آیفون ۱۵ پرو احتمالا دوربین پریسکوپی با توانایی بزرگ‌نمایی اپتیکال ۱۰ برابری خواهد داشت

چهارشنبه ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
به‌گفته‌ی جف پو، حداقل یکی از مدل‌های آیفون ۱۵ به سیستم دوربین پریسکوپ مجهز خواهد بود که امکان بزرگ‌نمایی اپتیکال را تا ۱۰ برابر افزایش می‌دهد.
تبلیغات

اگر به‌خاطر بیاورید، سال ۲۰۱۶، اپل جزو اولین شرکت‌هایی بود که از بزرگ‌نمایی اپتیکال دوبرابری در گوشی هوشمندش استفاده و آیفون ۷ پلاس را با این قابلیت روانه‌ی بازار کرد. بااین‌حال، به‌نظر می‌رسد که کوپرتینویی‌ها در این بخش از دیگر رقبایش فعلا کمی عقب افتاده‌اند. ابتدای سال ۲۰۲۰، سامسونگ اولین‌بار گلکسی اس ۲۰ اولترا را با دوربین پریسکوبی مجهز به توانایی بزرگ‌نمایی اپتیکال هیبریدی ۱۰ برابری روانه‌ی بازار کرد و تاکنون بسیاری از گوشی‌های هوشمند اندرویدی از این نوع لنزها بهره می‌گیرند.

احتمالا می‌دانید اپل نیز قصد دارد گوشی‌های محبوب آیفون را در آینده‌ای نزدیک به دوربین پریسکوپی مجهز کند و به‌لطف این دوربین‌ها، بزرگ‌نمایی اپتیکال ۱۰ برابری ارائه دهد. حال گزارشی جدید از جف پو، مُهر تأییدی بر این موضوع می‌زند و در آن بیان می‌کند که اهالی کوپرتینو قصد دارند مدل‌های پرو آیفون ۱۵ را به دوربین پریسکوپی مجهز کنند و متعاقبا توانایی بزرگ‌نمایی اپتیکال را به سطح جدید در این خانواده برسانند.

لنزهای پریسکوپ یا لنزهای تاشو معمولا از مجموعه‌ای از منشور و آینه تشکیل شده‌اند که به‌طور مؤثر فاصله‌ی کانونی آرایه‌ی دوربین را در ابعادی جمع‌وجور افزایش می‌دهند. جالب است بدانید که سامسونگ الکترونیک‌مکانیک به‌دلیل تصاحب شرکت کورفوتونیکس (Corephotonix) در سال ۲۰۱۹ و دراختیارداشتن تمام پتنت‌های آن، صاحب امتیاز بسیاری از اختراعات مربوط به این فناوری است.

در گذشته ادعا می‌شد که اپل احتملا از اجزا و قطعات ساخت سامسونگ برای ارائه‌ی لنزهای «تله‌فوتو تاشو» در برخی از مدل‌های آیفون ۲۰۲۳ استفاده خواهد کرد و ال‌جی اینوتک نیز وظیفه‌ی مونتاژ دوربین‌های پریسکوپی آیفون ۱۵ را برعهده خواهد داشت. بااین‌حال، گزارش‌های اخیر حاکی از آن است که اپل قصد دارد سامسونگ را از زنجیره‌ی تأمین خود برای ماژول دوربین تاشو در سال ۲۰۲۳ حذف کند.

ظاهرا اپل درصدد است تا قطعات را جداگانه تهیه کند و به احتمال زیاد پتنت‌های سامسونگ مانع برنامه‌های اپل خواهند شد. بااین‌حال، غول دنیای فناوری می‌تواند راه‌حلی برای این موضوع پیدا یا مجوزهای لازمه را از سامسونگ بخرد.

با گذر از خانواده‌ی آیفون ۱۵، اپل احتمالا در آیفون‌های ۲۰۲۲ از طراحی دوربین تک‌بدنه یا یکپارچه استفاده خواهد کرد که موتور سیم‌پیچ صوتی (VCM) را با آرایه‌ی لنز آن ادغام می‌کند. درمقایسه‌با ماژول‌های فعلی که از اجزای مشابه قطعات جداگانه و مجزا بهره می‌برند، طراحی جدید می‌تواند فضای داخلی دستگاه را آزاد کند و مقاومت دستگاه را افزایش دهد. همچنین، به‌نظر می‌رسد که این شرکت پس از سال‌ها، از حسگرهایی با رزولوشن ۴۸ مگاپیکسلی در دوربین واید مدل‌های پرچم‌دار آیفون ۱۴ بهره خواهد گرفت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات