اپل احتمالاً قصد دارد تبلیغات اپلیکیشن‌های پیش‌فرض آیفون را افزایش دهد

دوشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
گفته می‌شود اپل به‌دنبال اضافه کردن تبلیغات به شماری از اپلیکیشن‌های پیش‌فرض آیفون است تا درآمد کسب‌و‌کار تبلیغاتی‌اش را افزایش دهد.
تبلیغات

آن‌طور که ورج می‌نویسد، احتمالاً اپل در نهایت تبلیغات را به تعداد بیشتری از اپلیکیشن‌هایی که به‌صورت پیش‌فرض روی آیفون و سایر دستگاه‌های این شرکت نصب می‌شوند اضافه می‌کند. مارک گارمن، افشاگر مورد احترام بلومبرگ، می‌گوید اپل به‌صورت داخلی تبلیغات جست‌و‌جومحور را در اپلیکیشن Maps آزمایش کرده است. در این سبک تبلیغات وقتی در داخل اپلیکیشن Apple Maps به‌دنبال رستوران، فروشگاه یا کسب‌و‌کارهای نزدیک بگردید، یک‌سری از شرکت‌ها که هزینه‌ی تبلیغات به اپل پرداخت کرده‌اند در بالای صفحه‌ی نتایج نشان داده می‌شوند.

اپل همین حالا نیز سیستم تبلیغاتی مشابهی در اپ استور دارد. توسعه‌دهندگان می‌توانند به اپل پول بدهند تا اپلیکیشن‌شان در بالای صفحه‌ی نتایجِ عبارت‌هایی خاص نظیر «ویرایشگر عکس» یا «بازی پازلی» نشان داده شود. مارک گارمن می‌گوید سیستم تبلیغات Maps نیز عملکرد مشابهی خواهد داشت و کسب‌و‌کارها می‌توانند با پرداخت پول به اپل، خودشان را در بالای صفحه‌ی نتایج جست‌و‌جوی یک‌سری عبارت‌های خاص نمایش دهند.

گارمن اعتقاد دارد که سرویس‌های Books و Podcasts نیز میزبان تبلیغات می‌شوند. احتمالاً توسعه‌دهندگان می‌توانند محتوای تبلیغاتی خود را در بخش‌هایی به‌خصوص از این دو سرویس قرار دهند یا این‌ که به اپل پول بدهند تا در صفحه‌ی نتایج جست‌و‌جو در جایگاه بالاتری به نمایش دربیایند.

Podcasts و Books همچون Maps در حال حاضر هیچ تبلیغی به کاربران نشان نمی‌دهند.

اپ استور در حال حاضر در تب Search تبلیغات نشان می‌دهد و گارمن می‌گوید که احتمالاً اپل تبلیغات را وارد تب Today و صفحه‌ی دانلود اپلیکیشن‌ها نیز می‌کند. پیش‌تر در چندین گزارش ادعاهای مشابهی مطرح شده بود. مدتی قبل رسانه‌ی 9to5Mac گفت تبلیغات موجود در تب Today به‌عنوان کارت‌هایی بزرگ نمایش داده می‌شوند و عبارت Ad در زیر نام اپلیکیشن دیده خواهد شد. تبلیغات موجود در صفحات اپلیکیشن در بخش You Might Also Like به رنگ آبی نشان داده خواهند شد.

مارک گارمن از احتمال اضافه شدن تبلیغات به سرویس Apple TV Plus نیز سخن به میان آورده است. احتمالاً اپل پلن اشتراکی جدیدی برای Apple TV Plus معرفی می‌کند که قیمت کمتری نسبت‌ به پلن عادی دارد اما محتوای تبلیغاتی به کاربران نشان می‌دهد. دو سرویس استریم بزرگ دنیا یعنی نتفلیکس و دیزنی پلاس قصد دارند تا قبل از پایان امسال چنین سرویسی را دردسترس قرار دهند. در حال حاضر کاربران سرویس Apple TV Plus ماهانه ۴٫۹۹ دلار پرداخت می‌کنند و تبلیغی نمی‌بینند. البته به‌نظر می‌رسد اپل نمایش تبلیغات را در جریان پخش زنده‌ی مسابقات بیس‌بال در جمعه‌شب‌ها آغاز کرده است.

اپل نخستین بار در سال ۲۰۱۶ تبلیغات را به اپ استور اضافه کرد و مدتی بعد شاهد آغاز نمایش تبلیغات در Stocks و News بودیم. سال گذشته، اپل نظرسنجی جدیدی شروع کرد تا بفهمد که آیا کاربران به فعال‌سازی تبلیغات شخصی‌سازی‌شده در این سرویس‌ها علاقه دارند یا نه.

اپل می‌گوید تبلیغاتی که نمایش می‌دهد مطابق با سیستم App Tracking Transparency است. این سیستم اپل توانسته میلیاردها دلار به صنعت تبلیغات آنلاین (و شرکت‌هایی مثل متا) ضربه بزند، چون به‌لطف App Tracking Transparency کاربران می‌توانند جلوی رهگیری فعالیت‌های خود و نمایش تبلیغات هدفمند را بگیرند. برخی از تحلیلگران می‌گویند روی کار آمدن App Tracking Transparency به رشد کسب‌و‌کار تبلیغاتی اپل کمک کرده است. آمار مؤسسه‌ای تحقیقاتی نشان می‌دهد کسب‌و‌کار تبلیغاتی اپل در سال ۲۰۲۱ رشد ۲۳۸ درصدی تجربه کرده و توانسته است ۳٫۷ میلیارد دلار درآمد عاید شرکت کوپرتینویی کند.

اضافه کردن جایگاه‌های تبلیغاتی جدید به اپ استور احتمالاً نشان‌دهنده‌ی این است که اپل می‌خواهد کسب‌و‌کار تبلیغاتی خود را بیش از پیش گسترش دهد. چند ماه پیش در گزارشی اعلام شد که ادی کیو، قائم‌مقام ارشد بخش خدمات اپل، تصمیم گرفته است تغییراتی در این واحد تجاری اعمال کند تا توجه به حوزه‌ی استریم محتوا و تبلیغات بیشتر شود. در فصل گذشته درآمد واحد خدمات اپل ۱۲ درصد رشد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات