کلید امنیتی گوگل در دسترس کاربران آیفون قرار گرفت

جمعه ۱۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
کلید امنیتی فیزیکی گوگل با به‌روزرسانی هفته‌ی اخیر در اپلیکیشن Smart Lock در دسترس کاربران آیفون قرار گرفت تا آن‌ها نیز بعد از کاربران اندروید با تبدیل گوشی هوشمند خود به  کلید فیزیکی به فضای مجازی خود وارد شوند.
تبلیغات

تأمین امنیت اطلاعات همواره یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی بوده که با گسترش فناوری دشوارتر شده است. در دنیای امروز که اطلاعات از اهمیتی زیادی برخوردار است و تاحدی پیش رفته که به اعتقاد کارشناسان واحد پولی آینده قلمداد می‌شود، هر فردی باید برای حفظ اطلاعات خود اقداماتی را انجام دهد. در این راستا غول‌های دنیای فناوری نیز به یاری کاربران آمده‌اند تا با آماده‌سازی بستری مناسب و امن خاطر کاربران خود را آسوده کنند.

سال گذشته گوگل اعلام کرد که تمامی دستگاه‌های مجهز به اندروید ۷ به بالا از قابلیت احراز هویت دو مرحله‌ای برای ورود به جی‌میل، گوگل درایو و دیگر سرویس‌های مختص گوگل پشتیبانی خواهند کرد. اکنون گوشی‌های آیفون‌ جدید نیز قادر هستند تبدیل به کلید امنیتی داخلی دستگاه برای اپلیکیشن‌های گوگل شوند.

امروزه اغلب کاربران با ویژگی احراز هویت دو مرحله‌ای یا همان 2AF از طریق دریافت کد به‌وسیله‌ی پیامک آشنایی دارند؛ البته این فرایند کاستی‌هایی دارد و از نظر امنیتی همواره توصیه شده است که از جایگزین‌های امن‌تر نظیر کلید امنیتی فیزیکی استفاده کنید. کلیدهای فیزیکی به گوشی هوشمند یا کامپیوتر شما متصل می‌شود و قفل آن را برای کاربر می‌گشایند. روش جدیدتری نیز ابداع شده است که از سخت‌افزار گوشی هوشمند برای تأیید هویت شما برای ورود بهره می‌گیرد.

کلید امنیتی داخلی گوشی هوشمند با قابلیت Google Prompt با وجود تشابه در رابط کاربری، تفاوت اساسی دارد. نمونه‌ی قبلی در اپلیکیشن جست‌جوی گوگل و جی‌میل یافت می‌شود درحالی که نمونه‌ی جدید از نظر امنیت و مقاومت در برابر فیشینگ اطلاعاتی بیشتر شبیه به کلیدهای امنیتی فیزیکی گوگل موسوم به Titan است و هویت را تأیید خواهد کرد. فقط کافی است کلید امنیتی گوشی هوشمند نزدیک دستگاهی که می‌خواهید از طریق آن وارد حساب گوگل شوید قرار گیرد، طوری که در محدوده‌ی پشتیبانی بلوتوث باشد، زیرا پیام اجازه‌ی ورود روی اتصال شبکه‌ی اینترنت ارسال نمی‌شود.

کلید امنیتی گوگل تایتان / Google Titan

به‌روزرسانی این هفته‌ی اپلیکیشن Google Smart Lock روی iOS امکان فعال‌سازی کلید فیزیکی داخلی را خواهد داد. طبق اطلاعات منتشر شده گوگل با ورود به ناحیه‌ی امن موجود در تراشه‌های سری A اپل که تحت عنوان Secure Enclave شناخته می‌شوند و مکانی برای ذخیره‌سازی اطلاعات مربوط به حسگر اثرانگشت، تشخیص چهره و تمامی اطلاعات رمزنگاری به شمار می‌رود، این امکان را فراهم می‌کند تا گوشی هوشمند تبدیل به کلید فیزیکی امنیتی شود؛ البته این ناحیه‌ی امن تعبیه شده روی تراشه برای اولین‌بار در iPhone 5s به‌کار رفت اما برای استفاده از این قابلیت باید آیفون شما دارای سیستم‌عامل iOS 10 به بالا باشد؛ بنابراین این ویژگی در دسترس کاربران آیفون‌های جدیدتر خواهد بود.

کلید امنیتی آیفون / iOS Smart Lock

هر زمان که کاربر نام کاربری و رمز عبور خود را برای ورود به حساب گوگل وارد کند پیامی در آیفون نزدیک به دستگاه خود خواهد دید که باید برای تأیید ورود، اپلیکیشن Smart Lock خود را اجرا کند؛ همچنین می‌تواند در صورت عدم تمایل از گزینه‌ی «نه، من نیستم» استفاده کند و مانع از ورود به حساب کاربری گوگل خود شود.

این ویژگی زمانی اجرا می‌شود که از طریق کروم وارد حساب کاربری خود شوید و بلوتوث روی دو دستگاه، برای مثال لپ‌تاپ و گوشی هوشمند روشن و شبکه‌ی ارتباطی با یکدیگر تشکیل داده باشند تا پیام‌های تأیید و درخواست احراز هویت ردوبدل شود.

بعد از نصب به‌روزرسانی از کاربر درخواست می‌شود تا حسابی کاربری برای راه‌اندازی کلید امنیتی داخلی انتخاب کند. نرم‌افزار اسمارت لاک پیش از این تنها برای کلید فیزیکی بلوتوثی یا برای تولید کد امنیتی یک‌بار مصرف کاربرد داشت. همچنین با به‌روزرسانی اخیر گوگل طراحی این اپلیکیشن را نیز بازسازی کرده است تا کاربری آن را آسان‌تر کند. به‌نظر شما برقراری امنیت از طریق این سرویس تا چه حد کارآمد خواهد بود؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات