گلکسی S22 اولترا یا آیفون ۱۳ پرو مکس ؛ برنده کدام است؟ [به‌همراه ویدیو]

دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۳
مطالعه 14 دقیقه
در رقابت نفس‌گیر لوکس‌ترین و گران‌قیمت‌ترین گوشی‌های پرچم‌دار بازار، برنده کدام است؟ برای پاسخ به این سؤال، با مقایسه‌ی گلکسی S22 اولترا و آیفون ۱۳ پرو مکس همراه زومیت باشید.
تبلیغات

هم‌اکنون در دنیای گوشی‌های هوشمند، به‌ویژه گوشی‌های لوکس و پرچم‌دار، یکی از چالش‌برانگیزترین سؤال‌های کاربران کنجکاو (و خوش‌شانس؛ اگر بودجه‌ی کافی داشته باشند!) این است: گلکسی S22 اولترا یا آیفون ۱۳ پرو مکس؟ کدام‌یک از گران‌قیمت‌ترین گوشی‌های سامسونگ و اپل از هر لحاظ عملکرد بهتری دارد و برای خرید، انتخاب عاقلانه‌تری است؟

مقاله‌ی پیش‌رو در تاریخ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ با افزوده‌شدن مقایسه گلکسی اس ۲۲ اولترا و آیفون ۱۳ پرو مکس به‌روز شد.

اگر بخواهیم عملکرد دو پرچم‌دار اپل و سامسونگ را از هر لحاظ بررسی کنیم، به پاسخ قطعی نمی‌رسیم؛ چراکه هر یک نقاط قوت و قابلیت‌های خاص خودشان را دارند. برای مثال، همان‌طورکه در بررسی زومیت به آن اشاره شد،‌ گلکسی اس ۲۲ اولترا یکی از بهترین نمایشگرها را در بین سایر گوشی‌های هوشمند دارد و هیچ‌یک از رقیبان، حتی لوکس‌ترین گوشی اپل نیز نتوانسته در بحث بیشینه‌ی روشنایی، به رقم حیرت‌انگیز ۱۶۸۲ نیتِ پرچم‌دار سامسونگ برسد. علاوه‌براین، S22 اولترا به همراه قلم استایلوسی عرضه می‌شود که یکی از لذت‌بخش‌ترین تجربه‌های یادداشت‌برداری و طراحی با گوشی را ارائه می‌دهد و گوشی لوکس اپل از آن بی‌بهره است.

از سوی دیگر، در بررسی آیفون ۱۳ پرو مکس زومیت دیدیم که اپل در بهبود صفحه‌نمایش، تراشه، دوربین و به‌ویژه باتری تمرکز زیادی داشته تا این پرچم‌دار را به یکی از کامل‌ترین گوشی‌های بازار تبدیل کند. علاوه‌براین، اپل برای حالت Cinematic این گوشی که با شعار «هالیوود را به جیب خود بیاورید» رونمایی شد، تبلیغات زیادی کرده و عملکرد شگفت‌انگیز آن را نیز اخیراً در فیلم کوتاه کارگردان سرشناس کره‌ای، پارک چان-ووک، دیدیم.

با این شرایط، کدام یک از این دو گوشی برای شما مناسب است؟ مقایسه‌ی گلکسی S22 اولترا و آیفون ۱۳ پرو مکس که در ادامه آمده،‌ شاید شما را در رسیدن به پاسخ این سؤال نزدیک‌تر کند.

مقایسه ویدیویی گلکسی S22 اولترا و آیفون ۱۳ پرو مکس

تماشا در یوتیوب

طراحی و نمایشگر

گلکسی S22 اولترا که در طراحی‌اش، DNA خانواده‌ی نوت را به ارث برده، نه‌تنها هیچ شباهتی به گلکسی اس ۲۲ و گلکسی اس ۲۲ پلاس ندارد، بلکه با گوشه‌های تیز، لبه‌های پیشروی کرده‌ی صفحه‌نمایش به‌سمت فریم و مهم‌تر از آن، حذف برآمدگی ماژول دوربین با فریم و قرار دادن دوربین‌ها به‌طور مستقل از هم و به‌صورت جزیره‌ای روی سطح گوشی، تفاوت آشکاری با رقیب اصلی خود، آیفون ۱۳ پرو مکس دارد.

اگر بحث سلیقه را کنار بگذاریم (هرچند در انتخاب بین این دو مدل گوشی می‌تواند عامل بسیار تعیین‌کننده‌ای باشد)، طراحی منحصر‌به‌فرد و البته تا‌حدی بحث‌برانگیز ماژول دوربین گلکسی اس ۲۲ اولترا باعث شده این گوشی بهتر از آیفون ۱۳ پرو مکس روی سطح قرار بگیرد و به‌خاطر خمیدگی لبه‌های صفحه‌نمایش، کمی بهتر در دست بنشیند؛ هرچند اندازه‌ی بزرگ، وزن زیاد و پوشش مات بدنه ممکن است باعث سر خوردن گوشی از روی دست شود و برخی از کاربران را مجبور به استفاده از قاب کند. البته لبه‌های خمیده به سمت فریم نیز احتمال بروز اختلال در عملکرد لمسی صفحه‌نمایش را افزایش می‌دهد. از آن سو، وزن زیاد،‌ قطر بدنه و فریم گونیایی و مسطح پرچم‌دار اپل نیز کار کردن طولانی‌مدت با آن را برای کاربرانی با دستان کوچک‌تر آزاردهنده خواهد کرد. در کل، گوشی‌هایی در این حد و اندازه با مشکلات خاص خودشان همراه هستند و نمی‌توان از آن‌ها انتظار تجربه‌ی کاربری بی‌عیب‌و‌نقصی داشت.

دوربین‌های گلکسی S22 اولترا

در ادامه تصاویری از آیفون ۱۳ پرو مکس و گلکسی اس ۲۲ اولترا را مشاهده می‌کنید که تفاوت فاحش طراحی‌ آن‌ها، به‌ویژه درمورد ماژول دوربین را به‌خوبی نمایش می‌دهد.

از بحث طراحی که بگذریم، گلکسی S22 اولترا طبق انتظاری که همواره از پرچم‌داران سامسونگ داشته‌ایم، عملکرد فوق‌العاده مطلوبی در بخش صفحه‌نمایش از خود نشان می‌دهد؛ پنل ۶٫۸ اینچی OLED با وضوح ۳۰۸۸ × ۱۴۴۰ پیکسل، تراکم پیکسلی ۵۰۰ پیکسل‌براینچ و نسبت ۹۰٫۲ درصدی تصویر به بدنه با حاشیه‌های فوق‌العاده باریک، پرچم‌دار قدرتمند سامسونگ را در وضعیت نسبتاً بهتری درمقایسه با پنل ۶٫۷ اینچی، وضوح ۲۷۷۸ × ۱۲۸۴ پیکسل با تراکم پیکسلی ۴۵۸ پیکسل‌براینچ و نسبت ۸۷٫۴ درصدی تصویر به بدنه رقیب قرار می‌دهد. هرچند اپل ابعاد بریدگی نمایشگر را در جدیدترین پرچم‌دار خود ۲۰ درصد کاهش داده، اما این فضای آزادشده از نمایشگر عملاً بی‌استفاده مانده است.

ماژول دوربین آیفون ۱۳ پرو مکس

علاوه‌براین، روشنایی صفحه‌نمایش گلکسی اس ۲۲ اولترا وضعیت به‌مراتب بهتری نسبت به آیفون ۱۳ پرو مکس دارد؛ حتی با اینکه در بررسی‌های زومیت،‌ روشنایی بیشینه خودکار S22 اولترا به ۱۶۸۲ نیت رسید و با ۱۷۵۰ نیت اعلام شده از سمت سامسونگ اندکی تفاوت داشت، همچنان از حداکثر روشنایی خودکار ۱۴۴۹ نیت گوشی رقیب بهتر است و چه زیر نور مصنوعی و چه زیر نور آفتاب، همواره خوانایی خود را حفظ می‌کند.

عملکرد نمایشگر گلکسی S22 اولترا

دربرابر آیفون ۱۳ پرو مکس

محصول ٫ پارامترها

حداقل روشنایی

حداکثر روشنایی دستی

حداکثر روشنایی خودکار

نسبت کنتراست Native

خطای رنگ میانگین

سفید

مشکی

سفید

مشکی

سفید

حالت پیش‌فرض

دقیق‌ترین حالت

گلکسی S22 اولترا

۲٫۵

۰

۰

۱۶۸۲

۳٫۲ (Vivid)

۱٫۷ (Natural)

آیفون ۱۳ پرو مکس

۲/۰۷

۰

۱۰۶۵

۰

۱۴۴۹ (HDR)

۱/۱ (فضای sRGB)

۱/۱ (فضای sRGB)

تمامی نتایج به‌دست‌آمده حاصل از آزمایش‌های زومیت در شرایط یکسان آزمایشگاهی است.

از دیگر تفاوت‌های بین دو پرچم‌دار سامسونگ و اپل، می‌توان به نرخ نوسازی تطبیق‌پذیر نمایشگر هر دو گوشی اشاره کرد که مصرف باتری را به‌طرز چشم‌گیری کاهش می‌دهد. سامسونگ نرخ نوسازی نمایشگر اس ۲۲ اولترا را بین یک تا ۱۲۰ هرتز اعلام کرده اما در بررسی‌های زومیت، نرخ نوسازی نمایشگر این گوشی در پایین‌ترین حالت به ۲۴ هرتز رسید. این درحالی است که نرخ نوسازی آیفون ۱۳ پرو مکس بین ۱۰ تا ۱۲۰ هرتز اعلام شده و اگرچه نمی‌توان این ادعا را به‌طور کَمی بررسی کرد، عملکرد تجربی آن در بررسی‌های زومیت هوشمندانه‌تر از نمایشگر پرچم‌دار سامسونگ احساس شد.

اما شاید چشم‌گیرترین قابلیت گلکسی اس ۲۲ اولترا که آیفون ۱۳ پرو مکس از آن بی‌بهره است، پشتیبانی از قلم استایلوس S Pen است که حالا در دل گوشی جای گرفته و با تأخیر بسیار اندک ۲٫۸ میلی‌ثانیه، یکی از لذت‌بخش‌ترین تجربه‌های یادداشت‌برداری و طراحی با گوشی را ارائه می‌دهد و S22 اولترا را به دستگاه ورودی فوق‌العاده قدرتمندی تبدیل کرده است.

دوربین

درحالیکه دوربین‌های آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس هیچ‌گونه تفاوتی با یکدیگر ندارند، دوربین‌های گلکسی اس ۲۲ اولترا از نسخه‌ی استاندارد و پلاس این گوشی بسیار متفاوت هستند و انتخاب آسان‌تری را پیش پای کاربرانی که اولویت آن‌ها در خرید گوشی، تجربه‌ی عکاسی است، می‌گذارند.

اما وقتی مشخصات فنی ماژول دوربین جدیدترین پرچم‌دار سامسونگ را با نسل گذشته مقایسه می‌کنیم، هیچ تفاوت معناداری بین آن‌ها نمی‌بینیم. اس ۲۲ اولترا درست‌مانند اس ۲۱ اولترا از همان ترکیب دوربین اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی، دوربین اولترواید ۱۲ مگاپیکسلی، دو دوربین ۱۰ مگاپیکسلی تله‌فوتو با بزرگ‌نمایی اپتیکال ۳ و ۱۰ برابری و دوربین سلفی ۴۰ مگاپیکسلی استفاده می‌کند. درمقابل، آیفون ۱۳ پرو مکس مجهز به دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسلی، دوربین اولترواید ۱۲ مگاپیکسلی، یک دوربین ۱۰ مگاپیکسلی تله‌فوتو با بزرگ‌نمایی اپتیکال ۳ برابری و دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسلی است که دست‌کم با مقایسه‌ی اعداد، به‌نظر می‌رسد از ماژول دوربین پرچم‌دار کره‌ای‌ها ضعیف‌تر باشد.

زوم با گلکسی S22 اولترا

اما تجربه‌ی عکاسی در گوشی‌های هوشمند فراتر از اندازه‌ی حسگر است، چراکه قدرت پردازش و هوش مصنوعی حرف اول را می‌زند. علاوه‌بر‌این، اکثر گوشی‌هایی که با حسگرهای بسیار بزرگ عرضه می‌شوند، به‌خاطر فرایندی به اسم «ترکیب‌کردن پیکسل‌ها» (pixel binning) برای جذب نور بیشتر، درنهایت عکسی ۱۲ مگاپیکسلی می‌گیرند. هرچند درمورد گوشی‌های سامسونگ، می‌توان این فرایند را غیرفعال کرد تا از تمام ۱۰۸ مگاپیکسل دوربین اصلی برای ثبت تصاویر حجیمی با جزییات زیاد اما روشنایی کم استفاده کرد. اما درمورد گلکسی اس ۲۲ اولترا، به‌لطف فناوری Adaptive Pixel، مشکل روشنایی این تصاویر حل شده، هرچند از میزان جزییات آن‌ها کاسته می‌شود.

به‌طور کلی، مقایسه‌ی تصاویری که با دو پرچم‌دار اپل و سامسونگ ثبت شده بود نشان داد زیر نور آفتاب، آیفون ۱۳ پرو مکس جزئیات زیادی در عکس‌های دوربین واید و تله‌فوتو ثبت می‌کند، اما عملکرد دوربین اولتراواید در این زمینه با مراتب ضعیف‌تر است. تصاویری که با آیفون ۱۳ پرو مکس گرفته شده درمقایسه با رقیب اندرویدی‌اش توان کم‌تری در بیرون آوردن جزئیات از دل هایلایت‌ها و سایه‌ها دارد که می‌توانید این تفاوت را در جزئیات پنهان‌شده زیر سایه‌ی ساختمان برای پرچم‌دار اپل و جزییات کاملاً آشکار انعکاس سوژه‌ها در دیوار شیشه‌ای برای S22 اولترا مشاهده کنید.

اچ دی آر دوربین عریض گلکسی اس ۲۲ اولترا
جزئیات دوربین اولتراواید گلکسی اس ۲۲ اولترا
دوربین ۳ برابری گلکسی اس ۲۲ اولترا
عکس ماکرو گلکسی اس ۲۲ اولترا - ۲

گالری تصاویر ثبت شده با گلکسی اس ۲۲ اولترا

اگر نور محیط مناسب باشد، رنگ‌ها در آیفون ۱۳ پرو مکس بسیار نزدیک به واقعیت ثبت خواهند شد، هرچند در دوربین اصلی کمی گرم‌تر به نظر می‌رسند؛ درمقابل، همان‌طورکه از تصویر کانکس اغذیه‌فروشی گالری بالا مشخص است، رنگ‌ها در دوربین اصلی گلکسی اس ۲۲ اولترا کمی به سردی می‌زند، اما جزئیات به‌مراتب بیشتری را از تاریکی داخل کانکس بازیابی کرده است. بررسی‌های زومیت همچنین نشان داد عکاسی با دوربین‌های مختلف S22 اولترا ته‌رنگ‌های متفاوتی را ثبت می‌کند؛ برای مثال، دوربین اصلی و ۳ برابری تمایل به سردی دارند، دوربین اولتراواید به گرمی می‌گراید و دوربین ۱۰ برابری رنگ‌ها را اشباع‌تر از سه دوربین دیگر به‌تصویر می‌کشد.

هم S22 اولترا و هم آیفون ۱۳ پرو مکس عملکرد کم‌و‌بیش یکسان و بسیار رضایت‌بخشی در عکاسی ماکرو و سلفی،‌ به‌ویژه در محیطی با روشنایی مطلوب دارند؛ هرچند جزییات تصاویر ماکروی لوکس‌ترین گوشی اپل جزییات بیشتری را از رقیب اندرویدی نشان می‌دهد، اما جزییات تصاویر سلفی اس ۲۲ اولترا اندکی بیشتر است. از طرفی، آیفون ۱۳ پرو مکس عملکرد بهتری در حفظ رنگ طبیعی پوست دارد.

آیفون ۱۳ پرو مکس - عکس اچ دی آر دوربین واید
عکس مقایسه‌ای دوربین واید آیفون ۱۳ پرو مکس در تاریکی
عکس پرتره آیفون ۱۳ پرو در شرایط ایده‌آل با دوربین واید
نمونه عکس ماکرو دوربین آیفون ۱۳ پرو مکس

اما جایی که عملکرد دوربین این دو گوشی بیشترین تفاوت را به نمایش می‌گذارد، عکاسی شب است. سامسونگ در بالا بردن روشنایی عکس‌هایی که در شب گرفته می‌شوند، حتی از نسل گذشته نیز فراتر رفته و گاها به‌نظر می‌رسد عکس در روز گرفته شده و رنگ‌ها هم کمی به زردی می‌زنند. اما آیفون ۱۳ پرو مکس به حس‌وحال شب وفادار مانده و سعی کرده عکس‌ها تا جای ممکن به واقعیت نزدیک باشد؛ نتیجه آنکه، جزییات تصاویر در حالت شب S22 اولترا به‌مراتب بیشتر از آیفون ۱۳ پرو مکس به‌چشم می‌آید.

در کل، اگر دوست دارید عکس‌هایتان در محیط‌های کم‌نور، روشنایی بالاتری داشته باشد و در نور مطلوب، رنگ‌ها گرم‌تر از واقعیت و کمی اشباع‌شده به نظر برسند، گلکسی اس ۲۲ اولترا تجربه‌ی رضایت‌بخشی در اختیارتان قرار خواهد داد. درمقابل، برای ثبت تصاویری با رنگ‌ها و میزان روشنایی نزدیک‌تر به واقعیت بهتر است سراغ آیفون ۱۳ پرو مکس بروید. برای بررسی دقیق‌تر عملکرد دوربین‌های این دو گوشی و مشاهده‌‌ی تصاویر بیشتر، حتماً به بررسی متنی آن‌ها در زومیت سر بزنید.

عملکرد و شارژدهی

اگر برایتان اکوسیستم اپل یا اندروید تفاوتی ندارد، بی‌شک عاملی که برای اکثر کاربران کلیدی‌ترین نقش را در انتخاب بین گلکسی اس ۲۲ اولترا و آیفون ۱۳ پرو مکس بازی خواهد کرد، عملکرد پردازنده‌های آن‌ها است. متأسفانه،‌ نتایج بنچ‌مارک‌های زومیت از قدرتمند‌ترین پرچم‌دار سامسونگ مجهز به تراشه اسنپدراگون ۸ نسل یک که مانند Exynos 2200 به کار رفته در نسخه‌های دیگر این گوشی با فرایند ۴ نانومتری سامسونگ تولید می‌شود، نه‌تنها پیشرفت درخورتوجهی را در مقایسه با نسل گذشته به نمایش نگذاشت، بلکه نشان داد شکاف میان تراشه‌های اپل و کوالکام، امسال بیش از هر زمان دیگری است.

سیستم عامل ios 15 آیفون ۱۳ پرو مکس

زومیت برای سنجش قدرت خام تراشه، گلکسی اس ۲۲ اولترا را در‌ مقابل آزمون‌های تک و چندهسته‌ای گیک‌بنچ پنج قرار داد که مدعی است تأثیر سیستم‌عامل و پلتفرم‌های مختلف بر عملکرد پردازنده‌ را به حداقل می‌رساند. نتایج بنچ‌مارک‌ها امتیاز بسیار ناامید‌کننده‌ی ۱۲۳۹ در آزمون تک‌هسته‌ای و امتیاز ۳۵۵۱ در آزمون چندهسته‌ای را برای S22 اولترا ثبت کرد که در مقایسه با نسل گذشته‌ی مجهز به تراشه اگزینوس ۲۱۰۰، پیشرفت ناچیز ۱۴٫۵ درصدی را در بخش تک‌هسته‌ای و ۱٫۳ درصدی در بخش چند هسته‌ای تجربه می‌کند.

عملکرد گلکسی S22 اولترا دربرابر آیفون ۱۳ پرو مکس

نام و کارایی بنچمارک / محصول

PCMark

GeekBench 5

GFXBench

عملکرد کلی

پردازنده‌ی گرافیکی

پردازنده‌ی مرکزی

شبیه‌ساز بازی (نرخ فریم)

Vulkan/Metal

Single Core

Multi Core

Aztec Ruins

Onscreen/1440p

Car Chase

Onscreen/1080p

OpenGL/Metal

Vulkan

OpenGL/Metal

گلکسی S22 اولترا

(Adaptive 1080p)

۱۴۲۴۱

۵۸۳۵

۱۲۳۹

۳۵۵۱

۵۸

۳۸

۶۱

۴۳

۸۱

۹۲

آیفون ۱۳ پرو مکس

(ProMotion)

--

--

۱۴۳۲۶

۱۷۴۵

۴۸۱۳

۴۸٫۹

۵۱٫۶

--

۵۹٫۹

۱۱۴٫۸

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

از آن سو، نتایج بنچ‌مارک زومیت از آیفون ۱۳ پرو مکس مجهز به تراشه‌ی A15، امتیاز ۱۷۴۵ در آزمون تک‌هسته‌ای و امتیاز ۴۸۱۳ در بخش چندهسته‌ای را ثبت کرد که در مقایسه با اسنپدراگون ۸ نسل یک، ۲۹ درصد عملکرد بهتر در بخش تک‌هسته‌ای و ۲۶ درصد در بخش چند هسته‌ای را نشان می‌دهد.

در بخش وب‌گردی، اگرچه شاهد ۴۲ درصد بهبود عملکرد در گلکسی S22 اولترا درمقایسه با نسل گذشته بودیم، آیفون ۱۳ پرو مکس با ۵۱٫۲ درصد عملکرد بهتر، پرچم‌دار کره‌ای‌ها را به‌راحتی پشت سر گذاشت. هنگام اجرای بازی نیز قدرت پردازش گلکسی S22 اولترا با بهبودی بالغ‌بر ۵۳ درصد درمقایسه با نسل گذشته همراه بود، اما همچنان به عملکرد بهتر ۲۴٫۷ درصدی پرچم‌دار اپل باخت.

نمودار پایداری عملکرد گلکسی S22 پلاس و S22 اولترا در مقایسه با رقبا

در بخش واحد پردازش گرافیکی (GPU) نیز تراشه‌ی سامسونگ پیشرفت قابل‌توجهی نسبت به گلکسی اس ۲۱ اولترا نشان داد، هرچند تراشه اپل با ۲۰ درصد عملکرد بهتر، همچنان برنده‌ی بنچمارک‌های پردازشی است. در بحث پایداری عملکرد نیز شاهد جاماندن S22 اولترا از پرچم‌دار اپل بودیم، به‌طوری که لوکس‌ترین گوشی کره‌ای‌ها بعد از دقایق ابتدایی با افتی ۵۰ درصدی مواجه شد، درحالی‌که آیفون ۱۳ پرو مکس تنها حدود ۲۸ درصد افت عملکرد داشت. این در‌ حالی است که سامسونگ مدعی شده بود استفاده از سیستم خنک‌کننده‌ی بهبودیافته‌ی گلکسی S22 اولترا قرار است عملکرد پرچم‌دار جدید این شرکت را در استفاده‌ها‌ی مداوم پایدارتر کند، اما نتایج آزمون استرس S21 اولترا ۳۵ درصد افت را نشان می‌داد.

متأسفانه در بخش باتری نیز گران‌قیمت‌ترین گوشی کهکشانی از رقیب اپلی خود عقب مانده است. در شرایطی‌ که کلیه‌ی اتصالات بی‌سیم به‌همراه صدای اسپیکر قطع بود و روشنایی صفحه‌نمایش روی ۲۰۰ نیت قرار داشت، گلکسی S22 اولترا به‌کمک باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی و نرخ نوسازی تطبیق‌پذیر، توانست ویدئوی معیار HD و ۲۴ فریم‌برثانیه‌ای زومیت را به مدت ۲۰ ساعت و ۴۳ دقیقه پخش کند که بهبود ۱۰ درصدی را نسبت به نسل قبل نشان می‌داد؛ از آن سو، در شرایط مشابه‌ آیفون ۱۳ پرو مکس با باتری ۴۳۷۳ میلی‌آمپرساعتی که ظرفیت کمتری از پرچم‌دار کره‌ای‌ها دارد، توانست این ویدئو را به‌مدت ۳۵ ساعت و ۱۷ دقیقه به‌صورت مداوم پخش کند که اختلاف فاحشی را با S22 اولترا نشان می‌دهد.

عملکرد باتری گلکسی S22 اولترا دربرابر آیفون ۱۳ پرو مکس

محصول ٫ آزمایش

نمایشگر

باتری

زمان لازم برای شارژ

پخش ویدئو

PCMark

ابعاد و رزولوشن

میلی‌آمپرساعت

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

گلکسی S22 اولترا

(Adaptive 1080p)

۶٫۸ اینچ

۳۰۸۸ × ۱۴۴۰ پیکسل

۵۰۰۰

N/A

۲۰:۴۳

۱۰:۴۹

آیفون ۱۳ پرو مکس

(ProMotion)

۶٫۷ اینچ

۲۷۷۸ × ۱۲۸۴ پیکسل

۴۳۷۳

۱:۴۵

با شارژر ۲۰ واتی

۳۵:۱۷

--

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

گوشی‌های کوپرتینونشین‌ها همواره کندتر از رقبا شارژ می‌‌شده‌اند و این موضوع درمورد آیفون ۱۳ پرو مکس نیز صدق می‌کند. با شارژر ۲۰ واتی که البته همراه گوشی عرضه نمی‌شود، یک ساعت و ۴۵ دقیقه طول می‌کشد تا گران‌قیمت‌ترین پرچم‌دار اپل از صفر تا صد شارژ شود. سامسونگ اما S22 اولترا را با پشتیبانی از شارژر ۴۵ واتی عرضه کرده که متأسفانه چون چنین شارژری در جعبه و دراختیار زومیت نبود، امکان ارزیابی آن وجود نداشت. بااین‌حال، نتایج مختلفی که از شارژ سریع این گوشی چه با شارژر ۴۵ واتی و چه شارژر ۲۵ واتی به‌دست آمده است، زمان حدودا یک ساعت را نشان می‌دهد که از آیفون ۱۳ پرو مکس به‌مراتب بهتر است.

جمع‌بندی

گلکسی اس ۲۲ اولترا با نسبت ۹۰٫۲ درصدی تصویر به بدنه و بیشینه‌ی روشنایی ۱۶۸۲ نیت در بخش صفحه‌نمایش بهتر از آیفون ۱۳ پرو مکس با نسبت ۸۷٫۴ درصدی تصویر به بدنه و روشنایی ۱۴۴۹ نیت ظاهر شده، اگرچه نرخ نوسازی تطبیق‌پذیر نمایشگر آیفون در بررسی‌های زومیت هوشمندانه‌تر از نمایشگر پرچم‌دار سامسونگ احساس شد. پشتیبانی از قلم استایلوس S Pen نیز به نفع گوشی سامسونگ عمل خواهد کرد و همراه با صفحه‌نمایش بهتر، احتمالاً بتواند برای برخی کاربران پرداخت ۱۰۰ دلار اضافی را توجیه می‌کند.

یادداشت برداری گلکسی S22 اولترا

همان‌طورکه دیدیم، هر دو پرچم‌دار در بین دیگر رقبا، یکی از بهترین تجربه‌های عکاسی را به نمایش می‌گذارند. دوربین S22 اولترا تصاویری با رنگ‌های چشم‌نوازتر و کنتراست بالاتر و در محیط‌های کم‌نور و تاریک، با روشنایی بیشتری ثبت می‌کند؛ عاملی که ممکن است باعث از دست رفتن جزییات در محیط‌‌هایی با نور زیاد شود. درمقابل، آیفون ۱۳ پرو مکس به ثبت رنگ‌ها و میزان روشنایی نزدیک به واقعیت وفاداراتر است، هرچند توانایی گوشی سامسونگ را در بیرون کشیدن جزئیات از دل سایه‌ها ندارد.

مقایسه 2 محصول
موبایل آیفون 13 پرو مکس اپل آبی / APPLE IPHONE 13 PRO MAX Sierra blueآیفون 13 پرو مکس اپلSamsung Galaxy S22 Ultra 5G / گوشی موبایل گلکسی اس 22 اولترا سامسونگ 5G شرابیگلکسی اس 22 اولترا سامسونگ 5G
مدل‌‌ نامبرهاA2643 (جهانی) A2484 (ایالات متحده) A2641 (کانادا و ژاپن) A2644 (چین و هنگ کنگ) A2645 (روسیه)SM-S908B SM-S908B/DS SM-S908U SM-S908U1 SM-S908W SM-S908N SM-S9080 SM-S908E SM-S908E/DS
حدود قیمت در زمان عرضهحدود 1100 دلارحدود 1250 یورو
تاریخ معرفی14 سپتامبر 20219 فوریه 2022
وضعیت عرضهعرضه شدهعرضه شده
تاریخ عرضه24 سپتامبر 202125 فوریه 2022
نرخ مخصوص جذب (SAR)1.18 وات بر کیلوگرم (سر) 1.20 وات بر کیلوگرم (بدن)1.18 وات بر کیلوگرم (سر)، 0.98 وات بر کیلوگرم (بدن)
نرخ مخصوص جذب اروپا (SAR EU)0.99 وات بر کیلوگرم (سر) 0.98 وات بر کیلوگرم (بدن)1.05 وات بر کیلوگرم (سر)، 1.58 وات بر کیلوگرم (بدن)
نوع سیستم‌عاملiOSاندروید
سیستم‌عامل در زمان عرضهiOS 15اندروید 12
توضیحات سیستم‌عاملقابل ارتقاء به iOS 17عرضه با رابط کاربری One UI 4
ابعاد160.8 در 78.1 در 7.7 میلی‌متر163.3 در 77.9 در 8.9 میلی‌متر
وزن240 گرم227 گرم
جنس پشتشیشه - گوریلا گلسشیشه‌ - گوریلا گلس +Victus
جنس جلوشیشه - سرامیک شیلدشیشه - گوریلا گلس +Victus
جنس فریمفلز - فولاد ضدزنگفلز - آلومینیوم
رنگخاکستری طلایی نقره‌ای آبی سبزمشکی سفید شرابی سبز
ابعاد نمایشگر6.7 اینچ6.8 اینچ
نوع نمایشگرSuper Retina XDR OLEDDynamic AMOLED 2X
حداکثر نرخ نوسازی (Refresh Rate)120 هرتز120 هرتز
رزولوشن1284 در 2778 پیکسل1440 در 3080 پیکسل
تراکم پیکسلی~458 پیکسل در اینچ~500 پیکسل در اینچ
نسبت تصویر19.5:9-
نسبت نمایشگر به بدنه~87.4 درصد~90.0 درصد
حداکثر روشنایی1000 نیت (HBM) 1200 نیت (Peak)1750 نیت (Peak)
استانداردهای HDRدالبی ویژن HDR10HDR10+
سایر مشخصات نمایشگرقابلیت True-toneنرخ ثبت لمس 240 هرتز
مدل تراشهApple A15 BionicExynos 2200 Qualcomm SM8450 Snapdragon 8 Gen 1
فرآیند ساخت تراشه5 نانومتر4 نانومتر
تعداد هسته پردازنده6 هسته8 هسته
مشخصات هسته‌ها2 هسته 3.23 گیگاهرتز Avalanche و 4 هسته 1.82 گیگاهرتز‌ Blizzard1 هسته 2.80 گیگاهرتز Cortex-X2 و 3 هسته 2.50 گیگاهرتز Cortex-A710 و 4 هسته 1.80 گیگاهرتز Cortex-A510 1 هسته 3.00 گیگاهرتز Cortex-X2 و 3 هسته 2.40 گیگاهرتز Cortex-A710 و 4 هسته 1.70 گیگاهرتز Cortex-A510
پردازنده گرافیکیApple GPUXclipse 920 Adreno 730
سایر مشخصات تراشهپردازنده گرافیک 5 هسته‌ایمدل اگزینوس برای بازار اروپا مدل اسنپدراگون برای بازار جهانی
ترکیب حافظه داخلی و رم128 گیگابایت / 6 گیگابایت رم 256 گیگابایت / 6 گیگابایت رم 512 گیگابایت / 6 گیگابایت رم 1 ترابایت / 6 گیگابایت رم128 گیگابایت / 8 گیگابایت رم 256 گیگابایت / 12 گیگابایت رم 512 گیگابایت / 12 گیگابایت رم 1 ترابایت / 12 گیگابایت رم
رم6 گیگابایت رم8 گیگابایت رم 12 گیگابایت رم
حافظه داخلی128 گیگابایت 256 گیگابایت 512 گیگابایت 1 ترابایت128 گیگابایت 256 گیگابایت 512 گیگابایت 1 ترابایت
نوع حافظه داخلیNVMeUFS 3.1
درگاه کارت حافظه
ندارد
ندارد
پیکربندی دوربین پشتواید/استاندارد اولتراواید تله‌فوتو تشخیص عمقواید/استاندارد اولتراواید تله‌فوتو پریسکوپی تله‌فوتو
دوربین اصلی - واید/استاندارد12 مگاپیکسل108 مگاپیکسل
مشخصات دوربین اصلی - واید/استانداردلنز واید 26 میلی‌متری فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز لرزش‌گیر اپتیکال تصویر از نوع سنسور شیفت 1/1.7 اینچ سایز سنسور 1.9 میکرومتر سایز پیکسل f/1.5لنز واید 24 میلی‌متری 1/1.33 اینچ سایز سنسور 0.8 میکرومتر سایز پیکسل فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز فوکوس خودکار لیزری لرزش‌گیر اپتیکال تصویر f/1.8
دوربین اولتراواید12 مگاپیکسل12 مگاپیکسل
مشخصات دوربین اولتراوایدلنز اولتراواید 13 میلی‌متری پوشش 120 درجه‌ فوکوس خودکار با تشخیص فاز f/1.8لنز اولتراواید 13 میلی‌متری پوشش 120 درجه 1/2.55 اینچ سایز سنسور 1.4 میکرومتر سایز پیکسل فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز f/2.2
دوربین تله‌‌فوتو12 مگاپیکسل10 مگاپیکسل
مشخصات دوربین تله‌فوتولنز تله‌فوتو 77 میلی‌متری فوکوس خودکار با تشخیص فاز لرزش‌گیر اپتیکال تصویر بزرگ‌نمایی اپتیکال 3 برابر 1/3.5 اینچ سایز سنسور f/2.8لنز تله‌فوتو 70 میلی‌متری 1/3.52 اینچ سایز سنسور 1.12 میکرومتر سایز پیکسل فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز لرزش‌گیر اپتیکال تصویر بزرگ‌نمایی اپتیکال 3 برابر f/2.4
مشخصات دوربین تشخیص عمقحسگر TOF 3D LiDAR-
حداکثر رزولوشن فیلم‌برداری دوربین‌ پشت4K8K
رزولوشن و نرخ فریم ویدئو4K@24/30/60fps 1080p@30/60/120/240fps8K@24fps 4K@30/60fps 1080p@30/60/240fps 720p@960fps
توضیحات فیلم‌برداریفیلم‌برداری 10 بیت HDR فیلم‌برداری دالبی‌ویژن HDR تا سقف 60 فریم بر ثانیه قابلیت ProRes حالت Cinematic ضبط صدای استریوفیلم‌برداری +HDR10 لرزش‌گیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپی ضبط صدای استریو
سایر دوربین‌ها-دوربین دوم تله‌فوتو 10 مگاپیکسل لنز تله‌فوتو پریسکوپی 230 میلی‌متری 1/3.52 اینچ سایز سنسور 1.12 میکرومتر سایز پیکسل فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز لرزش‌گیر اپتیکال تصویر بزرگ‌نمایی اپتیکال 10 برابر f/4.9
دوربین سلفی اصلی12 مگاپیکسل40 مگاپیکسل
مشخصات دوربین سلفی اصلیلنز واید 23 میلی‌متری 1/3.6 اینچ سایز سنسور f/2.2لنز واید 26 میلی‌متری 1/2.8 اینچ سایز سنسور 0.7 میکرومتر سایز پیکسل فوکوس خودکار با تشخیص فاز f/2.2
دوربین تشخیص عمق و هویت‌سنجیحسگر SL 3D تشخیص عمق و بیومتریک-
حداکثر رزولوشن فیلم‌برداری دوربین‌ سلفی4K4K
رزولوشن و نرخ فریم ویدئو سلفی4K@24/25/30/60fps 1080p@30/60/120fps4K@30/60fps 1080p@30fps
توضیحات فیلم‌برداری سلفیلرزش‌گیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپی-
ظرفیت باتری4352 میلی‌آمپر ساعت5000 میلی‌آمپر ساعت
نوع باتریلیتیوم یونیلیتیوم یونی
تعویض‌پذیری باتریغیر قابل تعویض توسط کاربرغیر قابل تعویض توسط کاربر
حداکثر توان شارژ پشتیبانی شده20 وات45 وات
پشتیبانی از شارژ سریع
دارد
دارد
پشتیبانی از شارژ بی‌سیم
دارد
دارد
حداکثر توان شارژ بی‌سیم15 وات15 وات
زمان موردنیاز برای شارژ50 درصد در 30 دقیقه-
سایر ویژگی‌های شارژ و باتریپشتیبانی از فناوری Power Delivery 2 شارژ سریع بی سیم 7.5 وات Qi و 15 وات در صورت استفاده از MagSafeپشتیبانی از فناوری شارژ بی‌سیم Qi و PMA شارژ معکوس بی‌سیم 4.5 وات پشتیبانی از فناوری Power Delivery 3
درگاه اتصالLightning USB 2.0USB Type-C 3.2
پشتیبانی از OTG
ندارد
دارد
نوع اسپیکراستریو (دوگانه)استریو (دوگانه)
جک 3.5 میلی‌متری
ندارد
ندارد
ویژگی‌‌های صوتی-صدای 32 بیت / 384 کیلوهرتز تیون شده توسط AKG
حسگرهاحسگر تشخیص چهره سه‌بعدی شتاب‌سنج ژیروسکوپ حسگر مجاورت قطب‌نما فشارسنج هواحسگر اثرانگشت شتاب‌سنج ژیروسکوپ حسگر مجاورت قطب‌نما فشارسنج هوا
Wi-FiWi-Fi 6 (802.11ax) a/b/g/n/ac/axWi-Fi 6E (802.11ax) a/b/g/n/ac/ax
توضیحات Wi-Fiدو بانده (Dual Band) هات اسپات (Wi-Fi Hotspot)دو بانده (Dual Band) وای‌فای دایرکت (Wi-Fi Direct) هات اسپات (Wi-Fi Hotspot)
بلوتوث5.05.2
توضیحات بلوتوثپشتیبانی از A2DP از نوع کم مصرف یا LEپشتیبانی از A2DP از نوع کم مصرف یا LE
فناوری‌ ارتباطیGSM / CDMA / HSPA / EVDO / LTE / 5GGSM / CDMA / HSPA / EVDO / LTE / 5G
پشتیبانی از 5G
دارد
دارد
سیم‌کارتتک سیم‌‌‌کارت (نانو سیم یا eSIM) دو سیم‌کارت dual stand-by (نانو سیم)تک سیم‌‌‌کارت (نانو سیم) دو سیم‌کارت dual stand-by (2 نانو سیم + eSIM)
مسیریابی و GPSGPS/A-GPS/GLONASS/GALILEO/BDS/QZSSGPS/A-GPS/GLONASS/GALILEO/BDS
نوع حسگر اثر انگشت-زیر نمایشگر (اولتراسونیک)

سامسونگ با افزایش به‌روزرسانی نرم‌افزاری کهکشانی‌های جدیدش به ۴ سال که حالا از پشتیبانی سه‌ساله‌ی گوگل از گوشی‌های پیکسل ۶‍ نیز بیشتر است، قدم رو‌به‌جلویی در جلب رضایت کاربران اندرویدی برداشت، هرچند اپل همچنان با ارائه‌ی دست‌کم ۵ به‌روزرسانی برای iOS، از تمام رقیبان خود جلوتر است.

اما اساسی‌ترین ضعف گلکسی اس ۲۲ اولترا دربرابر آیفون ۱۳ پرو مکس، جاماندگی تراشه‌اش از تراشه‌ی اپل و پایداری نه‌چندان مناسب عملکردش است. همان‌طورکه در بنچ‌مارک‌های زومیت مشاهده شد، تراشه‌ی اسنپدراگون ۸ نسل یک نه‌تنها در مقایسه با نسل گذشته پیشرفت درخور توجهی نداشت، بلکه شکاف بزرگی با تراشه‌ی A15 اپل به نمایش گذاشت. در بخش باتری نیز اگرچه پیشرفت S22 اولترا درمقایسه با نسل گذشته قابل‌توجه بوده است، همچنان با میزان شارژدهی آیفون ۱۳ پرو مکس فاصله‌ی زیادی دارد. در عوض، سرعت شارژ شدن پرچم‌دار سامسونگ حدود یک‌ ساعت از رقیبش بیشتر است.

شما از بین گلکسی اس ۲۲ اولترا سامسونگ و آیفون ۱۳ پرو مکس، کدام را برنده‌ی رقابت گران‌قیمت‌ترین گوشی‌های پرچم‌دار بازار می‌دانید؟ آیا صرف‌نظر از اکوسیستم اندرویدی که تجربه‌ی به‌اصطلاح کاربرپسندانه‌تر با قدرت انتخاب بیشتری ارائه می‌دهد، سامسونگ توانسته است نظر کاربران را به لوکس‌ترین پرچم‌دار خود جلب کند؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات