آیفون ۱۲ پرو مکس در آزمون DXOMARK امتیاز ۱۳۰ گرفت

یک‌شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۰
مطالعه 4 دقیقه
وب‌سایت DXOMARK، نتایج تست دوربین آیفون ۱۲ پرو مکس، بزرگ‌ترین گوشی تاریخ اپل مجهز به دوربین سه‌گانه و حسگر لیدار را منتشر کرد.
تبلیغات

اپل امسال در مراسمی موسوم به Hi Speed، از سری آیفون‌ ۱۲ رونمایی کرد؛ کوپرتینویی‌ها در آیفون ۱۲ پرو و ۱۲ پرو مکس برخلاف دو گوشی دیگر از یک حسگر اضافه با نام لیدار (LiDAR) استفاده کردند که عملکرد واقعیت افزوده و فوکوس در شب را بهبود می‌بخشد. اپل برخلاف روال معمول، در آیفون ۱۲ پرو مکس سخت‌افزار دوربین را کمی متفاوت‌ با نسخه‌ی پرو انتخاب و به‌ جای استفاده از لرزش‌گیر اپتیکال در لنز دوربین عریض آن، از حسگر تثبیت‌ تصویر موسوم به Sensor Shift استفاده کرده است که باعث می‌شود آیفون ۱۲ پرو مکس لرزش‌های بسیار کمتری در هنگام ثبت تصویر ایجاد کند؛ درحالی‌که مدل پرو از لرزش‌گیر اپتیکال استفاده می‌کند. آیفون‌ ۱۲ پرو مکس از حسگر 1/1.7 اینچی با ۴۷ درصد ابعاد بزرگ‌تر در مقایسه با مدل پرو بهره می‌گیرد که به‌ همراه لنز ۷ تکه‌ی جدید با دیافراگم f/1.6ُ حدود ۸۷ درصد نور بیشتری جذب می‌کند.

وب‌سایت DXOMARK که مرجعی برای سنجش کیفیت دوربین به حساب می‌آید، آیفون ۱۲ پرو مکس را در شرایط آزمایشگاهی به‌صورت موشکافانه مورد بررسی قرار داده است که نتایج آن، از عملکرد خوب آیفون ۱۲ پرو مکس حکایت دارد. نتایج منتشرشده نشان می‌دهد که ادعای اپل تا حدودی درست است و مدل پرو مکس با امتیاز کلی ۱۳۰ و دو امتیاز بیشتر از آیفون ۱۲ پرو، در رتبه‌ی چهارم جدول DXOMARK قرار می‌گیرد.

امتیاز آیفون ۱۲ پرو مکس Dxomark

DXOMARK در بیانیه‌ای که در وب‌سایتش منتشر کرده است، می‌گوید:

آیفون‌های اپل به‌طور کلی عملکرد تصویربرداری بسیار خوبی ارائه می‌دهند، اما مدل‌های سال گذشته در رقابت با جدیدترین و بهترین گوشی‌ها، در رتبه‌بندی ما پایین آمده‌اند. [اپل] با آیفون ۱۲ پرو مکس، دوباره به صدر پایگاه داده ما حمله می‌کند؛ اما کاملا به بالاترین رتبه نمی‌رسد و امتیاز چشم‌گیر ۱۳۰، آن را در فاصله کمی با جایگاه سوم برترین دوربین‌های DXOMARK قرار داده است. اما آیفون ۱۲ پرو مکس با امتیاز عالی ۱۳۸ برای عملکرد قوی در عکاسی، با اندکی فاصله پس از هواوی میت ۴۰ پرو در جایگاه دوم قرار گرفته است. همان‌طور که انتظار می‌رفت، نوردهی به‌طور کلی و به‌خصوص در صحنه‌های بسیار کم‌نور و حتی پرتره‌ها، بسیار دقیق است؛ اما دامنه‌ی دینامیکی کمتر، نمره نوردهی را به‌صورت ناچیزی پایین می‌آورد؛ زیرا وقتی دوربین با صحنه‌هایی با دامنه‌ی روشنایی بسیار زیاد مواجه می‌شود، هایلایت‌ها و سایه‌ها به حالت کلیپ درمی‌آیند. درنهایت رنگ به‌طور کلی دلپذیر است؛ به‌خصوص در داخل خانه که رنگ‌ها اغلب گرم و دل‌پذیر هستند. بااین‌حال در صحنه‌های با دامنه‌ی دینامیکی بالا، دقت رنگ از اطمینان کمتری برخوردار است. فوکوس خودکار نیز سریع و دقیق است. آیفون 12 پرو مکس در این بخش، بالاترین امتیاز را رقم می‌زند و با وجود حسگر بزرگ‌تر، دوربین اصلی عمق میدان را به اندازه کافی حفظ و آن را به‌درستی مدیریت می‌کند تا بتواند عکس‌های آزمایشی گروه ما را در کانون توجه قرار دهد. این گوشی بهتر از آیفون ۱۱ پرو مکس، باعث ایجاد تعادل در بافت و کاهش نویز می‌شود و حفظ بافت تصویر بسیار خوب است؛ حتی با پایین آمدن سطح نور، دوربین جزئیات خوبی ثبت می‌کند و نویز تصاویر کمتر از نتایج قبلی [آیفون ۱۱ پرو مکس] است؛ اما با وجود پیشرفت‌های انجام‌شده، بهترین رقبا همچنان می‌توانند نویز و جزئیات را به طرز ماهرانه‌ای متعادل کنند. آیفون ۱۲ پرو مکس در معیار بزرگ‌نمایی جدید ما که نمرات دوربین عریض و تله‌فوتو را با هم ترکیب می‌کند، نمره ۶۸ کسب می‌کند.این یک پیشرفت قابل ‌توجه نسبت به آیفون ۱۱ پرو مکس است؛ اما نسبت به بهترین رقبا هنوز بسیار عقب است. با نمره ویدیویی ۱۱۳، آیفون ۱۲ پرو مکس در تست ویدیوی ما بعد از هواوی میت ۴۰ پرو مقام دوم را کسب می‌کند؛ اپل پشتیبانی دالبی ویژن HDR را [در آیفون 12 پرو و پرو مکس] اضافه کرده است که در صورت پخش در صفحه‌نمایش سازگار با آن، دامنه‌ی دینامیکی بالا و صدای دل‌پذیر و دامنه‌ی پویای گسترده‌ای ارائه می‌دهد.بافت‌ها و نویز تصاویر در اکثر شرایط به‌خوبی متعادل هستند و در هنگام عکسبرداری در فضای باز یا در نور متوسط ​​در محیط، نویز کم و جزئیات زیادی وجود دارد و برای ایجاد نویز، سطح نور باید کاملا کم شود. درنهایت رنگ‌ها به‌طور کلی دلپذیر هستند؛ اما در شرایط نوری بسیار کم، تعادل رنگی سفید ناخواسته بیشتر مشاهده می‌شود. همانند عکس‌های ثابت، فوکوس خودکار در ویدئوها با تغییر فاصله‌ی و حرکت سریع سوژه، دقیق و سریع و روان است و سیستم تثبیت‌کننده بسیار خوب کار می‌کند و هنگام راه رفتن با دوربین در دستان یا هنگام ایستادن در هنگام ضبط، تصاویر را ثابت و روان نگه می‌دارد.

درنهایت وب‌سایت DXOMARK امتیاز کلی ۱۳۰، امتیاز عکاسی ۱۳۸ و فیلم‌برداری ۱۱۳ به آیفون ۱۲ پرو مکس داده است؛ البته این را باید در نظر داشته باشید که  الگوریتم‌ها و آزمایش‌های DXOMARK اغلب زیر سؤال می‌رود و اختلاف‌نظرهایی نیز بر آن وارد می‌شود. معمولا بررسی کیفیت دوربین نسبی و امتیاز دادن به آن بسیار چالش‌برانگیز است. این امر به‌ویژه هنگامی خود را نشان می‌دهد که مقیاس ثابتی وجود نداشته باشد و امتیازها بالاتر از ۱۰۰ باشند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات