عرضه خانواده آیفون ۱۳ احتمالا تا فوریه سال آینده میلادی با محدودیت مواجه خواهد بود

دوشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
شواهد نشان می‌دهد که مشکلات لجستیکی زنجیره‌ی تأمین خانواده‌ی آیفون ۱۳ احتمالا تا فوریه‌ی سال آینده‌ی میلادی ادامه خواهد داشت.
تبلیغات

تاکنون، گزارش‌های متعددی مبنی‌بر مشکلات لجستیکی در زنجیره‌ی تأمین محصولات اپل منتشر شده است و به‌نظر می‌سد که این مشکلات همچنان پابرجا هستند. درواقع، مشکلات لجستیکی، تنها مختص به اپل نیستند؛ بلکه کمبود جهانی قطعات نیمه‌هادی گریبان بسیاری از شرکت‌ها را گرفته است و اتفاقا اپل به‌دلیل روابط نزدیک با TSMC و زنجیره‌ی تأمین بسیار گسترده، وضعیت به‌مراتب بهتری در‌‌مقایسه‌‌با سایر شرکت‌ها دارد.

بااین‌حال، تیم کوک، مدیرعامل اپل، اخیرا هشدار داده است که کمبود قطعات تأثیر بیشتری از برآوردها روی کسب‌وکار این شرکت گذاشته و ظاهرا آیفون ۱۳ نیز به‌جمع محصولاتی همچون آیپدها و مک پیوسته است که همگی با تأخیر در عرضه دست‌وپنجه نرم می‌کنند. اکنون، گزارشی از منابع مطلع به زنجیره‌ی تأمین محصولات اپل منتشر شده است که نشان می‌دهد غول دنیای فناوری در خوشبینانه‌ترین حالت تا فوریه‌ی سال آینده‌ی میلادی با محدودیت عرضه‌ی خانواده‌ی آیفون ۱۳ مواجه خواهد بود.

گفته می‌شود همه‌گیری ویروس کرونا و تقاضای فزاینده برای تراشه‌ها در بخش خودرو و طولانی‌بودن روند ایجاد زیرساخت‌های تولیدی جدید همگی باعث ایجاد کمبود جهانی تراشه شده‌اند. همان‌طورکه در ابتدا گفتیم، اپل به‌دلیل طراحی تراشه‌های اختصاصی و رزرو خطوط تولید TSMC وضعیت بهتری از سایر شرکت‌ها دارد و ظاهرا کمبود تراشه در وهله‌ی نخست بر تراشه‌های قدیمی تأثیر می‌گذارد؛ اما جالب است بدانید که این تراشه‌ها بسیار حائز اهمیت هستند؛ زیرا در درایورهای نمایشگرها استفاده می‌شوند.

کوپرتینویی‌ها ابتدا در اوایل سال جاری میلادی هشدار دادند که کمبود احتمالا بر تولید آیپد و کامپیوترهای مک تأثیر می‌گذارد؛ اما دیری نپایید که گفته شد گوشی‌ های اپل نیز تحت‌تأثیر قرار گرفته‌اند. به‌گفته‌ی تیم کوک، مشکلات عرضه در سه‌ماهه‌ی گذشته حدود ۶ میلیارد دلار برای شرکت هزینه داشته است. بااین‌حال، به‌نظر می‌رسد که اوضاع کمی در حال بهبود است و اختصاص قسمتی از خطوط تولید آیپد به خانواده‌ی iPhone13 نیز می‌تواند تا حدودی از محدودیت‌های عرضه در فصل تعطیلات بکاهد.

به‌گفته‌ی منابع زنجیره‌ی تأمین، کمبود قطعات آی‌سی به‌تدریج کاهش می‌یابد؛ زیرا تأمین‌کنندگان تولید قطعات را افزایش می‌دهند و مونتاژکنندگان در مسیر افزایش تولید تا فوریه‌ی آینده برای تأمین تقاضا هستند؛ بنابراین، احتمالا عرضه و تقاضا به روال معمول باز خواهد گشت.

جدیدترین گزارش‌های اطلاعاتی بازار حاکی از آن است که اپل از شیائومی در فروش گوشی‌های هوشمند پیشی گرفته و جایگاه دوم پرفروش‌ترین برند بازار جهانی گوشی موبایل را به‌دست آورده و سهم گوشی‌های آیفون نیز در بازار ایالت متحده رشد فروش چشمگیری را تجربه کرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات