شیشه محافظ گوریلا گلس Victus کورنینگ معرفی شد

جمعه ۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
گوریلا گلس Victus شیشه‌ی محافظ جدیدی است که از سقوط دو متری جان سالم به‌در می‌برد. سامسونگ «در آینده‌ای نزدیک» اولین دستگاه را با این شیشه‌ی محافظ رونمایی می‌کند.
تبلیغات

کورنینگ ساعاتی پیش نسل جدید شیشه‌های محافظت سری گوریلا گلس را با نام گوریلا گلس ویکتوس (Corning Gorilla Glass Victus) معرفی کرد. درحالی که انتظار داشتیم این شیشه‌ی جدید، گوریلا گلس ۷ نام بگیرد، اما کورنینگ در اقدامی جالب نام ویکتوس را روی آن گذاشت. شیشه‌ی جدید کورنینگ که از آلومینوسیلیکات ساخته شده نسبت‌به نسل قبل در برابر خط و خش مقاومت بسیار بیشتری ارائه می‌دهد. کورنینگ می‌گوید گوریلا گلس ویکتوس در مقایسه با دیگر شیشه‌های محافظ بازار و البته نسل‌های قبلی گوریلا گلس مقاومت بیشتری در برابر سقوط از ارتفاع روی سطوح سخت دارد. به‌لطف ویکتوس، احتمال شکستگی صفحه‌نمایش گوشی در اثر سقوط از ارتفاع کاهش می‌یابد.

ویکتوس مقاوم‌ترین شیشه‌ای است که کورنینگ تا به امروز موفق‌به ساخت آن شده و قطعا در آینده‌ای نه‌چندان دور آیفون یا گلکسی بعدی شما به آن مجهز خواهد شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد از سال ۲۰۱۴ و پس از معرفی گوریلا گلس ۳، شیشه‌های محافظ کورنینگ نتوانسته‌اند در برابر خراش ازطریق کلید یا سکه به‌شکلی محسوس مقاومت خود را بهبود بخشند. حتی در برخی آزمایش‌ها، گوریلا گلس ۴ بدتر از مدل پیشین عمل می‌کرد. گوریل گلس ۵ اندکی بهتر شد و گوریلا گلس ۶ تقریبا هیچ بهبودی در این زمینه به‌خود ندید؛ زیرا کورنینگ در طراحی گوریلا گلس ۶ بیشتر روی افتادن از ارتفاع تمرکز کرده بود. 

ویکتوس نخستین شیشه‌ی محافظ کورنینگ طی ۶ سال اخیر است که به‌شکلی درخور‌توجه مقاومت گوشی در برابر برداشتن خط و خش را بالا می‌برد. بر اساس اطلاعاتی که کورنینگ منتشر کرده، گوریلا گلس ویکتوس درمقایسه با گوریلا گلس ۶ ازلحاظ خراش برداشتن، دو برابر مقاوم‌تر است. این میزان مقاومت به‌هنگام مقایسه با شیشه‌های محافظ رقیب به چهار برابر می‌رسد. 

گوریلا گلس ویکتوس دربرابر سقوط از ارتفاع و خراشیده‌شدن مقاومت بسیار بهتری نسبت‌به رقبا و نسل‌های پیش خود دارد

در آزمایش‌های انجام‌شده توسط کورنینگ، گوریلا گلس ویکتوس توانست از سقوط از فاصله‌ی دو متر (۶٫۵ فوت) روی سطحی سخت جان سالم به در ببرد. در این آزمایش، بخش جلویی شیشه به‌صورت مستقیم با سطح برخورد کرد و مشکلی برای آن پیش نیامد. این آزمایش به‌گونه‌ای طراحی شده که می‌تواند افتادن گوشی روی سطحی بتنی را شبیه‌سازی کند؛ آن هم در حالتی که موبایل را روی گوش خود هم‌سطح با سر قرار داده باشید. بر اساس ادعاهای کورنینگ، شیشه‌های محافظی که توسط این شرکت ساخته نمی‌شوند، به‌طور معمول بر اثر سقوط از ارتفاع تنها ۰٫۸ متر خرد می‌شوند. گوریلا گلس ۵ می‌توانست از سقوط از ارتفاع ۱٫۶ متری با احتمال ۸۰ درصد، جان سالم به‌در ببرد؛ گوریلا گلس ۶ احتمال شکستگی بر اثر سقوط از همین ارتفاع را کاهش داد، به‌خصوص برای سطوح سخت‌تر. با این‌حال گوریلا گلس ۶ سقوط حداکثر ۱٫۶ متری را پوشش می‌داد.

دیدن بهبود مقاومت در برابر سقوط از ارتفاع اتفاق خوبی است؛ اما این میزان بهبود تا آن حد که کورنینگ ادعا می‌کند، زیاد نیست. در نسل‌های پیشین اگر گوشی هم‌تراز با سرشانه‌ی کاربر بود و می‌افتاد مشکلی برایش پیش نمی‌آمد؛ این مقاومت پس از ‌سال‌ها در ویکتوس به هم‌ترازبودن با سر رسیده است. کورنینگ همچنین می‌گوید مقاومت ویکتوس در برابر افتادن‌های متوالی از ارتفاع بهبود پیدا کرده و اگر این شیشه به‌طور میانگین ۲۰ بار پشت سر هم از ارتفاع یک متری بیفتد، مشکلی متوجهش نمی‌شود. این عدد برای گوریلا گلس ۶ برابربا ۱۵ بار از ارتفاع یک متری بود. 

ادعاهای کورنینگ در نگاه اول جذاب هستند؛ اما نباید فراموش کنید مقاومت در برابر سقوط از ارتفاع و خراش، به نحوه‌ای که شما از گوشی استفاده می‌کنید ارتباط مستقیم دارد. قائم‌مقام کرونینگ در گفت‌و‌گو با رسانه‌ی ورج اعلام کرده که موادی نظیر شن و فلز که ممکن است در قالب وسایلی همچون کلید و سکه در جیب حضور داشته باشند، ویکتوس را خراش می‌دهند. او می‌گوید: «به‌نظرم آن مواد روی همه‌نوع مواد شیشه‌ای خراش می‌اندازند؛ با این‌حال احتمال خراش برداشتن ویکتوس در اثر برخورد با این مواد به‌شکلی محسوس کاهش پیدا کرده است». 

آزمایش سختی‌سنجی نوپ

گوریلا گلس ویکتوس نه‌تنها در برابر سقوط از ارتفاع مقاوم‌تر است بلکه در برابر خط برداشتن نیز مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهد. آزمایش سختی‌سنجی نوپ نوعی آزمایش ویژه برای سنجیدن مقاومت سطوح در برابر خراش است. در این آزمایش روی نیرویِ اعمال‌شده ازطریق الماس تمرکز می‌شود. بر اساس ادعاهای کورنینگ، شیشه‌ی گوریلا گلس ویکتوس در آزمایش سختی‌سنجی نوپ به‌هنگام وارد شدن فشار ۸ نیوتن خراش‌هایی جزئی برداشته است. کورنینگ در ویدئوهای خود یکی از شیشه‌های محافظ رقیب گوریلا گلس ویکتوس را هم در آزمایش سختی‌سنجی نوپ موردبررسی قرار داد؛ این شیشه با فشار ۴ نیوتن به‌شدت آسیب دید. 

کورنینگ برای ساخت گوریلا گلس ویکتوس صرفا روی مبحث زیبایی‌شناسی مانور نداده و قابلیت‌های دیگری را نیز در این شیشه جای داده است. کورنینگ، گوریلا گلس ویکتوس را با همان شیشه‌ی محافظ رقیب که اسمی از آن به میان نیاورده، در آزمایش‌های دیگر نیز موردارزیابی قرار داد. آزمایش‌های کورنینگ نشان می‌دهد شیشه‌ی دیگر بسیار ساده‌تر از ویکتوس دچار شکستی شد. با مراجعه به ویدئویی که کورنینگ در یوتیوب منتشر کرده و در زیر این پاراگراف قابل‌مشاهده است، می‌توانید برخی آزمایش‌های انجام‌شده روی شیشه‌ی گوریلا گلس ویکتوس را ببینید.

بر اساس اعلام رسمی، سامسونگ نخستین شرکتی است که می‌خواهد در «آینده‌ای نزدیک» نخستین محصول مجهزبه شیشه‌ی محافظت گوریلا گلس ویکتوس را معرفی کند. شرکت‌های گوشی‌ساز دیگر نیز درحال کار روی محصولات پرچمدار با شیشه‌ی جدید کورنینگ هستند. با این‌حال فعلا جزئیاتی درمورد این گوشی‌ها در دست نداریم. 

کورنینگ می‌گوید استفاده از ویکتوس، هزینه‌ی بسیار بیشتری نسبت‌به نسل قبل روی دست تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند نمی‌گذارد. کورنینگ صراحتا اعلام می‌کند شیشه‌ی جدیدش قیمت بالایی دارد؛ با این‌حال هزینه‌ی تمام‌شد‌ه‌ی استفاده از ویکتوس برای تولیدکنندگان گوشی درنهایت کمتر خواهد شد؛ زیرا بالا رفتن مقاومت ویکتوس در برابر خراشیده شدن بدین معنی است که شرکت‌ها، دستگاه‌های خراشیده‌شده‌ی کمتری را به‌مرحله‌ی تولید خواهند رساند. 

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی در این زمینه دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات