گوشی‌های تاشدنی احتمالاً انتخاب بیشتر افراد در سال ۲۰۲۳ خواهد بود

شنبه ۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
پشت گلکسی زد فلیپ ۴
آینده‌ی گوشی‌های تاشدنی بسیار روشن به‌نظر می‌رسد؛ چراکه پیشرفت و تنوع در مدل‌‌‌ها شرایط مطلوبی را برای سال ۲۰۲۳ مهیا می‌کند.
تبلیغات

گوشی‌های مرسوم (غیرتاشدنی) با رسیدن به اوج نوآوری و کندی در پیشرفت، دیگر یکنواخت و کسل‌کننده شده‌اند؛ به‌همین‌دلیل، برخی از بهترین گوشی‌های تاشدنی نقش مهمی در نوآوری ایفا می‌کنند. همچنین، گوشی‌های تاشدنی با سبک طراحی خاصشان آن‌ها را به یکی از محصولات هیجان‌انگیز و چشم‌نواز محصولات بازار تبدیل کرده است.

پیش‌بینی می‌شود فروش گوشی‌های تاشو در سال جاری ۵۲ درصد افزایش پیدا کند

گزارش اخیر شرکت تحقیقاتی Counterpoint Research نشان داد که میزان عرضه‌ی گوشی‌های تاشدنی در سال ۲۰۲۳ بیش از ۵۲ درصد افزایش خواهد یافت و به ۲۲٫۷ میلیون واحد خواهد رسید. به‌طور‌جداگانه، این عدد شاید جزئی کوچک از صدها میلیون گوشی‌ای باشد که سالانه عرضه می‌شود. بااین‌حال در چهارچوب بازار پرچم‌دار فوق‌پیشرفته، تغیر و تحول زیادی را نشان می‌دهد.

با اینکه گوشی‌های تاشدنی در‌مقایسه‌با گوشی‌های پرچم‌دار معمولی هنوز فروش چشمگیری را تجربه نمی‌کنند، پیش‌بینی می‌شود سال ۲۰۲۳ سالی مهم برای تضمین جایگاهشان به‌عنوان آینده‌ی گوشی‌های مرسوم باشد.

سامسونگ انحصار بازار تاشدنی‌ها را در دست گرفته است

نمایشگر اصلی گلکسی زد فولد ۴ در حالت باز

ورود سریع سامسونگ به فضای گوشی‌های تاشدنی باعث شده است این برند کره‌ای در دسته‌ی گوشی‌های تاشدنی در بازارهای غربی تقریباً در انحصار قرار بگیرد. سال گذشته، سامسونگ مدعی شد که میزان عرضه‌ی گلکسی زد فولد ۴ و گلکسی زد فلیپ ۴ درمقایسه‌با نسل قبلی گوشی‌های تاشدنی در اروپا دو برابر شده است.

دراین‌بین، گلکسی زد فلیپ ۴ در این حوزه پیشتازی می‌کند و بیش‌ از ۶۰ درصد از کل فروش گوشی‌های تاشدنی این شرکت را ازآنِ خود کرده است. این موضوع به‌خودی‌خود باتوجه‌به قیمت ارزان‌تر در میان دیگر گوشی‌های تاشو تعجب‌آور نیست.

به‌نظر می‌رسد گوشی‌های تاشدنی سامسونگ آماده رقابت یا پیشی‌گرفتن از فروش گلکسی S22 و S22 پلاس هستند.

بااین‌حال، نکته‌ی جالب این است که با استناد به آمار سال ۲۰۲۱، فروش تاشدنی‌ها سامسونگ شاید در مسیر رقابت با گلکسی اس ۲۲ و اس ۲۲ پلاس باشد. پیش‌ا‌ز‌این، سامسونگ فاش کرده بود که سهم زیادی در فروش ۱۰ میلیون گوشی تاشدنی در سال ۲۰۲۱ داشته است.

درضمن، این شرکت شاید در مسیر از‌دست‌دادن هدف فروش ۳۰ میلیون واحدی برای کل سری گلکسی اس ۲۲، از‌جمله مدل پرفروش‌ترینش، یعنی اس ۲۲ اولترا باشد. واضح است که بازار با به‌روزرسانی‌های تکراری پرچم‌داران معمولی از دست رفته است و جذابیتی ندارد.

باتوجه‌به اینکه فروش گوشی‌های تاشدنی همچنان در حال افزایش است، تصور Z Flip به‌عنوان زیر‌مجموعه‌‌ای کامل در رده‌ی پرچم‌داران سامسونگ دور از ذهن نخواهد بود. این شرکت به‌وضوح با ادغام بیگانه نیست؛ چراکه به‌راحتی سری نوت را با ادغام آن در ترکیب اصلی سری S از بین برد تا هزینه‌های سربار را کاهش دهد و سود را از طریق مدلی منحصربه‌فرد هدایت کند.

پشت بدنه گلکسی زد فولد ۴ در حالت نیمه باز

درحال‌حاضر، شایعاتی مبنی‌بر تجدید‌نظر سامسونگ در مدل میان‌رده‌ی گلکسی اس ۲۴ پلاس برای سال ۲۰۲۴ به‌گوش می‌رسد. باتوجه‌به قیمت بسیار مشابه، گوشی تاشدنی گلکسی زد فلیپ ۴ به‌خوبی می‌تواند این جایگاه را در بین میان‌رده‌های پرچم‌د‌ارش اشغال کند.

افزون‌براین، گفته می‌شود که امسال سامسونگ گام‌های بزرگی برای تکمیل فرم‌فکتور تاشدنی برداشته است. افشای اولیه‌ی گزارش‌ها درباره‌ی زد فلیپ ۵ و زد فولد ۵، لولایی جدید را نشان می‌دهند که چین‌و‌چروک و ضخامت کلی گوشی را درمقایسه‌با نسل‌های قبل کاهش چشمگیری می‌دهد.

ناگفته نماند پیش‌بینی می‌شود حسگرهای دوربین بهبودیافته نقش مهمی در بهبود کیفیت کلی تصویر ایفا کنند و برابری ویژگی‌ها را با سری اصلی S به‌ارمغان بیاورند. همه‌ی این‌ها یعنی واضح و مبرهن است که گوشی‌های تاشدنی می‌توانند پیشتاز گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار مرسوم سامسونگ شوند.

رقابت بیشتر، مدل‌های بیشتر

پیکسل فولد گوگل Pixel Fold گوشی تاشدنی از نمای پشت و جلو مشکی غیررسمی

با اینکه سامسونگ از مدت‌ها پیش به‌عنوان نقش‌آفرین اصلی در بازار گوشی‌های تاشدنی شناخته می‌شود، رقابت در این حوزه همچنان ادامه دارد. باتوجه‌به‌ اینکه گوشی تاشدنی پیکسل فولد گوگل در راه است، پیش‌بینی می‌شود امسال سروصدای بیشتری درباره‌ی فرم‌فکتور به‌گوش برسد.

ورود گوگل به بخش تاشدنی‌ها ارزش زیادی به این حوزه می‌دهد. اگرچه گوشی‌های تاشدنی بسیار رواج یافته‌‌اند، همچنان در‌مقایسه‌با گوشی‌های سنتی کمتر در کانون توجه قرار دارند. همچنین، توسعه‌ی ‌اپلیکیشن‌ها و سازگاری با آن‌ها هنوز محدود است. ورود گوشی تاشدنی با برند پیکسل گوگل و تبلیغات پس‌از‌آن می‌تواند به‌خوبی انگیزه مورد‌نیاز برای فراگیر‌شدن گوشی‌های تاشدنی و ترغیب توسعه‌دهندگان باشد.

براساس شایعات، تاشدنی بعدی مایکروسافت به‌جای طراحی دو‌صفحه‌ای که پیش‌تر در سرفیس دوئو دیده بودیم، از یک صفحه‌نمایش تاشدنی معمولی بهره خواهد برد.

پیش‌بینی می‌شود گوشی‌های تاشدنی نوآورانه‌ی چینی‌ها رقابت در این حوزه را گسترده‌تر کند.

ورود تولیدکنندگان چینی گوشی‌های هوشمند در اروپا نیز جذابیت بیشتری به حوزه‌ی تاشدنی‌ها خواهد بخشید. در همین‌ حال، آنر قبلاً اعلام کرده است که Magic Vs را امسال به اروپا می‌آورد. به‌همین‌ترتیب، پیش‌بینی می‌شود اوپو و ویوو و شیائومی محصولات تاشدنی خود را در MWC 2023 به‌نمایش بگذارند.

اوپو فایند n2 در دست

پیش‌بینی می‌شود که پیشرفت گوشی‌های تاشدنی در اروپا به‌دلایل متعددی، پیامدهای مهمی در پی داشته باشد. برای مثال، انبوهی از مدل‌ها با اندازه‌های مختلف صفحه‌نمایش و تجربه‌های نرم‌افزاری و قابلیت‌ها، درها را به‌روی طیف گسترده‌تری از مخاطبان با گرایش به برند خود باز خواهد کرد. انتظار می‌رود تنوع زیاد در بازار تاشدنی‌ها با گذشت زمان و رقابت بین تولید‌کنندگان باعث شود تا قیمت‌ گوشی در این حوزه مقرون‌به‌صرفه‌تر شود.

جمع‌بندی

نمایشگر کوچک گلکسی زد فلیپ ۴

اینکه گوشی‌های تاشدنی قرار است تمام بازار را دردست بگیرند، ادعای نادرستی خواهد بود. بااین‌حال، سال ۲۰۲۳ سالی بسیار مهم برای رشد این حوزه است. باتوجه‌به بهبود‌های مورد‌انتظار، ورود نقش‌آفرینانی همچون گوگل و آنر و تعداد زیاد گزینه‌های موجود در بازار، سال ۲۰۲۳ می‌تواند نویدبخش موفقیت گوشی‌های تاشدنی در سال‌های آینده باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات