سرامیک شیلد، شیشه محافظ نمایشگر آیفون ۱۲، چیست؟

پنج‌شنبه ۸ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
سرامیک شیلد شیشه‌ی محافظ به‌کاررفته روی نمایشگر گوشی‌های سری آیفون ۱۲ است. اپل چگونه سرامیک شیلد را ساخت؟ درادامه سعی می‌کنیم این سؤال را به جواب برسانیم.
تبلیغات

گوشی‌های سری آیفون ۱۲ اپل (Apple iPhone 12) که در چهار مدل معرفی شدند مجهز به نوعی شیشه‌ی محافظ جدید با نام سرامیک شیلد (Ceramic Shield) هستند که شرکت کوپرتینویی آن را بسیار مقاوم می‌داند. براساس ادعای اپل، سرامیک شیلد که حاصل همکاری با کورنینگ (سازنده‌ی شیشه‌های محافظ سری گوریلا گلس) است نسبت‌به شیشه‌ی محافظ آیفون‌های قدیمی‌تر تا چهار برابر به‌هنگام سقوط از ارتفاع مقاوم‌تر است. اپل همچنین می‌گوید شیشه‌ی سرامیک شیلد مقاومت خوبی در برابر خراش برداشتن نشان می‌دهد و مشکلی برای مشاهده‌ی محتوای بصری صفحه‌نمایش ایجاد نمی‌کند.

در سال‌های گذشته شیشه‌های مقاوم‌تری نسبت‌به آنچه اپل در گوشی‌هایش ارائه می‌داد پیدا می‌شدند و به‌طور کلی اپل در زمینه‌ی شیشه‌ی محافظ گوشی، عملکرد خیلی درخشانی ندارد. همین موضوع اهمیت سرامیک شیلد را بالا می‌برد. پس از معرفی گوشی‌های سری آیفون 12، بسیاری از کاربران از خود پرسیدند که اپل چگونه به فناوری جدید برای ساخت سرامیک شیلد دست پیدا کرده است و این شیشه‌ی محافظ چه تفاوت‌هایی با دیگر شیشه‌ها دارد؟

همان‌طور که اشاره کردیم، سرامیک شیلد حاصل همکاری بین اپل و کورنینگ است و در اصل توسط کورنینگ ساخته شده. با نگاهی به‌نام شیشه‌ی محافظ جدید، می‌توانیم به مواد اولیه‌ی آن پی ببریم. کلید اصلی برای تولید سرامیک شیلد اپل، بلور‌های سرامیکی هستند. بلورهای سرامیکی موردبحث که در ابعاد نانو تولید شده‌اند، ازطریق فرایند تبلور در دمای بسیار بالا، درون شیشه قرار داده شده‌اند (این یعنی سرامیک شیلد ترکیبی از شیشه و نانوبلورهای سرامیکی است). 

سرامیک شیلد اپل ترکیبی از شیشه و نانوبلورهای سرامیکی است

ماده‌ای که درنتیجه‌ی ترکیب شیشه و بلور سرامیکی ایجاد می‌شود مقاومت بیشتری نسبت‌به شیشه‌ی خالص دارد. ساختار به‌هم‌پیوسته‌ی بلورهای سرامیکی باعث منحرف شدن شکستگی‌های احتمالی می‌شود. البته ماجرا به این‌جا خلاصه نمی‌شود.

کورنینگ با استفاد از از فرایند تبادل یونی، مقاومت سرامیک شیلد را افزایش می‌دهد؛ در این فرایند، ابعاد یون‌ها افزایش می‌یابد تا ساختاری محکم‌تر و سخت‌تر ایجاد شود. افزایش استحکام شیشه در پی تبادل یونی باعث می‌شود احتمال آسیب دیدن شیشه کاهش یابد و شیشه کمتر خط‌و‌خش بردارد.

براساس گفته‌های کورنینگ، «سرامیک شیلد مقاوم‌تر از تمامی شیشه‌های مخصوص گوشی است که امروزه دردسترس قرار دارند». اپل در جریان برگزاری رویداد Hi, Speed اعلام کرد سرامیک شیلد درمقایسه‌با شیشه‌های آیفون‌های قبلی چهار برابر مقاومت بیشتر دربرابر افتادن از ارتفاع نشان می‌دهد و این یعنی سرامیک شیلد مقاومت زیادی دارد. 

مزیت اصلی استفاده از سرامیک در شیشه‌ی محافظ آیفون ۱۲ به‌حداقل‌رساندن درزهای درون شیشه و سخت‌تر کردن شیشه است؛ بااین‌حال سرامیک به‌طور معمول در حد و اندازه‌ی شیشه، شفاف نیست. پیش‌تر در پشت برخی گوشی‌ها نظیر گلکسی اس ۱۰ پلاس سامسونگ شاهد استفاده از شیشه‌ی سرامیکی بوده‌ایم، بااین‌حال کمتر دیده‌ایم که از شیشه‌های سرامیکی به‌عنوان شیشه‌ی محافظ صفحه‌نمایش استفاده شود. به‌لطف استفاده از بلورهای بسیار ریز سرامیکی که کوچک‌تر از طول موج نور هستند، سرامیک شیلد شفافیت بسیار زیادی دارد تا بتوان از آن برای محافظت از نمایشگر آیفون ۱۲ بهره گرفت.

سؤالی که ذهن برخی افراد را درگیر کرده، این است که سرامیک شیلد چه تفاوت‌هایی با گوریل گلس ویکتوس (جدیدترین شیشه‌ی محافظ کورنینگ) دارد؟ تفاوت بزرگ بین دو شیشه‌ی موردبحث این است که گوریلا گلس ویکتوس نوعی شیشه‌ی تقویت‌شده با آلومینوسیلیکات است و برخلاف سرامیک شیلد، از ترکیب شیشه و سرامیک ساخته نشده.

شیشه‌ی آلومینوسیلیکات به‌خاطر داشتن وزن کم، مقاومت بالا در برابر خط‌و‌خش و سختیِ بسیار زیاد مشهور است؛ این معیارها باعث می‌شوند شیشه‌ی آلومینوسیلیکات برای محافظت از نمایشگر گوشی‌های هوشمند، ایدئال باشد. این نوع شیشه‌ها همچنین در برابر دمای بسیار زیاد و آسیب دیدن شیمیایی از خود مقاومت نشان می‌دهند؛ البته این مشخصه‌ها قابل‌استفاده در گوشی نیستند. 

براساس اعلام کورنینگ، شیشه‌ی گوریلا گلس ویکتوس از سقوط از ارتفاع حداکثر دو متر سالم بیرون می‌آید، حتی درصورت سقوط روی سطوح سخت. کورنینگ می‌گوید ویکتوس در مقابل خط‌و‌خش نسبت‌به گوریلا گلس ۶ (نسل قبل) دو برابر مقاوم‌تر و نسبت‌به دیگر شیشه‌های آلومینوسیلیکاتی بازار چهار برابر مقاوم‌تر است.

به‌علاوه ضخامت ویکتوس نسبت‌به نسل قبل افزایش پیدا نکرده و تمامی مزیت‌هایی که از آن‌ها گفتیم با همان ضخامت قبل ارائه می‌شوند. ویکتوس نخستین شیشه‌ی محافظ کورنینگ طی ۶ سال اخیر است که به‌شکلی درخور‌توجه مقاومت گوشی در برابر برداشتن خط و خش را بالا می‌برد.

کورنینگ که وظیفه‌ی ساخت گوریلا گلس ویکتوس و سرامیک شیلد را برعهده داشته است نمی‌تواند به‌طور دقیق به تفاوت‌های بین دو شیشه‌ی یادشده ازلحاظ استحکام و مقاومت در برابر خط‌و‌خش اشاره کند؛ بااین‌حال می‌گوید که «گوریلا گلس ویکتوس سخت‌ترین گوریلا گلس ساخته‌شده در تاریخ» محسوب می‌شود.

گلکسی نوت ۲۰ اولترا و گلکسی زد فولد ۲ سامسونگ با شیشه‌ی ویکتوس همراه شده‌اند و انتظار داریم در سال ۲۰۲۱ شاهد تولید گوشی‌های بیشتری با ویکتوس باشیم. بدون مقایسه‌ی مستقیم، نمی‌توانیم از بین گوریلا گلس ویکتوس و سرامیک شیلد، مقاوم‌ترین شیشه را انتخاب کنیم؛ بااین‌حال حقیقتی که نباید فراموش کرد این است که هرچه زمان می‌گذرد گوشی‌ها در برابر افتادن از ارتفاع و خراش برداشتن مقاوم‌تر می‌شوند.

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات