فناوری Smart-ISO Pro دوربین گلکسی S21 چگونه کار می‌کند

دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
اسمارت ایزو پرو یکی از فناوری‌های حسگر ایزوسل HM3 در سری گلکسی S21 است که می‌تواند به‌صورت هم‌زمان دو حالت متفاوت ایزو را از یک صحنه بگیرد و تصویری چشم‌نوازتر خلق کند.
تبلیغات

سامسونگ به‌تازگی ویدئویی منتشر کرده است که جزئیات کارکرد فناوری Smart-ISO Pro را به نمایش می‌گذارد. براساس گزارش پتاپیکسل، سامسونگ می‌گوید برخلاف ایزوی (ISO) سنتی، فناوری این شرکت می‌تواند به‌صورت هم‌زمان دو ایزوی مختلف از صحنه را ثبت کند تا به‌طور چشم‌گیر گستره‌ی داینامیکی و دقت رنگ را ارتقا بدهد.

در مقایسه‌ با حسگرهای بزرگ دوربین‌های عکاسی و فیلم‌برداری، حسگرهای تصویر گوشی‌های هوشمند محدودیت‌های زیادی دارند و در نتیجه‌، شرکت‌های حوزه‌ی گوشی نظیر سامسونگ مجبور هستند برای بالا بردن کیفیت تصاویر سراغ استفاده از چندین نوع تکنیک عکاسی رایانشی بروند. این تکنیک‌ها باعث می‌شوند در مقایسه ‌با تصاویر دوربین‌های عکاسی و فیلم‌برداری، نتیجه‌ی نهایی کار قابل ‌قبول باشد.

جدیدترین حسگر ۱۰۸ مگاپیگسلی سامسونگ که با نام ایزوسل اچ ام 3 (ISOCELL HM3) شناخته می‌شود و در سری گلکسی اس ۲۱ استفاده شده است، در مقایسه ‌با نسل‌های قبل حسگرهای ۱۰۸ مگاپیکسلی شرکت کره‌ای گستره‌ی داینامیک بسیار بهتری دارد. سامسونگ ادعا می‌کند دلیل اصلی تقویت در خور توجه گستره‌ی داینامیک در حسگر ایزوسل HM3، استفاده از فناوری جدیدی است که با نام اسمارت ایزو پرو شناخته می‌شود.

سامسونگ برای کسانی که با اصطلاحات حوزه‌ی عکاسی آشنا نیستند و نمی‌دانند فناوری چگونه می‌تواند در زمینه‌ی ثبت نور توسط دوربین نقش مهمی ایفا کند، توضیحاتی ارائه داده است. شرکت کره‌ای می‌‌گوید در عکاسی دیجیتال نسبت بهره‌‌ی تبدیل، سطح حساسیت حسگر به نور را تعیین می‌کند و از آن برای تبدیل کردن نور به ولتاژ استفاده می‌شود. اگر نسبت بهره‌ی تبدیل کم باشد، وقتی در محیط‌های دارای نور کم تصویربرداری کنید، ممکن است جزئیات موجود در ناحیه‌های تاریک از دست بروند. از طرفی دیگر اگر نسبت بهره‌ی تبدیل بیش از حد بالا باشد، حسگر تصویر در محیط‌های پرنور ممکن است نتواند مقدار کافی از اطلاعات رنگی صحنه را حفظ کند.

براساس آنچه سامسونگ می‌گوید، اکثر دوربین‌های کلاس گوشی هوشمند دارای نسبت بهره‌ی تبدیل ثابت هستند. همین موضوع باعث می‌شود ثبت تصاویر باکیفیت در تمامی شرایط نوری برای گوشی‌های هوشمند کاری سخت باشد. در محیط‌هایی که انواع شرایط نوری در آن‌ها دیده می‌شود، وضعیت تصویربرداری برای گوشی پیچیده‌تر و مشکل‌تر می‌شود. پرتره‌هایی که دارای نور پس‌زمینه هستند در دسته‌ی این تصاویر جای می‌گیرند.

طرح گرافیکی سنسور ایزوسل HM3 گلکسی S21 سامسونگ ایزو کم و زیاد

حسگر ایزوسل HM3 سامسونگ مجهز به فناوری Smart-ISO Pro است تا بتواند به‌صورت هم‌زمان دو نسبت بهره‌ی تبدیل را ثبت و آن‌ها را با هم ترکیب کند تا تصویر نهایی به دست بیاید. سامسونگ فناوری اسمارت ایزو پرو را توسعه داده است تا بتواند ازطریق آن بر محدودیت‌های محسوس دوربین گوشی‌ها در زمینه‌ی گستره‌ی داینامیک تا حدی غلبه و حسگرهای ۱۰۸ مگاپیکسلی خود را به دو سطح از نسبت بهره‌ی تبدیل مجهز کند (حالت ایزوی زیاد و حالت ایزوی کم). بدین ترتیب دوربین ایزوسل HM3 می‌تواند براساس شرایط محیط، بهینه‌ترین تنظیمات را برگزیند و روی صحنه اعمال کند. 

مطابق آنچه سامسونگ می‌گوید، وقتی نور در محیط کم باشد حالت ایزوی زیاد با استفاده از نسبت بهره‌ی تبدیل بیشتر، نور را به ولتاژ تبدیل می‌کند و این کار باعث می‌شود جزئیات کافی در سایه‌ها دیده شوند و در همین حین نویز تصویر کاهش پیدا کند. حالت ایزوی پایین ظرفیت هر یک از پیکسل‌ها را به حداکثر می‌رساند تا از اشباع بیش از حد (OverSaturation) جلوگیری شود و فرایند بازتولید رنگ‌ها در بخش‌های پرنور تصویر، بهتر انجام بگیرد. 

فناوری سامسونگ در ابتدا Smart ISO بود اما به Smart-ISO Pro ارتقا پیدا کرد. اسمارت ایزو پرو از لحاظ فنی راهکار وابسته‌ به HDR محسوب می‌شود؛ زیرا مزایای دو حالت متفاوت ISO را در یک عکس ترکیب می‌کند. اساسا قابلیت اسمارت ایزو پرو دو تصویر را با دو اکسپوژر ایزوی متفاوت می‌گیرد و آن‌ها را ترکیب می‌کند تا در تصویر نهایی، در تمامی بخش‌ها شاهد نوردهی مناسبی باشیم.

سامسونگ می‌گوید وقتی دوربین گوشی عکس می‌گیرد، Smart-ISO Pro در ابتدا اطلاعات نوری صحنه را به ‌ترتیب در حالت ایزوی بالا و ایزوی پایین به سیگنال ولتاژ تبدیل می‌کند. در مرحله‌ی بعد فناوری Smart-ISO Pro به ‌شکلی هوشمندانه نتیجه‌ی دو حالت را با هم ترکیب می‌کند تا تصویر نهایی گستره‌ی داینامیک زیادی داشته باشد. با این تکنیک خاص، حسگر تصویر سامسونگ می‌تواند جزئیات کافی از ناحیه‌های تاریک بیرون بکشد و رنگ طبیعی ناحیه‌های پرنور را حفظ کند و در نهایت تصویری خلق کند که شبیه به واقعیت به ‌نظر می‌رسد. 

سامسونگ می‌گوید تکنیک Smart-ISO Pro کاملا جدید نیست؛ اما اصلاحاتی تجربه کرده  استتا بتوان از آن در حسگر ایزوسل HM3 استفاده کرد. Smart-ISO Pro که مزایای متعددی در زمینه‌ی بازتولید رنگ‌ها دارد از عمق رنگ ۱۲ بیت پشتیبانی می‌کند و به‌ زعم سامسونگ، «دقتی بی‌همتا» در زمینه‌ی بازتولید رنگ‌ها دارد.

مطابق گفته‌ی سامسونگ، Smart-ISO Pro با ترکیب اطلاعات دو تصویر ۱۰ بیت، می‌تواند بیش از ۶۸۷ میلیون رنگ را بازتولید کند که ۱۰ برابر یک عکس ۱۰ بیت است. وقتی در حالت حرفه‌ای گوشی تصویربرداری کنید، تصاویر ۱۲ بیت HDR را می‌توان در فرمت RAW ذخیره کرد و بدین ترتیب کاربر می‌تواند به ‌شکلی آزادانه‌تر اکسپوژر و تعادل سفیدی و رنگ و موارد این‎‌چنینی را تنظیم کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات