مقایسه دوربین آیفون ۱۳ پرو مکس، گلکسی S21 اولترا، آیفون ۱۲ پرومکس و آیفون ۱۳

چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
مطالعه 8 دقیقه
دوربین جدید‌ترین پرچم‌دار اپل، در مقایسه با نسل قبلی خود و پادشاه عکاسی دنیای اندرویدی‌ها چه عملکردی دارد؟ برای پاسخ این سؤال همراه زومیت باشید.
تبلیغات

شرکت‌های مطرح دنیای موبایل تمام توان‌شان را برای بهبود عملکرد دوربین محصولات خود به‌کار گرفته‌اند تا با قدرت‌نمایی در این بخش نظر خریداران بیشتری را به خود جلب کنند. این رقابت تا حدی داغ شده است که هر ساله شاهد معرفی فناوری‌ و امکانات نوینی در دوربین گوشی‌های موبایل هستیم. با از راه رسیدن آیفون ۱۳ و ازآنجاکه هنوز چندماهی تا معرفی نسل جدید پرچم‌داران اندرویدی فاصله داریم، زومیت طبق روال همیشگی خود، مطرح‌ترین پرچم‌داران فعلی بازار را در کنار هم قرار داد تا بهترین دوربین موبایل را شناسایی کنیم.

اپل هنگام معرفی نسل جدید آیفون، طبق سنت همیشگی روی دوربین به‌کاررفته و توانایی آن در جدیدترین محصولات خود مانور زیادی داد. آیفون در طول سالیان گذشته همواره یکی از بهترین گزینه‌های موجود در بخش دوربین بوده است. پیشرفت گوشی‌های اپل تا حدی بوده که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، آیفون‌های جدید، کامل‌ترین و مطمئن‌ترین گزینه برای ثبت تصاویر هستند.

در سوی دیگر میدان، سامسونگ نیز همواره به‌عنوان یکی از مطرح‌ترین بازیگران عرصه‌ی گوشی‌های هوشمند، محصولات خود را به دوربین‌های توانمندی مجهز می‌کند. گلکسی S21 اولترا با وجود گذشت چند ماه از زمان عرضه‌ی آن به بازار، هنوز هم توانایی بسیار زیادی در ثبت تصاویر دارد. این گوشی به لطف ماژول چهارگانه‌ی دوربین خود، یکی از توانمندترین نام‌های موجود حال حاضر دنیای گوشی‌های هوشمند است که نیاز‌های کاربران را در بالاترین سطح ممکن می‌تواند تأمین کند.

نکاتی که باید پیش از مطالعه‌ی مقایسه به آن‌ها توجه کنید:

  • تمام گوشی‌ها به آخرین نسخه به‌روزرسانی شده‌اند تا جدیدترین بهینه‌سازی‌ها در عملکرد دوربین در آن‌ها اعمال شود.
  • برای آنکه به جزییات تصویر نیز توجه کرده باشیم، در برخی از تصاویر، برش دو یا چند برابری آن را نیز قرار داده‌ایم.
  • از هر کدام از سوژه‌ها، با هر گوشی ۳ تا ۶ بار عکاسی شده و بهترین تصویر از بین‌ آن‌ها برای مقایسه انتخاب شده است.
  • با توجه به کاربری Point and Shoot دوربین‌های موبایل، ثبت تصویر روی دست انجام شده است تا توانایی گوشی‌های موجود در این مقاله در حذف لرزش‌ها نیز بررسی شود.
  • تمامی عکس‌ها در حالت خودکار ثبت شده‌اند.
  • در تصاویر محیط‌های تاریک حالت Night در گوشی‌ها فعال شده است.

برای مشاهده‌ی تصاویر مقایسه‌ در اندازه‌ی اصلی، روی تصاویر کلیک کنید

مقایسه دقت ثبت رنگ‌ و تراز سفیدی

دقت ثبت رنگ از مهم‌ترین مشخصه‌‌های دوربین‌های عکاسی است. شرکت‌های بزرگ این عرصه در جهت افزایش دقت‌ رنگ، سال‌ها الگوریتم‌های پردازش سیگنال خود را توسعه‌ می‌دهند و به‌طور پیوسته به کالیبره‌کردن آن می‌پردازند. در این آزمایش به‌دنبال گزینه‌ای با نزدیک‌ترین رنگ‌های ثبت‌شده در شرایط نوری مناسب هستیم.

مقایسه رنگ و جزئیات دوربین واید آیفون ۱۳، آیفون ۱۳ پرو مکس، آیفون ۱۲ پرو مکس و گلکسی s21 اولترا

پرچم‌دار سامسونگ در ثبت رنگ‌ها عملکرد دقیق‌تری را از خود نمایش می‌دهد؛ درحالی‌که رنگ‌ها در هر سه مدل گوشی آیفون ۱۳ پرو مکس، آیفون ۱۳ و آیفون ۱۲ پرو مکس نزدیک به هم و اندکی غلیظ هستند.

مقایسه HDR

گستره‌ی دینامیکی به‌صورت مستقیم به توانایی حسگر دوربین باز می‌گردد. دوربینی با گستره‌ی دینامیکی بهتر، توانایی ثبت جزئیات بیشتری در بخش‌های تاریک و نورانی تصویر دارد. در این آزمایش باید به‌دنبال گزینه‌ای بود که بیشترین میزان از جزئیات را در بخش تاریک قاب (ستون و کف‌پوش) و بخش روشن قاب (ابر‌های آسمان، برگ درختان و ساختمان دوردست) درکنار حفظ کنتراست کلی عکس ارائه دهد.

دوربین اولتراواید

مقایسه عکاسی HDR آیفون ۱۳، آیفون ۱۳ پرو مکس، آیفون ۱۲ پرو مکس و گلکسی s21 اولترا

دوربین واید (اصلی)

مقایسه عکاسی HDR آیفون ۱۳، آیفون ۱۳ پرو مکس، آیفون ۱۲ پرو مکس و گلکسی s21 اولترا

در نگاه نخست گلکسی اس ۲۱ اولترا عکس‌های به‌مراتب روشن‌تری دارد؛ اما با کمی نگاه دقیق‌تر به کف زمین؛ جایی‌که تاریک‌ترین بخش تصویر به‌حساب می‌آید، می‌توان متوجه شد که آیفون جزئیات بیشتری در دل سایه دارد، این موضوع را با بردن عکس‌ها به داخل فتوشاپ، روشن‌تر کردن‌شان، بهتر می‌توان متوجه شد. در سوی دیگر میدان، با نگاه جزئی‌تر به کابل‌های مشبک پُل طبیعت، خواهید دید که آیفون بر اثر مواجهه با مشکل کج‌نمایی رنگی، بخش‌هایی از کابل‌ها را به رنگ بنفش در آورده است؛ درحالی‌که چنین مشکلی را در عکس اس ۲۱ اولترا نمی‌بینیم.

مقایسه عملکرد در شرایط نوری ضعیف

در این آزمون به بررسی عملکرد حسگر و الگوریتم پردازش تصاویر در شرایط نوری تاریک و درنتیجه‌ی ایزو بالا پرداخته شده است. گزینه‌ای که قادر به ثبت دقیق رنگ‌ها درکنار حفظ مناسب جزئیات و حذف مؤثر نویز شود، برترین عملکرد را خواهد داشت. برای کمک به مقایسه، برش ۲۰۰ درصدی از تصویر تهیه شده است.

مقایسه جزئیات در نور کم دوربین واید آیفون ۱۳، آیفون ۱۳ پرو مکس، آیفون ۱۲ پرو مکس و گلکسی s21 اولترا

با نگاهی به بافت روی عروسک‌ها، رنگ‌ها و متن روزنامه، به عقیده‌ی ما، آیفون ۱۳ پرو مکس در مجموع عکس بهتری ثبت کرده، بعد از این گوشی، به‌ترتیب گلکسی S21 اولترا و آیفون ۱۳ قرار می‌گیرند؛ درحالی‌که آیفون ۱۲ پرو مکس با تصویر سافت خود، بدترین عملکرد را به‌نمایش گذاشته است.

مقایسه عکاسی ماکرو

ماکرو یکی از ژانرهای پرطرفدار در دنیای عکاسی است. در این سبک از عکاسی، ثبت جزئیات مناسب، حذف لرزش دست، و البته ثبت دقیق رنگ مهم‌ترین المان‌ها هستند. با توجه به موارد مذکور اقدام به مقایسه و انتخاب بهترین گزینه‌ی موجود در مقایسه با تصویر مرجع کنید.

مقایسه عکاسی ماکرو آیفون ۱۳، آیفون ۱۳ پرو مکس، آیفون ۱۲ پرو مکس و گلکسی s21 اولترا

در این آزمایش تصاویر ثبت‌شده از نزدیک‌ترین فاصله‌ی قابل فوکوس توسط هر یک از گوشی‌های هوشمند به‌دست آمده است. همان‌طور که مشاهده می‌کنید، آیفون ۱۳ و آیفون ۱۲ پرو مکس فاقد قابلیت ثبت تصاویر ماکرو هستند. عکس ماکروی هر دو گوشی آیفون ۱۳ پرو مکس و گلکسی اس ۲۱ اولترا جذاب به‌نظر می‌رسد؛ اما آیفون اندکی جزئیات چشم‌نوازتری دارد.

مقایسه عکاسی پرتره

با توجه به علاقه‌ی بسیار کاربران به شبکه‌های اجتماعی و درنتیجه سبک عکاسی پرتره، دوربین‌های موبایل قابلیت‌های ویژه‌ای در این زمینه معرفی کرده‌اند که می‌توان به زوم ۲ برابری و ایجاد جلوه‌ی بوکه‌ی مصنوعی اشاره کرد. در این آزمایش ثبت جزئیات مناسب، رنگ طبیعی پوست، ایجاد جلوه‌ی بوکه‌ی طبیعی با توجه به تشخیص مناسب سوژه و پس‌زمینه و همچنین عدم اعوجاج در تصویر، مهم‌ترین مواردی است که باید برای مقایسه در نظر داشته باشید.

آیفون ۱۳ به دلیل فقدان لنز تله‌فوتو، تصویر را با ماژول استاندارد ثبت کرده است و برای مقایسه بهتر، برش تصویر خروجی در این مقایسه قرار داده شده است.

مقایسه عکاسی پرتره دوربین واید آیفون ۱۳، آیفون ۱۳ پرو مکس، آیفون ۱۲ پرو مکس و گلکسی s21 اولترا

با نگاهی به پیراهن و چهره‌ی صدرا مخملی، متوجه می‌شویم که عکس پرتره‌ی هر سه مدل آیفون به زردی تمایل دارد؛ اما گوشی سامسونگ گلکسی S21 اولترا رنگ‌های دقیق‌تری به‌نمایش می‌گذارد. سطح جزئیات و کیفیت پیاده‌سازی افکت بوکه در هر دو گوشی آیفون ۱۳ پرو مکس و پرچم‌دار سامسونگ بسیار مطلوب به‌نظر می‌رسد و آیفون ۱۳ نیز براثر فقدان دوربین تله‌فوتو، چه به‌لحاظ فُرم چهره، چه سطح جزئیات بدترین عملکرد را دارد.

مقایسه دوربین سلفی

دوربین‌های سلفی یکی از مهم‌ترین جوانب دوربین‌ گوشی‌های هوشمند را تشکیل می‌دهد. این موضوع منجر به تعبیه‌ی حسگر‌ و لنز‌های توانمندی در این بخش شده است. در همین راستا دو مقایسه‌ی بعدی به بررسی عملکرد دوربین‌های سلفی اختصاص یافته است. ثبت رنگ طبیعی پوست درکنار جزئیات مناسب، معیارهای اصلی این آزمایش است که طبق آن‌ها باید توانمند‌ترین گزینه را انتخاب کنید.

عکس‌های سلفی در نور مطلوب

مقایسه سلفی در نور کم دوربین واید آیفون ۱۳، آیفون ۱۳ پرو مکس، آیفون ۱۲ پرو مکس و گلکسی s21 اولترا

عکس‌های سلفی در نور کم

مقایسه سلفی دوربین واید آیفون ۱۳، آیفون ۱۳ پرو مکس، آیفون ۱۲ پرو مکس و گلکسی s21 اولترا

تمایل آیفون به زرد کردن عکس‌ها بار دیگر در عکس‌های سلفی به‌چشم می‌آید. سطح جزئیات و کیفیت تولید رنگ‌ها در عکس سلفی گلکسی S21 اولترا چه در نور مطلوب چه کم، بهتر از سه گوشی دیگر به‌نظر می‌رسد، ضمن اینکه آیفون ۱۲ پرو مکس در تاریکی عکس بدتری نسبت به دو برادر/خواهر دیگرش ثبت کرده است؛ موضوعی که با توجه به یکسان‌بودن سخت‌افزار دوربین، بیش‌از هرچیز به ISP ضعیف‌ترِ آن بازمی‌گردد.

مقایسه توانایی زوم

گوشی‌های هوشمند با استفاده از ماژول‌های چندگانه‌ی دوربین اقدام به تعبیه‌ی قابلیت زوم چند برابری کرده‌اند. در این مقایسه زوم ۱۰ برابری دوربین‌ها با یکدیگر مقایسه شده است. آیفون ۱۳ زوم ۱۰ برابری را دراختیار کاربر نمی‌گذارد و به‌همین‌دلیل، در این مقایسه، عکس آن را با زوم حداکثریِ ۵ برابری می‌بینیم.

مقایسه زوم دوربین واید آیفون ۱۳، آیفون ۱۳ پرو مکس، آیفون ۱۲ پرو مکس و گلکسی s21 اولترا

آیفون ۱۳ پرو مکس و آیفون ۱۲ پرو مکس به‌‌ترتیب به‌لطف ایجاد کراپ روی تصویر دوربین‌های تله‌فوتوی ۳ و ۲٫۵ برابری‌شان، از عملکرد فاجعه‌بار آیفون ۱۳ پرو فاصله‌ی زیادی دارند؛ اما پُرواضح است که گلکسی اس ۲۱ اولترا با دوربین تله‌فوتوی ۱۰ برابری‌اش، دست بالاتر را در زمینه‌ی بزرگ‌نمایی دارد. برای مقایسه، توصیه می‌کنیم به کیفیت نمایش لوگوی «لاکیدو» روی نوشابه دقت کنید.

نظر شما درباره‌ی عملکرد هر یک از گوشی‌های این مقایسه چیست؟ کدام گوشی در مجموع بهترین عملکرد را در زمینه‌ی عکاسی با نمایش می‌گذارد؟ لطفا در نظرسنجی زومیت شرکت کنید و نظر خود را در بخش دیدگاه‌ها با ما و سایر کاربران عزیز زومیت به‌اشتراک بگذارید.

کدام گوشی در مجموع بهترین عملکرد را در زمینه‌ی عکاسی دارد؟

مقاله‌ی پیش‌رو با همکاری محمدحسین جعفری سرابی و مهرداد عیسی‌لو تولید و تدوین شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات