تمام ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی که در سری آیفون ۱۳ وجود نداشتند

یک‌شنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۵
مطالعه 10 دقیقه
سری آیفون ۱۳ به‌روزرسانی قدرتمندی درمقایسه‌با نسل پیشین محسوب می‌شود؛ اما متأسفانه بعضی از قابلیت‌ها و ویژگی‌های موردانتظار را در خود جای نداده است.
تبلیغات

آیفون ۱۳ و ۱۳ پرو اپل درمقایسه‌با نسخه‌های قبلی خود مطمئناً ویژگی‌های زیادی برای ارائه دارند که از آن‌ها می‌توان به عمر باتری بیشتر و دوربین‌های باکیفیت‌تر و فضای ذخیره‌سازی بیشتر اشاره کرد. بااین‌حال، هنوز ویژگی‌های زیادی وجود دارد که امیدوار بودیم در سری آیفون ۱۳ ببینیم؛ ولی در آن وجود ندارد. بسیاری از این قابلیت‌ها در رقبای اندرویدی موجود است؛ درحالی‌که برخی از آن‌ها حتی در سایر محصولات اپل نیز یافت می‌شود.

به‌گزارش سی‌نت، قیمت آیفون ۱۳ که برای پیش‌خرید صبح روز جمعه دردسترس قرار گرفته است، برای مدل استاندارد و مینی بدون تخفیف به‌ترتیب از ۸۲۹ و ۷۲۹ دلار شروع می‌شود؛ درحالی‌که قیمت مدل پایه آیفون ۱۳ پرو ۹۹۹ دلار و قیمت مدل پایه آیفون ۱۳ پرو مکس ۱۰۹۹ دلار است.

از سنسور اثرانگشت درون صفحه گرفته تا صفحه واقعا بدون حاشیه، در اینجا ویژگی‌هایی وجود دارد که هنوز در آیفون ۱۳ دیده نمی‌شوند. در‌ مقاله حاضر، تمام قابلیت‌هایی را فهرست کرده‌ایم که دوست داشتیم در جدیدترین نسل گوشی‌های هوشمند اپل مشاهده کنیم.

پشتیبانی از درگاه USB-C

آیا جذاب نبود که بتوان از شارژر آیفون برای دیگر دستگاه‌های موجود در خانه نیز استفاده کرد؟ متأسفانه نسل جدید آیفون باردیگر از درگاه USB-C پشتیبانی نمی‌کند. از سال ۲۰۱۲ تاکنون، تمام آیفون‌ها برای شارژ سیمی به کابل لایتنینگ اختصاصی اپل نیاز دارند و آیفون ۱۳ نیز از این مسئله مستثنی نیست.

این امر نه‌تنها بدان‌معنا است که نمی‌توانید از شارژرهای سایر ابزارها برای شارژ‌کردن گوشی هوشمند خود استفاده کنید؛ بلکه ممکن است شارژر سایر دستگاه‌های تلفن‌همراه اپل با آیفون شما سازگار نباشند. برای مثال، آیپد ایر و آیپد پرو و آیپد مینی تازه‌معرفی‌شده از‌طریق USB-C شارژ می‌شوند. این یعنی حتی اگر از طرفداران اپل هستید، باید چندین کابل شارژ را برای دستگاه‌های مختلفتان همراه داشته باشید و این مسئله می‌تواند بعضی مواقع آزاردهنده باشد.

ابعاد ناچ آیفون ۱۲ و آیفون ۱۳

اثر‌انگشت روی صفحه

Face ID اغلب به‌درستی کار می‌کند؛ اما بهتر است که از گزینه اثرانگشت برای بازکردن قفل دستگاه خود نیز استفاده کنید. این امر به‌ویژه در یک‌ونیم سال گذشته صادق است؛ زیرا Face ID نمی‌تواند شما را هنگام پوشیدن ماسک دقیقاً شناسایی کند. اگر هم اپل واچ ندارید، احتمالاً در یک سال گذشته خیلی بیشتر از حد معمول رمز‌عبورتان را تایپ کرده‌اید.

بسیاری از گوشی‌های اندرویدی مانند محصولات سامسونگ و موتورولا و وان‌پلاس از حسگر اثر‌انگشت در صفحه‌نمایش خود بهره می‌برند. در گزارش سال ۲۰۱۹ مینگ چی کو، تحلیلگر خوش‌نام محصولات اپل، آمده بود که اپل در سال ۲۰۲۱ آیفونی با Face ID و سنسور اثر‌انگشت در صفحه‌نمایش عرضه می‌کند. همان‌طورکه مشخص است، این ویژگی در آیفون ۱۳ سال ۲۰۲۱ وجود ندارد و شاید آن را در آیفون ۱۴ ببینیم.

قابلیت اتصال ماهواره‌ای

در هفته‌های قبل از عرضه، یکی از شایعات مهم درباره آیفون ۱۳ این بود که برای ارسال پیامک در مواقع اضطراری از قابلیت اتصال ماهواره‌ای استفاده می‌کند؛ اما پس از عرضه آن به‌نظر نمی‌رسد که چنین ادعایی درست باشد.

مینگ چی کو و بلومبرگ هر دو گزارش دادند که آیفون ۱۳ می‌تواند از اتصال ماهواره‌ای در مناطق بدون پوشش خطوط تلفن‌همراه استفاده کند؛ اما گزارش بلومبرگ کمی بیشتر در‌این‌باره توضیح داد و گفت که این ویژگی در درجه اول به‌عنوان SOS برای تماس با خدمات اضطراری عمل می‌کند. در‌ادامه نیز ذکر شد که پیام‌های ارسالی با این قابلیت محدودیت‌هایی دارند و ممکن است لازم باشد برای متصل‌شدن به ماهواره مجبور باشید به مکان خاصی بروید.

با‌این‌حال، گزارش بلومبرگ به این مسئله نیز اشاره کرده بود که عرضه این ویژگی ممکن است به‌طور‌کلی لغو شود. همچنین، در مطلب این خبرگزاری گفته شده بود که ممکن است آیفون ۱۳ این ویژگی را در زمان عرضه ارائه نکند؛ حتی اگر سخت‌افزار پشتیبانی آن در دستگاه قرار داشته باشد.

پشتیبانی از وای‌فای 6e

وای‌فای 6e هنوز فناوری جدیدی است و می‌توان گفت در بسیاری از مواقع مورد‌نیاز نیست؛ اما از‌آنجا‌که بسیاری از مردم آیفون را می‌خرند تا بتوانند چندین سال از آن استفاده کنند، بهتر بود که حداقل در مدل‌های پرو و پرو مکس پشتیبانی از وای‌فای 6e دیده می‌شد.

Wi-Fi 6e نامی خاص برای دستگاه‌های Wi-Fi 6 است که به آن‌ها امکان دسترسی به طیف جدید ۶ گیگاهرتزی را می‌دهد. برای درک بهتر این فناوری، باند ۶ گیگاهرتزی را «بزرگراهی جدید با هفت خط» در نظر بگیرید که تنها برای دستگاه‌های پشتیبانی‌شده در‌دسترس است. باندهای ۲٫۴ و ۵ گیگاهرتزی که در روترهای امروزی به آن‌ها متصل شده‌ایم، به‌ترتیب مانند «بزرگراه یک‌خطه کشوری» و «سه‌خطه بین ایالتی» هستند.

هنوز تلفن‌های هوشمند زیادی وجود ندارد که از Wi-Fi 6e پشتیبانی کنند؛ اما Galaxy S21 Ultra سامسونگ یکی از آن‌ها است و پیش‌تر روترهایی از ایسوس و Netgear را دیده‌ بودیم که از این فناوری پشتیبانی می‌کنند. اگر فردی برای داشتن جدیدترین و بهترین مدل آیفون هزینه می‌کند، داشتن اتصال Wi-Fi 6e به‌عنوان گزینه‌ای مفید و آینده‌نگرانه به‌نظر می‌رسد؛ اما متأسفانه هنوز چنین قابلیتی به آیفون ۱۳ اضافه نشده و این مسئله کمی ناامیدکننده است.

حالت صفحه‌نمایش همیشه‌روشن

اپل واچ از صفحه‌نمایش همیشه‌روشن برخوردار است و بعضی از کاربران امید دارند که روزی آیفون قابلیت مذکور را از ساعت هوشمند خود به‌ارث ببرد. سال‌ها است که تلفن‌های هوشمند سامسونگ و وان‌پلاس و دیگر تولیدکنندگان تلفن‌های هوشمند اندرویدی صفحه‌نمایش‌هایی دارند که حتی در زمان خواب‌بودن نمایشگر، اطلاعات را روی صفحه‌نمایش می‌دهند.

این ممکن است قابلیت بزرگی به‌نظر نرسد؛ اما بعضی از کاربران آن را به‌طور عجیبی کاربردی می‌دانند. اکثر گوشی‌هایی که صفحه‌نمایش آن‌ها همیشه‌روشن است، اطلاعاتی مانند زمان و رویداد تقویم بعدی شما را هنگام خاموش‌شدن صفحه‌نمایش نشان می‌دهند.

آیفون ۱۳ و آیفون ۱۳ مینی در نمای جلو و پشت

این قابلیت می‌تواند در یک نگاه تمامی اطلاعاتی ازقبیل زمان و روز و پیام‌های دریافتی را به کاربر نشان دهد و همین مسئله می‌تواند باعث شود دیگر به بازکردن دستگاه برای بررسی آن‌ها نیازی نباشد. اگر ساعت هوشمند ندارید، صفحه‌نمایش همیشه‌روشن باعث می‌شود تا بتوانید اطلاعات کوچک را به‌سرعت مشاهده کنید و در‌عین‌حال کمی از تلفن‌همراهتان فاصله بگیرید.

لنز تله‌فوتو با زوم اپتیکال ۱۰ برابری

آیفون ۱۳ در زمینه کیفیت دوربین پیشرفت‌های چشمگیری کرده است. برای مثال، حالت سینمایی جدیدی در هر چهار مدل وجود دارد که در‌صورت نیاز، به‌طور خودکار فوکوس را بین سوژه‌ها تغییر می‌دهد و آیفون ۱۳ پرو از قابلیت عکس‌برداری ماکرو نیز بهره می‌برد.

بااین‌حال، لنز تله‌فوتو آیفون ۱۳ هنوز به‌اندازه گلکسی S21 اولترای سامسونگ توانایی بزرگ‌نمایی ندارد. آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس به زوم اپتیکال ۶ برابری مجهز‌‌ند؛ درحالی‌که گلکسی S21 اولترا دو لنز تله‌فوتو دارد که از زوم اپتیکال ۳ و ۱۰ برابری پشتیبانی می‌کند.

به‌طورکلی، گوشی‌های سامسونگ به داشتن قابلیت بزرگ‌نمایی رضایت‌بخش معروف‌اند؛ به‌همین‌دلیل، گلکسی نوت ۲۰ اولترا در سال ۲۰۲۰ به‌عنوان گوشی هوشمند دارای محبوب‌ترین دوربین با زوم عالی انتخاب شد. باوجوداین، در‌حال‌حاضر باید منتظر بمانیم تا ببینیم آیفون ۱۳ پرو چگونه از‌پس آزمایش‌های پیش‌ روی خود بر‌می‌آید یا خیر. پس‌از‌آن، می‌توانیم آن را با پرچم‌داران سامسونگ مقایسه کنیم.

صفحه‌نمایش بدون ناچ

احتمالاً طرفداران اپل تاکنون به ناچ نمایشگر عادت کرده‌اند؛ زیرا از سال ۲۰۱۷ در نسل‌های مختلف آیفون دیده می‌شود؛ اما وقتی پیشرفت سازندگان دستگاه‌های اندرویدی در این زمینه را در نظر بگیریم، نادیده‌گرفتن عقب‌ماندن اپل کمی دشوار است.

اکثر گوشی‌های هوشمند اندرویدی صفحه‌نمایش بدون ناچ دارند که تنها حفره‌ای ظریف میزبان دوربین آن‌ها است. سامسونگ یکی از اولین شرکت‌هایی بود که این طرح را در سال ۲۰۱۹ با خانواده گلکسی S10 معرفی کرد؛ اما اکنون، این طراحی در گوشی‌های هوشمند اکثر شرکت‌ها از‌جمله گوگل و وان‌پلاس و موتورولا دیده می‌شود.

البته بد نیست به این موضوع نیز اشاره کنیم که بخشی از دلیل بزرگ‌بودن ناچ آیفون این است که همه حسگرهای Face ID در آن قرار دارند. سیستم تشخیص چهره اپل یکی از ویژگی‌های مهمی است که محصولات اپل را از دیگر شرکت‌ها متمایز می‌کند.

انعطاف‌پذیری برای کنترل نرخ نوسازی صفحه

آیفون ۱۳ پرو و پرو مکس اولین آیفون‌هایی هستند که از ویژگی ProMotion اپل برخوردار‌‌‌ند. این قابلیت باعث افزایش نرخ نوسازی صفحه‌نمایش تا ۱۲۰ هرتز می‌شود که درنتیجه، آن پیمایش روان‌تر می‌شود و سرعت پاسخ‌گویی نمایشگر افزایش پیدا می‌کند. همچنین، این ویژگی می‌تواند برای صرفه‌جویی در عمر باتری نرخ نوسازی را تغییر دهد.

سایر گوشی‌های هوشمند مانند سامسونگ گلکسی S21 و S20 کنترل و انعطاف‌پذیری بیشتری در‌اختیارتان قرار می‌دهند. حتی زمانی که می‌خواهید نرخ نوسازی را تا ۱۲۰ هرتز افزایش دهید، به‌جای اینکه تلفن برایتان تصمیم بگیرد، می‌توانید خودتان آن را انتخاب کنید. در منو تنظیمات سامسونگ، دو گزینه وجود دارد که یکی پیمایش روان‌تر و دیگری عمر باتری بیشتر را دراختیار کاربر قرار می‌دهد.

شارژ بی‌سیم سریع‌تر

شارژ بی‌سیم از سال ۲۰۱۷ به دنیای آیفون‌ها اضافه شده است؛ اما هنوز در زمینه سرعت شارژ پیشرفت‌های درخورتوجهی مشاهده نکرده‌ایم. اگر از شارژر بی‌سیم MagSafe استفاده نمی‌کنید که می‌تواند سرعت ۱۵ واتی را ارائه دهد، آیفون شما با سرعت ۷٫۵ واتی شارژ خواهد شد.

این سرعت بسیار کُندتر از اکثر گوشی‌های هوشمند اندرویدی است. به‌عنوان مثال، گلکسی S21 سامسونگ از شارژ بی‌سیم ۱۰ واتی و گلکسی S20 FE از شارژ بی‌سیم سریع‌تر ۱۵ واتی پشتیبانی می‌کند. افزون‌براین، OnePlus 9 Pro از شارژ بی‌سیم ۵۰ واتی پشتیبانی می‌کند که سرعتی بسیار خیره‌کننده‌ای دارد. اکنون که شارژ بی‌سیم امری عادی است و دیگر در گوشی‌های هوشمند به‌ندرت ویژگی شاخصی در نظر گرفته می‌شود، بسیار بهتر خواهد بود که اپل سرعت شارژ بی‌سیم آیفون را افزایش دهد.

شارژ بی‌سیم معکوس

احتمالاً برای بسیاری از ما اتفاق افتاده است که در اتوبوس یا قطار یا خودرو شخصی خود ایرپاد را از جیبمان بیرون بیاوریم و متوجه شویم باتری آن تمام شده است. اگر می‌توانستیم کیس ایرپادمان را پشت آیفون خود قرار دهیم تا شارژ شود، داستان خیلی متفاوت می‌شد.

این ویژگی که به‌عنوان شارژ بی‌سیم معکوس شناخته می‌شود، در تلفن‌های اندرویدی مانند سری گلکسی S21 سامسونگ و گوگل پیکسل ۵ دردسترس است؛ اما در آیفون ۱۳ وجود ندارد. این فناوری پنل پشتی تلفن هوشمند شما را به یک پد شارژ بی‌سیم لوازم جانبی و حتی گوشی‌های دیگر تبدیل می‌کند.

اگرچه این قابلیت در‌حال‌حاضر در‌دسترس نیست، اطلاعاتی فاش شده که بر‌‌اساس آن‌ها احتمالاً اپل در حال فکر‌کردن به افزودن ویژگی مذکور به دستگاه‌های خود است. گزارش‌های کمیسیون ارتباطات فدرال از اکتبر ۲۰۲۰ نشان ‌می‌دهد که اپل ممکن است فناوری لازم را در آیفون‌هایش ایجاد کند؛ حتی اگر قصد نداشته باشد آن‌ها را فعال کند.

پشتیبانی از Apple Pencil

اپل پشتیبانی از Apple Pencil را به تمام آیپدهای مجموعه خود اضافه کرده است؛ اما هنوز خبری از آن در سری آیفون‌ها نیست. می‌توان همراهی مداد اپل را با گوشی‌های هوشمندی مانند آیفون ۱۲ پرو مکس و آیفون ۱۳ پرو مکس با صفحه‌نمایش ۶٫۷ اینچی تصور کرد؛ زیرا اندازه‌ آن‌ها تقریباً نزدیک به تبلت‌ها است. مطمئناً اضافه‌شدن این گزینه به گوشی‌های هوشمند اپل می‌تواند تجربه کاربری هنگام انجام کارهایی مانند نت‌برداری، طراحی و... را بهبود بخشد.

آیفون ۱۳

صدای بی‌اتلاف ازطریق بلوتوث

هنگامی که کوالکام از فرمت صوتی اختصاصی جدیدش برای ارائه صدای بی‌اتلاف ازطریق بلوتوث رونمایی کرد، به‌نظر می‌رسید اپل نیز در این زمینه تلاش کند؛ اما متأسفانه از این شرکت درباره این موضوع خبری اعلام نشد.

صدای بی‌اتلاف از روش فشرده‌سازی متفاوتی استفاده می‌کند که جزئیات بیشتری درمقایسه‌با فرایندی حفظ می‌کند که برای کوچک‌سازی فایل‌های صوتی بلوتوث در تلفن شما استفاده می‌شود. کوالکام انتظار دارد دستگاه‌هایی که از فرمت صوتی بی‌اتلاف آن پشتیبانی می‌کنند، اوایل سال ۲۰۲۲ عرضه شوند؛ بنابراین، این احتمال وجود دارد که در ماه ژانویه در CES بیشتر راجع‌ به آن بشنویم.

به‌طور‌کلی، اگر بخواهید از صدای بی‌اتلاف هنگام گوش‌دادن موسیقی با آیفون لذت ببرید، باید از اسپیکرهای خود دستگاه یا هدست سیمی استفاده کنید.

قابلیت Center Stage در تماس‌های تصویری

آیپد و آیپد مینی اکنون از قابلیت Center Stage برخوردار‌‌‌‌‌ند. این ویژگی وظیفه دارد هنگام چت تصویری ازطریق Zoom و FaceTime و سایر اپلیکیشن‌ها، به‌صورت خودکار چهره شما را در قاب نگه دارد. این قابلیت به‌طور خودکار این کار را انجام می‌دهد و اکنون که بیشتر از همیشه از تماس‌های تصویری برای برقراری ارتباط با دوستان و همکاران و اعضای خانواده استفاده می‌کنیم، سودمند است.

اگر در تمامی محصولات اپل، ازجمله آیفون و مک از Center Stage استفاده شود، تماس تصویری راحت‌تر خواهد بود. تعداد کسانی که با گوشی‌های آیفون خود تماس تصویری می‌گیرند، بیشتر از کسانی است که با آیپد خود این کار را انجام می‌دهند؛ در‌نتیجه عاقلانه به‌نظر می‌رسد که سریع‌تر قابلیت مذکور به این دستگاه‌ها برسد. درنهایت باید گفت که سری آیفون ۱۳ نیز با استقبال درخورتوجه طرفداران اپل مواجه شد؛ اما همیشه علاوه‌بر تمام نکات مثبت، گزینه‌هایی نیز وجود دارند که می‌توان آن‌ها را بهتر کرد.

از دیدگاه شما کاربران زومیت، چه گزینه‌های دیگری می‌توانست در آیفون ۱۳ باشد؛ اما نیست؟ آن‌ها را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات