیتور میان‌رده با چه دستگاه‌هایی سازگار است؟
تبلیغات

اپل در جریان رویداد Peek Performance، از جدیدترین مانیتور خانواده پرو دیسپلی XDR با نام Studio Display رونمایی کرد؛ مانیتوری که با ارائه‌ی مشخصات درخورتوجه و با برچسب قیمتی بسیار ارزان‌تر از نسخه‌ی پرچم‌دار، توجه اکثر کاربران اکوسیستم اپل را به خود جلب کرد و انتظر می‌رود به فروش قابل‌قبولی دست پیدا کند.

این مانیتور میان‌رده اگرچه به‌طور خاص برای مک استودیو که در نسخه‌ی مجهز به تراشه‌ی M1 Max و M1 Ultra در رویداد پیک پرفورمنس معرفی شد، در نظر گرفته شده است؛ بااین‌حال، با بسیاری از مدل‌های مک، حتی مدل قدیمی مک‌بوک پرو ۲۰۱۶ و آیپدهای مجهز به پورت USB-C سازگار است. اما نسل گذشته‌ی آیپد ایر و همین چنین جدیدترین آیپد مینی که هر دو به درگاه USB-C مجهز هستند، از این مانیتور پشتیبانی نمی‌کنند. چرا اپل این دو دستگاه را از سازگاری با مانیتور مقرون‌به‌صرفه‌ی خود محروم کرده است؟

قضیه از این قرار است که آیپد ایر ۴ و آیپد مینی ۶ اگرچه به پورت USB-C برای اتصال به مانیتور Studio Display مجهزند، تنها به USB 3.1 نسل یک با سرعت ۵ گیگابیت بر ثانیه محدود شده‌اند. این‌در‌حالی است که اتصال USB آیپد ایر ۵ که در رویداد پیک پرفورمنس معرفی شد، از نسل دوم USB 3.1 و دو برابر از نسل قبل سریع‌تر است؛ درنتیجه، برای به‌ نمایش گذاشتن رزولوشن 5K استودیو دیسپلی به پهنای باند کافی دسترسی دارد.

پورت USB 3.1 نسل اول تنها با نمایشگری با وضوح 4K با نرخ نوسازی ۳۰ هرتز سازگار است که به‌مراتب پایین‌تر از رزولوشن 5K و نرخ نوسازی ۶۰ هرتزی استودیو دیسپلی است. هنوز مشخص نیست با اتصال آیپد مینی جدید یا آیپد ایر ۴ به این مانیتور اصلاً شاهد خروجی باشیم یا خیر، اما اپل به‌طور رسمی اعلام کرده است که این دو دستگاه با Studio Display سازگار نیستند.

مک استودیو و استودیو دیسپلی

مانیتور Studio Display همچنین با آیپد پرو ۵ که به پورت تاندربولت مجهز است یا دستگاه‌های اپلی که از USB 3.1 نسل دوم پشتیبانی می‌کنند، نظیر آیپد پرو ۱۲٫۹ اینچی نسل سوم یا چهارم سازگار است. تمام سه نسل مدل‌های ۱۱ اینچی آیپد پرو که حداقل به پورت USB 3.1 نسل دوم با سرعت ۱۰ گیگابایت بر ثانیه مجهز باشند نیز با این مانیتور سازگار خواهند بود. با این وجود، کاربران بهترین تجربه را با آیپد مجهز به تاندربولت خواهند داشت؛ چراکه سرعت USB 3.1 نسل دوم از تاندربولت پایین‌تر است.

نکته‌ی دیگری که باید به آن‌ توجه کرد، دوربین کارگذاشته شده در استودیو دیسپلی است که به نظر می‌رسد نیازمند اتصال به مک باشد. البته مشخص نیست دوربین این مانیتور با اتصال به دستگاه‌هایی غیر از مک به‌طور کامل غیرفعال خواهد شد یا اینکه فقط از قابلیت «سنتر استیج» محروم خواهند بود. علاوه‌براین، به‌روزرسانی‌های فرم‌ور مانیتور نیز به اتصال به مک نیاز خواهند داشت.

با این شرایط، اتصال استودیو دیسپلی به آیپد با محدودیت‌های درخورتوجهی همراه خواهد بود. به این موضوع، پشتیبانی ناامیدکننده‌ی سیستم‌عامل آیپد از نمایشگرهای خارجی را نیز اضافه کنید تا به این نتیجه برسیم که بهترین سازگاری این مانیتور جذاب با مک است.

به‌هرحال، امیدواریم آیپد او اس ۱۶ و سخت‌افزار آیپدهای آینده پشتیبانی بهتری از نمایشگرهای خارجی داشته باشند. شما در این خصوص چه نظری دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات