گوشی های پیکسل ساخت شرکت گوگل نیستند

سه‌شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
با وجود تغییر نام تجاری نکسوس به پیکسل، واقعیت این است که هنوز هم نمی‌توان گوگل را به عنوان سازنده‌ی گوشی‌های پیکسل دانست.
تبلیغات

به نظر می‌رسد که شایعات گوناگون پیرامون رویداد پیش روی گوگل باعث سردرگمی‌های زیادی در میان طرفداران این شرکت شده باشد. شاید یکی از سرچشمه‌های اصلی این ابهامات مربوط به گزارشی در پایگاه فایننشال تایمز باشد که آخر هفته‌ی پیش منتشر شده بود. عنوان این گزارش بیانگر این بود که گوگل «در حال اقدام برای راه‌اندازی خط تولید گوشی‌های هوشمند با نام تجاری مختص خود» است. البته این گفته کاملا درست است، اما به این معنا نیست که کمپانی گوگل در حال ساخت دستگاه‌های خود باشد. به تعبیری شاید بتوان گفت که عنوان فوق به دفعات فراوان در جاهای مختلف تکرار شده است و این احتمال وجود دارد که همین عنوان اولیه باعث ایجاد برداشت‌های نادرست از خبر اصلی شده باشد.

 از طرفی شاید هم برخی ابهامات به وجود آمده ناشی از یادداشتی باشد که در همان گزارش فایننشال تایمز آمده و در آن اشاره شده که گوگل در حال راه‌اندازی فرایند ساخت «نخستین گوشی هوشمندی است که دارای برند و طراحی مختص گوگل» باشد. اخبار و تحلیل‌های موجود به خوبی برایمان روشن می‌کند که این نخستین باری نیست که گوگل در زمینه‌ی سخت‌افزار دست به ریسک می‌زند.

 گوگل در حال حاضر تا جایی که ما می‌دانیم، در حال برنامه‌ریزی برای معرفی دو گوشی هوشمند جدید است که آنها را با نام‌های غیر رسمی Pixel و Pixel XL می‌شناسیم. آنها ممکن است با عنوان گوشی‌های هوشمند «گوگل» و با استفاده از نام تجاری پیکسل به فروش برسند، اما باید بپذیریم که آنها توسط گوگل ساخته نشده‌اند. همانطور که گوشی‌های دیگر این کمپانی هم ساخته‌ی خود گوگل نبوده‌اند. به عبارتی نمی‌توانیم بگوییم که گوگل همانند کمپانی‌هایی همچون اپل واقعا گوشی هوشمند «تولید» می‌کند.

 بر پایه‌ی گفته‌های اخیر که به نظر می‌رسد تا به حال نیز تایید شده است، کمپانی اچ‌تی‌سی گوشی‌های هوشمند جدید گوگل را تولید کرده است. اچ‌تی‌سی پیش از این سازنده‌ی نخستین گوشی اندرویدی بوده است. در واقع گوشی G1 نخستین گوشی اندرویدی است که با نام غیر رسمی (Google phone) نیز در آن زمان شناخته می‌شد. لری پیج و سرگئی برین، سران اصلی گوگل در آن زمان در رویداد مطبوعاتی T-Mobile  در نیویورک برای عرضه‌ی آن شرکت کردند. اچ‌تی‌سی همچنین سازنده‌ی نخستین گوشی نکسوس اورجینال بوده است. پس از آن نیز تولیدکننده‌های دیگری شامل سامسونگ، هواوی و ال‌جی در ساخت سری‌های بعدی نکسوس با گوگل همکاری داشته‌اند.

 آنچه که ما در حال حاضر می‌بینیم در واقع انتقالی است که از نام تجاری نکسوس به پیکسل صورت می‌گیرد. شاید هم این تغییر نام صرفا برای جلب توجه طرفداران و افزایش استقبال خریداران باشد. 

 احتمالا قرار نیست، سخن زیادی از اینکه پیکسل توسط اچ‌تی‌سی ساخته شده به میان آید. این در حالی است که برای نمونه ما پیش از این به طور صریح مطلع بودیم که نکسوس 6P توسط هواوی یا همچنین نکسوس 5X توسط ال‌جی ساخته شده است. اما قضیه در مورد اچ‌تی‌سی اندکی فرق می‌کند و احتمال اولیه‌ی ما پیرامون اینکه قرار نیست روی شرکت سازنده‌ی پیکسل مانور داده شود کاملا محتمل و معقول به نظر می‌رسد. زیرا اعلام شده است که اچ‌تی‌سی این گوشی‌ها را به طور مستقیم به مشتریان نخواهد فروخت. همچنین این احتمال هم وجود دارد که گوگل کنترل بیشتری روی دستگاه‌های جدید نسبت به دستگاه‌های قبلی داشته باشد. در واقع شایعاتی نیز در مورد این موضوع درز کرده بود که کمپانی هواوی شرایط جدید را نپذیرفته و در نتیجه از ساختن دستگاه‌های یاد شده برای گوگل سر باز زده است.

 اما به هر حال واقعیت این است که گوگل سازنده‌ی این گوشی‌ها نیست. چیزی که در نگاه نخست و سطحی ممکن است همانند یک تغییر بزرگ به نظر رسد، در واقع به احتمال بسیار قوی اهمیت زیادی برای خریداران نخواهد داشت. تا به حال ما گوشی‌های هوشمند گوگل را با نام نکسوس می‌شناختیم و شاید قرار باشد که از این پس آنها را با نام پیکسل در میان محصولات گوگل ببینیم. در این صورت پرسش این خواهد بود که واقعا چه تغییری اتفاق افتاده است؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات