کارگردان سرشناس کره‌ای قدرت دوربین آیفون ۱۳ پرو را در فیلمی کوتاه به‌ رخ کشید

یک‌شنبه ۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
اپل در جدیدترین کمپین تبلیغاتی خود سراغ پارک چان-ووک، کارگردان سرشناس فیلم اولدبوی رفته تا تنها با استفاده از آیفون ۱۳ پرو، فیلم کوتاهی ضبط کند و عملکرد درخشان ماژول دوربین این گوشی را به‌رخ بکشد.
تبلیغات

اگر به‌خاطر داشته باشید، اپل هنگام رونمایی از آیفون ۱۳، بخش زیادی از مراسم را به معرفی قابلیت Cinematic mode اختصاص داد؛ قابلیت دوربین‌محور جدیدی که به ادعای اپل، «هالیوود را به جیب شما می‌آورد.»

این قابلیت اگرچه نظر تیم بررسی زومیت را چندان به‌خود جلب نکرد و وجود باگ‌هایی در جابه‌جایی هوشمند محل فوکوس و محدودیت فیلم‌برداری 1080p باعث شده بود با شرایط ایدئال فاصله داشته باشد،‌ به‌نظر می‌رسد در دستان کارگردان صاحب‌سبک و سرشناسی چون پارک چان-ووک که او را با فیلم اولدبوی می‌شناسیم، به‌شدت خوش درخشیده است.

چه طرفدار اکوسیستم اپل باشید چه نباشید، نمی‌توان مهارت کوپرتینونشین‌ها را در بهره‌گیری از بهترین ابزار برای ساخت کمپین‌های تبلیغاتی انکار کرد. اپل چند وقت پیش با کمپین «Shot on iPhone»، از کاربران خواسته بود تصاویر ماکرویی را که با آیفون ۱۳ پرو ثبت کرده‌ بودند، به اشتراک بگذارند. اما حالا در اقدامی بلندپروازانه‌تر، سراغ پارک چان-ووک رفته تا با استفاده از تمام قابلیت‌های ماژول دوربین آیفون ۱۳ پرو، به‌ویژه حالت Cinematic، فیلم کوتاه چشم‌نوازی بسازد؛ تلاشی که اگر بخواهیم راستش را بگوییم، به‌شدت موفقیت‌آمیز بوده و احتمالاً از نظر بسیاری، اثر هنری تمام‌کمالی محسوب می‌شود.

فیلم کوتاه ۲۰ دقیقه‌ای پارک چان-ووک که تماماً با آیفون ۱۳ پرو ضبط شده، «Life is But a Dream» (زندگی چیزی جز یک رؤیا نیست) نام دارد و می‌توانید آن را در یوتیوب تماشا کنید. فقط مراقب باشید که این فیلم شروع تاریکی دارد و گورکنی را نشان می‌دهد که در حال نبش قبر و دزدیدن تابوت است. اما در ادامه، چاشنی فانتزی، کمدی عاشقانه، هنرهای رزمی و موزیکال به آن اضافه می‌شود و آن فضای تاریک و مخوف را با پایان‌بندی روشن، رنگی و شادی تمام می‌کند.

فیلم کوتاه پارک چان-ووک با آیفون ۱۳ پرو مکس

اگر با نگاه موشکافانه‌ای این فیلم را تماشا کنید، متوجه خواهید شد که کارگردان از تمام دوربین‌های آیفون ۱۳ پرو برای ثبت تصاویر ماکرو، نمای دور و به‌ویژه حالت «سینمایی» استفاده کرده و دستکاری‌های فیلم در مرحله‌ی تدوین را به‌حداقل رسانده است. البته حتی در این فیلم بسیار هنرمندانه هم جابه‌جایی هوشمند محل فوکوس گاهی با باگ همراه بود و سوژه‌هایی که نباید تار می‌شدند، به‌اشتباه تار شده بودند؛ اما در کل، کاری که این کارگردان سرشناس با آیفون انجام داد بی‌شک نظر بسیاری از کاربران را به قابلیت فیلم‌برداری جدیدترین پرچم‌دار اپل جلب خواهد کرد.

همان‌طورکه می‌دانید، Cinematic Mode قابلیت جدیدی است که برای تمام خانواده‌ی آیفون ۱۳ در‌ دسترس و شبیه حالت پرتره اما برای ضبط ویدئو است. به‌طور خلاصه حالت Cinematic به‌لطف تراشه‌ی قدرتمند A15 به دوربین آیفون ۱۳ اجازه می‌دهد تا با ایجاد نقشه‌ی عمق از هر فریم ویدئو با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه، تغییر فوکوس سینمایی به ویدئوها اضافه شود.

فیلم کوتاه پارک چان-ووک با آیفون ۱۳ پرو مکس
فیلم کوتاه پارک چان-ووک با آیفون ۱۳ پرو مکس
فیلم کوتاه پارک چان-ووک با آیفون ۱۳ پرو مکس
فیلم کوتاه پارک چان-ووک با آیفون ۱۳ پرو مکس

با حالت Cinematic آیفون می‌تواند با پیش‌بینی اینکه سوژه‌ی جدیدی در آستانه‌ی ورود به قاب فیلم‌برداری است، نقطه‌ی فوکوس را در زمانی مناسب روی آن‌ها تغییر دهد؛ کاربر حتی می‌تواند حین یا پس از فیلم‌برداری، به‌صورت دستی، در سطح افکت بوکه یا نقطه‌ی فوکوس تغییراتی ایجاد کند.

حالت Cinematic که با دوربین‌های واید، تله‌فوتو و سلفی در‌ دسترس است،‌ از فیلم‌برداری Dolby Vision HDR پشتیبانی می‌کند؛ اما وضوح و نرخ آن به‌ترتیب به 1080p و ۳۰ فریم‌برثانیه محدود است. قابلیت فیلم‌برداری ProRes نیز که یک فرمت فیلم‌برداری فشرده با کیفیت بالا است و هنگام بررسی زومیت هنوز در‌ اختیار کاربران قرار نگرفته بود، در ویدئوی پشت‌صحنه‌ی ساخت این فیلم کوتاه می‌بینیم که در مرحله‌ی فیلم‌برداری و تدوین آن به کار رفته است.

در ویدیوی پشت صحنه، نکات جالبی درباره‌ی مراحل ساخت این فیلم با آیفون ۱۳ پرو نمایش داده می‌شود که می‌توانید در زیر مشاهده کنید. پارک چان-ووک در این ویدئو قابلیت Cinematic دوربین آیفون ۱۳ را برای ضبط صحنه‌های فلش‌بک و جایی که شخصیت شمشیرزن به گذشته نگاه می‌کند، تحسین کرد و گفت حتی در صحنه‌هایی که به جابه‌جایی فوکوس نیازی نبود، عمق میدان کم باعث شد رنگ‌ها به‌صورت زنده‌تر و درخشان‌تری نشان داده شوند. به‌نظر می‌رسد دوربین آیفون در ضبط صحنه‌های تاریک این فیلم نیز عملکرد درخشانی داشته است.

تماشا در یوتیوب

پارک چان-ووک در آخر پیام انگیزشی و الهام‌بخشی برای کاربران داشت که البته تبلیغ خوبی نیز برای گوشی آیفون محسوب می‌شد:

واقعاً حیرت‌انگیز است که می‌توانیم وسیله‌ای به این قدرتمندی را در جیب خود حمل کنیم. به آن دسته افرادی که فکر می‌کنند فیلم‌سازی کار بسیار سختی است و می‌ترسند حتی امتحانش کنند، می‌گویم که ترسی به دل راه ندهید. فقط کافی است آیفونتان را برداشته و از زندگی روزمره و اتفاقاتی که دوروبرتان می‌افتد یا حتی فیلم کوتاه خودتان را ضبط کنید. ابتدا از هر چیزی که به آن برخورد می‌کنید، فیلم بگیرید و بعد هر بار یک قدم کوچک به جلو بردارید.

شما درباره‌ی تمرکز ویژه‌ی سازندگان گوشی بر قدرت ماژول دوربین چه فکر می‌کنید؟ به‌نظر شما آیا با‌ وجود دوربین‌های حرفه‌ای، تحمیل هزینه‌ی گزاف دوربین‌های قدرتمند بر گوشی‌های هوشمند منطقی است؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات