IDC: اپل در سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۰ با کنارزدن سامسونگ پرفروش‌ترین برند گوشی‌های هوشمند بوده است

پنج‌شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
به‌گفته‌ی شرکت تحقیقاتی IDC، اپل در سه‌ماهه‌ی پایانی سال ۲۰۲۰، با فروش بالغ بر ۹۰٫۱ میلیون دستگاه آیفون توانسته سامسونگ را به‌عنوان پرفروش‌ترین برند گوشی‌های هوشمند پشت‌سر بگذارد.
تبلیغات

بنابر گزارش اپل‌اینسایدر و با استناد به آمار به‌دست‌آمده از جامعه‌ی آماری IDC، اپل در بازه‌ی پایانی سال ۲۰۲۰ با عملکرد خیره‌کننده‌اش توانسته خود را حاکم بر بازار گوشی‌های هوشمند کند. آمار یادشده حاکی از آن است که این غول دنیای فناوری با فروش ۹۰٫۱ میلیون دستگاه گوشی آیفون و کسب سهم ۲۳٫۴ درصدی از بازار جهانی، رقیب دیرینه‌اش، یعنی سامسونگ را با اختلاف درخورتوجهی پشت‌سر گذاشته است.

ارقام مذکور در‌مقایسه‌با نتایج مشابه در سال گذشته ۲۲٫۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد که از قرار معلوم، بیشترین میزان حمل‌ونقل سه‌ماهه از زمان شروع ردیابی معیارهای IDC در زمینه گوشی‌های هوشمند است. نبیلا پوپال، مدیر تحقیقاتی IDC، درباره جهش فروش گوشی‌های هوشمند می‌گوید:

عناصر زیادی به بهبود بازار گوشی‌های هوشمند دامن می‌زنند که می‌توان به تقاضای متراکم، فشار مستمر عرضه‌ی فناوری 5G، تبلیغات تهاجمی و محبوبیت گوشی‌های ارزان‌قیمت اشاره کرد.

تیم کوک، مدیرعامل اپل، روز گذشته در ارتباط تلفنی با اصحاب رسانه و سرمایه‌گذاران اعلام کرد که برای نخستین‌بار درآمد این شرکت در یک سه‌ماهه‌ی مالی به ۱۱۱٫۴ میلیارد دلار رسیده و بخش آیفون با درآمد ۶۵٫۶ میلیارد دلاری عمده درآمد را ازآنِ خود کرده است. دراین‌میان، گفته می‌شود که تقاضا برای گوشی‌های آیفون (اغلب مدل پرو) در کشور چین به بیشترین حد خود رسیده و سایر مناطق نیز فروش چشمگیری را تجربه می‌کنند. همچنین، کوک تأکید کرده است فروش این شرکت از یک‌میلیارد دستگاه آیفون فعال عبور کرده است. برای یادآوری، این رقم در سال ۲۰۲۰ بیش از ۹۰۰ میلیون دستگاه بود.

جدول فروش گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه‌ی چهارم ۲۰۲۰

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که به‌عنوان بخشی از رکود ناشی از ویروس کرونا، برآورد می‌شد که سهم اپل از بازار جهانی گوشی‌ هوشمند در سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۲۰ ثابت مانده و سازنده‌ی آیفون را به جایگاه چهارم رسانده باشد.

باتوجه‌به سقوط این شرکت به مکان چهارم در بازارهای جهانی گوشی‌های هوشمند، کسب رتبه‌ی نخست دستاورد مهمی برای اپل محسوب می‌شود. با استناد به آمار DIC، سامسونگ با فروش ۷۳٫۹ میلیون واحد گوشی و ۱۹٫۱ درصد سهم بازار به مقام دوم سقوط کرده است. ارقام مذکور رشد ۶٫۲ درصدی شرکت کره‌ای را در‌مقایسه‌با سال گذشته نشان می‌دهد؛ اما غول کره‌ای صنعت موبایل نتوانسته همگام با اپل و شیائومی و اوپو رشد کند.

طبق گزارش خبرگزاری CNET، تجارت موبایل سامسونگ به‌دلیل رقابت شدید در فصول پایانی سال ۲۰۲۰ و هزینه‌های بازاریابی، ۱۱ درصد کاهش یافته است. در‌مقابل، شیائومی با سهم ۱۱٫۲ درصدی بازار و حمل ۴۳٫۳ میلیون گوشی هوشمند، جایگاه سوم را تصاحب کرده است. از قرار معلوم، اوپو با عرضه‌ی ۳۳٫۸ میلیون محموله به سهم ۸٫۸ درصدی بازار اکتفا و هواوی نیز با سقوطی چشمگیر و کاهش ۴۴ درصدی فروش در‌مقایسه‌با سال ۲۰۱۹، تنها ۳۲٫۳ میلیون دستگاه روانه‌ی بازار کرده است و به‌تبع آن، در رتبه‌ی پنجم پرفروش‌ترین برندهای گوشی هوشمند جای گرفته است.

ناگفته نماند شرکت‌هایی مانند IDC از زنجیره‌ی تأمین یا خرده‌فروشی اپل مطلع نیستند و اغلب براساس تحقیقات مستقل تخمین می‌زنند. افزون‌براین در گذشته، به روش و ارائه‌ی نتایج شرکت‌های تحقیقاتی ازجمله IDC نقدهایی وارد شده است؛ به‌طوری‌که مدیران اپل بارها داده‌ها را به‌دلیل نادرست‌بودن رد کرده‌اند.

در نهایت، اعتقاد بر این است که بازار گوشی‌های هوشمند در حال بهبود و بازیابی خود از تأثیرات مخرب ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا است؛ ازاین‌رو، IDC مطابق با فصلی‌بودن معمول بازار رشد سالانه‌ی ۴٫۳ درصدی را برای سال ۲۰۲۱ پیش‌بینی می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات