محصولات معرفی شده در رویداد wonderlust اپل

مراسم Wonderlust اپل؛ تمام «شگفتی»هایی که معرفی شد

چهارشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
در مراسم Wonderlust، اپل از خانواده‌ آیفون ۱۵ و اپل واچ سری ۹ و اپل واچ اولترا ۲ رونمایی‌ کرد؛ اما «شگفتی‌» رویداد دقیقا چه بود؟
تبلیغات

رویدادهای اپل همواره چیزی بیشتر از مراسمی ساده و شسته‌رفته برای معرفی محصول بوده‌اند؛ اپل به رویدادهایش به چشم نوعی فیلم سرگرم‌کننده در دنیای تکنولوژی نگاه می‌کند و متناسب با همین نگاه، معرفی محصولاتش پر است از وعده‌های جسورانه‌ای درباره‌ی نقش پررنگ این شرکت در پیشروی تکنولوژی بشر و تماشای آن هم به اندازه‌ی یک فیلم سینمایی بلند طول می‌کشد. شاید رویدادهای اپل دقیقا به‌همین‌خاطر از محبوبیت زیادی برخوردارند؛ چراکه ویدیوی مراسم دیشب تا همین‌لحظه در یوتیوب ۲۶ میلیون بار دیده شده است.

مراسم امسال «Wonderlust» نام داشت که با بازی کلمه، عطش انسان‌ها به سفر و ماجراجویی را به «شگفتی» تغییر داده بود. پوستر هم لوگوی اپل را این بار متشکل از ذرات شن‌مانند زرق وبرق‌داری نشان می‌داد که هنگام معرفی آیفون ۱۵ پرو و پرو مکس، کنار هم جمع شدند تا کلمه‌ی «تیتانیوم» را در اشاره به جنس بدنه‌ی آیفون‌های جدید بسازند.

مراسم با ویدیوی نسبتا بلندی از چند جشن تولد در بخش‌های مختلف جهان شروع شد که بر نقش محصولات اپل در نجات جان انسان‌ها تاکید می‌کرد. سال گذشته، اپل با نمایش صحنه‌هایی از تصادف، بیشتر این پیام دلهره‌آور را منتقل می کرد که «بدون دستگاه‌های اپل خواهید مرد.» امسال پیام کمی لطیف‌تر و احساسی‌تر شده بود؛ «امسال همه به‌لطف حسگر ضربان‌قلب اپل واچ و ارتباط ماهواره‌ای آیفون، تولدی را جشن گرفتند که ممکن بود هرگز جشن نگیرند.»

اما از «شگفتی‌»های مراسم چه خبر؟

از مدت‌ها پیش می‌دانستیم که فشار اتحادیه اروپا سرانجام اپل را مجبور خواهد کرد درگاه USB-C را به‌ آیفون اضافه کند؛ حالا فقط منتظر بودیم ببینیم این موضوع چطور در مراسم امسال مطرح می‌شود. اگر کسی از ماجرای قوانین اروپا خبر نداشت، احتمالا با تماشای رویداد به این نتیجه می‌رسید که این تصمیم کاملا با خواسته‌ی خود اپل انجام شده است؛ اما واقعیت این است که اگر قوانین نبودند، اپل هرگز به این تصمیم تن نمی‌داد.

خداحافظی با درگاه منسوخ لایتنینگ برای همیشه

البته مجهز شدن خانواده‌ی آیفون ۱۵ و کیس ایرپاد پرو به درگاه USB-C از شگفتی‌های مراسم نیست؛ بلکه شگفتی اصلی را باید در کنار گذاشته‌شدن درگاه منسوخ و کم‌سرعت لایتنینگ پس از ۱۱ سال آزگار دید. چراکه حضور درگاه USB-C در آیفون موقتی به‌نظر می‌رسد و به‌احتمال زیاد اپل درحال آماده‌شدن برای آینده‌ای است که به‌طور کامل از شر هر درگاهی برای شارژ‌ خلاص شود؛‌ درست همان‌طور که جک هدفون را از گوشی‌هایش حذف کرد.

شگفتی دیگر مراسم، تراشه‌ی ۳ نانومتری A17 Pro بود که برای آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس معرفی شد؛ تراشه‌ای که به اپل اجازه داد گوشی‌های جدید خود را این‌طور معرفی کند: «با آیفون ۱۵ پرو به مرحله‌ی بعدی موبایل گیمینگ سلام کنید.» تیم کوک به‌خاطر این تراشه، آیفون ۱۵ پرو را «پروترین» گوشی هوشمند اپل نامید و با تاکید بر قابلیت ری‌تریسینگ سخت‌افزاری و بهبود عملکرد گرافیکی در حد «بزرگ‌ترین بازطراحی GPU در کل تاریخ پردازنده‌های گرافیکی اپل»، تجربه‌ی گیمینگ در آیفون را هم‌سطح با کنسول‌های بازی دانست.

تجربه گیمینگ با آیفون درحد کنسول؟

اینکه تجربه‌ی بازی Resident Evil Village در آیفون واقعا در حد کنسول‌های نسل نهمی باشد به کنار؛ مهم‌ترین سوال این است که آیا افراد حاضرند برای تجربه‌ی بازی‌های سنگین به گوشی‌هایشان روی بیاورند؟ شما را نمی‌دانم، اما حس من از تاکید اپل بر قابلیت‌های گیمینگ آیفون چیزی شبیه تلاش‌ سامسونگ برای تبلیغ بیکسبی است.

بحث تراشه شد؛ جا دارد از تراشه‌ی S9 اپل واچ سری ۹ و اپل واچ اولترا ۲ یاد کنیم که با ۶۰ درصد تعداد ترانزیستور بیشتر، ۳۰ درصد عملکرد گرافیکی سریع‌تر و دو برابر افزایش پردازش عصبی، بزرگ‌ترین پیشرفت را در چند سال اخیر داشته است. به‌لطف این تراشه، ژست حرکتی جدید «دابل‌تپ» ممکن شده، پردازش‌های سیری به‌صورت محلی انجام می‌شود و پیدا کردن آیفون‌های گم‌شده، راحت‌تر از قبل شده است.

زوم اپتیکال ۵ برابری؛ برای اولین بار در تاریخ آیفون

و صدالبته، بهبود دروبین‌های آیفون ۱۵ پرو و پرومکس؛ جدا از دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی، زوم دوربین تله‌فوتوی آیفون ۱۵ پرو مکس برای اولین بار در تاریخ آیفون به پنج برابر رسید که حدس می‌زنم برای کاربران اندروید، «شگفتی» چندانی به حساب نیاید.

اپل دقیقا از عبارت «لنز پریسکوپی» برای دوربین تله‌فوتو‌ی ۱۵ پرومکس استفاده نکرد، چون مهندسی‌اش متفاوت است؛ اما سازوکارش به‌خاطر استفاده از منشور برای هدایت نور و افزایش فاصله‌ی کانونی، تقریبا یکی است. علاوه‌براین، دوربین تله‌فوتوی آیفون ۱۵ پرومکس از سیستم لرزش‌گیر اپتیکال (OIS) و ماژول سنسور-شیفت سه‌بعدی بهره می‌گیرد تا تجربه‌ی عکاسی با گوشی‌های آیفون را چند پله بالاتر ببرد.

باتمام این حرف‌ها، به‌نظر می‌رسد برگ برنده‌ی اپل در دنیای گوشی‌های هوشمند کماکان تراشه باشد. تازمانی که این شرکت بتواند سریع‌ترین تراشه‌‌ی دنیا را در دل گوشی‌هایش جا دهد، نیازی به شگفتی‌های دیگر ندارد.

خلاصه رویداد رونمایی آیفون ۱۵ در ۸ دقیقه

تماشا در یوتیوب

هر آنچه در رویداد Wonderlust اپل معرفی شد

آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس؛ سریع‌ترین گوشی‌های دنیا

رنگ بندی گوشی آیفون ۱۵ پرو مکس و iPhone 15 Pro اپل

آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس تغییرات ریز و درشت زیادی را تجربه‌ کرده‌اند و به‌لطف تراشه‌ی ۳ نانومتری A17 Pro، قدرتمندترین گوشی‌های تاریخ اپل به‌شمار می‌روند و به‌ادعای این شرکت، می‌توانند حتی برخی از کامپیوترهای رده‌بالا را نیز به‌چالش بکشند و تجربه‌ی گیمینگ در حد کنسول ارائه دهند.

پرچمدارهای جدید اپل به‌لطف بدنه‌ی تیتانیومی، «سبک‌ترین آیفون‌های پرو در تاریخ» محسوب می‌شوند و همچون اپل واچ اولترا و اپل واچ اولترا ۲ دکمه‌ی اکشن (Action Button) دارند که جای اسلایدر میوت را گرفته است. این دو به درگاه USB-C مجهز شده‌اند و به‌گفته‌ی اپل اولین گوشی‌های دنیا با سرعت انتقال ۱۰ گیگابیت‌برثانیه هستند.

آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس با USB-C در دل و تیتانیوم بر تَن از راه رسیدند
آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس با USB-C در دل و تیتانیوم بر تَن از راه رسیدند
مطالعه '6

پیشرفت دو آیفون رده‌بالای اپل در بخش دوربین نیز محسوس است؛ دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی، دوربین تله‌فوتو با لنز بزرگ‌نمایی سه برابری برای پرو و لنز پریسکوپی ۵ برابری برای پرومکس با امکان ضبط «ویدیوی سه‌بعدی» برای اپل ویژن پرو.

قیمت گوشی آیفون ۱۵ پرو در کانفیگ پایه (با ۱۲۸ گیگابایت حافظه ذخیره سازی) ۹۹۹ دلار و قیمت گوشی آیفون ۱۵ پرو مکس در کانفیگ پایه (با ۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی) ۱٬۱۹۹ دلار است.

آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس؛ خداحافظی با ناچ و لایتنینگ

آیفون ۱۵

مهم‌ترین تغییرات آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس، مجهز شدن به درگاه USB-C و بهره‌مندی از داینامیک آیلند است؛ بدین‌ترتیب، اپل با ناچ و درگاه لایتنینگ روی گوشی‌های خود برای همیشه خداحافظی کرد.

آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس همچنان مثل مدل‌های سال گذشته به‌ترتیب از نمایشگر ۶٫۱ اینچی و ۶٫۷ اینچی و تراشه‌ی A16 آیفون ۱۴ پرو بهره می‌برند. دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی آن‌ها امکان بزرگ‌نمایی یک و دوبرابری را فراهم می‌کند.

آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس از راه رسیدند؛ خداحافظی با ناچ و سلام بر USB-C
آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس از راه رسیدند؛ خداحافظی با ناچ و سلام بر USB-C
مطالعه '3

قیمت آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس به‌ترتیب ۷۹۹ و ۸۹۹ دلار اعلام شده است و از تاریخ ۲۲ سپتامبر روانه‌ی بازار می‌شوند.

اپل واچ سری ۹؛ تراشه S9 و ژست حرکتی دابل‌تپ

apple watch 9

مهم‌ترین تغییر اپل واچ سری ۹، بهره‌مندی از پردازنده‌ی S9 با ۵/۶ میلیارد ترانزیستور است که به‌گفته‌ی اپل در عملکردهای گرافیکی ۳۰ درصد سریع‌تر شده و پردازش عصبی نیز تا ۲ برابر افزایش یافته است. عمر باتری نیز به‌لطف این پردازنده و تراشه‌ی Ultra Wideband می‌تواند «تمام روز» دوام بیاورد.

نسل جدید اپل واچ همچنین از ژست حرکتی «دابل‌تپ» بهره می‌برد؛ به‌این‌صورت که با دو بار ضربه زدن سر انگشت اشاره و شست، می‌توان کارهایی مانند پاسخ به تماس تلفنی، قطع صدای آلارم یا فعال کردن دکمه‌ی شاتر را انجام داد.

اپل واچ سری ۹ رونمایی شد؛ همان همیشگی با پردازنده بسیار سریع و قابلیت‌های تعاملی جدید
اپل واچ سری ۹ رونمایی شد؛ همان همیشگی با پردازنده بسیار سریع و قابلیت‌های تعاملی جدید
مطالعه '3

رنگ صورتی و قاب فولاد ضدرنگ هم در کنار رنگ‌های همیشگی و قاب آلومینومی عرضه خواهد شد. علاوه‌براین، اپل برای کاهش ردپای کربنی خود، بندهای چرمی را کنار خواهد گذاشت و سراغ بندهایی تولیدشده از مواد بازیافتی خواهد رفت.

قیمت اپل واچ سری ۹ عادی از ۳۹۹ دلار و مدل سلولار از ۴۹۹ دلار شروع می‌شود و از ۲۲ سپتامبر در دسترس خواهد بود.

اپل واچ اولترا ۲؛ روشنایی ۳۰۰۰ نیت

اپل واچ اولترا 2

طراحی اپل واچ ۲ اولترا تفاوتی با نسل پیشین خود ندارد؛ اما بدنه مقاوم‌تر و با محیط‌زیست دوستانه‌تر شده است. این ساعت از یک نمایشگر ۴۹ میلیمتری جدید بهره می‌برد که‌به گفته‌ی اپل روشنایی نمایشگرش به ۳۰۰۰ نیت می‌رسد؛ یعنی ۵۰ درصد افزایش نسبت‌به نسل پیش تا لقب درخشان‌ترین نمایشگر در بین اپل واچ‌ها را از آن خود کند.

اپل واچ اولترا 2 معرفی شد؛ نمایشگر ۳۰۰۰ نیتی و عملکرد بهبودیافته
اپل واچ اولترا 2 معرفی شد؛ نمایشگر ۳۰۰۰ نیتی و عملکرد بهبودیافته
مطالعه '6

اما مهم‌تر از همه تراشه‌ی S9 اپل واچ اولترا است که حدود ۶۰ درصد ترانزیستور بیشتر و ۳۰ درصد عملکرد بهتری نسبت‌به تراشه S8 به‌کار رفته در نسل پیش دارد و بهبود عملکرد دوبرابری در پردازش‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی را نوید می‌دهد. ژست حرکتی دابل‌تپ و پردازش محلی سیری هم به‌مدد این تراشه در اپل واچ اولترا ۲ پشتیبانی می‌شود.

نسل جدید اپل واچ اولترا همان عمر باتری ۳۶ ساعته و ۷۲ ساعته در حالت Low Power Mode را حفظ کرده است. قیمت اپل واچ اولترا ۲ همانند قبل تنها در یک نسخه ۴۹ میلیمتری از ۸۰۰ دلار آغاز می‌شود.

تراشه A17 Pro؛ ۱۹ میلیارد ترانزیستور و ری‌تریسینگ سخت‌افزاری

تراشه A17 Pro اپل

اپل در مراسم Wonderlust اولین تراشه‌ی ۳ نانومتری جهان را با نام A17 Pro برای آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس معرفی کرد؛ تراشه‌ای که با بهره‌مندی از ۱۹ میلیارد ترانزیستور و ده درصد CPU سریع‌تر، همچنان مقام آیفون را به‌عنوان سریع‌ترین گوشی دنیا حفظ می‌کند.

البته تمرکز اصلی اپل در A17 پرو، روی بهبود ماژول گرافیکی است. امسال GPU-ی شش هسته‌ای در تراشه‌ی کوپرتینویی‌ها، حدود ۲۰ درصد سریع‌تر خواهد بود تا تجربه‌ی گیمینگ با گوشی‌های آیفون وارد مرحله‌ی جدیدی شود.

تراشه ۳ نانومتری A17 Pro برای آیفون‌‌های ۱۵ پرو و پرو مکس معرفی شد
تراشه ۳ نانومتری A17 Pro برای آیفون‌‌های ۱۵ پرو و پرو مکس معرفی شد
مطالعه '2

قابلیت ری‌تریسینگ شتاب‌یافته با سخت‌افزار نیز به ماژول گرافیک A17 پرو اضافه شده است تا رندر نورپردازی در بازی‌ها به واقعیت نزدیک‌تر شود و رهگیری پرتو نسبت به نسل قبل، چهاربرابر سریع‌تر شود.

اپل برای تراشه‌ی A17 کنترلر USB-3 در نظر گرفته است تا پورت USB-C آیفون ۱۵ پرو بتواند با نرخ ۱۰ گیگابیت‌برثانیه داده‌ها را منتقل کند. بااین‌حساب، در مقایسه با پورت USB-2 لایتنینگ، سرعت انتقال داده در آیفون‌های ۱۵ پرو ۲۰ برابر بیشتر می‌شود.

نظر شما درباره‌ی مراسم Wonderlust اپل چیست؟ کدام «شگفتی» این رویداد واقعا شما را شگفت‌زده کرد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات