آیا کیفیت عکس گوشی‌های مجهز به تراشه مدیاتک کمتر از گوشی‌های اسنپدراگون کمتر است؟

پنج‌شنبه ۹ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۲
مطالعه 3 دقیقه
یکی از مدیران اجرایی شرکت ویوو در مورد کیفیت تصویربرداری گوشی‌های مجهز به پردازنده‌های مدیاتک در مقابل کیفیت تصاویر دوربین گوشی‌های مجهز به پردازنده‌های اسنپدراگون توضیحات جالبی ارائه کرده است.
تبلیغات

هنگام خرید گوشی‌های پرچم‌دار ۲۰۲۱ در صورتی‌که دوربین برای شما اهمیت زیادی داشته باشد، می‌توانید بین گزینه‌های موجود مثل گلکسی اس ۲۱ اولترا، ویوو X70 پرو، اوپو Find X3 پرو یا شیائومی می ۱۱ اولترا یکی را انتخاب کنید. این پرچم‌داران علاوه‌بر عملکرد بسیار قوی، از نظر دوربین نیز با یکدیگر شباهت‌های زیادی دارند؛ زیرا دوربین همه‌ی گوشی‌های مذکور، از پردازنده‌های پرچم‌دار اسنپدراگون کوالکام (اسنپدراگون ۸۸۸) استفاده می‌کند.

به گزارش گیزموچاینا، کوالکام تنها شرکت سازنده‌ی تراشه‌های پرچم‌دار موبایلی نیست. در واقع مدیاتک نیز پردازنده‌های پرچم‌دار مختلفی تولید کرده است که از جمله می‌توان به دایمنسیتی ۱۲۰۰، دایمنسیتی ۱۱۰۰ و تراشه‌ی جدید این شرکت یعنی دایمنسیتی ۹۰۰۰ اشاره کرد که قرار است سال آینده برای گوشی‌های هوشمند عرضه شود. اما سؤال این است که چرا تأمین‌کنندگان، پردازنده‌های اسنپدراگون کوالکام را به تراشه‌های همتای مدیاتک ترجیح می‌دهند؟

هان بوکسیائو، مدیر ارشد محصول ویوو، در جلسه‌ای مطبوعاتی به این نکته اشاره کرد که با توجه به تجربه‌ی وی در این صنعت، دوربین گوشی‌های هوشمند مجهز به پردازنده‌های مدیاتک، نسبت به گوشی‌های مجهز به پردازنده‌های اسنپدراگون، عکس‌های بی‌کیفیت‌تری ثبت نمی‌کنند. وی همچنین اعلام کرده است اینکه مدیاتک نسبت به اسنپدراگون در بخش پردازش سیگنال تصویر (ISP) و پشتیبانی از دوربین‌ ضعیف‌تر عمل می‌کند، از سال ۲۰۱۸ و با معرفی تراشه‌ی Helio P70 به پایان رسیده است.

به‌عنوان مثال، ویوو در مدل استاندارد گوشی Vivo S1 از پردازنده‌ی Helio P70 مدیاتک استفاد کرد؛ دستگاهی که اولین گوشی هوشمند سری جدید این شرکت یعنی سری اس بود. پس از معرفی این محصول، سری اس ویوو به‌دلیل ویژگی‌هایی مثل طراحی و دوربین شناخته می‌شوند.

هان بوکسیائو همچنین اشاره کرده که دلیل این افسانه که گوشی‌های هوشمند مدیاتک در بخش دوربین در مقایسه با همتایان اسنپدراگونی خود عملکرد ضعیف‌تری دارند، عدم تحقیق‌ و توسعه توسط خود سازنده‌های گوشی است. وی خاطرنشان کرد بسیاری از گوشی‌های مجهز به تراشه‌های مدیاتک حتی به مهم‌ترین و اساسی‌ترین عوامل تأثیرگذار بر کیفیت عکاسی از جمله لرزش‌گیر اپتیکال تصویر (OIS) مجهز نیستند. بهره‌گیری از از لرزش‌گیر اپتیکال تصویر علاوه‌بر ایجاد ویدئوهای بدون لرزش، می‌تواند به ثبت تصاویر با کیفیت‌تر در شرایط کم‌نور نیز کمک کند، زیرا این قابلیت باعث خواهد شد در نوردهی کوتاه، رنگ‌های بیشتری در صحنه ثبت شود.

از توضیحات هان بوکسیائو می‌توان نتیجه گرفت که اگر شرکت‌های تولیدکننده‌ی گوشی‌های هوشمند از سخت‌افزار بهتری در محصولات مجهز به تراشه‌های مدیاتک خود استفاده کنند و علاوه‌بر این تحقیق‌ و توسعه را در این حوزه افزایش دهند، شاید گوشی‌هایی که از پردازنده‌های مدیاتک بهره می‌برند، از نظر کیفیت عکاسی و فیلم‌برداری حتی از نمونه‌های مجهز به پردازنده‌های اسنپدراگون عملکرد بهتری از خود نشان دهند.

ویوو یکی از اولین تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند محسوب می‌شود که از تراشه‌ی جدید دایمنسیتی ۹۰۰۰ مدیاتک در مدل پرچم‌دار بعدی خود استفاده خواهد کرد. تراشه‌ی دایمنسیتی ۹۰۰۰ برای بهبود عملکرد حافظه از یک APU شش هسته‌ای نسل پنجم به‌منظور پردازش هوش مصنوعی بهره می‌برد. افزون بر این، پردازنده‌ی سیگنال تصویر ۱۸ بیتی این تراشه می‌تواند ویدئوهای 4K HDR را با سه دوربین به‌طور هم‌زمان فیلم‌برداری کند و همچنین این دستگاه‌های مجهز به سیستم-روی-چیپ (SoC) دایمنسیتی ۹۰۰۰ مدیاتک می‌توانند از دوربین‌های ۳۲۰ مگاپیکسلی نیز پشتیبانی کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات