پروژه متن باز اندروید چیست

شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
در این مقاله قصد داریم به پروژه‌ی متن باز اندروید و مواردی درباره‌ی آن بپردازیم.
تبلیغات

اندروید یک سیستم‌عامل متن باز و رایگان است. امکان دانلود پروژه‌ی متن باز اندروید (Android Open Source Project) یا به‌اختصار AOSP برای همه وجود دارد و در واقع می‌توان از قدرت این پروژه برای ساخت هر محصولی بهره گرفت. اما مسلما کاربرد این پروژه فقط به سیستم‌عامل نصب‌شده در گوشی‌ هوشمند یا تبلت شما خلاصه نمی‌شود.

اندروید در واقع خود یک چهارچوب برای ساخت محصولات دیگر است. در دل اندروید چیزی بیش از یک پلتفرم وجود ندارد که می‌توان از آن برای اجرای اپلیکیشن‌ و ارتباط بین سخت‌افزار و نرم‌افزار بهره گرفت. ما اندروید را بیشتر به‌عنوان سیستم‌عاملی برای موبایل‌، تبلت‌ و حتی ساعت‌ هوشمند و تلویزیون‌ تصویر می‌کنیم؛ اما اینکه از اندروید برای اجرای دستورات مختلف در ابزارهای یادشده استفاده کنیم، فقط بخشی از این پلتفرم را شامل می‌شود. البته مشخصات این بخش یکی از مهم‌ترین اجزای اندروید است.

پروژه متن باز اندروید

داشتن کتابخانه‌های کد فراوان که هرکسی بتواند از آن‌ها استفاده کند، بسیار خوب به نظر می‌رسد. اینکه افراد بتوانند از اپلیکیشن‌های مشابهی استفاده کنند، وضعیت را باز هم بهتر کرده است و در واقع با داشتن یک دستگاه اندروید می‌توان به طیف وسیعی از اپلیکیشن‌های مخصوص آن بهره گرفت که یکی از بهترین ویژگی‌های پلتفرم یادشده است. برای شرکت‌های مختلف نیز ساختن دستگاه‌هایی بر پایه‌ی اندروید بهتر است؛ چراکه در این شرایط این شرکت‌ها نیازی ندارند که روی پلتفرم اپلیکیشن مخصوص به خود کار کنند. علاوه بر این شرایط برای گوگل هم عالی است؛ زیرا هر چه تعداد دستگاه‌های بیشتری به اینترنت متصل باشند، تعداد کاربرانی که از سرویس‌های این کمپانی استفاده می‌کنند هم افزایش خواهد یافت.

مزایای یادشده برای گوگل در واقع دلیل اصلی متن باز بودن سیستم‌عامل اندروید است. گوگل همیشه اعتقاد داشته که همه‌ی انسان‌ها باید به شبکه‌ی اینترنت دسترسی داشته باشند. البته با وجود دلایل خوبی که برای متن‌باز بودن پروژه‌ی اندروید بیان شد، دلیل اصلی گوگل به‌عنوان شرکتی که توسعه‌ی این پلتفرم را هدف قرار داده، این است که اینترنت باعث درآمدزایی این کمپانی می‌شود. تمام شرکت‌ها به‌منظور کسب درآمد بیشتر به فعالیت خود ادامه‌ می‌دهند؛ اما گوگل با پروژه‌ی متن‌باز اندروید راه جدیدی برای کسب درآمد از محصولات متنوع و بعضا گران‌قیمت اندروید پیدا کرده است.

پروژه متن باز اندروید

به همین دلیل است که گوگل کد منبع اندروید را همواره باز گذاشته است. متن‌باز بودن این پروژه دقیقا یعنی همان طرز فکری که نسبت به چنین پروژه‌ای دارید. این ویژگی باعث می‌شود کدها همیشه شفاف باشند و هم‌زمان به‌روز و برای همه‌ی کاربران در دسترس باشند. متن‌باز بودن اندروید باعث می‌شود افرادی به‌صورت تمام‌وقت در حال ارتقاء کدهای این پلتفرم و اضافه کردن امکانات جدید به آن باشند. هم‌اکنون همه می‌توانند به‌طور آزادانه و تحت لایسنس‌های قانونی، تغییرات مورد نظر خود را روی کدهای اندروید اعمال کنند و آن‌طور که تمایل دارند، آن را سفارشی‌سازی کنند. سامسونگ مجاز شده است تا هر نوع تغییری که می‌خواهد در پروژه‌ی متن‌باز اندروید ایجاد کند. بنابراین همه‌ی افرادی که در جهان زندگی می‌کنند، می‌توانند از کدهای این پروژه به همین روش استفاده کنند. اگر ما کار متفاوتی روی این پلتفرم انجام دهیم، می‌توانیم تغییرات اعمال‌شده‌ را برای ارائه‌ی محصولاتی بهتر به سایرین نگه داریم.

اما گوشی‌های هوشمند و همه‌ی گجت‌هایی که ما امروزه خریداری می‌کنیم، پروژه‌ی متن‌باز اندروید را اجرا نمی‌کنند. در نتیجه‌ی متن‌باز بودن اندروید، کمپانی‌ها و حتی برخی توسعه‌دهندگان از این پلتفرم برای ساخت سیستم‌عامل سفارشی‌شده و منحصربه‌فرد مخصوص به خود استفاده می‌کنند. این کار با تغییر کدهای موجود، اضافه کردن کدهای جدید و حتی اضافه کردن قابلیت‌ها و اپلیکیشن‌هایی جدیدی انجام می‌شود که به‌صورت پیش‌فرض در پروژه‌ی متن‌باز اندروید وجود ندارند. کمپانی‌های مختلف از جمله خود گوگل که گجت‌های مبتنی بر اندروید تولید می‌کنند، همگی تغییراتی در پروژه‌ی متن‌باز اندروید اعمال کرده‌اند. البته حتی با وجود این شرایط، گوگل باز هم قوانین مخصوصی برای استفاده از سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های محبوب خود در اندروید وضع کرده است تا بدین طریق اندروید همچنان برای اهالی مانتین‌ویو یک کارخانه‌ی پول‌سازی باقی بماند.

فرآیند یادشده در واقع یک چرخه است. گوگل اندروید را در اختیار همه قرار داده و به‌نوعی آن را به همه هدیه کرده است. ممکن است یک کمپانی از این پروژه به‌عنوان سیستم‌عامل موبایل‌های خود بهره بگیرد و مشتریان نیز با خرید گجت‌های اندروید می‌توانند به‌طور رایگان از سرویس‌های بسیار خوب فروشگاه گوگل‌پلی، سرویس جیمیل، گوگل‌فوتوز و بسیاری دیگر از اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های اندروید بهره ببرند و همین مشخصه باعث شده است اندروید یک پلتفرم بسیار عالی محسوب شود. کمپانی‌های تولیدکننده‌ی گوشی‌ هوشمند اندروید می‌توانند اپلیکیشن‌های گوگل را به‌صورت پیش‌فرض روی محصولات خود ارائه دهند و علاوه بر این، امکان استفاده از تمام اپلیکیشن‌های موجود در گوگل‌پلی به‌طور هم‌زمان وجود دارد. تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند از جمله سامسونگ با استفاده از اندروید در زمان و هزینه‌های خود به میزان قابل توجهی صرفه‌جویی می‌کنند؛ چراکه دیگر نیازی به توسعه‌ی پلتفرم مخصوص به خود ندارند. کاربران با خرید محصولات اندروید می‌توانند به بیش از یک میلیون اپلیکیشن‌ این پلتفرم دسترسی داشته باشند. به‌طور هم‌زمان با این وضعیت تعداد کاربرانی که از سرویس‌های گوگل استفاده می‌کنند نیز افزایش خواهد یافت. از سوی دیگر بخش عمده‌ای از درآمد این شرکت با افزایش کاربران از راه نمایش تبلیغات است. گوگل در واقع با رایگان ارائه دادن اندروید برای تمام کاربران، به‌نوعی در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده است و با افزایش تعداد کاربران، هزینه‌های خود را جبران می‌کند.

اگر استفاده از اندروید رایگان نبود، حالا چنین شرایطی مطلوبی برای این سیستم‌عامل ایجاد نشده بود. بنابراین سرمایه و زمانی که گوگل برای توسعه‌ی اندروید صرف می‌کند، در اصل یکی از کسب‌وکارهای بزرگ و اصلی این شرکت است. در نهایت باید گفت پروژه‌ی رایگان اندروید برای همه‌ی افرادی که با آن ارتباط دارند و از آن استفاده می‌کنند و نیز برای کمپانی گوگل که توسعه‌دهنده‌ی این پلتفرم به شمار می‌رود، مفید و سودآور است.

نظر شما در این مورد چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات