هوش مصنوعی چگونه تصاویر پرتره گلکسی S21 را بهبود می‌دهد

شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
در سری گلکسی S21 چندین پردازش مختلف با استفاده از هوش مصنوعی در مدت‌زمانی کوتاه انجام می‌شود تا تصاویر پرتره کیفیت بالایی داشته باشند.
تبلیغات

هرچه زمان می‌گذرد، استفاده از تکنیک‌های هوش مصنوعی در گوشی‌های هوشمند برای ارتقا کیفیت تصاویر بیشتر می‌شود. در اکثر مواقع سیستم‌عامل دستگاه یک‌ سری تغییرات روی تصویر اعمال می‌کند تا کیفیت افزایش یابد. سامسونگ مدتی پیش از سری گلکسی اس ۲۱ رونمایی کرد و در این دستگاه‌ها نیز شاهد بهره گرفتن از هوش مصنوعی هستیم. براساس گزارش GSMArena، سامسونگ به‌تازگی توضیحات استفاده از هوش مصنوعی در سری گلکسی S21 به‌منظور ثبت تصاویر پرتره‌ی چشم‌نواز را در اختیار رسانه‌ها قرار داده است. 

آن‌طور که سامسونگ می‌گوید، فرایند پردازش تصویر در دوربین سلفی گلکسی اس ۲۱ تا حد زیادی ساده است. در ابتدا نرم‌افزار گوشی چهره‌های موجود در قاب تصویر را تشخیص می‌دهد و آن‌ها را برای پردازش بیشتر، نشانه‌گذاری می‌کند. سامسونگ این فرایند را بخش‌بندی (Segmentation) می‌نامد. در مرحله‌ی‌ دوم، جزئیات موی سر و چشم و مشخصه‌های صورت بهبود پیدا می‌کند. دوربین گوشی همچنین تعادل سفیدی را بهبود می‌دهد تا صرف ‌نظر از وضعیت نوردهی محیط، رنگ پوست طبیعی به‌ نظر برسد. 

هوش مصنوعی دوربین گلکسی S21 سامسونگ تصویر اول

حالت پرتره پیچیدگی بیشتری نسبت ‌به حالت عادی دارد. فرایند ثبت تصویر پرتره با Segmentation آغاز می‌شود تا در مراحل بعد نرم‌افزار گوشی بتواند تشخیص بدهد در کدام بخش‌های تصویر انسان قرار گرفته است، در کدام بخش حیوانات حضور دارند و کدام بخش از تصویر، پس‌زمینه‌ی سوژه است. بدین ترتیب نرم‌افزار می‌تواند هر زمان که نیاز داشت، به ‌شکلی درست و دقیق بخش‌های مختلف را پردازش کند. سامسونگ می‌گوید نقشه‌ی حاصل ‌از مرحله‌ی Segmentation برای تولید نقشه‌ای دیگر با عنوان نقشه‌ی بذری (Seed Map) استفاده می‌شود. 

هوش مصنوعی دوربین گلکسی S21 سامسونگ تصویر دوم

مرحله‌ی نقشه‌ی سه‌گانه (Tri-Map) است. این نقشه اهمیت زیادی دارد؛ زیرا مرز سوژه‌ی اصلی و پس‌زمینه را برجسته می‌کند. در مرحله‌ی بعد، نقشه‌ی مات (Matte Map) تلاش می‌کند سوژه را به‌خوبی از پس‌زمینه جدا کند و نگذارد موی سر و مشخصه‌های چهره با پس‌زمینه ترکیب شوند. در نهایت مطابق برآوردهای نرم‌افزار گوشی در زمینه‌ی عمق تصویر، فاصله تا سوژه‌ها محاسبه می‌شود و از داده‌‌های این مرحله برای ایجاد جلوه‌ی عمقِ کمِ‌ میدان (Shallow Depth of Field) استفاده می‌شود. 

هوش مصنوعی دوربین گلکسی S21 سامسونگ تصویر سوم

اگر حالت پرتره‌ی گوشی شما بی‌نقص نیست، به‌خوبی می‌دانید که گاهی اوقات تارهایی از موی سر و برخی جزئیات دیگر با پس‌زمینه ترکیب و تار می‌شوند و همین موضوع باعث می‌شود تصویر نهایی ساختگی به ‌نظر برسد. سامسونگ می‌گوید دقت نقشه‌ی مات نرم‌افزار دوربینش باعث می‌شود حالت پرتره‌ی گوشی‌های سری گلکسی با حالت پرتره‌ی گوشی‌‌های دیگر متفاوت باشد. 

درادامه (تصویر وسط) نمونه‌ای از Tri-Map سامسونگ را مشاهده می‌کنید. این نقشه، سه رنگ را شامل می‌شود: سفید برای سوژه‌ی اصلی، مشکی برای پس‌زمینه و خاکستری برای مناطقی که گوشی با اطمینان نمی‌داند بخشی از سوژه‌ هستند یا پس‌زمینه. در تصویر سمت راست، نقشه‌ی ماتی را می‌بینید که در نتیجه‌ی Tri-Map ایجاد و در آن، پس‌زمینه از سوژه‌ی اصلی جدا شده است. 

هوش مصنوعی دوربین گلکسی S21 سامسونگ تصویر چهارم

سامسونگ می‌گوید گوشی‌های سری گلکسی اس ۲۱ با بهره‌گیری از نقشه‌ی بذری، بهبودهای لازم را در سوژه‌ی اصلی اعمال و پس‌زمینه را تار می‌کنند. سپس نقشه‌ی مات به معادله اضافه می‌شود تا تمایز سوژه‌ی اصلی و پس‌زمینه، مشخص‌تر و واضح‌تر شود. تمامی فرآیندهایی که شرح دادیم در عرض صرفا سه ثانیه پردازش و روی تصویر اصلی اعمال می‌شوند.

دیدگاه شما کاربران زومیت در این زمینه چیست؟ 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات