همه‌چیز درباره خانواده آیفون ۱۵؛ از مشخصات ظاهری و فنی تا قیمت

جمعه ۲۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
خانواده آیفون ۱۵
اگر مراسم رونمایی از آیفون ۱۵ را از دست دادید، نگران نباشید. در این مقاله‌ی جامع همه‌چیز را درباره‌ی گوشی‌های جدید اپل به شما خواهیم گفت.
تبلیغات

خانواده‌ی آیفون ۱۵ در رویداد Wonderlust اپل در تاریخ ۱۲ سپتامبر (۲۱ شهریور) معرفی شد؛ رویدادی که متناسب با اسمش تلاش کرد از «شگفتی‌»هایی مثل مجهز شدن آیفون به درگاه USB-C، تراشه‌ی پرقدرت A17 Pro، بدنه‌ی تیتانیومی آیفون‌های پرو و لنز «چهارمنشوری» دوربین تله‌فوتوی آیفون ۱۵ پرو مکس با زوم ۵ برابری پرده بردارد.

در ادامه به معرفی کامل آیفون ۱۵، آیفون ۱۵ پلاس، آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس می‌پردازیم؛ جدیدترین اعضای خانواده‌ی آیفون که باوجود حفظ بسیاری از ویژگی‌های نسل گذشته با چند تغییر مهم همراه بوده‌اند.

طراحی آیفون ۱۵

آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس کماکان شبیه چند نسل گذشته‌ی آیفون به‌نظر می‌رسند؛ اما احتمالاً به‌خاطر لبه‌های گرد پنل پشتی و جلو، دردست گرفتنشان حس متفاوتی داشته باشد. پنل شیشه‌ای پشتی‌ حالا روکش مات دارد و فریم آلومینیومی و درجه‌بندی مقاومت دربرابر آب و گردوغبار IP68 را هم از آیفون ۱۴ به ارث برده‌اند.

آیفون ۱۵

مدل استاندارد و پلاس آیفون ۱۵ حالا به‌جای ناچ، از داینامیک آیلند بهره می‌برند که سال گذشته فقط مخصوص آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس بود. آیفون ۱۵ و ۱۵ پلاس در پنج رنگ مشکی، سبز، آبی، زرد و صورتی عرضه می‌شوند. خبر خوب برای دوست‌داران طبیعت اینکه گوشی‌های جدید اپل از ۱۰۰ درصد کبالت بازیافتی در باتری و ۷۵ درصد آلومینیوم بازیافتی در بدنه استفاده می‌کنند.

رنگ بندی گوشی آیفون ۱۵ پرو مکس و iPhone 15 Pro اپل

آیفون ۱۵ پرو و ۱۵ پرو مکس هم از همان نمایشگر ۶٫۱ اینچی و ۶٫۷ اینچی سال گذشته استفاده می‌کنند، با‌ این تفاوت که حاشیه‌ها کمتر شده تا باوجود ابعاد کمی کوچک‌تر، اندازه‌ی نمایشگر دست‌نخورده باقی بماند. بخش جلویی و پشتی نیز مثل قبل از جنس سرامیک شیلد است که اپل آن را مستحکم‌ترین شیشه‌ی صنعت موبایل می‌داند. این دو گوشی در رنگ‌های مشکی، سفید، آبی و تیتانیومی (خاکستری) روانه‌ی بازار می‌شوند.

اما مهم‌ترین تغییر ظاهری پرچم‌داران جدید اپل، استفاده از تیتانیوم گرید ۵ به‌جای فولاد ضد‌زنگ در بدنه است تا علاوه‌بر استحکام بیشتر، وزن کمتری داشته باشد؛ به‌طوری‌که اپل از این دو مدل به‌عنوان «سبک‌ترین آیفون‌های پرو در تاریخ» یاد می‌کند. تغییر مهم دیگر، جایگزینی اسلایدر میوت با دکمه‌ی اکشن است که قابلیت شخصی‌سازی دارد و می‌توان وظایف مختلفی مثل فعال‌کردن دوربین یا فلاش، فعال‌سازی ضبط صدا و حالت فوکوس را برایش تعریف کرد.

و صدالبته هر چهار مدل آیفون ۱۵ به درگاه USB-C مجهزند تا اپل پس از ۱۱ سال با درگاه منسوخ لایتنینگ خداحافظی کند؛ هرچند درگاه USB-C در آیفون ۱۵ و ۱۵ پلاس از استاندارد USB 2 با حداکثر سرعت انتقال ۴۸۰ مگابیت‌بر‌ثانیه پشتیبانی می‌کند، اما درگاه USB-C مدل‌های پرو از نوع USB 3 با حداکثر سرعت انتقال ۱۰ گیگابیت‌برثانیه است تا انتقال فایل‌های حجیم را آسان‌تر کند.

مشخصات فنی آیفون ۱۵

مدل‌های پایه‌ی آیفون ۱۵ از همان تراشه‌ی مدل پرو‌ی سال گذشته استفاده می‌کنند و انتظار می‌رود A16 Bionic عملکرد این دو گوشی را در بخش CPU، GPU و یادگیری ماشین نسبت‌به نسل پیش ارتقا دهد.

آیفون ۱۵ پرو تیتانیومی
آیفون ۱۵ پرو و‌ آیفون ۱۵ پرو مکس
آیفون ۱۵ صورتی
آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس

از نظر عمر باتری، اپل از عبارت «تمام روز» برای سری آیفون ۱۵ استفاده کرد؛ اما مشخص است که مدل‌های مختلف، شارژدهی متفاوتی خواهند داشت و برای اطلاع از میزان دقیق‌تر عمر باتری آن‌ها لازم است تا بررسی‌شان صبر کرد.

سرعت شارژ هم با‌وجود پورت‌ جدید USB-C تغییری نکرده است، پس انتظار شارژدهی فوق‌سریع از هیچ‌یک از آیفون‌های جدید را نداشته باشید؛ به‌گفته‌ی اپل، آیفون ۱۵ و ۱۵ پرو ۳۰ دقیقه و آیفون ۱۵ پلاس و ۱۵ پرو مکس ۳۵ دقیقه طول می‌کشد تا با شارژ ۲۰ واتی ۵۰درصد شارژ شوند.

فضای ذخیره‌سازی هم نسبت به سال‌های گذشته تغییری نکرده است. کانفیگ پایه‌ی آیفون ۱۵ و ۱۵ پلاس فضای ذخیره‌سازی ۱۲۸ گیگابایت ارائه می‌دهند، اما می‌توان با پرداخت هزینه‌ی بیشتر به فضای‌ذخیره‌سازی ۲۵۶ گیگابایت یا ۵۱۲ گیگابایت دست پیدا کرد.

آیفون ۱۵

آیفون ۱۵ پلاس

قیمت

۷۹۹ دلار

۸۹۹ دلار

ابعاد نمایشگر

۶٫۱ اینچ اولد

۶٫۷ اینچ اولد

نرخ نوسازی

۶۰ هرتز

۶۰ هرتز

تراشه

A16 Bionic

A16 Bionic

فضای ذخیره‌سازی

۱۲۸، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت

۱۲۸، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت

دوربین‌های پشتی

اصلی 48MP، اولتراواید 12MP

اصلی 48MP، اولتراواید 12MP

دوربین سلفی

12MP

12MP

درگاه شارژ

USB-C

USB-C

عمر باتری

۳۳۴۹ میلی‌آمپرساعت

۴۳۸۳ میلی‌آمپرساعت

رنگ‌ها

صورتی، زرد، آبی، مشکی و سبز

صورتی، زرد، آبی، مشکی و سبز

آیفون ۱۵ پرو و ۱۵ پرومکس از پردازنده‌ A17 Pro استفاده می‌کنند. A17 Pro که اولین پردازنده‌ی سه نانومتری دنیاست، به ادعای اپل سریع‌ترین پردازنده‌ی دنیای موبایل است و می‌تواند حتی برخی از کامپیوترهای رده‌بالا را نیز به‌چالش بکشد.

تراشه A17 Pro اپل

پردازنده‌ی مرکزی تراشه‌ی جدید اپل به‌لطف بهبود ریزمعماری و طراحی و با‌ بهره‌مندی از ۱۹ میلیارد ترانزیستور، ۱۰ درصد قوی‌تر از نسل قبل است و موتور عصبی ۱۶‌ هسته‌ای آن که انجام قابلیت‌هایی مثل تصحیح خودکار متن یا Personal Voice را به‌عهده دارد، تا دو برابر عملکرد بهتر را نشان می‌دهد.

گرافیک شش هسته‌ای موجود در A17 Pro تا ۲۰ درصد سریع‌تر از نسل قبل است و فناوری رهگیری پرتو نیز به شیوه‌ی سخت‌افزاری به آیفون اضافه شده تا عملکردش چهار برابر بهبود را تجربه کند. به گفته‌ی اپل، آیفون‌های پرو ۲۰۲۳ بهتر از هر آیفون دیگری بازی‌های موبایلی را اجرا می‌کنند.

پردازنده‌ی A17 Pro اپل همچنین به دی‌کدر اختصاصی AV1 مجهز است تا ویدیوها با کیفیت بالاتر و به شیوه‌ی بهینه‌تر اجرا شوند.

آیفون ۱۵ پرو

آیفون ۱۵ پرو مکس

قیمت

۹۹۹ دلار

۱۱۹۹ دلار

ابعاد نمایشگر

۶٫۱ اینچ اولد

۶٫۷ اینچی اولد

نرخ نوسازی

۱۲۰ هرتز تغییرپذیر

۱۲۰ هرتز تغییرپذیر

تراشه

A17 Pro

A17 Pro

فضای ذخیره‌سازی

۱۲۸، ۲۵۶، ۵۱۲ و ۱۰۰۰ گیگابایت

۲۵۶، ۵۱۲ و ۱۰۰۰ گیگابایت

دوربین‌های پشتی

اصلی 48MP، اولتراواید 12MP، تله‌فوتو 12MP با زوم 3x

اصلی 48MP، اولتراواید 12MP، تله‌فوتو 12MP با زوم 5x

دوربین سلفی

12MP

12MP

درگاه شارژ

3.0 USB-C

3.0 USB-C

باتری

۳۲۷۴ میلی‌آمپرساعت

۴۴۲۲ میلی‌آمپرساعت

رنگ‌ها

مشکی، سفید، آبی و خاکستری

مشکی، سفید، آبی و خاکستری

استفاده از USB-C اگرچه تأثیری در افزایش سرعت شارژدهی نداشته، به‌گفته‌‌ی اپل آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس را به اولین گوشی‌های دنیا با سرعت انتقال ۱۰ گیگابیت‌برثانیه تبدیل کرده است. با این تغییر مهم، انتقال عکس و فیلم از آیفون به دستگاه‌های دیگر بسیار ساده‌تر می‌شود. البته برای بهره‌مندی از این سرعت انتقال لازم است کابل USB 3 به‌صورت جداگانه خریداری شود، چراکه کابل داخل جعبه به سرعت‌انتقال USB 2 محدود است.

نمایشگر آیفون ۱۵

آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس همچنان مثل مدل‌های سال گذشته به‌ترتیب از نمایشگر ۶٫۱ اینچی با وضوح ۲۵۵۶ در ۱۱۷۹ پیکسل و ۶٫۷ اینچی با وضوح ۲۷۹۶ در ۱۲۹۰ پیکسل استفاده می‌کنند. نرخ‌نوسازی هر دو نمایشگر ۶۰ هرتز است و کماکان خبری از Always-on Display نیست؛ اما حالا مدل‌های پایه با حذف ناچ، از داینامیک آیلند بهره می‌برند و حداکثر روشنایی نمایشگر هم به‌ گفته‌‌ی اپل به ۱۶۰۰ نیت HDR و ۲۰۰۰ نیت زیر نور‌ آفتاب می‌رسد.

تمام مدل‌های آیفون ۱۵ به داینامیک آیلند مجهز شده‌اند

آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرو مکس به‌ترتیب نمایشگر ۶٫۱ اینچ باوضوح ۲۵۵۶ در ۱۱۷۹ پیکسل و ۶٫۷ اینچ با وضوح ۲۷۹۶ در ۱۲۹۰ پیکسل دارند. این نمایشگر برخلاف نمایشگر مدل‌های استاندارد از نوع Super Retina XDR با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز (فناوری ProMotion) است. حداکثر روشنایی هم مانند مدل‌های استاندارد، ۱۶۰۰ نیت HDR و ۲۰۰۰ نیت زیر نور‌ آفتاب اعلام شده است.

دوربین آیفون ۱۵

اپل امسال تمام مدل‌های آیفون ۱۵ را به دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی مجهز کرده است؛ هرچند سنسور ۴۸ مگاپیکسلی به‌کار رفته در مدل‌های استاندارد با مدل‌های پرو فرق دارد.

به‌جای عکاسی با وضوح ۱۲ مگاپیکسلی و بزرگ‌نمایی یک برابری، دوربین جدید حالت ۲۴ مگاپیکسلی و زوم ۲ برابری ارائه می‌دهد تا برخی از مزایای دوربین تله‌فوتوی مدل‌های پرو در مدل‌های استاندارد دردسترس باشد.

طراحی و دوربین آیفون ۱۵

البته هیچ تغییری در دوربین‌های سلفی یا فوق عریض ایجاد نشده؛ اما تغییرات در سطح نرم‌افزار، مانند بهبود HDR و دقت رنگ پوست، قرار است عکاسی با این سنسورها را بهتر از قبل کند. حالت پرتره نیز هوشمندتر شده و به‌طور خودکار با تشخیص سوژه فعال می‌شود.

آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس از دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی استفاده می‌کنند که توانایی ثبت تصاویر ProRAW و HEIF را با چهار برابر وضوح بیشتر دارد. دوربین فوق عریض و سلفی نسبت‌به نسل قبل تغییر نکرده است.

نیمه بالایی آیفون ۱۵ پرو مکس اپل / iPhone 15 Pro Max

آیفون ۱۵ پرو از دوربین تله‌فوتو با بزرگ‌نمایی سه برابری با فاصله کانونی ۷۷ میلی‌متر استفاده می‌کند و بزرگ‌نمایی دوربین تله‌فوتوی آیفون ۱۵ پرو مکس به پنج برابر با فاصله کانونی ۱۲۰ میلی‌متر می‌رسد. دوربین تله‌فوتوی آیفون ۱۵ پرو مکس «طراحی چهار منشوری» دارد و از سیستم لرزش‌گیر اپتیکال (OIS) و ماژول سنسور-شیفت سه‌بعدی بهره می‌گیرد.

همچنین امکان تغییر لنز دوربین اصلی در مدل‌های پرو فراهم شده و می‌توان در فواصل کانونی ۲۴ میلی‌متر، ۲۸ میلی‌متر و ۳۵ میلی‌متر عکاسی کرد. اپل می‌گوید آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس می‌توانند «بعد جدیدی به ضبط ویدیو اضافه کنند» و از پس ضبط «ویدیوی مکان‌مند» برای اپل ویژن پرو برمی‌آیند.

نرم‌افزار آیفون ۱۵

تمام مدل‌های آیفون ۱۵ با iOS 17 عرضه خواهند شد. سیستم‌عامل جدید آیفون در تاریخ ۱۸ سپتامبر (۲۷ شهریور) یعنی چهار روز پیش از عرضه‌ی آیفون‌های جدید منتشر خواهد شد و قابلیت‌هایی مانند حالت استندبای و نیم‌دراپ را دردسترس تمام مدل‌هایی که قابل به‌روزرسانی به iOS 17 هستند، قرار می‌دهد.

قابلیت Precision Finding در آیفون ۱۵
قابلیت Precision Finding در آیفون ۱۵

قابلیت‌های نرم‌افزاری انحصاری برای آیفون ۱۵ حالت Precision Finding برای پیدا کردن آیفون گم‌شده با دقت بسیار بالا حتی در شلوغ‌ترین ناحیه‌ها است که به‌لطف بهره‌مندی از نسل دوم تراشه‌ی Ultra Wideband ممکن می‌شود. سیستم ارتباط ماهواره‌ای هم در آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس با قابلیت Roadside Assistance via Satellite به‌روزرسانی شده تا کاربران آمریکایی آیفون بتوانند بدون نیاز به وای‌فای و شبکه سلولار، به شرکت AAA که بزرگ‌ترین امداد جاده‌ای ایالات متحده محسوب می‌شود، وضعیت خود را اطلاع دهند.

اپل همچنین در آیفون ۱۵ از سیستم یادگیری ماشین جدیدی برای بهبود صدا در تماس‌های تلفنی استفاده می‌کند. حالت Voice Isolation هم در آیفون ۱۵ ارتقا یافته و سروصدای بیشتری را از پس‌زمینه حذف می‌کند.

قیمت‌ آیفون ۱۵ و تاریخ عرضه

برخلاف انتظار، اپل هیچ تغییری در قیمت گوشی آیفون ۱۵ اعمال نکرد و صرفاً کانفیگ پایه مدل پرو مکس را از حافظه ذخیره سازی ۱۲۸ گیگابایت به ۲۵۶ گیگابایت تغییر داد؛ بدین‌ترتیب، کانفیگ پایه‌ی آیفون ۱۵ پرو با قیمت ۹۹۹ دلار مشابه آیفون ۱۴ پرو به دست مشتریان می‌رسد، اما قیمت کانفیگ پایه‌ی آیفون ۱۵ پرو مکس ۱۰۰ دلار بیشتر از آیفون ۱۴ پرو مکس و ۱٬۱۹۹ دلار خواهد بود.

اپل قیمت گوشی‌ آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس را نیز تغییر نداده است و این دو گوشی به‌ترتیب با قیمت پایه‌ی ۷۹۹ دلار و ۸۹۹ دلار در تاریخ ۲۲ سپتامبر (۳۱ شهریور) روانه‌ی بازار می‌شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات