مقایسه پوکو X6 با گلکسی A54؛ صف‌آرایی میان‌رده‌های ارزشمند

جمعه ۲۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۰
مطالعه 8 دقیقه
گوشی پوکو X6 شیائومی از نمای جلو در دست
پوکو X6 آمده است تا بازار میان‌رده‌ها را تکان دهد و شاید مهم‌ترین رقیب این گوشی، گلکسی A54 سامسونگ باشد.
تبلیغات

پوکو X6 رسماً معرفی شده است و حالا می‌تواند جانی تازه به بازار میان‌رده‌ها بدهد. البته گوشی سامسونگ گلکسی A54 نیز در این رده قرار دارد که می‌تواند به جدی‌ترین رقیب گوشی پوکو تبدیل شود. با توجه به سابقه‌ی پوکو و سامسونگ می‌توان این محصولات را عضوی از فهرست بهترین گوشی میان رده دانست.

طراحی و نمایشگر

پوکو X6 از فریم تخت بهره می‌برد و به نمایشگری ۶٫۶۷ اینچی با حاشیه‌های بسیار باریک از نوع OLED مجهز شده است. وضوح نمایشگر این دستگاه ۲۷۱۲ در ۱۲۲۰ پیکسل است و از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز پشتیبانی می‌کند. روشنایی صفحه‌‌نمایش پوکو ایکس ۶ حداکثر به ۱۸۰۰ نیت می‌رسد که برای دستگاهی میان‌رده واقعاً جذاب است.

پوکو X6 در سه رنگ

درطرف مقابل، گلکسی A54 را داریم که به نمایشگر کوچک‌تر نسبت‌به پوکو X6 مجهز شده است. این محصول صفحه‌نمایشی ۶٫۴ اینچ از نوع OLED دارد و از وضوح ۲۳۴۰ در ۱۰۸۰ پیکسل و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز پشتیبانی می‌کند. البته حداکثر روشنایی این نمایشگر طبق بررسی‌های زومیت به ۱۳۰۰ نیت می‌رسد و بنابراین از این‌نظر ضعیف‌تر از رقیب خود است.

طراحی قسمت جلوی گلکسی A54

نمایشگر پوکو X6 و گلکسی A54 به‌ترتیب با لایه‌ای ازجنس گوریلا گلس وکتوس و گویلا گلس ۵ پوشانده شده است که به افزایش مقاومت آن‌ها دربرابر ضربه و خط‌وخش کمک می‌کند.

در بررسی گلکسی A54 گفتیم ترکیب پنل پشتی شیشه‌ای و دوربین‌های جزیره‌ای گوشی سامسونگ باعث می‌شود با هربار خارج کردن دستگاه از جیب خود، مجبور‌به تمیزکردن گردوخاک فراوان شوید. ازطرفی براق بودن پنل پشتی، باعث می‌شود تا بدنه‌ی گوشی به‌سادگی چربی و اثر انگشت را به خود بگیرد. پوکو X6 نیز ترکیبی مشابه در بدنه‌اش دارد و بنابراین ازنظر جذب اثر انگشت می‌توان آن‌ها را مثل هم درنظر گرفت.

صفحه نمایش پوکو X6

گلکسی A54 با گواهی IP67 تا عمق یک متری آب به‌مدت ۳۰ دقیقه دوام می‌آورد و در سمت مقابل پوکو X6 گواهی IP54 دارد که بیشتر به‌معنای مقاومت دربرابر پاشش قطرات آب است.

قاب پشتی میان‌رده‌ی سامسونگ سه دوربین در جزیره‌های جداگانه دارد و گوشی پوکو مثل همیشه از ناحیه‌ی دوربین بزرگ به‌شکل مستطیل بهره می‌برد و به‌همین‌دلیل به‌راحتی قابل تشخیص است.

به‌طور کلی دربخش نمایشگر، سامسونگ همیشه حرف‌های زیادی برای گفتن دارد اما گوشی پوکو X6 نیز دست‌ کمی از رقیب کره‌ای ندارد و با همه‌ی توان برای رقابت به میدان آمده است.

سخت‌افزار

پوکو X6 به تراشه‌ی ۴ نانومتری اسنپدراگون 7S نسل ۲ مجهز است و ازطرف مقابل گلکسی A54 را داریم که با تراشه‌ی ۵ نانومتری اگزینوس ۱۳۸۰ عرضه می‌شود. هر دو تراشه‌ی مذکور در واحد سی‌پی‌یو ۸ هسته‌ای هستند.

گوشی پوکو X6 در دست کاربر درحال اجرای بازی ماشین سواری

طبق آزمایش‌های زومیت، امتیاز تک‌هسته‌ی و چندهسته‌ای تراشه‌ی اگزینوس ۱۳۸۰ در گیک‌بنچ ۷۸۳ و ۲۸۱۳ است. درمقام مقایسه، Snapdragon 7s Gen 2 در همین آزمون به‌ترتیب امتیاز ۷۹۰ و ۲۹۶۳ را به‌دست می‌آورد که با اختلاف بسیار کم از نتایج عملکرد تراشه‌ی سامسونگ بهتر است.

گوشی پوکو در چند نسخه با فضای ذخیره‌سازی ۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایت و رم ۸ یا ۱۲ گیگابایت به‌فروش می‌رسد درحالی‌که گلکسی A54 در مدل ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت و با رم ۶ یا ۸ گیگابایت عرضه می‌شود. بدین‌ترتیب ازنظر فضای ذخیره‌سازی، برتری با گوشی پوکو است. البته هر دو دستگاه از کارت حافظه‌ی microSD پشتیبانی می‌کنند.

دوربین

قاب پشتی پوکو X6 میزبان دوربین سه‌گانه‌ است که شامل دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسلی با لرزشگیر اپتیکال، دوربین فوق‌ عریض ۸ مگاپیکسلی و دوربین ماکرو ۲ مگاپیکسلی می‌شود.

گلکسی A54 نیز از دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی با لرزشگیر اپتیکال، دوربین فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی و دوربین سوم ۵ مگاپیکسلی استفاده می‌کند و به‌نظر می‌رسد سیستم دوربین اصلی بهتری دارد.

دوربین پوکو X6

دوربین اصلی گلکسی A54 از حسگر ۵۰ مگاپیکسلی با پیکسل‌های ۰٫۱ میکرومتری و اندازه‌ی ۱/۱٫۵۶ اینچی استفاده می‌کند که در پسِ لنزی با دیافراگم f/1.8 و لرزش‌گیر اپتیکال قرار گرفته. حسگر دوربین اصلی، ۲۲ درصد بزرگ‌تر از نسل گذشته است؛ موضوعی که به جذب بیشتر نور کمک می‌کند. مجموعه‌ی دوربین از فوکوس خودکار تشخیص فاز (PDAF) پشتیبانی می‌کند.

دوربین اصلی پوکو X6 از حسگر ۱/۲ اینچی ۶۴ مگاپیکسلی OmniVision OV64B با پیکسل‌های ۰٫۷ میکرومتر و فیلتر Quad-Bayer استفاده می‌کند. این حسگر درکنار لنز ۲۵ میلی‌متری تثبیت‌شده (OIS) با دیافراگم f/1.8، دوربین اصلی دستگاه را تکمیل می‌کند.

دوربین پوکو X6

طبق بررسی زومیت، دوربین اصلی گلکسی A54 درصورت کافی بودن نور عکس‌هایی باکیفیت و رضایت‌بخش را ثبت می‌کند که از گستره‌ی دینامیکی قابل‌قبول و به‌همراه جزئیات مناسب بهره‌مند هستند. رنگ‌ها در عکس‌های گلکسی A54 تمایل زیادی به واقعیت دارند اما بسته به سناریو و محتوای تصویر ممکن است تاثیر رنگ اشیا بر بالانس رنگ را مشاهده کرد.

تست‌های اولیه نشان می‌دهند دوربین پوکو X6 به‌طور پیش‌فرض عکس‌های ۱۶ مگاپیکسلی ثبت می‌کند که جزئیات بسیار خوب، رنگ‌های واقعی و محدوده‌ی دینامیکی مناسبی دارند. همچنین شیائومی سعی کرده است میزان نویز تصاویر ثبت‌شده با دوربین این دستگاه را به حداقل کاهش دهد.

گوشی پوکو X6 سفید از نمای پشت

پوکو X6 می‌تواند تصاویری با زوم دوبرابری باکیفیت و بدون ازدست رفتن جزئیات ثبت کند که کنتراست خوبی دارند و ازطرفی رنگ‌ها را نسبتاً زنده اما گرم‌تر از آنچه هستند ثبت می‌کند.

پوکو X6 و گلکسی A54 هردو از قابلیت فیلمبرداری 4K با سرعت ۳۰ فریم برثانیه پشتیبانی می‌کنند. این دو دستگاه به‌ترتیب به دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی و ۳۲ مگاپیکسلی مجهز شده‌اند و بنابراین به‌طور کلی به‌نظر می‌رسد برتری در بخش دوربین با میان‌رده‌ی سامسونگ باشد.

سایر مشخصات و امکانات

پوکو X6 به باتری بزرگ ۵۱۰۰ میلی‌آمپرساعتی مجهز شده است و از فناوری شارژ سریع ۶۷ وات پشتیبانی می‌کند. رقیب این محصول یعنی گلکسی A54 به باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی و شارژ سریع ۲۵ وات مجهز شده است.

نمی‌توان به‌راحتی برنده‌ی بخش باتری را اعلام کرد زیرا مصرف باتری به موارد دیگری مثل بهینه‌بودن نرم‌افزار بستگی دارد و هنوز تست‌های واقعی از عملکرد پوکو X6 دردسترس نیست.

گوشی پوکو X6 در دست دختر جوان

گلکسی A54 درست مثل پوکو X6 به درگاه USB-C مبتنی‌بر استاندارد USB 2 مجهز شده است. در بخش حسگرها هردو دستگاه از حسگر اثرانگشت، شتاب‌سنج، ژیروسکوپ و قطب‌نما بهره می‌برند. البته میان‌رده‌ی پوکو حسگر مادون‌قرمز نیز دارد که می‌توان از آن برای کنترل راه‌ دور تلویزیون و دستگاه‌های دیگر استفاده کرد.

سامسونگ میان‌رده‌ی خود را به‌همراه رابط‌ کاربری اختصاصی One UI 5.1 و سیستم‌عام اندروید ۱۳ عرضه می‌کند. احتمالا یکی از اصلی‌ترین دلایل خرید گلکسی A54 به‌باور بسیاری از خریداران، نرم‌افزار دستگاه است؛ جایی که درکنار پوسته‌ای سبک و سریع، پشتیبانی چهارساله‌ نیز دریافت خواهید کرد.

پوکو x6 درحال شارژ

در طرف مقابل شیائومی تصمیم گرفته گوشی پوکو X6 را با اندروید ۱۳ و رابط کاربری MIUI 14 عرضه کند که این پوسته نیز پر از ویژگی‌ها و عملکردهای کاربردی و گاهی اضافی است. البته ازنظر فنی نام رابط کاربری این دستگاه MUI 14 for Poco است که تفاوت‌های جزئی با MIUI گوشی‌های برند شیائومی و ردمی دارد.

به‌طور کلی انتخاب بین نرم‌افزار گلکسی A54 و پوکو X6 به ترجیحات کاربر بستگی دارد و اینکه با محیط کدام سمت رقابت راحت‌تر است. هردو گوشی امکانات جذابی دراختیار شما قرار می‌دهند و تقریباً هر بخشی از محیط کاربری آن‌ها را می‌توان شخصی‌سازی کرد.

نتیجه‌گیری

گلکسی A54 در کنار پوکو X6

پوکو X6 از بسیاری جهات می‌تواند بهتر از رقیب خود یعنی گلکسی A54 عمل کند و به‌عنوان مثال باتری بزرگ‌تر و شارژ سریع‌تر برای بسیاری از کاربران اهمیت بالایی دارد. ازطرفی سیستم دوربین این دستگاه باید در زومیت به‌طور دقیق بررسی شود تا نظر نهایی را درمورد عملکرد آن نسبت به دوربین گلکسی A54 ارائه دهیم. به‌هر حال طبق تست‌های اولیه، به‌نظر می‌رسد در بخش عکس، کفه‌ی ترازو به‌سمت میان‌رده‌ی سامسونگ باشد.

گلکسی A54 و پوکو X6 هردو محصولاتی باارزش و همه فن‌حریف به‌شمار می‌روند و انتخاب بین این دو دستگاه تا حدودی می‌تواند به سلیقه‌ی شخصی نیز بستگی داشته باشد. درنهایت شما هستید که با توجه به مشخصات و امکانات این دو محصول تصمیم می‌گیرید کدام یک برای رفع نیازهایتان گزینه‌ی بهتری است.

قیمت گوشی گلکسی A54 برای مدل ۱۲۸ گیگابایتی این دستگاه در بازار ایالات‌متحده اکنون ۴۴۰ دلار است و قیمت گوشی پوکو X6 در کانفیگ پایه با ۸ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی به ۲۴۹ دلار می‌رسد.

مقایسه 2 محصول
پنل جلو و پشت گوشی موبایل پوکو X6 شیائومی سفید / Xiaomi Poco X6پوکو X6 شیائومیگوشی موبایل گلکسی A54 سامسونگ / Samsung Galaxy A54 سبز لیموییگلکسی A54 سامسونگ
مدل‌‌ نامبرها23122PCD1GSM-A546V SM-A546U SM-A546U1 SM-A546B M-A546B/DS SM-A546E SM-A546E/DS SM-A5460 SM-A546M SM-A546M/DS
حدود قیمت در زمان عرضهحدود 290 دلارحدود 490 یورو
تاریخ معرفی11 ژانویه 202415 مارس 2023
وضعیت عرضهعرضه شدهعرضه شده
تاریخ عرضه12 ژانویه 202424 مارس 2023
نوع سیستم‌عاملاندرویداندروید
سیستم‌عامل در زمان عرضهاندروید 13اندروید 13
توضیحات سیستم‌عاملعرضه با رابط کاربری MIUI 14 قابل ارتقاء به اندروید 14عرضه با رابط کاربری One UI 5.1 قابل ارتقاء به اندروید 14
نرخ مخصوص جذب (SAR)-0.81 وات بر کیلوگرم (سر) 1.67 وات بر کیلوگرم (بدن)
نرخ مخصوص جذب اروپا (SAR EU)-0.69 وات بر کیلوگرم (سر) 1.34 وات بر کیلوگرم (بدن)
ابعاد161.2 در 74.3 در 8 میلی‌متر158.2 در 76.7 در 8.2 میلی‌متر
وزن181 گرم202 گرم
جنس پشتپلاستیکشیشه - گوریلا گلس 5
جنس جلوشیشه - گوریلا گلس Victusشیشه - گوریلا گلس 5
جنس فریمپلاستیکپلاستیک
رنگمشکی آبی سفیدسفید بنفش سبز لیمویی خاکستری تیره
ابعاد نمایشگر6.67 اینچ6.4 اینچ
نوع نمایشگرAMOLEDSuper AMOLED
حداکثر نرخ نوسازی (Refresh Rate)120 هرتز120 هرتز
رزولوشن1220 در 2712 پیکسل1080 در 2340 پیکسل
تراکم پیکسلی~446 پیکسل در اینچ~403 پیکسل در اینچ
نسبت تصویر20:919.5:9
نسبت نمایشگر به بدنه~89.7 درصد~82.9 درصد
حداکثر روشنایی500 نیت (Typ) 1200 نیت (HBM) 1800 نیت (Peak)1000 نیت (HBM)
استانداردهای HDRدالبی ویژنHDR10+
سایر مشخصات نمایشگرنمایش 68 میلیارد رنگنمایشگر همیشه روشن (Always-on Display)
مدل تراشهQualcomm SM7435-AB Snapdragon 7s Gen 2Samsung Exynos 1380
فرآیند ساخت تراشه4 نانومتر5 نانومتر
تعداد هسته پردازنده8 هسته8 هسته
مشخصات هسته‌ها4 هسته 2.40 گیگاهرتز و 4 هسته 1.95 گیگاهرتز4 هسته 2.4 گیگاهرتز Cortex-A78 و 4 هسته 2.0 گیگاهرتز Cortex-A55
پردازنده گرافیکیAdreno 710Mali-G68 MP5
ترکیب حافظه داخلی و رم256 گیگابایت / 8 گیگابایت رم 256 گیگابایت / 12 گیگابایت رم 512 گیگابایت / 12 گیگابایت رم128 گیگابایت / 4 گیگابایت رم 128 گیگابایت / 6 گیگابایت رم 128 گیگابایت / 8 گیگابایت رم 256 گیگابایت / 6 گیگابایت رم 256 گیگابایت / 8 گیگابایت رم
رم8 گیگابایت رم 12 گیگابایت رم4 گیگابایت رم 6 گیگابایت رم 8 گیگابایت رم
حافظه داخلی256 گیگابایت 512 گیگابایت128 گیگابایت 256 گیگابایت
نوع حافظه داخلیUFS 2.2-
درگاه کارت حافظه
ندارد
دارد
نوع درگاه کارت حافظه-microSDXC (جایگاه مشترک با سیم‌کارت دوم)
پیکربندی دوربین پشتواید/استاندارد اولتراواید ماکروواید/استاندارد اولتراواید ماکرو
دوربین اصلی - واید/استاندارد64 مگاپیکسل50 مگاپیکسل
مشخصات دوربین اصلی - واید/استانداردلنز واید 25 میلی‌متری فوکوس خودکار با تشخیص فاز لرزش‌گیر اپتیکال تصویر 0.7 میکرومتر سایز پیکسل f/1.8لنز واید فوکوس خودکار با تشخیص فاز لرزش‌گیر اپتیکال تصویر 1/1.56 اینچ سایز سنسور 1.0 میکرومتر سایز پیکسل f/1.8
دوربین اولتراواید8 مگاپیکسل12 مگاپیکسل
مشخصات دوربین اولتراوایدلنز اولتراواید پوشش 118 درجه 1/4.0 اینچ سایز سنسور 1.12 میکرومتر سایز پیکسل f/2.2لنز اولتراواید پوشش 123 درجه 1/1.3 اینچ سایز سنسور 1.12 میکرومتر سایز پیکسل f/2.2
دوربین ماکرو2 مگاپیکسل5 مگاپیکسل
مشخصات دوربین ماکرولنز ماکرو f/2.4لنز ماکرو 1.12 میکرومتر سایز پیکسل f/2.4
حداکثر رزولوشن فیلم‌برداری دوربین‌ پشت4K4K
رزولوشن و نرخ فریم ویدئو4K@30fps 1080p@30/60fps4K@30fps 1080p@30/60fps 720p@480fps
توضیحات فیلم‌برداریلرزش‌گیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپیلرزش‌گیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپی
دوربین سلفی اصلی16 مگاپیکسل32 مگاپیکسل
مشخصات دوربین سلفی اصلیلنز واید f/2.5لنز واید 26 میلی‌‌متری 1/2.8‌ اینچ سایز سنسور 0.8 میکرومتر سایز پیکسل f/2.2
حداکثر رزولوشن فیلم‌برداری دوربین‌ سلفی1080p4K
رزولوشن و نرخ فریم ویدئو سلفی1080p@30/60fps4K@30fps 1080p@30/60fps
ظرفیت باتری5100 میلی‌آمپر ساعت5000 میلی‌آمپر ساعت
تعویض‌پذیری باتریغیر قابل تعویض توسط کاربرغیر قابل تعویض توسط کاربر
حداکثر توان شارژ پشتیبانی شده67 وات25 وات
پشتیبانی از شارژ سریع
دارد
دارد
پشتیبانی از شارژ بی‌سیم
ندارد
ندارد
زمان موردنیاز برای شارژ100 درصد در 44 دقیقه-
درگاه اتصالUSB Type-C 2.0USB Type-C 2.0
پشتیبانی از OTG
دارد
دارد
نوع باتری-لیتیوم یونی
نوع اسپیکراستریو (دوگانه)استریو (دوگانه)
جک 3.5 میلی‌متری
دارد
ندارد
ویژگی‌‌های صوتیصدای 24 بیت / 192 کیلوهرتز پشتیبانی از صدای Hi-Res-
حسگرهاحسگر اثرانگشت شتاب‌سنج ژیروسکوپ حسگر مجاورت قطب‌نماحسگر اثرانگشت شتاب‌سنج ژیروسکوپ قطب‌نما ژئومغناطیس حسگر نور محیط حسگر هال
نوع حسگر اثر انگشتزیر نمایشگر (اپتیکال)زیر نمایشگر (اپتیکال)
Wi-FiWi-Fi 5 (802.11ac) a/b/g/n/acWi-Fi 6 (802.11ax) a/b/g/n/ac/ax
توضیحات Wi-Fiدو بانده (Dual Band) وای‌فای دایرکت (Wi-Fi Direct)دو بانده (Dual Band) وای‌فای دایرکت (Wi-Fi Direct) هات اسپات (Wi-Fi Hotspot)
بلوتوث5.25.3
توضیحات بلوتوثپشتیبانی از A2DP از نوع کم مصرف یا LEپشتیبانی از A2DP از نوع کم مصرف یا LE
فناوری‌ ارتباطیGSM / HSPA / LTE / 5GGSM / HSPA / LTE / 5G
پشتیبانی از 5G
دارد
دارد
سیم‌کارتدو سیم‌کارت dual stand-by (نانو سیم)تک سیم‌کارت (نانو سیم و eSIM) دو سیم‌کارت dual stand-by (نانو سیم)
مسیریابی و GPSGPS/A-GPS/GLONASS/GALILEO/BDSGPS/A-GPS/GLONASS/GALILEO/BDS
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات