اپل احتمالا قیمت مدل‌های آیفون ۱۴ را افزایش خواهد داد

سه‌شنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
پیش‌بینی می‌شود با توجه به افزایش شدید قیمت تراشه‌های TSMC، اپل مجبور خواهد بود قیمت آیفون ۱۴ را افزایش بدهد.
تبلیغات

چندی پیش گزارشی دال بر افزایش شدید قیمت‌های تراشه‌های TSMC منتشر شد که نشان می‌داد غول صنعت نیمه‌هادی در صدد است قیمت تراشه‌هایش را تا ۲۰ درصد افزایش بدهد. در آن گزارش ادعا می‌شد که مشتریان، از جمله اپل، از افزایش قیمت مطلع هستند و گزارش جدیدی نشان می‌دهد که تغییرات از سوی TSMC اعمال شده است.

TSMC هزینه تولید تراشه را از سه‌ماهه ‌چهارم سال گذشته میلادی به دلیل بحران و کمبود جهانی نیمه‌هادی به‌تدریج افزایش داده است و گفته می‌شود این یکی از بزرگ‌ترین تغییرات شرکتی بوده است. مدیر یکی از شرکت‌های طراح تراشه دراین‌باره می‌گوید:

همه ما در شوک بزرگی هستیم و همه مدیران امور مشتریان ما باید با مشتریانشان صحبت کنند تا ببینند آیا می‌توانیم در مورد برخی از قراردادها مذاکره مجدد کنیم یا خیر. ما در یک دهه گذشته چنین افزایش قیمت گسترده‌ای از سوی TSMC شاهد نبودیم.

بر اساس گزارش اولیه، افزایش قیمت شامل افزایش ۱۰ درصدی در تراشه‌های ۷ نانومتر و فرآیندهای کوچک‌تر است و برای تراشه‌های ساخته‌شده با گره‌های (نود) ۱۶ نانومتر و قدیمی‌تر هزینه‌ها بالغ بر ۲۰ درصد افزایش می‌یابد. مشتریان می‌توانند قبل از تاریخ اجرای تغییرات قیمت تا یکم اکتبر با TSMC مذاکره داشته باشند؛ اما احتمالاً افزایش قیمت‌ها اجتناب‌ناپذیر خواهد بود؛ چراکه حتی در صورت لغو قرارداد، جایگزین مناسبی برای TSMC وجود ندارد. در واقع سامسونگ تنها رقیب شرکت تایوانی محسوب می‌شود که خود با مشکلات تولید دست‌وپنجه نرم می‌کند.

در این گزارش آمده است که تغییرات قیمت بر سفارش‌های موجود تأثیر نمی‌گذارد و مشتریان تا سال ۲۰۲۲ افزایش قیمت‌ها را در محصولاتشان اعمال نخواهند کرد؛ بنابراین به احتمال زیاد قیمت سری آیفون ۱۳ نیز تحت تأثیر این افزایش‌ها قرار نخواهد گرفت؛ اما گمان می‌رود اپل قیمت گوشی‌های هوشمندش را در سال آینده میلادی با نام احتمالی آیفون ۱۴ به‌شدت افزایش خواهد داد.

سیر حذف ناچ از گوشی‌های آیفون

البته سری آیفون ۱۴ می‌تواند گران‌تر از مدل‌های کنونی باشد و افزایش قیمت تراشه مزید بر آن شود. اگر آیفون ۲۰۲۱ را مدل S در نظر بگیریم، آیفون ۲۰۲۲ نسخه‌ی اصلی بعدی خواهد بود و انتظار می‌رود اپل تغییرات عمده‌ای در طراحی این گوشی ایجاد کند. آیفون‌ها دیگر بریدگی نخواهند داشت و در عوض اپل شاید از یک حفره برای پنهان کردن دوربین سلفی و حسگرهای موجود بهره بگیرد که اکنون در برخی از دستگاه‌های اندرویدی از جمله گوشی‌های هوشمند سامسونگ استفاده می‌شود. همچنین این احتمال وجود دارد که حسگرهای فیس آی‌دی به زیر نمایشگر منتقل یا با حاشیه‌ی کوچک فوقانی دستگاه ادغام شوند.

به گفته‌ی مینگچی کو، تحلیلگر نام‌آشنای محصولات اپل، سری آیفون ۱۴ چشمگیرترین تغییرات طراحی در طی سالیان اخیر را شامل می‌شود و ظاهراً شرکت واقع در کوپرتینو استفاده از حفره را جایگزین ناچ خواهد کرد. کو معتقد است طراحی جدید احتمالا در مدل‌های پرو ارائه خواهد شد و شاید به این معنی باشد که نسخه‌های استاندارد همچنان از همان طراحی مبتنی بر ناچ بهره خواهند گرفت؛ از این‌رو، اپل برای متمایز نشان دادن مدل‌های پرو دیگر نیازی به تفاوت تکنولوژی نمایشگر نخواهد داشت و می‌تواند هر چهار مدل را به نمایشگر یکسان با فناوری LTPO و پشتیبانی از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز مجهز کند.

از سوی دیگر، گمان می‌رود غول دنیای فناوری تولید آیفون مینی را متوقف و به‌ جای آن، یک مدل آیفون بزرگ‌تر ۶٫۷ اینچی عرصه خواهد کرد. احتمالاً مدل ۶٫۷ اینچی با توجه به ابعاد بزرگ‌تر بسیار گران‌تر از مدل مینی خواهد بود و افزایش قیمت تراشه نیز نه‌تنها این گوشی، بلکه تمامی مدل‌های آیفون ۱۴ را بسیار گران‌تر از مدل‌های کنونی یا حتی آیفون ۱۳ خواهد کرد.

افزایش قیمت‌ها از سوی TSMC ممکن است راهی برای جلوگیری از رزرو مضاعف باشد؛ تکنیکی که در آن مشتریان تراشه‌های بیشتری سفارش و شانس تأمین به‌موقع را در یک دوره بسیار شلوغ افزایش می‌دهند. بر اساس ادعای برخی منابع ناشناس، افزایش روزافزون تولیدات رزروشده و اغلب از سوی اپل، برآورد تقاضای واقعی را برای TSMC بسیار دشوار کرده است؛ اما اپل با توجه به روابط بسیار نزدیک با TSMC در تولید تمامی تراشه‌هایش، بعید به نظر می‌رسد به سراغ تولیدکننده دیگری برود.

برای مطالعه‌ی تمام مقالات مرتبط با آیفون به این صفحه مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات