آیفون 15 پرو مکس احتمالا اولین و تنها آیفون ۲۰۲۳ مجهز به لنز پریسکوپی خواهد بود

پنج‌شنبه ۲۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
تحلیلگر خوش‌سابقه می‌گوید لنز پریسکوپی اولین بار در آیفون 15 پرو مکس استفاده می‌شود. در سال ۲۰۲۴ شاهد استفاده از این لنز در آیفون 16 پرو و آیفون 16 پرومکس خواهیم بود.
تبلیغات

مینگ‌چی کو، تحلیلگر مورد احترام و خوش‌سابقه، می‌گوید آیفون 15 پرو مکس اولین آیفون و تنها گوشی سال ۲۰۲۳ اپل است که با دوربین تله‌فوتوی مبتنی‌بر مکانیسم پریسکوپی عرضه می‌شود. دوربین‌های پریسکوپی که هم‌اکنون در گوشی‌های اندرویدی رده‌بالا حضور دارند، توانایی گوشی در بزرگ‌نمایی اپتیکال (بدون افت کیفیت) را به‌شدت ارتقاء می‌دهند.

اولین شایعه‌های مربوط به استفاده از دوربین پریسکوپی در آیفون در اوایل سال ۲۰۲۰ منتشر شد. در آن زمان مینگ‌چی کو اولین افشاگری بود که به این مشخصه در آیفون‌‌های اپل اشاره کرد. کو در ابتدا گفته بود که دوربین پریسکوپی در گوشی‌های آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس استفاده می‌شود، اما بعداً پیش‌بینی خود را تغییر داد و دوربین پریسکوپی را مختص‌به مدل‌های پرو آیفون 15 دانست. جف پو، تحلیلگر خوش‌سابقه نیز این ادعای مینگ‌چی کو را تأیید کرده است.

براساس ادعای مینگ‌چی کو، اپل در سال ۲۰۲۳ نیز چهار مدل آیفون دردسترس قرار می‌دهد: آیفون 15 و آیفون 15 پرو با نمایشگر ۶٫۱ اینچ و آیفون 15 مکس و آیفون 15 پرو مکس با نمایشگر ۶٫۷ اینچ. کو در مقاله‌ی جدیدی که در مدیوم منتشر کرده است می‌گوید که اکنون اعتقاد دارد دوربین پریسکوپی در انحصار گوشی آیفون پانزده پرو مکس خواهد بود. این یعنی مدل پرو همچنان به لنز عادی تله‌فوتو مجهز خواهد بود.

در دوربین پریسکوپی نور وارد‌شده به لنز تله‌فوتو توسط منشور به سمت حسگر دوربین بازتاب داده می‌شود. تغییر مسیر حرکت نور به گوشی‌سازان امکان می‌دهند بدون افزایش بیش از حد قطر دوربین، توانایی لنز تله‌فوتو را برای بزرگ‌نمایی تقویت کنند. در واقع این کار باعث می‌شود فاصله‌ی کانونی لنز بسیار بیشتر از حالت عادی باشد.

انتظار می‌رود اپل در سال ۲۰۲۳ دوربین پریسکوپی آیفون 15 پرو مکس را غالبا ازطریق دو شرکت Largan و Genius تأمین کند.

گوشی‌های اندرویدی سال‌ها قبل از آیفون سراغ استفاده از لنز پریسکوپی رفته‌اند. برای نمونه گوشی گلکسی S22 اولترا که جدیدترین پرچم‌دار سامسونگ محسوب می‌شود به‌لطف لنز پریسکوپی به بزرگ‌نمایی ۱۰ برابری اپتیکال و بزرگ‌نمایی ۱۰۰ برابری دیجیتالی دست پیدا می‌کند.

به‌لطف بهره‌مندی از لنز پریسکوپی، آیفون 15 پرو مکس اپل می‌تواند در زمینه‌ی بزرگ‌نمایی نیز با بهترین‌های بازار رقابت کند. مینگ‌چی کو می‌گوید دوربین پریسکوپی آیفون 15 پرو مکس قرار است حسگر ۱/۳ اینچی ۱۲ مگاپیکسلی و لنزی با دیافراگم f/2.8 داشته باشد و به بزرگ‌نمایی اپتیکال ۵ تا ۶ برابری دست پیدا کند. همچنین پیش‌بینی می‌شود این دوربین سیستم لرزش‌گیر Sensor-Shift داشته باشد. در دوربین‌های عادی لرزش‌گیری ازطریق لنز انجام می‌گیرد، اما در سیستم Sensor-Shift خود حسگر حرکت می‌کند.

براساس اطلاعات رسمی، گوشی‌های آیفون 13 پرو و آیفون 13 پرو مکس بزرگ‌نمایی اپتیکال ۳ برابری دارند.

اپل در امسال و سال‌های آینده قصد دارد تفاوت بین مدل‌های عادی و مدل‌های پرو آیفون را بیشتر کند. پیش‌بینی می‌شود امسال در گوشی‌های سری آیفون 14، نمایشگر مجهز به حفره، دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی و پردازنده‌ی جدید A16 صرفاً در مدل‌های پرو استفاده شود. همچنین انتظار می‌رود لنز عریض و تله‌فوتو در گوشی‌های آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس نسبت‌به نسل قبل بهبود پیدا کنند. مینگ‌چی کو می‌گوید دوربین تله‌فوتو در این دو گوشی به‌جای لنز ۶ قسمتی از لنز ۷ قسمتی استفاده خواهد کرد.

مینگ‌چی کو روی پیش‌بینی‌های اولیه‌ی خود مبنی‌بر بهره‌مندی آیفون 14 پرو و پرو مکس از دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی تأکید کرده است. او می‌گوید مدل‌های پرو می‌توانند ویدیوی 8K ضبط کنند.

اپل در صورت پای‌بندی‌ به سنت‌های چند سال اخیر، جدیدترین گوشی‌های سری آیفون را در روزهای پایانی تابستان رونمایی و سپس در پاییز عرضه می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات