توسعه‌دهنده‌ای موفق شد اندروید ۱۲ را در گلکسی S3 اجرا کند

دوشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
توسعه‌دهنده‌ای موفق شد اندروید ۱۲ را در گوشی ۱۰ ساله گلکسی اس ۳ سامسونگ اجرا کند.
تبلیغات

در روزهای اخیر، برخی سازندگان ازجمله سامسونگ انتشار اندروید ۱۲ را برای پرچم‌داران خود آغاز کرده‌اند؛ اما تنها دستگاه‌های واجد‌شرایط مجازند آن را دریافت کنند. بااین‌حال، می‌دانیم که بسیاری از دستگاه‌ها هستند که بخت دریافت رسمی اندروید ۱۲ را نخواهند داشت و تعداد مشخصی از به‌روزرسانی‌های اندروید را برحسب تشخیص سازنده دریافت کرد‌ه‌اند. از‌این‌رو، صاحبان این گوشی‌ها تنها راهی که برای به‌روزرسانی گوشی‌های خود دارند، نصب رام‌های سفارشی است.

یکی از مزایای گوشی‌های اندرویدی البته بسته به نوع سخت‌افزار و محبوبیت گوشی، آزاد‌‌گذاشتن دست کاربران در تغییرات سیستمی و نصب رام‌های سفارشی است. درواقع، هر کاربری می‌تواند با بهره‌گیری از پروژه‌ی متن‌باز اندروید (AOSP) و کدمنبع کرنل اندروید رسمی دستگاه، همراه با اندکی مهارت و تجربه‌، رام سفارشی برای گوشی خود بسازد؛ از‌این‌رو، برخی کاربران بعد از اتمام مدت پشتیبانی رسمی دستگاه، به ارتقای اندروید از این روش روی می‌آورند.

این روش آن‌چنان متداول شده‌ است که اکنون صفحات انجمن‌های گوناگونی که در زمینه‌ی گوشی یا تبلت در سطح وب فعالیت می‌کنند، به دنیایی از رام‌های سفارشی متعدد تبدیل شده است و حتی استارتاپ‌های کوچکی در این زمینه شکل گرفته است که برخی از آن‌ها مانند LineageOS از محبوبیت زیادی برخوردار شده‌اند.

بااین‌همه، حتی رام‌های سفارشی نیز در پشتیبانی از گوشی‌ها محدودیت دارند و برخی از آن‌ها که چندین سال از عمرشان می‌گذرد، به‌دلایلی چون سخت‌افزار قدیمی یا ناپایداری دیگر از اجرای اندروید‌های جدیدتر ناتوان می‌مانند؛ اما اگر گوشی‌ای خیلی محبوب باشد، چطور؟ شاید الان خود سامسونگ گلکسی اس ۳ را نیز فراموش کرده باشد؛ اما یکی از توسعه‌دهندگان موفق شده است LineageOS 19 مبتنی‌بر اندروید ۱۲ را روی این گوشی اجرا کند

این توسعه‌دهنده که با نام مستعار html6405 در انجمن XDA فعالیت می‌کند، برای اجرای اندروید ۱۲ به‌سراغ مدل 3G گلکسی اس ۳ (GT-I9300) رفته است. البته همیشه باید به‌یاد داشت که موفقیت در اجرای اندروید بدین‌معنی نیست که همانند اندروید اصلی دستگاه کاملاً پایدار است و همه‌ی اجزای دستگاه به‌درستی کار می‌کنند. تلاش این توسعه‌دهنده برای اجرای اندروید ۱۲ در گوشی‌ای که تقریباً ۱۰ سال از عمر آن می‌گذرد و احتمالاً در این کار با محدودیت‌های فراوان سخت‌افزاری مواجه شده، ستودنی است؛ ولی قطعاً مشکلات و باگ‌هایی دارد که آن‌ را برای استفاده‌ی روزمره نامناسب می‌کند.

با اینکه توسعه‌دهنده یادآور شده است که کارهایی چون بازگشایی قفل سیم‌کارت، NFC و قالب‌بندی کارت‌حافظه microSD به‌عنوان حافظه یکپارچه کار نمی‌کنند، به‌نظر می‌رسد اجزای مهمی چون وای‌فای، بلوتوث، تماس تلفنی و حتی دوربین و شتاب‌دهنده سخت‌افزاری برای پخش کدک‌های ویدئویی کار می‌کنند که واقعاً تحسین‌برانگیز است. اینکه توسعه‌دهنده موفق شده چنین کاری انجام دهد، حاکی از محبوبیت زیاد این گوشی در بین توسعه‌دهندگان است.

مطمئناً این گلکسی اس ۳ از سری گوشی‌های افسانه‌ای به‌شمار می‌رود که همانند HD2 اچ‌تی‌سی قصد ندارد میدان را ترک کند. گوشی یادشده سابقه‌ی اجرای سیستم‌عامل مبتنی‌بر لینوکس Sailfish OS در حالت بوت دوگانه با اندروید و اجرای کرنل تغییریافته به‌منظور سازگاری با اندروید‌های جدیدتر ازطریق پروژه Mainline را نیز در کارنامه خود دارد.

گوشی گلکسی S3 سامسونگ در سال ۲۰۱۲ رونمایی شد و مدل 3G آن که مدنظر توسعه‌دهنده بوده است، از تراشه‌ی اگزینوس ۴۴۱۲ استفاده می‌کند. این گوشی یکی از گوشی‌های موفقی بود که سامسونگ توانست ۷۰ میلیون واحد از آن را بفروشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات