چرا گوگل برای سری ۵ پیکسل از اسنپدراگون 765G استفاده کرد؟

شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۴
مطالعه 8 دقیقه
در‌حالی‌که همه منتظر شنیدن مشخصات پرچم‌دار جدید گوگل بودند اما این شرکت اعلام کرد پیکسل ۵ را با تراشه‌ی میان‌رده‌ی اسنپدراگون 765G عرضه می‌کند. آیا این گوشی می‌تواند توقعات طرفداران گوشی‌های این شرکت را برآورده کند؟
تبلیغات

آیا تلفن‌های هوشمند میان‌رده می‌توانند به پرچمداران جدید تبدیل شوند؟ به‌نظر می‌رسد گوگل قصد دارد با عرضه‌ی پیکسل 5 جدیدش چنین ایده‌ای را دنبال ‌‌کند. گوشی گوگل پیکسل ۵ با وجود اینکه برخی مشخصات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را به‌همراه دارد، اما خبری از برخی امکانات گوشی‌های پرچم‌دار قبلی در آن نیست تا عرضه‌ی آن با برچسب قیمتی مقرون‌به‌صرفه‌تری ممکن شود. 

شاید بتوان از فقدان یک پردازنده‌ پرچم‌دار که قادر باشد عملکرد برتری را ارائه دهد، به‌عنوان بزرگ‌ترین کاستی که به چشم می‌آید، نام برد. گوگل، اما امسال به‌جای اسنپدراگون 865 یا 865 پلاس از پردازنده‌ی کوالکام اسنپدراگون 765G استفاده کرده است. این تراشه، برترین پردازنده‌ی میان‌رده‌ی کوالکام برای گجت‌های هوشمند است که بالاتر از یک میان‌رده ظاهر شده و چند قابلیت از ویژگی‌های تراشه‌‌های پرچم‌دار را به‌همراه دارد.

اما چه علتی باعث شده تا گوگل برای گوشی پرچم‌دار ۲۰۲۰ خود از این تراشه استفاده کند؟ درادامه با زومیت باشید تا احمالات را با هم بررسی کنیم.

استفاده از 5G بدون افزایش قیمت سرسام آور  

گوشی پیکسل 4 گوگل، ازسوارشدن بر نخستین قطار گوشی‌های مجهز به شبکه‌ی ارتباطات 5G بازماند اما این شرکت نمی‌تواند در سال ۲۰۲۰ یک گوشی فاقد جدیدترین و بهترین شبکه‌ی ارتباطات فناوری را به بازار عرضه کند، زیرا در رسانه‌ها غوغا به پا شده و با انتقادات بسیار زیادی رو‌به‌رو می‌شود. متاسفانه استفاده از فناوری شبکه 5G در گوشی‌ها باعث شده تا هزینه‌های آن‌ها به طرز سرسام‌آوری افزایش پیدا کند و شرکت‌های تولید کننده نیز محصولات خود را با افزایش قیمت به خریداران عرضه می‌کنند که این کار باعث می‌شود تا قیمت برخی از این گوشی حتی از مرز هزار دلار نیز عبور کند.

تاکنون شرکت‌های مختلفی در‌باره‌ی هزینه‌های زیادی که استفاده از شبکه‌ی 5G بر محصولات آن‌ها تحمیل می‌کند، مطالبی ارائه کرده‌اند تا بتوانند افزایش قیمت محصولات‌شان را در سال جاری توجیه کنند. لی جون مدیرعامل شیائومی با بیان اینکه امسال، استفاده از اسنپداگون 5G گران‌قیمت، هزینه‌ی پردازنده را به دو برابر افزایش داده است، افزود: هزینه‌های تولید، نسبت به پرچمداران 4G قبلی ۷۰ دلار افزایش پیدا کرده است. این یک قطعه نسبتا گران‌قیمت است که بخشی از این هزینه‌ها به ناچار بر دوش مصرف‌کننده گذاشته می‌شود.

چرا گوگل برای سری ۵ پیکسل از پردازنده ی 765G استفاده می کند؟

اوپو، اخیرا در یک مصاحبه مطبوعاتی درباره‌ی سری رینو‌ 4، خاطرنشان کرد که 5G می‌تواند هزینه‌ها را تا ۲۰ درصد افزایش دهد و به همین دلیل، این شرکت در سری رینو 4  از تراشه‌ی اسنپدراگون 765G استفاده خواهد کرد.

نکته آخر: استفاده از 5G گران تمام می‌شود و گوگل خوش‌شانس بود که توانست پیکسل 4 را بدون ‌5G با قیمت ۸۹۹ دلار عرضه کرد.

‌گوشی‌های مجهز به 5G، به‌خصوص در رده‌ی محصولات پرچمداری که از فناوری موج میلی‌متری (mmWave) پشتیبانی می‌کنند، به قطعات و لوازم بیشتری نیاز دارند. بخشی از این موضوع به این دلیل است که تراشه‌ی پرچم‌دار اسنپدراگون ۸۶۵ از مودم یکپارچه برخوردار نیست، بنابراین، تولیدکنندگان باید مودم 5G X55 را نیز خریداری کنند و قیمت آن هم ارزان نیست. علاوه‌برآن، آنتن و قطعات اضافی دیگری هم مورد نیاز است که باعث افزایش قیمت می‌شوند (بنابراین، پیکسل 5 با پشتیبانی از موج میلی‌متری برای بازار آمریکا، باز هم کمی گران‌تر می‌شود).

ازآنجایی که تراشه‌ی اسنپدراگون 765G مجهز به مودم یکپارچه نیز هست، این مشکل را حل کرده است. این کار علاوه بر صرفه‌جویی در فضا و انرژی، حداکثر سرعت و قابلیت‌های 5G را نیز به ارمغان می‌آورد اما از آن‌جایی که استقرار 5G هنوز مراحل اولیه خود را طی می‌کند، بر تجربه‌ی کاربر هیچ تأثیری نمی‌گذارد.

درمجموع می‌توان گفت که گوگل برای تولید گوشی پیکسل 5 دو انتخاب پیش رو داشته است: یا باید شانس خود را با افزایش قیمت و حتی بالاتر نسبت به سال‌های گذشته امتحان می‌کرد، که البته این مورد با تجربه‌ای که از فروش پیکسل 4 به دست آورد، آزمونی است که تقریبا قطعی بود که با شکست‌ مواجه می‌شود یا همان‌طور که با عرضه‌ی پیکسل 3a توانست موفقیت خود را افزایش دهد، اکنون نیز همان مسیر را با اسنپدراگون 765G دنبال کند و شبکه‌ی 5G را هم با قیمت مناسب‌تر ارائه دهد.

به اندازه‌ی کافی خوب، هم در عملکرد و هم در قابلیت‌ها

البته، گوگل اگر می‌خواست از تراشه‌ی ارزان‌تری استفاده کند، پردازنده‌های دیگری هم وجود دارند، اما اسنپدراگون 765G به لطف تعدادی از قابلیت‌های کلیدی که از سری اسنپدراگون 800 به عاریه گرفته، یک سروگردن از بقیه بالاتر است که ازجمله‌ی این مزایا برای گوشی پیکسل 5 می‌توان به پشتیبانی از نرخ نوسازی ۹۰ هرتز صفحه‌نمایش، رزولوشن +FHD، پشتیبانی از شارژ سریع، بازی‌های HDR، ضبط ویدیوهای 4K با سرعت ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه، شبکه ارتباطات 5G و پشتیبانی ازموج میلی‌متری اشاره کرد.

گوگل درتکنولوژی یادگیری ماشینی بسیار عالی است، به‌عنوان مثال می‌توان به سیستم  پردازش تصویر  پیشرفته و امکانات گوگل اسیستنت اشاره کرد. اسنپدراگون 765G از قابلیت‌های پرچم‌دار کوالکام یعنی پردازنده سیگنال تصویر مبتنی بر بینایی ماشین» بهره می‌برد و پردازش تصویر را با بالاترین کیفیت و کمترین میزان مصرف انرژی انجام می‌دهد. این قابلیت قبلا برای تراشه‌های سری 800 محفوظ بود. تراشه‌ی هگزاگون DSP، پردازنده‌ای اختصاصی برای کیفیت صدا و دیگر کارهای مبتنی بر یادگیری ماشینی در این تراشه است. گرچه این تراشه به اندازه‌ی پردازنده‌ی ۸۶۵ سریع نیست اما از قابلیت‌هایی که مدنظر گوگل بوده، پشتیبانی می‌کند.

چرا گوگل برای سری ۵ پیکسل از پردازنده ی 765G استفاده می کند؟

باتوجه‌به اینکه پیکسل 5 به تراشه‌ی Pixel Neural Core توسعه یافته توسط خود گوگل مجهز نیست، می‌توان چنین تصور کرد که پیسکل ۵ به مدد اسنپدراگون 765G قادر است تا حالت شب، +HDR، Super Res Zoom و ویژگی‌های مختلف صوتی که نیاز دارد، ارائه می‌دهد.

برای تعدادی از بهترین ویژگی‌های نرم‌افزاری به سریع‌ترین پردازنده نیازی ندارید

نکته‌ی مهمی که باید در نظر داشت این است که درواقع برای ارائه‌ی یک تجربه‌ی کاربری عالی حتما نیازی به استفاده از برترین سخت‌افزار نیست. تراشه‌های تلفن هوشمند در نقطه کاهش بازدهی برای عملکرد روزمره هستند، یعنی، در چند سال اخیر، تراشه‌ها به قدری پیشرفت داشته‌اند که در انجام فعالیت‌های روزمره، کاربران متوجه تفاوت عملکرد در دو نسل قبل و فعلی نمی‌شود ضمن اینکه تراشه‌ها به استثنای محصولات ارزان‌قیمت، سال‌ها است که همه‌ی برنامه‌ها را به خوبی و بدون احساس کند بودن اجرا می‌کنند. با اینکه اسنپدراگون 765G به‌طور قطع سریع‌ترین تراشه در بنچمارک‌ها نیست، اما نسبت به قیمتی که دارد، عملکردش خیلی خوب است. این پردازنده، برای اکثر برنامه‌ها، بازی‌های دورهمی، الگوریتم‌های هوش مصنوعی و عکاسی به اندازه‌ی کافی عملکرد مناسبی ارائه می‌دهد.

چرا باید برای یک پردازنده‌ با عملکرد عالی پول زیادی پرداخت کرد درحالی‌که به آن صورت از آن استفاده‌ی چندانی هم نمی‌شود؟

طول عمر باتری بهتر شده است؟

اگر باز هم همه‌ی این دلایل کافی نباشد، شاید گوگل خیلی ساده قصد داشته تا یکی از بزرگ‌ترین اشکالات سری پیکسل، یعنی عمر کم باتری را برطرف کند. پیکسل 5 از حالت جدید Extreme Battery Saver mode بهره می‌برد که مشخص می‌کند این امر کاملا ذهن گوگل را درگیر خود داشته است.

پردازنده‌ی اسنپدراگون 765G با دارا بودن دو هسته‌ که انرژی پایین‌تری مصرف می‌کنند و مساحت سیلیکونی کم‌تری که به پردازنده‌ی گرافیکی اختصاص داده شده،  باز در انجام اکثر کارها در مقایسه با تراشه‌های سری اسنپدراگون 800، انرژی کمتری مصرف می‌کند و همچنین مودم 5G یکپارچه باعث ایجاد شبکه‌ای کارآمدتر می‌شود.

چرا گوگل برای سری ۵ پیکسل از پردازنده ی 765G استفاده می کند؟

این تراشه نیز همانند اسنپدراگون 865 با استفاده از معماری ۷ نانومتری و فرایند FinFET  ساخته شده و از نظر مصرف انرژی هم در همان حد است. باتوجه‌به استفاده از یک باتری بزرگتر با حجم ۴٫۰۸۰ میلی‌آمپرساعتی، می‌توان انتظار داشت که گوگل پیکسل 5 یک روز کامل دوام داشته باشد.

این گوشی همچنین احتمالاً نسبت به نمونه‌های قبلی خود خنک‌تر نیز خواهد بود که باعث می‌شود تا درصورت لزوم اوج عملکرد خود را برای مدت طولانی‌تری همچون زمان استفاده برای بازی، حفظ کند. وجود گرمای طولانی مدت علاوه بر اینکه قاتل گوشی است، عملکرد آن را نیز مختل می‌کند. گرچه پرچمداران قبلی پیکسل برای ارائه‌ی یک عملکرد پایدار دست‌وپنجه نرم می‌کردند، اما باز هم در این زمینه هرگز سریع‌ترین نبودند. بهینه‌سازی تولید گرما در داخل بدنه‌ی گوشی‌های جمع‌و‌جور، یک نکته‌ی مهم برای عملکرد بهتر دستگاه و طول عمر باتری محسوب می‌شود.  

آیا استفاده از اسنپدراگون 765G بهترین گزینه برای پیکسل 5 است؟

گوشی پیکسل 5 گوگل یک گزینه‌ی عجیب در سری پیکسل است. از یک سو، این گوشی از ویژگی‌های شاخصی همچون تاییدیه‌ی IP68 و قابلیت شارژ بی‌سیم بهره می‌برد که در گوشی‌های پرچم‌دار از آن‌ها استفاده می‌شود و از سوی دیگر، قابلیت‌هایی همچون Soli و عملکرد پرچمداران رده‌بالا جایی در آن ندارند. گرچه این موارد نمی‌تواند رضایت مصرف‌کنندگان را در پی داشته باشد اما گوگل هم چاره‌ای جز این نداشت که از میان افزایش قیمت یا کاهش مشخصات، باید یکی را انتخاب می‌کرد.

انتخاب اسنپدراگون 765G به‌جای 865 کاملا تعادل را برقرار کرد. این طور به‌نظر می‌رسد که انتخاب اسنپدراگون 765G برای پیکسل 5، از نظر عملکرد، قابلیت‌ها و هزینه‌ها، نسبت به پردازنده‌های قدرتمند و گران‌قیمت، انتخاب مناسب‌تری باشد. این پردازنده تمام خواسته‌هایی را که گوگل مدنظر داشته، از جمله نرم‌افزار قدرتمند هوش مصنوعی، طول عمر طولانی‌تر باتری و قیمت پایین‌تر از سایر گوشی‌های پرچم‌دار 5G را برآورده می‌کند.

اسنپدراگون 765G برای پیکسل 5 کاملا مناسب است

البته این اهداف برای هر سازنده‌ای یکسان نیست و قطعاً هنوز جایی برای سری اسنپدراگون 800 در تلفن‌های هوشمند وجود دارد. هنوز تراشه‌هایی که بالاترین عملکرد به‌همراه قابلیت‌های نسل پنجم شبکه‌ی ارتباطات را ارائه می‌دهند، برای علاقمندان به دنیای بازی‌های موبایلی جذابیت‌های فراوانی دارند، هرچند که باید خود را آماده کنند تا برای این مزیت پول بیشتری هزینه کنند.

به‌طور کلی، اسنپدراگون 765G بسیاری از مشکلات پیشین گوشی‌های پیکسل را برطرف می‌کند و بهترین گزینه برای استفاده در پیکسل 5 به شمار می‌آید.شما در این باره چه فکر می‌کنید؟ نظر خود را با ما و دیگر کاربران زومیت درمیان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات