پیکسل ۹ گوگل؛ جذاب‌ترین گوشی ۲۰۲۴ با الگوبرداری از آیفون

یک‌شنبه ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۵
مطالعه 6 دقیقه
پیکسل ۹ گوگل رندر غیررسمی نمای پشت و جلو سه رخ
گوگل احتمالاً در طراحی گوشی‌های پرچمدار سری پیکسل ۹ از گوشی‌های آیفون الگوبرداری خواهد کرد.
تبلیغات

حدود هشت ماه تا معرفی سری پیکسل ۹ باقی مانده است. آن‌لیکس، افشاگر نام‌آشنا، مدتی قبل رندرهای این خانواده به‌اشتراک گذاشت تا نگاهی کلی به طراحی گوشی بعدی گوگل داشته باشیم.

طی هفته‌های اخیر شایعات و گزارش‌های مختلفی درمورد مشخصات و ویژگی‌های سری پیکسل ۹ منتشر شده‌اند و در ادامه قصد داریم به مرور مهم‌ترین جزئیات درمورد پرچمداران ۲۰۲۴ گوگل بپردازیم.

رندرهای سری پیکسل ۹

رندر پیکسل ۹
رندر پیکسل ۹

قبل‌ از اینکه نگاهی به مشخصات فاش‌شده از پیکسل ۹ بیندازیم، بد نیست رندرها را بررسی کنیم. در ادامه می‌توانید طراحی احتمالی پیکسل ۹ پرو و پیکسل ۹ استاندارد را مشاهده کنید.

اولین نکته درمورد رندرهای پیکسل ۹ پرو، حاشیه‌های صاف اطراف این گوشی است که شاید بسیاری افراد آن را کپی گوشی آیفون توصیف کنند.

رندر پیکسل ۹ پرو
رندر پیکسل ۹ پرو

نوار دوربین پشتی اصلاح شده است و اکنون ما را یاد زبان طراحی متریال یو می‌اندازد؛ سبک ظاهری‌ای که در سرتاسر سیستم‌عامل اندروید مورد استفاده قرار گرفته است. قطعاً این تغییر برای ایجاد انسجام بیشتر بین سخت‌افزار و نرم‌افزار گوشی پیکسل ۹ اعمال خواهد شد.

تخت‌ شدن لبه‌ی دستگاه، پیکسل ۹ را به آیفون و گوشی‌های سامسونگ شبیه می‌کند

رندرهای پیکسل ۹ استاندارد از شباهت بسیار زیاد این گوشی به مدل پرو خبر می‌دهند. مهم‌ترین تفاوت بین این دو دستگاه، ابعاد آن‌ها است، جایی‌ که مدل استاندارد تقریباً هم‌اندازه‌ی پیکسل ۸ خواهد بود؛ درحالی‌که پیکسل ۹ پرو تقریباً با ابعاد مشابه پیکسل ۸ پرو عرضه خواهد شد.

انتظار داریم نسل بعدی پرچمداران گوگل با همان دوربین پشتی سه‌گانه و فرم‌فکتور جمع‌وجور عرضه شوند.

لبه‌های تخت

پنل پشت آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس

زمانی‌ که رندرهای پیکسل ۹ برای اولین‌بار منتشر شدند، کاربران به شباهت ظاهری این گوشی با آیفون اشاره کردند. اپل در سال ۲۰۲۰ سری آیفون ۱۲ را با لبه‌ی تخت عرضه کرد. از آن زمان تاکنون شرکت‌های زیادی از سبک طراحی شبیه گوشی آیفون در محصولات خود استفاده کرده‌اند. به‌عنوان مثال گلکسی S24 اکنون با لبه‌های صاف عرضه می‌شود و ایسوس ذن فون ۱۰ نیز با همین سبک طراحی به‌فروش می‌رسد.

می‌توان گفت فقط گوگل نیست که قصد دارد از سبک طراحی گوشی‌های اپل الهام بگیرد و سامسونگ، ایسوس، ناتینگ و سایر برندها نیز همین‌ کار را انجام داده‌اند.

کارل پی، رئیس ناتینگ، در پاسخ به انتقادهایی که از شباهت گوشی‌های هوشمند شرکتش به آیفون مطرح شد از تصمیم خود برای طراحی لبه‌تخت ناتینگ فون ۱ و ناتینگ فون ۲ دفاع کرد و گفت لبه‌های صاف کارآمدترین راه برای طراحی گوشی هوشمند محسوب می‌شوند و اگر لبه‌ها را خمیده کنید، فضای داخلی کمتری برای قطعات دردسترس خواهید داشت.

فضای داخلی گوشی ها براساس طراحی لبه تخت و لبه گرد

لبه‌ی تخت در گوشی‌های هوشمند با وجود مزیت‌هایی که دارد، باعث پایین آمدن نسبی سطح ارگونومی دستگاه خواهد شد. به‌هرحال از نظر شرکت‌های سازنده‌ی گوشی هوشمند، استفاده از طراحی لبه‌تخت ارزشش را دارد.

لبه‌ی تخت، استفاده‌ی کارآمدتر از فضای داخلی گوشی را امکان‌پذیر می‌کند

سؤال این است که استدلال گوگل برای استفاده از طراحی لبه تخت شبیه آیفون در سری پیکسل ۹ چیست؟ آیا مثل ناتینگ به استفاده‌ی کارآمدتر از فضای داخلی دستگاه فکر می‌کند یا فقط جنبه‌ی ظاهری دستگاه برای این شرکت اهمیت دارد؟

احتمالاً غول جست‌وجو با خود می‌گوید اپل با طراحی لبه‌تخت فروش بسیار خوبی دارد و از طرفی می‌توان با این روش از فضای داخلی دستگاه بهتر استفاده کرد و به‌همین دلیل تصمیم گرفته است در سری پیکسل ۹ از این سبک بهره ببرند.

پیکسل ۹ پرو و پیکسل ۹ پرو مکس؟

آیفون و پیکسل روی میز از نمای پشت

لبه‌های تخت در رندرهای سری پیکسل ۹ باعث شده است برخی فکر کنند پیکسل ۹ و پیکسل ۹ پرو اساساً یک گوشی هستند که یکی از آن‌ها ابعاد کوچک‌تری دارد. این دقیقاً کاری است که اپل طی سال‌های اخیر انجام می‌دهد و به‌عنوان مثال آیفون ۱۵ پرو فقط نسخه‌ی کوچک‌تر آیفون ۱۵ پرو مکس است (البته امسال تفاوت بین مدل‌های پرو و پرو مکس تا حدی به‌خاطر لنز تله‌فوتو حس شد).

بدیهی به‌نظر می‌رسد واژه‌ی پرو مکس نشان‌دهنده‌ی برخی ویژگی‌های اضافه است که ازجمله می‌توان به دوربین‌ تله‌فوتو باکیفیت‌تر اشاره کرد. علاوه‌براین مدل‌های پرو مکس اپل ابعاد بزرگ‌تری دارند و بنابراین از نمایشگر و باتری بزرگ‌تر بهره می‌برند و سایر ویژگی‌های مدل‌های پرو و پرو مکس این شرکت یکسان هستند.

احتمال عرضه‌ی پیکسل ۹ پرو مکس نیز وجود دارد و این اتفاق می‌تواند تغییر بزرگی در دنیای اندروید ایجاد کند

اپل از سال‌ها قبل، از استراتژی مدل‌های پرو و پرو مکس در گوشی‌های هوشمندش استفاده می‌کند اما دنیای اندروید از این روش پیروی نکرده است.

گلکسی S24، یک گوشی کاملاً حرفه‌ای محسوب نمی‌شود و گلکسی S24 پلاس نیز نسخه‌ی بزرگ‌تر و کمی‌ قدرتمندتر گوشی سامسونگ است. برای دسترسی به همه‌ی ویژگی‌های مدرن و نهایت قدرت سخت‌افزاری و دوربین باید گلکسی S24 اولترا را خریداری کنید.

پیکسل ۸ فقط نسخه‌ی کوچک‌تر پیکسل ۸ پرو محسوب نمی‌شود و بسیاری از ویژگی‌های برادر بزرگ‌ترش در این دستگاه وجود ندارد.

کاربران اپل می‌توانند آیفون ۱۵ پرو را خریداری کنند و تقریباً به همه‌ی ویژگی‌های آیفون ۱۵ پرو مکس دسترسی داشته باشند اما با دستگاهی که شاسی کوچک‌تری دارد و البته با قیمت کمتر به‌فروش می‌رسد. اگر گوگل با سری پیکسل ۹ از همین استراتژی استفاده کند، رویکرد کاملاً جدیدی برای دنیای اندرید خواهد بود.

افزایش قیمت مدل‌های پرو

مقایسه پیکسل ۸ پرو با آیفون ۱۵ پرو و گلکسی اس ۲۳ اولترا

تغییرات احتمالی در پیکسل‌ بعدی گوگل باعث شده است گمانه‌زنی‌هایی درمورد تغییر قیمت گوشی مذکور مطرح شود.

اگر پیکسل ۹ از دوربین پشتی سه‌گانه شبیه پیکسل ۹ پرو بهره ببرد و اکثر ویژگی‌های مدل پرو را داشته باشد، در آن شرایط قیمت گوشی گوگل دیگر ۷۰۰ دلار نخواهد بود و چنین دستگاهی می‌تواند با قیمت مشابه پیکسل ۸ پرو یعنی حدود ۱٬۰۰۰ دلار به‌فروش برسد.

از طرفی احتمال دارد پیکسل ۹ پرو نیز با قیمت بیشتر از نسل قبلی خود عرضه شود. اگر گمانه‌زنی‌ها واقعیت داشته باشند، مقرون‌به‌صرفه‌ترین گوشی گوگل، پیکسل 7a خواهد بود که با قیمت ۵۰۰ دلاری به‌فروش می‌رسد. اگر پیکسل ۹ در کانفیگ پایه ۱٬۰۰۰ دلار باشد، شکاف بزرگی در محدوده‌ی قیمتی ۶۰۰ تا ۹۰۰ دلار در محصولات گوگل ایجاد خواهد شد.

شاید گوگل سری پیکسل ۸ را همچنان درکنار سری پیکسل ۹ عرضه کند و قیمت آن‌ها را کمی کاهش دهد تا شکاف ایجاد‌شده را پر کند. طبق شایعات گذشته انتظار می‌رود این شرکت در سال جاری سه مدل گوشی هوشمند معرفی کند که یکی از آن‌ها مدل پایه با دوربین دوگانه خواهد بود و در چنین شرایطی غول جست‌وجوی اینترنت با سری پیکسل ۹ همچنان از استراتژی پیکسل ۸، پیکسل ۷ و پیکسل ۶ استفاده خواهد کرد.

گوگل می‌تواند استراتژی اپل را به‌طور کامل تقلید کند و این یعنی پیکسل ۹ به‌عنوان آیفون ۱۵، پیکسل ۹ پرو به‌عنوان آیفون ۱۵ پرو و پیکسل ۹ پرو XL به‌عنوان آیفون ۱۵ پرو مکس روانه‌ی بازار خواهند شد. البته جایگزین آیفون ۱۵ پلاس در نسل بعدی پرچمداران گوگل وجود ندارد و اگر منطقی به موضوع نگاه کنیم نیازی هم به چنین دستگاهی نیست.

توجه داشته باشید همه‌ی پیش‌بینی‌ها و گمانه‌زنی‌های ارائه‌شده در این مقاله براساس شایعات و افشاگری‌های منابعی مثل آن‌لیکس هستند و بنابراین نمی‌توان به‌طور کامل از واقعی بودن آن‌ها اطمینان داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات